Zoekmachine optimalisatie

Zonder kosten per klik hoog in de zoekresultaten komen én blijven? Dat is waarom veel bedrijven kiezen voor SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Het is een duurzame manier voor bedrijven om hun online vindbaarheid te vergroten. Dit kun je in principe zelf doen, maar dit kan je natuurlijk ook door ons zoekmachine optimalisatie laten doen. Ben je benieuwd wat SEO nou eigenlijk is? Wat de voordelen zijn? Hoe het in zijn werk gaat? Hoe Google nou eigenlijk werkt? De Online SEO Specialist vertelt jou er graag alles over.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie, ook bekend onder de Engelse benaming Search Engine Optimization of SEO, is het optimaliseren van een website voor een hoge positie in de resultaten van een zoekmachine. Met andere woorden: je bouwt je website zo dat je een hoge positie in Google kunt bereiken. Dit gebeurt op verschillende manieren, waarover later meer. De bezoekers die je hiermee trekt, wordt organisch zoekverkeer genoemd, de andere variant hiervan is betalen voor een hoge positie in Google.

Het verschil tussen SEO en SEA

Bij een Search Engine kun je aan Optimization en aan Advertising doen. Bij zoekmachine optimalisatie bouw je een website die zo goed is dat hij bovenaan in Google komt. Bij adverteren betaal je voor deze positie via Google Ads. Vroeger kon je de advertenties herkennen aan een lichtgele markering, tegenwoordig staat er dikgedrukt “Advertentie” voor het zoekresultaat. Dit zijn dus de betaalde resultaten. Hieronder beginnen de organische resultaten. Op de resultatenpagina zie je dus eerst de betaalde resultaten en daarna de organische. Wanneer wij het hebben over de eerste positie in Google via SEO, hebben we het dus eigenlijk over de eerste positie na de advertenties, de organische zoekresultaten. Om meer te leren, lees hier onze blog over het verschil tussen SEO en SEA.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Waarom zou ik kiezen voor zoekmachine optimalisatie?

Wanneer een hoge positie ook behaald kan worden via advertenties, kan het misschien verleidelijk zijn om gewoon te kiezen voor de betaalde resultaten. Dat is zeker een goede optie als je voor snelle resultaten gaat, maar er kleven ook nadelen aan.

Veel mensen scrollen direct langs de advertenties omdat dit over het algemeen minder goede sites zijn. Als een site echt goed is, dan staat hij immers wel bovenaan bij de organische resultaten.

Daarbij ben je meteen jouw positie kwijt wanneer je stopt met betalen. Verder kan adverteren duur uitvallen op populaire zoekwoorden. Voordat adverteren op Google verboden werd voor slotenmakers, kon een klik wel richting de honderd euro kosten. Daarom is het belangrijk om goed te weten wat je doet.

Bij zoekmachine optimalisatie daarentegen heb je al snel het voordeel van de twijfel van de klant. Zoals verteld scrollt een klant vaak door naar de organische resultaten. Deze worden namelijk niet beoordeeld op hoeveel er betaald wordt, maar op welke waarde Google denkt dat een site de bezoeker kan bieden. Daarbij is deze oplossing een stuk duurzamer. Het kan veel tijd en moeite kosten om een goede positie in de zoekresultaten in te nemen, maar wanneer de top bereikt is, blijf je daar waarschijnlijk wel lange tijd staan, in tegenstelling tot de advertenties. Ondernemers die op de lange termijn denken gaan daarom vaak liever voor SEO dan voor SEA.

Hoe werkt een zoekmachine?

Op het gebied van zoekmachine optimalisatie is door de jaren heen veel veranderd. Dit komt omdat de manier waarop zoekmachines werken ook vaak en veel veranderen. Een zoekmachine is in essentie een machine die bestaat uit robotjes die het hele internet door kruipen, ook wel crawlen, en daarbij overal kijken wat er op een pagina staat en hoe alles wordt doorgelinkt. Zo brengt een zoekmachine in kaart wat er allemaal op het internet staat en op basis daarvan wordt een inschatting gemaakt van waar een webpagina over gaat.

