Technische optimalisatie
Home | Technische optimalisatie
Hoe werkt technische optimalisatie bij SEO?
Technische optimalisatie bij SEO, ook wel technische SEO genoemd, is misschien wel het belangrijkste deel van je zoekmachine optimalisatie. Hierdoor kan je site namelijk geïndexeerd worden, kunnen de crawlbots van Google door je site en is je site bijvoorbeeld ook goed zichtbaar op je telefoon. Ondanks dat het bijna een basisvoorwaarde is om een technisch goede site te hebben, kijken veel bedrijven hier nauwelijks naar om. Er valt echter vaak wel het een en ander te winnen met technische SEO. De Online SEO Specialist legt je graag uit wat.
Het belang van technische SEO
Hoe werkt zoekmachine optimalisatie precies? Zoekmachine optimalisatie wordt over het algemeen ingedeeld in 3 pijlers: content, autoriteit en techniek. Content optimalisatie slaat vooral op de teksten die je op je site hebt en bijvoorbeeld wat je bij je afbeeldingen zet. Autoriteit slaat op hoe je site gewaardeerd wordt bij Google. Dit heeft voornamelijk te maken met de links die je site binnenhaalt. Bij techniek hebben we het over hoe je site presteert op technisch vlak. In principe kun je geen van de drie negeren, maar techniek is wel de basis van SEO.
Technische SEO is belangrijk, omdat het ervoor zorgt dat zoekmachines de website gemakkelijker kunnen doorspitten en indexeren. Daarnaast bepaalt het op sommige niveaus direct de gebruiksvriendelijkheid, denk aan laadsnelheid, wat leidt tot betere zoekresultaten en meer verkeer naar de website. Een website kan inhoud van hoge kwaliteit hebben, maar als de technische aspecten van de site niet in orde zijn, kan dit leiden tot een slechte gebruikerservaring en een lagere ranking in de zoekresultaten.
Dit geldt natuurlijk ook voor een technisch goede site met te weinig content of een site zonder links. Het grote verschil is echter wel dat een gebruiker vaak veel merkt van ondermaatse techniek en niet bij teksten met te weinig keywords of een pagina met te weinig binnenkomende links. Dat is dan ook de reden dat veel sites dit als eerste aanpakken.
Technische optimalisatie voor je SEO in 6 stappen
Je technische SEO kun je zelf onder handen nemen, maar vaak wordt dit uitbesteed aan een SEO bedrijf. Technische optimalisatie is namelijk specialistisch werk wat normaal gesproken door webdevelopers gedaan moet worden. Er is kennis nodig van computercode en van SEO. De werkzaamheden die een technische zoekmachine optimalisatie specialist verricht zijn onder andere:
1. De beveiliging van je website checken
Een basisvoorwaarde voor een ranking in Google is een beveiligde verbinding. Wanneer je data wordt gestolen tijdens het surfen is natuurlijk vervelend. Daarom houdt je browser je vaak al tegen wanneer je dreigt naar een onbeveiligde website te gaan. Daarom wil je dus een goed beveiligde website hebben. Daarbij laat Google ook nauwelijks slecht beveiligde websites toe in haar zoekresultaten. Je wil immers niet dat je iemand doorverbindt naar een gevaarlijke plek. Dat gaat ten koste van het vertrouwen in Google als zoekmachine.
Daarom zorgen we er bij Online SEO Specialist altijd voor dat een site in de eerste plaats goed beveiligd is. Safety first. Dit heeft voornamelijk te maken met het SSL-certificaat bij je hosting. Bij nieuwere websites komt dit nauwelijks voor, maar bij een oude site wil het wel eens voorkomen dat de rankings de laatste jaren achteruit zijn gegaan door verouderde beveiliging. Een beveiligde verbinding herken je aan het ‘slotje’ en het feit dat er geen http:// maar https:// in de URL staat.
2. De laadtijd van je site optimaliseren
Naast een veilige website, moet je site ook snel geladen zijn. Dit heeft zowel met Google als met je gebruiker te maken.
Ten eerste gaat Google met zogenaamde crawlbots door je site heen. Die kijken wat er allemaal op je site staat en ze beoordelen of dat relevant is. Wanneer er echter te veel overbodige stukken code op staan, dan heeft de robot daar meer werk aan. Voor Google betekent dit meer rekenkracht en energie die verloren gaat. Daarom heeft iedere site maar een bepaald crawl budget. Wanneer je dus teveel nutteloze code op je site hebt staan, dan zegt Google op een gegeven moment: “het is goed geweest hier” en gaat niet verder met naar je site kijken. Dat betekent dus ook dat de pagina’s die niet bekeken worden, ook niet in de zoekresultaten terechtkomen.
Daarom wil je dus je bestanden zoveel mogelijk verkleinen en wil je afbeeldingen altijd comprimeren tot de juiste grootte. Zo is je site altijd optimaal snel geladen. Dat is niet alleen prettig voor de crawlbots van Google. Ook de bezoeker hoeft daardoor niet te wachten tot de pagina is geladen. De internetgebruiker heeft steeds minder geduld en daarom moet je een site hebben die snel geladen is. Dan klikt je bezoeker niet weg tijdens het laden en is je zogenaamde bouncerate lager wat weer goed is voor je SEO!
