SEO tekst

Schrijf je zelf je SEO teksten of kun je beter je SEO teksten laten schrijven?

De tijd dat een SEO tekst schrijven nog vooral een hoop zoekwoorden spammen op een pagina zetten was is (gelukkig) voorbij. Tegenwoordig moet je voor een hoge positie in Google vooral met een hele goede tekst voor de gebruiker aankomen. Google is namelijk steeds beter geworden in het herkennen van teksten die waardevol zijn voor de gebruiker. Hoe ziet een SEO tekst er dan tegenwoordig uit? (kort gezegd: je kijkt er nu naar een) Hoe schrijf je die? Of kun je beter je SEO teksten laten schrijven? De Online SEO Specialist legt het je uit.

Zoekwoorden onderzoek

Concurrentie analyse

Linkbuilding

Analytics

In een goede SEO tekst zit onderzoek

Om een goede SEO tekst te schrijven moet je vooral een goed idee hebben bij wat je moet schrijven. Daar moet je eerst onderzoek naar doen. De ervaring leert dat als een kip zonder kop, maar gewoon gaan schrijven prima bezigheidstherapie is, maar dat het niet helpt om écht hoog te scoren in Google. Je kunt dus het beste vooraf een onderzoek doen naar welke zoekwoorden je wilt gebruiken en waar de potentie ligt voor jou om hoog te scoren in de zoekresultaten. Hiervoor kun je bijvoorbeeld KWfinder van Mangools gebruiken, maar je kunt ook gaan voor Google Keyword planner of Ubersuggest.

Hoe vind je het juiste zoekwoord om voor te schrijven?

In principe kun je voor ieder zoekwoord wel een poging wagen om te scoren met een SEO tekst. Maar vaak is choose your battles wisely een betere strategie.

zoekwoord bij een seo-tekst voor ene moeilijk zoekwoord

Wanneer je bijvoorbeeld herenschoenen wil verkopen dan zegt Mangools in dit geval dat daar per maand 27.800 keer naar gezocht wordt. Dat is veel natuurlijk. De moeilijkheid om op dit zoekwoord te scoren wordt op 42 gezet. Je ziet ook dat de top van de Search Engine Results Page (SERP) onder andere Zalando, de Bijenkorf en Wehkamp bevat. Allemaal grote namen met gigantische SEO marketing budgetten. Dit is ook terug te vinden in de Domain Authority(DA) van de sites. Dit is een score die op een schaal van 1 tot 100 wordt toegekend aan een site om de sterkte van een domein aan te geven. Ga er niet vanuit dat je als gemiddelde ondernemer ver boven de 30 komt als domein. Het is dus maar de vraag of je het op SEO-gebied tegen deze partijen op wil nemen.

Kies specifieke zoekwoorden

Om de ‘grote jongens’ te ontlopen kun je vaak beter in een kleinere vijver gaan vissen. Daarom gaan we op zoek naar andere zoekwoorden. Bij zoekwoorden geldt: hoe specifieker het zoekwoord, hoe makkelijker het is om bovenaan te komen. Het nadeel is natuurlijk wel dat je minder mensen naar jouw site trekt.

Zoekwoordonderzoek kan tot betere LSI zoekwoorden voor je SEO tekst leiden

Bij ons ‘herenschoenen’ voorbeeld zijn we gaan kijken naar een ander zoekwoord. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om te gaan voor ‘brede schoenen heren’. Je ziet dat het volume hier beduidend lager is, maar dat het een stuk makkelijker is om bovenaan te komen. Wanneer je naar de DA van de concurrenten kijkt, zie je ook dat deze een stuk lager is. Probeer een goede inschatting te maken van wat je kansen zijn per zoekwoord en wat voor jou het meest rendabel is om je op te richten. Zie ook ons blog over zoekwoordonderzoek.

Kies een onderwerp dat aansluit bij je doelgroep

Oké, je hebt een onderwerp voor je SEO tekst, maar wat ga je precies schrijven? Probeer je in te leven in je doelgroep. Stel je voor dat jij op het zoekwoord gaat zoeken waar je nu een SEO tekst voor gaat schrijven. Wat voor een pagina zou je dan verwachten. Verwacht je een uitleg van wat iets is? Een stappenplan voor hoe je iets doet? Of wil je gewoon iets kopen? Wanneer je een SEO tekst gaat schrijven, moet je altijd rekening houden met de zoekintentie. Oftewel je levert waar de zoeker op zit te wachten. Vaak kun je hier wel een inschatting van maken, maar je kunt ook altijd gewoon even de SERP checken om te zien waar de rest over schrijft.