Voorheen was dat voor veel marketeers in spe vooral een kwestie van spammen. “Wanneer je heel vaak een bepaald zoekwoord in een tekst verwerkt, is het voor Google wel duidelijk waar het over gaat en kom je hoog in de zoekresultaten” was de gedachte. Deze tijd ligt gelukkig al lange tijd achter ons. Google heeft er zelf immers ook belang bij dat de bezoeker de juiste informatie krijgt op basis van een zoekwoord. Daarom is zoekmachine optimalisatie door de jaren heen steeds complexer geworden.

Waarom werkt Google zoals het werkt?

Voor zoekmachines is het zaak om een zo goed mogelijke inschatting te maken van de waarde die een pagina heeft voor de bezoeker. Welke site functioneert goed? Wie vertelt de relevante dingen en wie wordt er als een betrouwbare bron gezien op het internet? Op basis hiervan maakt Google een ranking. Een zoekmachine heeft er namelijk baat bij om de gebruiker zo goed mogelijke resultaten te bieden. Hierdoor blijft men namelijk de zoekmachine gebruiken en kan Google advertenties blijven verkopen.

We hebben het hier voornamelijk op Google. Maar er zijn natuurlijk ook andere zoekmachines zoals Bing of DuckDuckGo, maar het marktaandeel van Google is 95% in Nederland en daarbij heeft het het meest uitgebreide algoritme. Daarom is zoekmachine optimalisatie vooral optimalisatie voor Google. Wanneer je dat op orde hebt is de kans groot dat je ook bij andere zoekmachines hoog in de resultaten terecht zult komen.

De drie pijlers van zoekmachine optimalisatie

Tegenwoordig neemt Google vrijwel alle factoren van jouw website mee wanneer die beoordeeld wordt. In essentie valt dit echter op te delen in drie pijlers. Dit zijn:

  1. Content: wat staat er allemaal op een website?
  2. Techniek: hoe goed functioneert een website vanuit technisch oogpunt?
  3. Autoriteit: hoe geloofwaardig is jouw informatie volgens anderen?

Er zit geen volgorde van belangrijkheid in deze aspecten. Voor een goede ranking in Google moeten al deze aspecten op orde zijn. In dit hoofdstuk nemen we je mee langs de drie pijlers van SEO.

  • Content

Onder content verstaan we in principe alles wat er op een website staat. Dit is dus meer dan alleen de teksten en afbeeldingen, dit is bijvoorbeeld ook stukken code die worden uitgelezen. Daarom wordt dit aspect van zoekmachine optimalisatie ook wel on-page SEO genoemd. Dit aspect houdt dus in dat bij alles wat er op de pagina wordt geplaatst ook wordt gedacht aan hoe Google dit uitleest. Dit klinkt misschien heel ingewikkeld en tijdrovend, maar in praktijk is het vooral goed nadenken bij wat je doet, wat natuurlijk altijd goed is. Ook voor je conversie optimalisatie.

Schrijf je teksten voor de juiste zoekwoorden

Het eerste en misschien wel belangrijkste wat je doet op jouw pagina is het schrijven van een goede SEO-tekst. Dit doe de op basis van zoekwoorden. Deze verwerk je in de webtekst. Een zoekmachine optimalisatie bedrijf heeft beschikking tot tools die helpen bij het in kaart brengen van deze zoekwoorden. Hiermee kan een zoekwoordonderzoek worden gedaan. Dit houdt in dat er gekeken wordt naar waar allemaal op gezocht wordt en in welke frequentie. Wanneer je bovenaan staat in Google is het vrij normaal dat je zo’n 30% van alle mensen die zoeken op dat woord naar jouw site trekt. Dit maakt het op sommige zoekwoorden ook heel lastig om bovenaan te komen. Zoekwoorden als “laptop kopen” worden misschien wel 50 tot 100 duizend keer per maand ingevoerd, maar de kans is klein dat u daarop bovenaan komt te staan. Een zoekwoord als “hp elitebook 840 g3 14 core i5 2 3 ghz” zal echter een stuk minder worden ingevoerd, zogenaamde long-tail zoekwoorden. Bij zoekwoorden geldt dus: hoe ongebruikelijker het zoekwoord dat wordt gebruikt, hoe makkelijker het is om bovenaan te komen, maar ook hoe minder verkeer het aantrekt.

