Linkbuilding

Wat is linkbuilding en hoe werkt het?

Wat voorheen een ondergeschoven kindje was bij online marketeers is tegenwoordig misschien wel het SEO aspect waar het meeste verschil mee gemaakt wordt, linkbuilding. Wat is het? Waarom is het zo belangrijk? Hoe zorg ik dat ik hiermee mee kom met mijn concurrenten? Wij vertellen je er graag alles over. In dit artikel vertellen we je hoe linkbuilding werkt, op welke manieren wij dat doen en ook hoe het juist niet moet. Om jou een goed idee te geven van wat wij allemaal doen, gaan we terug naar de basis. Wanneer dat eenmaal duidelijk is, kunnen we je namelijk aan de hand van dat verhaal meenemen in het konijnenhol dat linkbuilding heet.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het plaatsen en laten plaatsen van links die naar bepaalde pagina’s verwijzen om die pagina’s hoger in de zoekmachine resultaten te krijgen. Wanneer er naar een bepaalde pagina wordt verwezen stroomt er een beetje autoriteit, ook wel linkjuice in SEO termen, naar die pagina. Die krijgt daardoor weer meer aanzien of autoriteit bij Google. Bij linkbuilding draait het aan de ene kant om welke links je plaatst binnen je site en aan de andere kant om het vergaren van backlinks.

Wat is een backlink?

Een backlink is een doorverwijzing naar een andere webpagina. Dit kan van alles zijn. Onze website staat bijvoorbeeld ook vol met links, voornamelijk binnen deze website. Kijk bijvoorbeeld in de menubalk bovenin of in de footer onderaan de pagina. Ook in de tekst worden links naar andere pagina’s geplaatst die gelieerd zijn aan deze pagina. Dit zijn interne links. Wat daar het nut van is, vertellen we later.

Waar het nu namelijk om gaat zijn links die naar andere sites verwijzen. Bijvoorbeeld omdat daar aanvullende informatie te vinden is. Dit noemen we een externe link of een backlink.

Online SEO specialist

Hoe werkt linkbuilding voor je SEO?

Goede linkbuilding is dus een van de dingen waar je site SEO technisch aan moet voldoen, maar hoe werkt het? Wanneer een site verwijst naar jouw site via een link, dan wordt deze link ook gevolgd door de crawlbot van Google. Deze bot kruipt het hele internet door om zo het web in kaart te brengen en de informatie die er te vinden is te ordenen. Hiermee wordt dus uiteindelijk ook de ranking van pagina’s gemaakt. Google vat een link van de ene website naar de andere op als een referentie of een aanrader. Zie het als een buurvrouw of een collega die je doorverwijst naar een bepaalde kapper. Wanneer je vervolgens langs die kapper loopt stap je wellicht niet meteen naar binnen, maar de kans is groot dat er sneller een lampje gaat branden als je weer van die kapper hoort. De kapper is relevanter geworden door die doorverwijzing. Dit werkt voor Google precies zo. Wanneer jouw site veel links heeft van verschillende websites, lijkt het dus alsof veel mensen het over je hebben. Of het nou positief is of negatief, je bent in ieder geval een stuk relevanter. Google merkt dat ook op en krijgt het idee dat jij wel eens belangrijk zou kunnen zijn. Daarom heb je een streepje voor bij het opmaken van de zoekresultaten. Het aanzien dat je hebt bij Google door de hoeveelheid content en backlinks die je hebt noemen we in de SEO wereld autoriteit.

Hoe gaat autoriteit in z’n werk?