Waarom rekening houden met de zoekintentie?

We begrijpen het. Met een SEO tekst wil je natuurlijk gewoon verkopen. Maar waarom zou je op een site klikken die je iets wil verkopen, wanneer jij gewoon informatie wil over een bepaald onderwerp. Dat is dus de reden dat we altijd rekening houden met de zoekintentie. Een hoge positie in Google is fijn, maar voordat je verkoopt, moet er wel eerst geklikt worden.

Welke zoekwoorden verwerk je in een SEO tekst?

In een SEO tekst verwerk je meestal meer dan één zoekwoord. Om het voorbeeld van de brede herenschoenen er nog even bij te halen. Je zou het ook kunnen hebben over de beste brede schoenen voor heren of brede herensneaker en brede hardloopschoenen voor heren. Dit zijn ook allemaal zoekwoorden waar een beetje volume op zit. Het is niet veel, maar er is ook niet veel concurrentie op die zoekwoorden. Altijd handig om die zoekwoorden even mee te pakken.

Deze zoekwoorden kun je ook goed gebruiken om een indeling van je tekst te maken. Zo heb je al snel een format voor een prima SEO tekst. Je gebruikt ‘brede heren schoenen’ als hoofdzoekwoord en daarnaast maak je gebruik van niche zoekwoorden om als tussenkoppen te dienen.

Voorbeeld van hoe je een SEO tekst kunt indelen

Hoe begin ik met een SEO tekst schrijven?

Dat is eigenlijk heel simpel: je begint gewoon. Inspiratie vinden is moeilijk, maar wanneer je de tekst al in brede lijnen hebt uitgezet kun je het best gewoon beginnen met de alinea’s schrijven. Je hebt wanneer de tekst af is nog meer dan genoeg tijd om de tekst te verbeteren. Het beste werkt het wanneer je in ieder geval al een tekst hebt. Begin gewoon met schrijven. Het maakt niet uit of het goed is of niet. De inspiratie voor een betere tekst komt vaak gewoon tijdens het schrijven. De beste manier om inspiratie te vinden is vaak door gewoon inspiratieloos te beginnen.

10 tips om je SEO tekst aantrekkelijker te maken

Veel mensen die hun eigen SEO teksten gaan schrijven zijn bang dat ze niet goed genoeg kunnen schrijven om een aantrekkelijke SEO-tekst te overleggen. Daarom 10 tips van onze SEO copywriter om een tekst levendig en interessant te houden.

Ken je doelgroep: Schrijf voor je doelgroep en pas je stijl en toon aan op hun behoeften en interesses.

  1. Ken je doelgroep: Schrijf voor je doelgroep en pas je stijl en toon aan op hun behoeften en interesses.
  2. Gebruik actieve stem: Gebruik actieve zinnen in plaats van passieve zinnen om de tekst energieker te maken.
  3. Houd zinnen kort: Houd zinnen kort en bondig. Te lange zinnen kunnen verwarrend zijn voor de lezer.
  4. Varieer je zinsbouw: Varieer de zinsbouw om de leesbaarheid te verbeteren en de tekst interessanter te maken.
  5. Gebruik beeldende taal: Gebruik beeldende taal om de verbeelding van de lezer te prikkelen. Beschrijf geuren, kleuren en texturen om de tekst levendiger te maken.
  6. Wees concreet: Gebruik concrete voorbeelden en feiten om de tekst beter te maken. Vermijd algemene beweringen die weinig informatie bieden.
  7. Maak gebruik van witruimte: Gebruik witruimte om de tekst te verbeteren. Maak gebruik van witregels, alinea’s en opsommingstekens om de tekst overzichtelijker te maken.
  8. Maak je alinea’s niet te lang: Een lange, onafgebroken blok tekst is intimiderend en mensen haken daardoor snel af.
  9. Vermijd jargon: Vermijd het gebruik van jargon en vaktermen. Maak de tekst begrijpelijk voor een breder publiek.
  10. Wees persoonlijk: Maak de tekst persoonlijker door te schrijven vanuit jezelf en persoonlijke ervaringen te delen.

Hoeveel zoekwoorden verwerk je in een SEO tekst?

Voorheen was het antwoord hierop vaak: zoveel mogelijk. Tegenwoordig heeft Google dit echter door. Een zoekmachine wil natuurlijk vooral de meest relevante informatie verstrekken aan de gebruiker en een SEO tekst vol keyword spam is dat niet. Tegenwoordig heeft een goede SEO tekst een keyword density van zo’n 0.5 tot 2% volgens de grote SEO-tools. Volgens ons is het echter belangrijk waar je de zoekwoorden plaatst. Waar dat is? We vertellen je het graag.