Verwerk een zoekwoord op de juiste plekken

Een zoekwoord moet in de juiste hoeveelheid en op de juiste plekken worden toegepast. Wanneer het niet genoeg wordt gebruikt, merkt Google niet op waar een tekst nou eigenlijk over gaat. Wanneer een zoekwoord echter te vaak in een tekst voorkomt, gaat Google dit zien als spammen. Sinds spam niet bijdraagt aan de ervaring van de gebruiker, straft Google dit dus hard af. Een goede manier om dit duidelijk te maken is door zoekwoorden in de tekst, maar ook op strategische plekken te verwerken. De plekken waar Google als eerste zoekt en dus ook veel waarde aan toekent zijn: De titel, de slug, de meta-omschrijving en in de headers.

Aandachtspunten voor zoekwoorden

De SEO-titel spreekt redelijk voor zich. Wanneer je pagina over Leidse grachten gaat is het ook vrij logisch om je pagina “Leidse grachten” te noemen. De slug is het laatste deel van de URL. Wanneer wij een blog over de Leidse grachten zouden schrijven zou een goede titel in het kader van zoekmachine optimalisatie bijvoorbeeld zijn: https://onlineseospecialist.nl/blog/leidse-grachten

Daarbij wil Google graag een korte omschrijving van de tekst hebben. Hiervoor bestaat de meta-description. Deze ken je als het stukje tekst dat net onder de titel van een zoekresultaat staat. Dit is een stukje tekst van zo’n 150 tekens waarin je duidelijk maakt aan klant en Google wat er op jouw pagina te vinden is.

Ten slotte zijn er de headings of tussenkoppen. Wat dat is behoeft waarschijnlijk geen uitleg. Wel is het handig om hier duidelijk in HTML een heading van te maken door een tussenkop in te voeren als <h2>tussenkop</h2>. Een Content Management Systeem als Wordpress stelt jou in staat om dit te doen zonder te coderen, maar gewoon de juiste vorm aan te klikken zoals je ook in bijvoorbeeld Microsoft Word zou doen.

Meer is vaak beter bij content

Google probeert dus vooral in te schatten of een pagina te bieden heeft wat de gebruiker zoekt. Van oudsher is dit vooral informatie. Daarom doe je er vaak goed aan om veel informatie in een tekst te verwerken. Probeer daarbij wel dicht bij het onderwerp te blijven en altijd relevant te blijven. Google heeft het namelijk door wanneer je maar wat schrijft om een bepaalde hoeveelheid woorden te halen. Veel zoekmachine optimalisatie bureaus hebben hiervoor speciale SEO-copywriters in dienst. Deze schrijvers weten precies hoeveel tekst er nodig is en hoe vaak een zoekwoord in een tekst moet voorkomen. Dit doen ze voornamelijk door de teksten van je concurrenten te bekijken. Je hoeft dus zeker niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden

Schrijf altijd unieke content

Wanneer een concurrent een immense lap tekst heeft opgetekend met allemaal goede informatie, kan het verleidelijk zijn om dat maar gewoon klakkeloos te kopiëren. Doe dit nooit! Ook niet met kleine stukken. Net als de meester vroeger op school zal ook Google snel doorkrijgen dat je hebt afgekeken en ook bij zoekmachine optimalisatie wordt plagiaat afgestraft. Vertel daarom altijd je eigen verhaal in je eigen woorden. Inspiratie putten uit een goede tekst is zeker goed, maar zorg er wel voor dat jouw tekst uniek is. Dat is ook een stuk authentieker naar je klanten toe.

Optimaliseer ook afbeeldingen en bestanden

Google is geen mens, maar een computer. Google kan daarom ook niet zien of interpreteren wat er op een afbeelding staat, net als slechtzienden dat niet kunnen. Zoekmachines hebben al langer de functie om webteksten voor te lezen aan blinden en slechtzienden. Hierbij wordt een afbeelding voorgelezen aan de hand van de alt-tekst, dit is een korte omschrijving van de afbeelding. Google waardeert het wanneer je dit doet en zal je daarom ook belonen wanneer je ook dit soort zaken meeneemt bij de content optimalisatie op je website.