Autoriteit is een term die SEO specialisten gebruiken om uit te drukken hoe goed een website in beeld is bij Google. Het is afgeleid van Domain Authority afgekort DA die door SEO tool Moz is ontwikkeld. DA is een schaal van 0 tot 100 waarmee deze autoriteit wordt uitgedrukt. Hoe hoger hoe beter. Dit is ongeveer waar je aan moet denken bij een bepaalde DA:

  • 0. Dit is wanneer je met SEO begint, al snel zul je richting 5 gaan.
  • 15. Je hebt een paar linkjes van een paar partijen.
  • 30. Hiervoor moet je al goed je best doen. Een landelijk SEO bureau kan zo’n DA of hoger hebben.
  • 60. Dit is als bedrijf ontzettend lastig, vaak moet je ontzettend deelbaar zijn. Blogsites als GeenStijl of Frankwatching hebben zo´n DA.
  • 90. Dit ga je als gewone sterveling nooit halen. Boven de 90 komen alleen hele grote spelers als een Wikipedia of in Nederland Bol.com. Deze sites kom je dan ook vaak tegen in de zoekresultaten.

Natuurlijke linkbuilding

In de offline wereld zijn Bol.com en Wikipedia ook bekende partijen waar iemand regelmatig naartoe surft om een product te zoeken of wat informatie te vinden. Daarom linken sites ook vaak door naar deze domeinen. Daarnaast doet een partij als Bol natuurlijk zelf ook fanatiek aan linkbuilding. Naar sommige sites wordt ook gewoon doorgelinkt, omdat je echt naar die pagina wil doorverwijzen. Wanneer je niet iets wil uitleggen kun je ook gewoon doorlinken naar de Wikipedia-pagina en wanneer je reageert op een artikel in de Volkskrant is het wel zo handig om even een linkje naar een gerelateerd artikel te plaatsen. Deze links komen dus binnen op dat webdomein, zonder dat de eigenaar van die site er iets voor hoeft te doen. Dat noemen we natuurlijke linkbuilding.

De beste content wordt gedeeld

Het liefst wil je natuurlijk dat jouw content gedeeld wordt door andere sites. Natuurlijke linkbuilding gaat maar op één manier en dat is door steengoede content te maken. Wil je dat mensen naar je site gaan linken, dan moet je dat verdienen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Wikipedia. Die site is gewoon heel goed in wat het doet en alles wordt gecheckt door vrijwilligers waardoor de betrouwbaarheid best oké is. Dat is dan ook de reden dat er veel naar wordt doorverwezen.

Natuurlijke linkbuilding komt tegenwoordig eigenlijk alleen maar voor bij sites die al veel bekendheid hebben. Veel mensen lezen de Volkskrant en daarom heeft het ook zin om daarop te reageren. Wanneer je net begint is de kans alleen erg klein dat je daadwerkelijk gedeeld wordt. Daarom zul je het toeval toch een handje moeten helpen en het heft in eigen hand nemen met linkbuilding.

6 manieren om te beginnen met linkbuilden

De eerste stappen zetten met linkbuilding is vaak lastig en ingewikkeld. Je moet immers ineens websites gaan aanschrijven met de vraag of zij een link naar jouw website willen plaatsen. Wanneer je voor het openen van dit artikel nog nooit van linkbuilding had gehoord dan is dat natuurlijk ontzettend raar en onwennig. Toch is het de gewoonste zaak van de wereld in SEO land. Wij gebruiken pakweg 6 verschillende manieren om aan links te komen

1. Sponsoring

Dit is voor bedrijven die amper aan SEO doen een veelgebruikte manier van linkbuilding. Waarschijnlijk sponsor je niet een club of evenement voor de link naar je site, maar het is wel mooi meegenomen wanneer je wel op de site terecht komt voor je sponsorgeld. Zo’n site heeft toch al best een leuke DA en er komen veel bezoekers op. Sponsoring is daarom een veelgebruikte manier van linkbuilding.

