SEO voor beginners

Jouw SEO handleiding voor beginners

Alles wat je moet weten over beginnen met SEO in 7 minuten

Gefeliciteerd! Je bent tot het inzicht gekomen dat SEO jou en je bedrijf veel kan brengen, anders was je waarschijnlijk niet op deze pagina terecht gekomen. Bij Search Engine Optimization (SEO), of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie, optimaliseer je jouw website voor een hoge positie in de zoekresultaten van een zoekmachine. In Nederland doe je dat vooral voor Google omdat die een marktaandeel van 90% heeft. Je zal ook merken dat wij de woorden ‘zoekmachine’ en ‘Google’ door elkaar gebruiken. Maar hoe optimaliseer je jouw website voor een hoge positie in de Search Engine Results Page (SERP) op relevante zoekwoorden. Wij hebben een mooi stappenplan voor je uitgeschreven.

Hoe werkt Google?

Voor we van start gaan, moet je eerst het één en ander begrijpen over waar je mee aan de slag gaat. Je gaat je site namelijk optimaliseren aan de hand van één van de meest complexe algoritmes ter wereld. Dat van een zoekmachine. Het lastige daarvan is dat er geen duidelijk stappenplan voor je is uitgeschreven. Alles is ontdekt door trail-and-error en het algoritme wordt constant aangepast. Er staat dus nooit iets echt vast in SEO. Iedereen doet vooral mee met wat werkt. In onderstaand filmpje legt Google helder uit hoe het ongeveer werkt.

Zie hier een video over de werking van Google

Wanneer je liever je SEO aan de specialist overlaat dan kun je ook altijd informeren naar onze SEO diensten.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Stap 1: Doe zoekwoordonderzoek

Optimaliseren voor Google is niks. Hoog in Google staan is ook een lege term. Waar wil je hoog staan in Google? Op welk zoekwoord? Dit moet je weten voordat je begint met je website optimaliseren. Door in te spelen op de zoektermen die jouw doelgroep invoert in Google kun jij relevant publiek naar je website trekken en daarmee je omzet verhogen. Maar hoe weet je welke zoektermen relevant zijn voor jouw bedrijf? Nou, daar bestaan tools voor. Je kunt als SEO beginner bijvoorbeeld voor de eerste zoektermen Ubersuggest gebruiken, die is gratis voor de eerste paar zoekopdrachten, maar daarna moet je al snel betalen. Qua betaalde tools gebruiken wij KWFinder voor zoekwoordonderzoek.

Bij het zoekwoordonderzoek probeer je alle relevante zoektermen voor jouw bedrijf inzichtelijk te maken. Deze zet je allemaal in een spreadsheet met het zoekvolume (aantal keren dat een zoekterm wordt opgezocht per maand) erbij, dit helpt je te bepalen hoe belangrijk een bepaald zoekwoord is voor jouw bedrijf. Als je alle zoekwoorden hebt (zijn er waarschijnlijk veel), ga je keuzes maken. Je kunt niet voor elke zoekterm een pagina aanmaken. Dat zou teveel werk zijn en waarschijnlijk gaan de pagina’s zo veel op elkaar lijken dat Google het verschil niet meer kan zien. Dan treedt dus zoekwoordkannibalisatie op, een pagina scoort op een zoekwoord waar je eigenlijk een andere pagina voor had geschreven. Wanneer dat gebeurt, kun je de pagina’s beter samenvoegen.

Je gaat dus de zoekwoorden clusteren tot pagina’s en zorgt er zo voor dat ieder zoekwoord maar op één pagina prioriteit heeft. Je kunt vaak wel op één pagina meerdere zoekwoorden verwerken. Zo maak je bijvoorbeeld geen aparte pagina voor het zoekwoord ‘goedkope fietsenmaker’ als je ook al een pagina hebt voor het zoekwoord ‘fietsenmaker’. Wel maak je bijvoorbeeld een aparte pagina aan voor ‘fietsenmaker Batavus’. Waarom? Omdat Google vaak wel begrijpt welke zoekwoorden bij elkaar horen doordat andere sites dit ook zo samenvoegen.