Techniek

De informatie op de site kan heel goed zijn, maar als je site niet goed wil laden of men kan binnen de site niet goed de informatie vinden die gezocht wordt, dan heb je eigenlijk voor niks je on-page SEO gedaan. Een site die technisch niet op orde is, zal namelijk nooit hoog scoren in Google. Wij vertellen je graag waar jij op moet letten bij technische SEO.

De veiligheid moet ten alle tijden gegarandeerd kunnen worden

Zoals zo vaak is het ook bij zoekmachine optimalisatie ‘safety first’. Het laatste wat een gebruiker wil is immers op een zoekresultaat klikken om vervolgens op een schadelijke site terecht te komen. De laatste jaren zijn browsers als Chrome en Firefox hier meer aandacht aan gaan besteden. Denk aan een slotje in de adresbalk om een beveiligde verbinding aan te geven en ook kun je zelfs waarschuwingen krijgen wanneer een site nog geen HTTPS, maar HTTP gebruikt. Zeker wanneer je gegevens van bezoekers nodig hebt voor een aankoop in je webshop of bijvoorbeeld een offerteaanvraag, is een goede beveiliging cruciaal. Wanneer er kans bestaat dat deze gegevens onderschept kunnen worden is dat funest voor je SEO.

Zorg dat de Google Core Web Vitals op orde zijn

Via internet is alles binnen no-time te vinden. Met snelle internetverbindingen laadt dit ook nog eens razendsnel. Hierdoor is de consument en daarom ook Google, steeds meer gaan eisen van de prestaties van een website. Hiervoor bestaat Google Core Web Vitals in de Google Search Console. Hierin kun je zien na hoeveel seconden wat is geladen. Ook kun je deze data langs de standaarden van Google leggen. Zo zie je in één oogopslag of jouw site snel genoeg is of dat je verbeteringen door moet voeren.

Het verbeteren van de laadtijd van je site kan door te optimaliseren. Denk aan het comprimeren van afbeeldingen en het wissen van overbodige stukken HTML-code. Wanneer dat niet meer helpt is het tijd om nog eens goed te kijken of alles wat je op een pagina hebt staan wel daadwerkelijk nodig is. Hoe minder er geladen moet worden namelijk, hoe sneller de pagina klaar is met laden. Ook kan het helpen om eens te kijken naar je hostingpakket.

Een responsive webdesign

Misschien ken je het nog wel van vroeger. Dat er een “m.” voor een webadres stond, of dat er helemaal geen mobiele versie was voor een website. Dit werkte vaak erg onhandig. Tegenwoordig is dit probleem opgelost dankzij responsive webdesigns. Een responsive design wil zeggen dat het hele ontwerp en soms zelfs de pagina-indeling zich aanpast aan het scherm van het apparaat waarop een site wordt bezocht. Zo weet je zeker dat iedere bezoeker de optimale website-ervaring krijgt. Dit is dus prettig voor de bezoeker en wordt daarom op prijs gesteld door Google. Met veel technische optimalisatie sla je daarom ook twee vliegen in één klap. De bezoeker blij, dus Google blij.

Kies de juiste URL’s voor een pagina

Een ander ding dat je doet voor zowel Google als voor de bezoeker is het bouwen van een overzichtelijke URL-structuur. Hoe een URL eruit ziet, zegt vaak al veel over waar jij je bevindt op een site. Zeker in bijvoorbeeld webshops zie je vaak dat er een duidelijke structuur aanwezig is. Denk bijvoorbeeld aan een webadres als https://www.voorbeeldwebshop.nl/heren/sneakers/43. Grote kans dat je snel begrijpt dat je op een pagina terecht gaat komen met herensneakers in maat 43. Dit geeft duidelijkheid voor een klant en ook voor de crawlers van Google is het snel duidelijk hoe een website in elkaar zit. Een duidelijke sitestructuur kan daarom veel goed doen voor jouw website.

Zorg voor een vindbare sitemap

Wanneer je de weg kwijt bent, dan heb je een kaart nodig. Dat is bij een website niet anders. Hiervoor bestaat de sitemap. Vrijwel iedere site heeft een sitemap waarin alle pagina’s op een rijtje staan. Deze kunnen eenvoudig worden gevolgd door de robots van Google en zo weet je dus zeker dat iedere pagina door Google gecrawld kan worden. Dan kan alles dus ook worden opgenomen in de zoekresultaten. Een sitemap is bij sommige sites te vinden in de footer, of door /sitemap of /sitemap.xml achter het webadres in te voeren.