2. Schrijf een gastartikel

Een andere vrij natuurlijke manier is het schrijven van gastartikelen. Je schrijft een krant of blogsite aan en vraagt of je voor hen een artikel mag schrijven. Je kunt bijvoorbeeld een lokale nieuwssite voor kiezen of je gaat voor een blog of magazine dat over jouw branche gaat. Vervolgens schrijf je een artikel. Dat kan over alles gaan. Kies een onderwerp dat dicht bij jouw expertise ligt en waarvan je denkt dat het de lezer zal interesseren. Plaats vervolgens een link in het artikel naar jouw website. Niet iedereen plaatst zomaar deze bijdragen. We zijn niet de enige die deze strategie gebruiken. Er staat vaak een vergoeding tegenover het plaatsen van zo’n link.

3. Plaats persberichten

Linkbuilding heeft wel iets weg van PR. Je bent vooral bezig met overal op het internet je naam verspreiden. Wanneer je iets te melden hebt over je bedrijf kan het dus helemaal geen kwaad om een persbericht te plaatsen in de lokale krant. Dit is in principe een beetje hetzelfde als een gastblog, behalve dat je nu daadwerkelijk nieuws hebt. De ene krant plaatst dit meteen, een ander wil hier een vergoeding voor.

4. Wat doet social media voor je SEO?

Veel bedrijven zijn actief op social media. Het is immers gratis en het kan een hoop publiciteit opleveren. Niet alleen voor naamsbekendheid, maar ook voor je SEO linkbuilding kan het helpen. Je kunt op social media vaak je contactgegevens en je site invoeren. Google kan daar ook bij. Die kan daardoor verifiëren dat je betrouwbaar bent. Je gegevens zijn namelijk op verschillende plekken op het internet te vinden en ze zijn nog hetzelfde ook.

Daarbij kun je natuurlijk ook regelmatig iets posten op sociale media met een linkje naar jouw site. Het is niet helemaal duidelijk hoeveel dat doet voor je SEO, maar het is wel bekend dat iedere bezoeker die je binnenkrijgt je DA vergroot.

5. Ga partnerships aan met andere linkbuilders

Je bent niet de enige die aan linkbuilding doet. Ook andere ondernemers zijn op zoek naar sites die een link naar hen willen plaatsen. Het klinkt misschien logisch om dan te gaan ruilen. Je wisselt dan beide links met elkaar uit. Google prikt daar echter doorheen. Daarom gebruiken slimme SEO mensen tegenwoordig vaak ABC linkbuilding. Hierbij gaat het linkje in een driehoek rond van A naar B, van B naar C en C linkt weer naar A. Dit doet men soms op een belangrijke pagina, maar vaak hebben sites nog een verborgen pagina met hun linkpartners. Deze is alleen te vinden via de sitemap. Vaak is de URL: domeinnaam.nl/leuke-websites of /interessante websites.

6. Weet je nog wat een startpagina is?

In een ver verleden, voordat de hele wereld alles op zocht via Google, hadden mensen een startpagina. Dat was pagina die zich automatisch opende als je je browser opende, denk aan startpagina.nl of startkabel.nl. Deze websites stonden vol met links naar andere sites, geordend op onderwerp of branche. Deze sites hebben nog ontzettend veel autoriteit bij Google en via linkjuice stroomt die autoriteit dus ook door naar jouw site wanneer jij daar op staat.

Voorheen was een plek op een startpagina vooral waardevol vanwege de kliks die het opleverde. Tegenwoordig komen er nauwelijks nog bezoekers op deze sites, maar zijn ze nog wel wat waard qua autoriteit. Hier kan men tegen betaling nog steeds links naar jouw site op zetten. Pas er wel mee op dat je niet alles inzet op deze startpagina’s. Hoewel de autoriteit vaak nog hoog is, komen er amper nog bezoekers op. Google hecht steeds meer waarde aan het aantal mensen dat daadwerkelijk op een pagina komt. Hoewel de autoriteit je veel kan brengen en zeker nog gebruik wordt gemaakt van startpagina’s voor linkbuilding is het raadzaam om goed af te wegen in hoeverre je gebruik wilt maken van startpagina’s.