TIP: Long tail zoekwoorden

Wanneer je met je zoekwoordonderzoek bezig bent, kom je er vaak achter dat scoren op de zoekwoorden die je voor ogen hebt bijna onbegonnen werk is. De wetten van vraag en aanbod gelden ook bij SEO. Bij zoekwoorden waar veel zoekvolume op zit zul je veel moeite moeten doen om bovenaan te komen. Als SEO beginner is dat niet ideaal. Je kunt je vaak beter richten op een niche waar wat minder zoekvolume op zit. Richt je in plaats van ‘fiets’ op ‘elektrische damesfiets comfortabel’ bijvoorbeeld. Door de zoekterm specifieker te maken is er steeds minder concurrentie voor een plek bovenin de SERP en is het dus eenvoudiger om het verschil te maken. Daarbij is een klant die al specifieker aan het zoeken ook verder in het oriëntatieproces en dus al dichter bij een aankoop. De conversie op deze zogenaamde long tail zoekwoorden is dan ook vaak hoger.

TIP: Lokale SEO

Het voorbeeld van de fietsenmaker is een uitstekend voorbeeld van de voordelen van lokale SEO. Wanneer je zelf in Maastricht woont heb je er natuurlijk weinig aan wanneer de fietsenmaker die bovenaan in Google staat in Groningen gevestigd is. Daarom zoek je op ‘fietsenmaker Maastricht’. Door je op dat zoekwoord te richten filter je meteen bijna het hele land weg als concurrentie en heb je ook nog eens zoekverkeer dat al bij je in de buurt zit en dus waarschijnlijker is om ook daadwerkelijk langs te komen. Lees hier meer over lokale SEO.

Stap 2: Een pagina-indeling maken

Wanneer je precies weet welke zoekwoorden bij elkaar horen, bouw je een sitestructuur. Dat is hoe uiteindelijk je website er schematisch uit komt te zien. Dat doe je omdat je pagina’s zo een bepaalde hiërarchie hebben die de belangrijkheid van de pagina bepalen. Dat gaat Google ook zo zien. Dat zit zo. Bij een goede website linken pagina’s naar elkaar door. Dat doe je voor de vindbaarheid, maar ook voor SEO. Dat zit zo.

Hoe helpt intern doorlinken je SEO?

Voor SEO beginners is linkbuilding vaak een lastig te bevatten fenomeen, maar we proberen het duidelijk te maken. Kijk, op iedere pagina op iedere website rust een bepaalde autoriteit. Dat is de mate van relevantie die Google een bepaalde pagina of een bepaald domein toedicht omdat het het kent, omdat er veel op staat en omdat er veel sites naar verwijzen. Deze autoriteit kun je ook doorgeven. Dat gebeurt vanaf externe sites, daar hebben we het later over, maar ook binnen je website. Deze autoriteit geef je door door door te linken naar een andere pagina. De autoriteit die via een link doorstroomt noemen we ook wel linkjuice. Iedere pagina is als het ware een vat met linkjuice en met iedere link stroomt er een beetje linkjuice van de ene naar de andere pagina. Niemand weet hoeveel dat is, maar het is wel aangetoont dat het een belangrijk verschil maakt voor je SEO.

Hoe link je intern door binnen je site?

Binnen je site linken is dus een van de dingen waar je website op het gebied van SEO aan moet voldoen. Wanneer er veel links naar een bepaalde pagina gaan, dan krijgt Google door dat deze pagina belangrijk is. Er stroomt veel linkjuice naar die pagina. De meeste linkjuice wil je natuurlijk op de pagina’s die voor jou het belangrijkst zijn. Dat zijn waarschijnlijk de pagina’s met zoekwoorden waar veel mensen op zoeken. Het probleem met die zoekwoorden is dat de concurrentie ook hoog is. Je hebt daarom vaak veel autoriteit nodig op die pagina om het verschil te maken. Deze pagina’s plaats je dan ook hoog in je sitestructuur, op niveau 2, onder de homepage.

Waarschijnlijk zijn er ook aanverwante pagina’s die een connectie hebben met die pagina. Deze plaats je onder de niveau 2 op niveau 3. Zo maak je een linkstructuur met meerdere lagen waarbij je de belangrijkere pagina’s meer autoriteit geeft. Binnen deze structuur is het ook duidelijk hoe je kunt gaan doorlinken. De pagina op niveau 2 linkt door naar de pagina’s onder hem op niveau 3 en naar de homepage op niveau 3. De pagina op niveau 3 linkt weer door naar de pagina boven hem op niveau 2. Wanneer dat iedere keer gebeurt met meerdere pagina’s op niveau 2 krijg je uiteindelijk een sitestructuur die wat weg heeft van meerdere silo’s naast elkaar. Dit noemen we ook wel een silo-structuur en dit is heel effectief gebleken binnen SEO.