Technische optimalisatie door Online SEO Specialist

Dit zijn een aantal aspecten van technische zoekmachine optimalisatie. Een zoekmachine optimalisatie specialist is vaak vooral handig met content marketing en linkbuilding(zie volgend hoofdstuk), het technische aspect blijft daardoor soms achter. Dit is zonde, want het kost gewoon posities in Google. Dat is dan ook de reden dat we bij Online SEO Specialist een aantal webdevelopers in ons team hebben om juist dit aspect goed op orde te maken voor jou en je website.

Autoriteit

Met een website die technisch op orde is en goede content bevat, heeft al enig potentieel om te ranken in Google. Maar een razendsnelle, beveiligde website met meesterlijke content zal waarschijnlijk achter blijven bij de concurrentie wanneer die site weinig autoriteit heeft opgebouwd. Met autoriteit bedoelen we voornamelijk inkomende links vanuit andere sites. Hoe dat werkt, leggen we je in dit hoofdstuk uit.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verzamelen van inkomende links voor jouw site vanaf relevante websites. Wanneer andere sites die ook nog eens iets met je bedrijfstak te maken hebben naar jou verwijzen gaat Google jou meer als een autoriteit zien. Dit vergroot de kans om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com. Vaak word je doorverwezen naar een pagina van Bol waar niet eens zo heel veel informatie op te vinden is in vergelijking met veel concurrenten. Toch staat Bol.com vaak op pagina 1 omdat Bol door Google wordt gezien als een autoriteit. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat er maarliefst 50 duizend(!) verschillende websites naar Bol doorverwijzen.

Hoe bouw ik een sterk linkprofiel?

Het opbouwen van een linkprofiel doe je dus door links vanaf relevante websites naar jouw site te laten doorlinken. Maar hoe dan? De enige persoon die dingen kan plaatsen op een website is vaak de beheerder. Gelukkig heeft in principe iedere website een behoefte aan inkomende links. Hierdoor kun je een linkruil voorstellen met bepaalde sites. Nog beter werkt het wanneer je dit doet in een groepje met andere websites. Hierbij link je bijvoorbeeld door in een kringetje. Hierdoor krijg je op den duur veel links zonder dat Google door heeft dat jij het op een akkoordje hebt gegooid met andere webbeheerders.

Een andere manier om links te verzamelen is door gastblogs te schrijven. Wanneer je relevante vakkennis hebt, zijn blogsites vaak bereid om, eventueel tegen een vergoeding, jouw blog te plaatsen. Zorg dat je in het blog een link plaatst naar jouw website zodat je weer een nieuwe link hebt gescoord.

Ten slotte bestaan er nog steeds startpagina’s. Deze worden lang niet allemaal nog even goed bezocht, maar deze sites hebben vaak nog wel veel autoriteit. Hierdoor kan het lonen om tegen betaling een link te laten plaatsen op deze startpagina’s naar jouw site. Hierdoor wordt er een stukje van die autoriteit doorgegeven aan jouw website.

Wanneer is een linkprofiel sterk?

Vanuit het aspect van zoekmachine optimalisatie is het van belang om met je linkprofiel duidelijk te maken waar jouw site over gaat. Daarom is het ten eerst van belang dat de websites relevant zijn. Wanneer je een rijschool hebt en alle sites die naar jou linken gaan over haartransplantaties, is de kans groot dat Google er niets van snapt. Ook is het belangrijk dat je let op de ankerteksten. Bij een link ziet je vaak niet de hele URL, maar is een bepaald woord gewoon blauw gedrukt en onderstreept, waardoor het herkenbaar is als link. De tekst die dienst doet als link, noemen we een ankertekst. Ten slotte is het ook van belang om te letten op de autoriteit die de site heeft bij Google en hoeveel bezoekers de site trekt. Dit is te achterhalen via Tools als Moz en Ahrefs, waarover later meer.

Conclusie

Een linkprofiel bouwen is dus een beetje als mensen vragen om een goede recensie te geven. Hierdoor kom je betrouwbaarder over. Hoe relevanter een partij is binnen jouw vakgebied, hoe liever je hebt dat ze jou kennen. Dat werkt ook zo met links. Ook maak je aan Google weer een stukje duidelijker waar jouw site over gaat. Dat gaat mede via ankerteksten.