3. Optimaliseren van je website voor mobiel
Vandaag de dag wordt er meer via telefoon opgezocht op Google, dan via desktop. Een website die ook goed presteert op telefoon is dus ontzettend belangrijk. Zowel voor de bezoeker, die dat gewend is, als voor Google. Een website die zich aanpast aan het formaat scherm waarop de site bekeken wordt noemen we een responsive webdesign. Een responsive webdesign is tegenwoordig dus bijna een voorwaarde voor een ranking in Google. Google maakt tegenwoordig zelfs aparte rankings op zoekwoorden voor desktop en voor mobiele apparaten, zelfs bij long-tail zoekwoorden. Bij mobiele apparaten is het internet vaak wat trager en moet de indeling van de pagina ook nog eens aangepast worden. Voor een goede ranking in Google op mobiel is dus vaak een hoop technische SEO optimalisatie nodig.
4. De sitestructuur en interne navigatie checken
Bij een technische SEO check kijken we ook altijd naar de architectuur van je website. Hoe is de website opgebouwd? Hoe zijn de zoekwoorden verdeeld op de pagina en is dat de optimale verdeling. Zou je de pagina’s kunnen herschrijven. Hiermee komen we een beetje bij content marketing in de buurt, maar qua technische SEO kijken we bijvoorbeeld ook naar hoe de navigatie binnen de site werkt.
Zijn alle interne links goed doorgelinkt? Doen alle links het wel? Zijn alle links wel zo praktisch vanuit SEO perspectief of kun je beter een aantal linkjes op nofollow zetten? Met een nofollow-tag kan een bezoeker wel de link volgen, maar doet de crawlbot van een zoekmachine dat niet. Heel handig als een link heel goed voor je gebruikservaring is, maar niet voor je SEO. Naar dit soort zaken kijken we ook bij de technische SEO check.
5. Sitemap.xml en robots.txt
Hopelijk had je al wel eens van termen gehoord. Bij technische SEO zijn ze namelijk heel belangrijk. Dat zit zo. Het robots.txt is als het ware een instructievel voor de robots van een zoekmachine. Hierin kun je aangeven door welke zoekmachinerobots je liever niet gezocht wordt en door welke wel, meestal doe je hier niets mee. Je kunt verder aangeven welke pagina’s niet bezocht mogen worden, in dit geval de inlogpagina voor de achterkant. En ten slotte vertellen we de robot nog waar men de sitemap kan vinden. In het sitemap.xml staan alle pagina’s die we op de site hebben staan. Zo hoef je dus niet altijd naar een pagina door te linken zodat een robot daar terecht kan komen. Een bepaalde landingspagina is wellicht niet te bereiken vanaf de homepage, maar je kunt er wel binnenkomen via Google. De robots komen binnen via de sitemap en indexeren deze pagina. Zo kun je een bezoeker verwelkomen via een SEO geoptimaliseerde landingspagina om hem zo door te verwijzen naar bijvoorbeeld een offerteaanvraag. Misschien ben je als lezer bijvoorbeeld wel op deze pagina gekomen via Google.
6. Problemen met crawlability en indexatie oplossen
Zoals je wellicht al begrijpt heeft technische SEO veel te maken met het leven van de crawlbots gemakkelijk maken. Zij zijn als het ware de recensenten die je het gemakkelijk moet maken. Je wil dus dat zij zo goed mogelijk jouw site kunnen bekijken. Ook kun je hierbij het een en ander doen voor de gebruikservaring. Dat helpt bijvoorbeeld bij conversie optimalisatie. Zo sla je dus twee vliegen in één klap.
Dubbele URL’s en duplicate content
Een groot probleem bij de indexatie is dat een crawlbot steeds op een pagina met dezelfde inhoud, maar met een andere URL terechtkomt. Bijvoorbeeld wanneer je voor ieder typefoutje een andere URL hebt. Denk aan http:// en https://, maar ook bijvoorbeeld aan een slug als /technische-optimalisatie en /Technische-Optimalisatie. Wanneer een crawlbot voor iedere URL weer een aparte pagina krijgt die verder identiek is, dan kan hij geen keuze maken welke pagina nu relevant is om hoog in Google te zetten. Daarbij is de content niet uniek. Er zijn immers meerdere URL’s die dezelfde informatie te bieden. Dit los je op met canonical, alternate en eventueel in combinatie met hreflang attributen. Hiermee geef je aan dat het hetzelfde is en link je correct door naar één pagina en die geïndexeerd mag worden. Verder is het soms gewoon nodig om op meerdere pagina’s dezelfde informatie te vertellen. Wanneer veel pagina’s bijna hetzelfde zijn, kun we canonical URL’s plaatsen.
Broken links opsporen en goed plaatsen
Wanneer je al wat langer een site hebt en je hebt al veel pagina’s dan wil er nog wel eens wat veranderen in de URL’s. Bijvoorbeeld omdat een andere URL beter is voor SEO. Bij de Technische SEO scan checken we de hele site op links die het niet meer doen en plaatsen we daar waar nodig doorverwijzingen naar de juiste pagina of, wanneer de pagina niet meer bestaat, naar de hoofdpagina.
404-not-found
Het kan altijd voorkomen dat een linkje niet werkt of dat een pagina om welke reden dan ook niet werkt. Technische zoekmachine optimalisatie is een proces dat parallel loopt aan de wijzigingen die je aan je site aanbrengt. Het kan dus altijd zo zijn dat een pagina niet gevonden kan worden. We helpen jou ervoor zorgen dat deze foutjes je geen bounces opleveren. Met een goede 404-pagina waarbij je weer een linkje plaatst naar de hoofdpagina kun je vaak al een hoop opvangen.
Technische SEO scan
Technische SEO is een breed begrip. Het kent veel aandachtspunten en aan vrijwel iedere site vallen onvolkomenheden te ontdekken die weer geoptimaliseerd kunnen worden. Ben je nou benieuwd naar wat we allemaal bij jou aan verbeterpunten kunnen vinden? Vul dan onze SEO scan in of vraag meteen een offerte aan voor technische optimalisatie door de Online SEO Specialist!