Hoe herken ik een goede site om mee te linkbuilden?

Zoals je misschien al begreep is linkbuilding niet zomaar alle links van alle sites binnenhalen. Slechte linkbuilding wordt tegenwoordig zelfs afgestraft, maar daar later meer over. Wanneer je begint met linkbuilding is het vaak lastig en spannend om de juiste website voor je linkbuilding te vinden. Daarom besteden veel mensen het ook uit aan een SEO bureau. Die hebben vaak toegang tot een breed scala aan startpagina’s, blogs en linkpartners om naar jouw site te linken. Door slim te werk te gaan kun je echter ook  je linkbuilding zelf doen.

Kijk voor inspiratie bij anderen

Via SEO tools als Majestic of Ahrefs kun je een Excelbestand met alle backlinks van een domein opvragen. Zo kun je zien waar een website allemaal zijn links vandaan haalt. Wanneer je een site hoog staat, is de kans aanwezig dat dat mede dankzij linkbuilding is gekomen. Kijk daarom eens welke backlinks naar een website linken en en zie of je ook van die links gebruik kunt maken.

Ga op zoek naar blogsites

De beste backlinks krijg je van populaire sites. Google daarom eens welke sites allemaal blogs of artikelen hebben die voor jouw niche relevant zijn. Deze kun je in principe allemaal gebruiken voor een linkbuilding artikel. Hoe hoger de site staat hoe hoger de autoriteit waarschijnlijk is. Waarschijnlijk kost het meer om op deze sites te staan, maar het levert je dus ook meer autoriteit op. Niet iedere site is echter even relevant op ieder zoekwoord, houdt daar rekening mee.

Bouw een divers linkprofiel met de juiste accenten

Wed nooit op één paard. In de basis heb je verschillende soorten websites waarop je kunt linkbuilden. Hier vallen bijvoorbeeld sponsoring en persberichten ook onder. Probeer een mooie verdeling te maken van verschillende links. Zo kan je links opbouwen op nieuwssites, maar dus ook sponsors en andere bronnen. Probeer hierbij goed te overwegen wat je zelf nodig hebt op het gebied van linkbuilding. Maak een inschatting wat het goed doet in jouw branche en probeer daar het accent op te leggen. Wij kunnen je daarvoor natuurlijk ook altijd van linkbuilding advies voorzien.

Hoe linkbuilding ook averechts kan werken voor je SEO

Linkbuilding is niet altijd zo complex geweest als het nu is. Er was een tijd dat iedere link naar een site gewoon als een stem op een site werd gezien. Iedere stem die een site kreeg verhoogde de autoriteit van een website. Daardoor kwam je dus al snel in de verleiding om links naar sites te spammen alsof je leven ervan af hing. Dit droeg in principe niks bij aan de gebruikerservaring en was alleen maar bedoeld om Google in de maling te nemen. Deze praktijken worden ook wel black hat SEO genoemd. Momenteel wordt dat afgestraft met lagere posities of zelfs algehele verwijdering uit de indexering van Google.

Voorkom black hat SEO

Het spammen van links naar een site is een goed voorbeeld van black hat SEO. Google is erbij gebaat dat het zo relevant mogelijk blijft als zoekmachine en voor die positie is het onder andere afhankelijk van hoe goed de zoekresultaten zijn die het levert. Daarom willen de beheerders van de zoekmachine niet dat het algoritme beet genomen kan worden voor een hogere positie. Soms lukt het wel en sta je eventjes hoog in Google, maar wanneer het Google algoritme je eenmaal door heeft ga je al snel weer omlaag in de resultaten. Dan moet je eerst van die links af zien te komen voor je weer een beetje vindbaar wordt.