In principe moeten alle pijlers van zoekmachine optimalisatie op orde zijn. Het is niet mogelijk om het één te negeren om in te zetten op het ander. In principe komen deze pijlers dan ook vooral neer op een goede website bouwen waarmee je de bezoeker verder helpt. Dat is namelijk ook waar Google bij gebaat is. Daarbij helpt het om op een aantal manieren aan Google duidelijk te maken waar je het over hebt. Denk er hierbij wel aan dat het uiteindelijk om de bezoeker gaat en niet om Google. Google zal dat namelijk snel doorkrijgen, waardoor je waarschijnlijk een stuk minder goed zult ranken en is de beleving voor de klant ook minder. Een SEO specialist is opgeleid om goed op het randje zitten tussen onder- en over optimaliseren.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden

Drie pijlers voor zoekmachine optimalisatie klinkt als weinig, maar de werkelijkheid valt dus tegen. SEO is een hele tak van sport geworden en in sommige branches is de concurrentie moordend. Dit komt omdat veel bedrijven zonder een goede positie nooit gevonden zouden worden. Wanneer je voldoende tijd en moeite erin steekt dan kun je SEO zelf doen, maar veel ondernemers kiezen voor zoekmachine optimalisatie uitbesteden.

Alles op een website optimaliseren voor Google is vaak veel werk en veel mensen hebben simpelweg geen tijd en zin om dat allemaal zelf te doen. Daarvoor worden zoekmachine optimalisatie bureaus als Online SEO Specialist ingeschakeld.

Wat zijn de voordelen van zoekmachine optimalisatie uitbesteden?

Wanneer je het SEO proces uitbesteedt aan een zoekmachine optimalisatie bedrijf, weet je zeker dat er een specialist mee bezig is. Onze specialisten hebben al veel klanten geholpen aan topposities in de zoekresultaten op relevante zoekwoorden. Een SEO specialist is ook in staat om snel te kunnen zien waar het aan mankeert wanneer jouw site niet hoog in Google staat. Mede dankzij tools die hij tot zijn beschikking heeft.

Dankzij dit soort hulpmiddelen kan daarom snel een plan van aanpak worden gemaakt voor een hogere ranking. Denk hierbij aan het technisch optimaliseren van je site, het (her)schrijven van de content of het bouwen van een linkprofiel door linkbuilding specialisten.

Wat kost dat?

Het uitbesteden van zoekmachine optimalisatie verschilt enorm van bedrijf tot bedrijf op het gebied van SEO kosten. Om te winnen moet je beter zijn dan de concurrenten. Er is dus niet een vast eindpunt of een standaardpakket dat mogelijk is. Ook is het vrijwel onmogelijk om concrete beloften te doen over posities of verkeer dat je binnen haalt. Je neemt namelijk deel aan een race om de koppositie in Google en daarbij ben je mede afhankelijk van hoe goed jouw concurrentie is voor een plek in de eindklassering. De kosten die wij maken als zoekmachine optimalisatie bureau bestaan voornamelijk uit de abonnementskosten van de tools die we gebruiken, de links die we inkopen en natuurlijk de uren van de Online SEO Specialisten die met jouw site bezig zijn. Hierbij geldt dus, hoe meer werk er gedaan moet worden, hoe hoger de kosten. Doe daarom eens onze gratis SEO scan of vraag direct een offerte aan. Wij kunnen vrij snel zien hoeveel werk er nodig gaat zijn en op basis daarvan kunnen wij een betrouwbare prijsindicatie geven.

Onze werkwijze

Wil je door ons je zoekmachine optimalisatie laten doen? Wanneer je ons inschakelt als zoekmachine optimalisatie bureau dan beginnen we altijd met een intake. Hierin bespreken we wat jouw wensen zijn op basis waarvan we realistische concrete doelstellingen formuleren. Dit gesprek kan telefonisch, online, maar bij voorkeur bij ons op kantoor plaatsvinden. Dit gesprek gebeurt meestal met de SEO specialist die jouw zaak op zich zal nemen en ook het hele proces als contactpersoon zal fungeren.