URL-slug

De eerste manier om Google duidelijk te maken waar je het over hebt is via je webadres. De grootste kans om hoog te ranken heb je vaak met een webadres als: https://jedomeinnaam.nl/zoekwoord. Je zou het ook wat gestructureerder kunnen doen. In het voorbeeld van de brede herenschoenen zou je bijvoorbeeld ook een slug kunnen maken zoals: /heren/schoenen/brede-schoenen. Zo is het ook duidelijk voor Google waar je het over hebt.

Meta-titel

De meta-titel zie je momenteel deels bovenin het tabblad van je browser. Wanneer je er in Google Chrome op blijft staan met je muis, zie je de hele titel. Nog belangrijker is dat dit ook de titel is die je in de Google zoekresultaten ziet als naam van de pagina. Het is dan ook belangrijk dat je, om je Click Through Rate (CTR) te verhogen, hier goed over nadenkt. Vanuit een SEO-perspectief is het ook belangrijk om een zoekwoord in de meta-titel te verwerken. SEO specialisten zijn er nog niet helemaal uit, maar waarschijnlijk geldt: hoe eerder in de titel, hoe beter bij zoekwoorden.

Meta-omschrijving

Onder de titel zie je nog een omschrijving. Deze mag iets langer zijn en vaak zit een uitnodiging om te klikken in of vertel je gewoon een voordeel van jouw product of dienst. Ook hier doe je er goed aan om een zoekwoord in de tekst te verwerken

H1-header

Als het goed is maak je al gebruik van tussenkoppen. Maar gebruik je ze ook op verschillende niveau’s? Je hebt de titel voor Google, dat is je meta-titel en die komt in principe niet op de pagina zelf voor. Daarnaast heb je de titel voor de lezer, deze staat vrijwel altijd opvallend bovenaan. Dit is je belangrijkste kop. Het is daarom belangrijk dat je daar een zoekwoord in verwerkt.

H2, H3 en lagere headers

Je tussenkoppen kun je in WordPress of een ander CMS aangeven met een koptekst 1, 2, 3, etc. Hoe groter de kop hoe belangrijker. Maar wat vooral belangrijk is, is hoe je de header codeert. Door een tussenkop bijvoorbeeld een H2-tag te geven gaat Google deze tussenkop extra prioriteit geven bij het uitlezen. Wanneer je echt een SEO tekst aan het schrijven bent kan het geen kwaad om hier regelmatig een zoekwoord in te verwerken.

Aan het begin van de alinea

Google is net een mens. Bij een SEO-tekst kijkt het voornamelijk naar de koppen en de eerste zin van de alinea om te bepalen waar een tekst over gaat. Verwerk dus regelmatig een zoekwoord in de eerste zin, of in ieder geval in de eerste 25 woorden van de alinea. Dit hoef je net als bij de H2-headers niet bij alle alinea’s te doen, maar het kan wel helpen om dit regelmatig te doen. Vaak helpt het ook om via ctrl+F bij de concurrent te kijken waar en hoe vaak zij een zoekwoord gebruiken.

Tip: Yoast SEO

Om een goede indruk te krijgen van hoe vaak en waar je een zoekwoord in je SEO tekst verwerkt, kun je ook de Yoast SEO-plugin installeren in WordPress. Hier vul je je keyword in en Yoast geeft aan of je op de juiste plekken keywords hebt verwerkt. Gebruik deze tool vooral als check en niet als leidraad. Je mag namelijk af en toe ook wel een beetje variëren in hoe je een keyword gebruikt. Google snapt tegenwoordig ook wel dat ‘herenschoen breed’ op hetzelfde neerkomt als ‘brede herenschoen’. Wees dus niet bang om gewoon lekker te schrijven.

Een SEO tekst schrijven is herschrijven

“Schrijven is herschrijven” hoor je wel eens. Dat is ook zo bij SEO teksten. Een goede tekst schrijf je zelden in één keer. Dat is dan ook de reden dat je het beste gewoon kunt beginnen. Later is er nog ruimte om er een beter verhaal van te maken. Dit helpt ook om je SEO te verhogen. Google houdt van sites en pagina’s die up-to-date zijn. Daarom zie je vaak ook recente blogs bovenaan in Google staan. Ook door oude content regelmatig af te stoffen en stukken te herschrijven en delen toe te voegen merkt Google dat jouw content nog actueel is. Grote kans dat die pagina ineens weer gaat ranken. Blijf dus regelmatig je pagina’s verbeteren en schrijf ook af en toe een extra stuk tekst. Google houdt namelijk van lange stukken tekst.