Zorg ervoor dat je linkbuilding natuurlijk oogt

Het klinkt nu wellicht alsof linkbuilding een gevaarlijke bezigheid is. Dat kan het ook zijn wanneer je maar gewoon wat doet. Wanneer je je echter inleest en vooral je gezonde verstand blijft gebruiken, dan is de kans groot dat linkbuilding alleen maar goeds doet voor je SEO. Natuurlijk kun je ook je linkbuilding uitbesteden aan Online SEO Specialist, maar met gezond verstand kom je zelf ook een heel eind. Plaats niet alles tegelijk, koop alleen links in die dicht bij je markt liggen en check of een link betrouwbaar is.

Hoe weet ik of een link goed en betrouwbaar is? 6 aandachtspunten

Door de vorige alinea’s ben je wellicht wat huiverig geworden voor linkbuilding. Wanneer je het op een verkeerde manier doet heeft het grote gevolgen. Goede linkbuilding is echter eigenlijk meer een vorm van online PR. Hierbij doe je niet alles tegelijk en alleen met betrouwbare partijen. Bij deze 6 aandachtspunten.

1. Kies voor sites die dicht bij je bedrijf liggen

Je wil dus linkbuilden met sites die dicht bij jouw site liggen. Wanneer je zelf de link logisch kunt verklaren, dan is dat voor Google waarschijnlijk ook zo. Het is het beste om links binnen jouw branche te verkiezen boven andere links. Wat heeft bijvoorbeeld een nagelstudio te maken met een autodealer? Niets zou je zeggen. Dat zou Google ook zeggen, dus dat soort links kan je het beste vermijden. Het wordt lastiger als je appels met peren gaat vergelijken, want je hebt het in beide gevallen nog steeds over fruit. Hier kritisch naar kijken kan echter nooit kwaad. In de echte wereld neem je ook geen advies over gezonde voeding aan van de lokale snackbarhouder. Dat werkt bij linkbuilding ook zo.

2. Waar komt een link vandaan

Naast relevantie wil je ook dat links betrouwbaar zijn. Als er veel onbetrouwbare backlinks naar jouw website wijzen zal Google jouw site als vanzelfsprekend ook minder vertrouwen, want waarom zouden die onbetrouwbare sites allemaal naar jou verwijzen? Dat moet wel iets te betekenen hebben aangezien dat geen toeval meer kan zijn. Het is daarom zijn om alleen links te ontvangen van betrouwbare partijen.

Ook zie je wel eens de black hat SEO tactiek voorbij komen waarbij je juist deze slechte spamlinks naar een concurrent laat leiden om zijn linkprofiel te verzieken. Je kunt echter eenvoudig deze links laten negeren door Google via de webmaster tools. Probeer dit dus niet.

3. Let op bezoekersaantallen

Hier hedden we het al even over gehad. Je kunt niet altijd precies controleren hoeveel bezoekers een site heeft, maar het is wel mogelijk daar een inschatting van te maken op basis van hun positie in de zoekresultaten. Een onderdeel van de kwaliteit van links waar naar gekeken wordt is autoriteit, maar spelen bezoekersaantallen een rol. Het wordt gewaardeerd wanneer een site waar een link vandaan komt niet alleen een hoge autoriteit heeft, maar ook actief bezoekers krijgt.

4. Kijk hoeveel links er op een pagina staan

Vaak staan er meerdere links op een pagina. Denk bijvoorbeeld aan een mededelingenbord. Wanneer jij de enige poster daarop hebt, krijg je de meeste aandacht van het voorbijkomende verkeer. Dit wordt echter anders wanneer er nog duizend andere posters hangen, dan is die plek ineens een stuk minder waard nietwaar? Dat is hoe Google er ook naar kijkt.

Bij Google kun je hier beter naar kijken als een kan vol sap, linkjuice. Deze schenkkan met linkjuice wordt verdeeld onder iedereen op de pagina. Wanneer je de enige bent op de pagina ontvang je glazen vol linkjuice. Maar als de hele pagina al vol staat, snapt Google ook wel dat de kans laag is dat de bezoeker op jouw link klikt. Daarom is de hoeveelheid linkjuice die je site krijgt ook een stuk kleiner.