Onze tools

Een Online SEO Specialist heeft enkele specifieke tools tot zijn beschikking om een goede SEO audit te doen. Hiermee kan onder andere de snelheid van de website worden ingeschat. De hoeveelheid content worden bekeken en kan men zien hoeveel procent van de tekst uniek is. Ten slotte kan ook nog bekeken worden welke backlinks een site allemaal heeft. Met de juiste kennis en de juiste tools is er veel informatie te verzamelen over wat er allemaal mogelijk is en hoe doelen het best behaald kunnen worden. Tools die wij gebruiken zijn onder andere:

  • SEMRush
  • Screaming Frog
  • Ahrefs
  • Majestic
  • SEranking

Zoekmachine optimalisatie strategie

Wanneer alle neuzen dezelfde kant op staan wat betreft de doelstellingen is het tijd om de concurrentie te analyseren. Wat hebben zij allemaal al gedaan? Dit moeten wij namelijk uiteindelijk overtreffen om hen voorbij te streven. Zo kunnen we een inschatting maken van wat er mogelijk is op welke zoekwoorden voor welke prijs.

Ook analyseren we bijvoorbeeld welke zoekwoorden op welke pagina voorkomen en hoe concurrenten hun websites hebben ingedeeld. Hiervan noteren we de goede dingen om zo met een duidelijke indeling te komen voor jouw website. Zo hebben we een duidelijke strategie op papier staan en kunnen we echt aan het werk.

Het optimaliseren van de drie pijlers

Als eerste optimaliseren we alle technische aspecten en zorgen we dat alle URL’s goed staan. Zo kan later de content meteen worden geupload en weten we zeker dat de vormgeving in tact blijft. De content wordt meestal geschreven door onze copywriters. Dit zijn mensen die goed zijn in het schrijven van webteksten die het goed doen bij zowel klanten als bij Google. Zij hebben een goed gevoel voor de juiste aanspreekvorm, tekstlengte en welke zoekwoorden zij in hun tekst kunnen verwerken. Wanneer alle content op de site staat is het tijd om deze pagina’s wat autoriteit te geven. Het is de beurt aan onze linkbuilding specialisten. Deze hebben vaak in een eerder stadium al onderzoek gedaan naar potentiële linkpartners en blogs. Ook hebben wij een groot netwerk aan startpagina’s in beheer op uiteenlopende onderwerpen, waardoor er razendsnel een sterk linkprofiel gebouwd kan worden.

Zoals vermeld is zoekmachine optimalisatie geen vaste formule die even gevolgd kan worden om even bovenaan in Google te komen. Een SEO campagne heeft daarom niet altijd meteen het gewenste effect. Daarom monitoren en analyseren wij voor, tijdens en na het optimaliseren van jouw website allerlei metrics. Hiervan houden we je op de hoogte via rapportages en verslagen die we jou toesturen. Door flink een vinger aan de pols te houden tijdens het optimaliseren kunnen wij snel ingrijpen als iets niet helemaal volgens plan verloopt. Op deze manier hebben wij al vele tevreden klanten kunnen helpen met hun online vindbaarheid. Benieuwd naar eerdere cases die wij hebben gedaan? Bekijk ons portfolio!

Zoekmachine optimalisatie op verschillende niveaus

Ieder bedrijf is anders en daarmee ook het gebied waarop men opereert. Een restauranthouder in Maastricht heeft er weinig aan wanneer hij alleen gevonden wordt door mensen in Groningen. Daarom is het belangrijk om jouw zoekmachine optimalisatie op het juiste niveau te doen. Opereer je lokaal, regionaal, nationaal of internationaal? Dan is het slim om jouw SEO-strategie hierop aan te passen. Zo vis je op het juiste plekje in de juiste vijver en heb je dus weinig bijvangst en vis je ook niet achter het net.

Lokaal georiënteerde SEO

De laatste jaren heeft lokale SEO een vlucht genomen. Dit houdt in dat een site, haar content en haar links zijn geoptimaliseerd voor het werkgebied van het bedrijf. Een voordeel van lokale SEO is dat je vaak een stap voor bent op de grotere landelijke spelers waardoor jij makkelijker bovenaan komt op lokale zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan “Italiaans restaurant Den Haag” of “Rijschool omgeving Zoetermeer”. Ook maakt Google de laatste jaren meer gebruik van locatie op Google maps. Wanneer je een bepaald zoekwoord invoert krijg je vaak meteen een kaartje met daarop de lokale aanbieders van dat specifieke zoekwoord.