Hoe lang moet een SEO tekst zijn?

De lengte van een SEO tekst is een steeds belangrijkere rankingfactor geworden. De algemene richtlijn is dat je minimaal 200-300 woorden schrijft op een pagina anders wordt het aangemerkt als thin content. Zo krijgt een zoekmachine een goede indruk van waar een tekst over gaat. Een langere tekst biedt echter meer informatie aan de bezoeker. Daardoor beschouwt een zoekmachine langere SEO teksten ook als waardevoller. De tekst wordt gezien als een van de belangrijkste on-page SEO factoren. Met een langere tekst kom je vaak hoger in Google.

Wanneer je tekst echter te lang is, dan kan de lezer echter ook afhaken. Een lezer wil gewoon het antwoord op zijn vraag of hij wil wat meer weten over een bepaald onderwerp. De kans is echter klein dat iemand zit te wachten op jouw epistel van 20.000 woorden waarbij je ook nog eens zo wollig mogelijk hebt geschreven om aan veel woorden te komen. Grote kans dat de bezoeker al snel weer weg is. Google heeft dat ook door. Wanneer veel mensen meteen weer terug zijn na een bezoek aan iemands site en ze keren meteen weer terug naar de zoekresultaten, dan heeft de site niet voldoen aan de wensen. Zorg dus dat je een bezoeker niet afschrikt met een lange tekst of grote tekstblokken. Dit kun je bijvoorbeeld opvangen door onderaan je tekst een inklapbare FAQ te maken. Zo kan iedereen vinden wat hij zoekt en heb je wel ‘rijke’ content met veel tekst.

Je SEO tekst laten schrijven door ChatGPT?

Vandaag de dag lijkt het alsof alles geschreven kan worden door een AI-bot. We zouden liegen als we zouden zeggen dat een bot geen SEO teksten kan schrijven, dat is gewoon niet waar. Je kunt prima een AI je SEO teksten laten schrijven. Het grote probleem is alleen wel dat de stukken vaak te kort zijn en dat de toon niet heel aantrekkelijk is. Dat zit zo.

Een AI als ChatGPT is vooral ontworpen als chatbot. Jij stelt een vraag, de bot geeft een antwoord. Dat antwoord is vaak maar zo’n 200 woorden. Je zal de bot dus al snel meer dan tien keer moeten laten genereren om tot een stuk te komen en waarschijnlijk is daarbij de samenhang ver te zoeken.

Ten tweede is een AI een database van alles wat op het internet staat en op basis daarvan maakt het een tekst. Het probleem is echter dat je daardoor ontzettend in algemeenheden vervalt. De bot is getraind om zoveel mogelijk op de vlakte te blijven. Wanneer je dus echt een aantrekkelijk mega-blog als deze wil, dan moet je dat niet door een bot laten doen, maar door een SEO copywriter.

Een goede SEO tekst is niet alles

Het klinkt misschien tegenstrijdig na een lang stuk over hoe je een goede SEO tekst schrijft, maar een goede tekst is niet alles. Je SEO tekst is een deel van je content, maar het bevat bijvoorbeeld ook je afbeeldingen. Ook dat kun je optimaliseren voor SEO. Daarnaast is content slechts een derde van het SEO proces. Je SEO verbeteren kun je ook via linkbuilding of technische optimalisatie doen. Je kunt kiezen wat je gaat optimaliseren bij SEO. Alle drie de factoren moeten op orde zijn bij zoekmachine optimalisatie om te kunnen spreken van een goede site die ook goed scoort op relevante zoekwoorden.

SEO teksten laten schrijven en andere SEO diensten

Wanneer je met SEO aan de slag wil kom je vaak van alles tegen wat er moet gebeuren aan je website. Dat is dan ook de reden dat veel ondernemers kiezen voor SEO uitbesteden. Ben je benieuwd naar waar de verbeterpunten liggen bij jouw site? Vul dan eens onze gratis SEO scan in. Wij maken een analyse van jouw website en komen vaak dezelfde dag nog bij je terug met een rapport met de voornaamste verbeterpunten voor de SEO van jouw website. Wil je meteen met ons samenwerken voor SEO teksten of neem je liever een SEO pakket bij ons af? Neem direct contact op met de Online SEO Specialist!

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoor staat.

Wij maken gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.