5. Let op deze parameters voor een goede, betrouwbare site

Wanneer je gebruik maakt van SEO tools voor linkbuilding, zijn er nog meer zaken waar je rekening mee kunt houden voor de opbouw van een sterk linkprofiel. Bij deze een snelcursus linkbuilding termen:

  • DA: Domain Authority. Dit is bedacht door Moz. Het geeft op schaal van 0 tot 100 aan hoe betrouwbaar een domein ingeschat wordt door Google
  • DR: Domain Rating. Dit is de tegenhanger van DA en is ontwikkeld door Ahrefs Dit is ook een getal tussen 0 en 100 dat in principe hetzelfde meet, maar met andere variabelen. Zo wordt er bij het opmaken van een Domain Rating meer rekening gehouden met de hoeveelheid linkbuilding dat op een domein gedaan.
  • CF: Citation Flow. Dit is een getal dat een indicatie geeft van hoe vaak sites van backlinks vermeld worden op het internet. Hoe hoger de Citation Flow hoe vaker sites genoemd worden die naar jou linken. Dat betekent dus niet per se dat jouw site vaak benoemd wordt als deze waarde hoog is. Dit is overigens een waarde van Majestic.
  • TF: Trust Flow. Eveneens een waarde van Majestic. Deze parameter moet je in verband zien met CF. De trust flow geeft namelijk de betrouwbaarheid van de inkomende links weer. Een website met een hoge CF, maar een lage TF heeft waarschijnlijk veel backlinks van spamsites. Dit komt ook jouw SEO meestal niet ten goede wanneer je daar een backlink van neemt, niet doen dus.
  • 6. Zet je links op follow of nofollow?

Wanneer je ergens naar doorlinkt kun je ervoor kiezen om de crawlbot de link wel of niet te laten volgen. Dit doe je door in HTML de tag rel=”nofollow” mee te geven wanneer je wil dat de linkjuice niet wordt doorgegeven. Dit doen veel sites wanneer ze naar andere sites verwijzen, zodat er geen onnodige linkjuice wordt weggegeven. Wanneer je zelf links binnenhaalt wil je natuurlijk dat alle links wel gevolgd worden. Meer linkjuice is immers meer autoriteit.
Maar zijn nofollow links dan slechts? Zeker niet! Ze geven weliswaar geen autoriteit door, maar ze kunnen wel voor naamsbekendheid en bezoekers zorgen. Een nofollow link kan uitsluitend door bots niet gevolgd worden, mensen kunnen die link wél volgen.

Online SEO specialist

Ankerteksten

Wanneer ergens naar doorgelinkt wordt, zie je meestal niet het hele webadres. Dit kun je mooi maskeren door alleen de tekst blauw en onderstreept te maken. Zo herken je meteen dat het een link is. De tekst die je in de plaats van de link plaats noemen we een ankertekst. Ankerteksten zijn een belangrijk onderdeel van linkbuilding, vooral als het aankomt op de vindbaarheid van je website op bepaalde zoekwoorden.

Waarom zijn ankerteksten belangrijk?

Het algoritme leest bij een link zowel de URL als de ankertekst uit. De ankertekst heeft vaak ook te maken met het onderwerp van de pagina waar je naar doorgelinkt wordt. Wanneer je een ankertekst zoals: SEO scan plaatst kun je waarschijnlijk al wel raden dat je naar onze SEO scan wordt doorgelinkt. Op basis hiervan trekt Google dus ook de conclusie dat deze pagina waarschijnlijk iets te maken heeft met een SEO scan. Dat is dan ook de reden dat er vaak naar pagina’s wordt doorgelinkt met een zoekterm in de ankertekst.