Zorg daarom dat je jouw onderneming hebt aangemeld bij Google Mijn Bedrijf. Hierdoor ben je ook vindbaar op deze kaartjes. Wanneer je ook correct jouw telefoonnummer, email en website hebt aangemeld is de kans groot dat een aantal klanten je wel weet te vinden via Google mijn Bedrijf.

SEO voor de regio

Wanneer je jouw SEO op orde hebt op lokaal niveau is het een optie om ook een aantal steden en dorpen in de omgeving mee te pakken. Wanneer je bijvoorbeeld een rijschool hebt die in Leiden opereert is de kans groot dat je ook nog wel klanten zou willen in bijvoorbeeld Voorschoten, Wassenaar of Katwijk. Zo je voor deze woonplaatsen ook een aparte pagina aanmaken met bijvoorbeeld de titel ‘Rijschool Voorschoten’. Ook is het slim om dan in te zetten op lokale backlinks verkrijgen. Denk aan startpagina’s voor een specifieke woonplaats, een lokaal advertentieblad, een bedrijvengids of een lokaal platform als ‘In de buurt’.

Scoren op landelijke zoekwoorden

Wanneer je online werkt of gewoon een groot bereik hebt, dan is landelijk opereren vaak een prima optie. Omdat geografie geen beperkende factor is, kunt je jouw zoekmachine optimalisatie aanpassen aan zoekwoorden die heel Nederland gebruikt. Het goede nieuws is dat je veel mensen kunt bereiken als je eenmaal een hoge positie hebt behaald. Het nadeel is dat deze positie lastig te bereiken is, omdat je de concurrentie aan moet met landelijke spelers. Daarom is het als landelijk georiënteerde speler vaak beter om je te focussen op een niche. Niche zoekwoorden vergroten de kans om hoog in Google te komen voor een kleiner zoekvolume. Zo kun je ook als kleinere landelijke speler een succesvolle SEO-campagne opzetten.

Internationale zoekmachine optimalisatie

Wanneer je nog groter dan Nederland denkt, dan mag ook taal geen beperking meer zijn. Daarom is het belangrijk dat je voor internationale SEO jouw content ook laat vertalen naar bijvoorbeeld Engels en Spaans, maar misschien ook wel naar het Frans of zelfs Chinees. Ook is het handig om dan ook internationale backlinks aan te trekken. Let wel dat dit soort operaties vaak alleen een succes zijn op hele specifieke niche zoekwoorden.

Houdt je zoekmachine optimalisatie up-to-date

Een website die 10 jaar geleden bovenaan stond in Google zonder in tussentijd te zijn geupdate is waarschijnlijk nu nergens meer te vinden. Dit heeft enerzijds te maken met de voortschrijdende techniek, maar ook met het feit dat Google überhaupt graag ziet dat een site vaak wordt bijgewerkt. Zo weet Google dat de informatie die op een site staat altijd relevant en actueel is, wat bijdraagt aan het rankingpotentieel. Daarom is het handig om bijvoorbeeld een blog bij te houden op jou website. Zo komt er bijvoorbeeld iedere week sowieso nieuwe content op de site. Dat staat goed. Daarnaast bouw je ook aan een grote kennisbank vol met informatieve blogs.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan de Online SEO Specialist

Wil je beginnen met zoekmachine optimalisatie of wil jouw campagne maar niet lukken en heb je behoefte aan een specialist die eens naar jouw website kan kijken? Doe dan onze gratis SEO scan. Dan kijkt een specialist naar je site en kun je snel een diagnose verwachten van de issues die jouw site heeft. Op basis daarvan kunnen wij je van een goed advies voorzien omtrent jouw SEO marketing. Ook kun je meteen een intake met ons plannen. Dan bespreken we je hele casus op ons kantoor in Leiden onder genot van een kopje koffie. Op basis daarvan kunnen we een concreet plan opstellen voor hoe je hoog gaat scoren in Google!

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.