Varieer in typen ankerteksten

Zoals bij alles moet je ook je ankerteksten een beetje natuurlijk houden. Niemand zal geloven dat het natuurlijk is verlopen wanneer je duizend backlinks hebt ontvangen van allemaal prima sites met allemaal precies dezelfde ankertekst. Rekening houden met hoe je ankerteksten gebruikt is daarom noodzakelijk. Er zijn grofweg vier verschillende soorten ankerteksten:

  • Geoptimaliseerde ankerteksten: Dit zijn de ankerteksten met zoekwoorden erin en deze worden dus veel gebruikt voor SEO linkbuilding. Deze gebruik je om relevantie te creëren. Wees niet bang om af en toe ook varianten op het zoekwoord te plaatsen.
  • Ongeoptimaliseerde ankerteksten: Dit zijn termen als ‘klik hier’ of ‘lees verder’. Dit zou over van alles kunnen gaan en vaak is dat al uitgelegd in de zinnen ervoor, de ankertekst is dus niet geoptimaliseerd voor linkbuilding.
  • Bedrijfsnaam als ankertekst: Voor het versterken van jouw bedrijf als merk kan gewoon alleen je bedrijfsnaam ook een prima ankertekst zijn. Dit geeft meer autoriteit aan de bedrijfsnaam. Dit mag dus best een deel van de ankerteksten zijn, zeker bij links naar je homepage. Zo zorg je er trouwens ook voor dat je site beter gevonden wordt op de bedrijfsnaam. Dat is handig wanneer je bedrijfsnaam niet uniek is.
  • Naakte ankerteksten: Dit is een link zonder echte ankertekst, maar waar gewoon alleen de URL is geplakt. Hierdoor leert Google wel jouw URL kennen en kan natuurlijk overkomen.

Je linkprofiel onderhouden

Een link plaatsen is geen kunst. Het vinden van de juiste links dus wel. Daarom kan linkbuilding best veel werk zijn in het begin. Op een gegeven moment begint het gelukkig zijn vruchten af te werpen. Wanneer je eenmaal op één staat is de verleiding groot om daarna je linkbuilding te laten voor wat het is. Een linkprofiel is echter nooit helemaal af. Daarom houden wij altijd onze ogen en oren open voor goede links. Het internet is bijna oneindig groot en een linkprofiel moet altijd onderhouden worden. Soms wil je bijvoorbeeld ook slechte oude links weer verwijderen, omdat je juist het idee hebben dat ze je tegenwoordig meer in de weg zitten. Wanneer je twijfelt of je linkprofiel nog wel zo sterk is, kun je ons altijd benaderen voor linkbuilding advies.

Interne linkbuilding

De linkbuilding waar we het tot nu toe over hebben gehad noemen we off-page SEO. Oftewel, het ging over factoren van buiten jouw website. Ook binnen je website, het on-page gedeelte van SEO, speelt linkbuilding echter een belangrijke rol. Door bewuste keuzes te maken in hoe je jouw site indeelt en hoe je pagina’s onderling doorlinkt, kan veel uitmaken voor de SEO van je website.

Wat is interne linkbuilding?

Interne links zijn links die doorverwijzen naar een andere pagina binnen dezelfde site. Vaak heb je al een heel artikel geschreven over iets wat je even aanhaalt. Dan is het handig om even daar naar door te linken. Google begrijpt hierdoor dat de ene pagina ergens raakvlakken vertoont met de andere en dat die pagina waar naar doorgelinkt wordt ook relevant is.

Wanneer er vervolgens vaker naar een bepaalde pagina wordt doorgelinkt krijgt die pagina meer autoriteit. Via interne linkbuilding kun je dus een verband laten zien aan Google van pagina’s die bij elkaar horen en kun je autoriteit doorgeven aan pagina’s die je meer autoriteit wil geven.

Zorg voor een mooie sitestructuur

In het kader van linkbuilding is de manier van het opbouwen van de site van belang. Vaak beslaat een site verschillende onderwerpen en subonderwerpen. Zo kan een site over huisdieren gaan met als categorieën: Katten, honden, konijnen, etc. Subcategorieën van honden kunnen bijvoorbeeld zijn: Klein, middel en groot, waarbij een subcategorie bij kleine honden weer “Jack Russel Terriër” kan zijn. Hierdoor snapt Google sneller dat die Jack Russel iets met een kleine hond te maken heeft. Deze opbouw in lagen noemen we een silostructuur, omdat de site er schematisch uit gaat zien als meerdere silo’s naast elkaar.

Silostructuur en linkbuilding

Een mooie silostructuur kan wonderen doen voor je linkbuilding. Dit heeft alles te maken met linkjuice. Stel nog even deze dierensite voor als drie silo’s. Voor ieder dier een silo. Een site heeft al snel zo’n honderd pagina’s. Toch link je niet alles aan elkaar. Alleen de pagina’s die verband met elkaar houden kan je het beste aan elkaar koppelen.

Wees zuinig op je linkjuice

Linkjuice is beperkt, wees er dus zuinig mee. Lukraak naar iedere pagina doorlinken heeft niet altijd het gewenste effect om alles te versterken met de autoriteit die je weggeeft. De ene pagina is nou eenmaal belangrijker dan de andere. Dat kun je via intern doorlinken ook duidelijk maken aan Google. Je doet er dus goed aan om even stil te staan bij ieder linkje en wat het bijdraagt voor je SEO en voor de gebruikerservaring. Wanneer je bijvoorbeeld je team op een aparte pagina voorstelt dan kun je dat prima doen voor de gebruikerservaring, maar die pagina hoeft niet per se gevonden te worden in Google. Daarom kun je dat soort pagina’s het een rel=”nofollow” meegeven als je wilt.

De toekomst van linkbuilding

SEO en linkbuilding is voornamelijk gericht op het algoritme van Google en dat algoritme verandert steeds. In 2012 raakten bijvoorbeeld veel sites hun ranking kwijt toen de Penguin update werd doorgevoerd en veel linkbuilding niet meer werd meegenomen. Van de een op de andere dag was SEO veranderd. Wat vandaag werkt, kan morgen niet meer werken, dat is het grillige aan zoekmachine marketing.

Bij Online SEO specialist zijn we constant bezig met wat er allemaal in Silicon Valley gebeurt en hoe dat invloed kan hebben op de online vindbaarheid van onze klanten. Daarom hebben wij in het geval van een update al ingespeeld op veranderingen voordat een concurrent het überhaupt heeft opgemerkt. Zo kunnen wij op deze momenten het verschil maken voor jou en je bedrijf. Vraag daarom eens een offerte aan voor onze linkbuilding SEO diensten!

Je SEO linkbuilding uitbesteden aan Online SEO specialist

Je begrijpt nu hopelijk een stuk beter wat linkbuilding is. In principe is het prima zelf te doen, maar veel bedrijven besteden het liever uit, omdat het gewoon veel werk is en een SEO bureau gewoon schaalvoordelen kan bieden. Wij staan altijd voor je klaar wanneer je je SEO of alleen linkbuilding wil uitbesteden. Ook wanneer je het liever zelf doet, maar wel af en toe iemand nodig hebt om mee te sparren is dat geen probleem, wij staan altijd voor je klaar voor linkbuilding advies.

Klop aan voor linkbuilding advies

Ben je zelf al een eindje op weg met linkbuilding en kom je er niet meer uit? Vergaar je meer backlinks dan je concurrent en sta je nog steeds onder hem in de zoekresultaten. Wil je gewoon even een sparringpartner? Je kunt altijd bij ons aankloppen. Wij zijn hier de hele dag mee bezig, dus als je een keer een second opinion nodig hebt voor linkbuilding als side project dan is dat helemaal niet zo raar. Doe anders de SEO scan en laat je adviseren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf op het gebied van linkbuilding.

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.