Een silo-structuur maak je bij voorkeur niet te diep. Drie, maximaal vier niveaus is meer dan voldoende. Google volgt namelijk alle links wanneer het je site volgt en de kans is groot dat er vrij weinig linkjuice overblijft voor pagina’s zo diep in de sitestructuur. Deze pagina’s hebben daardoor geen autoriteit en daardoor zullen ze waarschijnlijk ook niet meer goed ranken, wat waarschijnlijk wel het idee achter die pagina was.

Stap 3: Begin met SEO-content maken

Je weet nu welke pagina’s je gaat aanmaken en voor welke zoekwoorden je deze pagina’s gaat aanmaken. Alleen hoe zorg je ervoor dat deze pagina ook daadwerkelijk gaat scoren in Google? Goede copywriting is lastig en absoluut een vak op zich, maar ook als SEO beginner kun je jouw eigen SEO teksten schrijven, wanneer je je aan een paar handvatten vasthoudt, dan kom je een heel eind met je teksten.

Kies de juiste URL

De URL is het adres van je pagina op het web zoals https://onlineseospecialist.nl/seo-voor-beginners/. Deze pagina gaat over SEO voor beginners en daarom is deze slug heel logisch. De slug is het deel dat na de domeinnaam komt trouwens. Deze slug helpt met ranken op het zoekwoord SEO voor beginners. Google kijkt hier namelijk ook naar. Kies je slug dus verstandig wanneer je een pagina aanmaakt. Vaak kun je het best het zoekwoord voor de pagina als slug aanhouden en houd je de slug verder zo kort mogelijk.

SEO snippet voor beginners, snippet van Youtube

Metadata

In de SERP zie je altijd een aantal zaken bij een bepaalde website. Ten eerste zie je het webadres van de site, dit heeft dus ook te maken met de slug van een URL waar we het net over hadden. Vervolgens zie je de titel, in dit geval “YouTube”, of in ons geval zag je “Dé SEO handleiding voor beginners | Online SEO Specialist” Dit is je SEO titel, of metatitel. Dit is het eerste wat een iemand in de SERP vaak van je ziet en ook is dit de belangrijkste parameter voor Google om te bepalen of een pagina relevant is voor dat zoekwoord. Logischerwijs verwerk je dus altijd een zoekwoord op die plek en de meeste bedrijven kiezen er verder voor om ook hun bedrijfsnaam aan de titel toe te voegen. Deze titel wordt tot maximaal 60 tekens weergegeven.

Daarnaast heb je ook nog de meta-omschrijving. Hier omschrijf je voor Google wat er op de pagina te vinden is. Ook hier doe je er goed aan om een zoekwoord in de omschrijving te plaatsen. Verder kun je hier een wervend stukje tekst plaatsen van maximaal 160 tekens.

Het is belangrijk dat je dit altijd invoert, deze functie is in de meeste Content Management Systemen goed vindbaar. In WordPress gebruiken de meeste sites de Yoast SEO plugin daarvoor. Vul je metadata altijd in, anders gaat Google zelf iets voor je invoeren en daar wordt je click through rate vaak niet veel hoger van.

Schrijf vanuit tussenkoppen

Tussenkoppen zijn natuurlijk heerlijk om de tekst even op te breken. Mensen lezen natuurlijk ook graag tussenkoppen. Zo kijken ze graag eerst even via de tussenkoppen wat er allemaal in een tekst staat. Google kijkt ook zo naar een website. De tussenkoppen zijn belangrijker dan de woorden in de alinea’s. Maak daarom vooral gebruik van tussenkoppen en verwerk zo nu en dan ook een zoekwoord in de tussenkoppen.

Daarbij lenen tussenkoppen zich natuurlijk ook uitstekend om een outline voor je tekst te maken. Bedenk je voor je gaat schrijven eens waar je het allemaal over gaat hebben en baseer daar je tekst op. Je schrijft dus eerst de tussenkoppen en daarna begin je met de alinea’s schrijven. Het schrijven vanuit tussenkoppen heeft een aantal grote voordelen:

  • Je tekst wordt veel beter te skimmen
  • Het breekt je tekst lekker op
  • Het schrijven is slechts een invuloefening wanneer je de structuur hebt staan
  • De kans is kleiner dat je onnodig in de herhaling valt

Maak ‘rijke’ content

Voorheen draaide het schrijven van SEO teksten vooral om de tekst volproppen met zoekwoorden of keyword stuffing zoals we dat in vaktermen noemen. Door vaak een zoekwoord te verwerken in een tekst maakte je duidelijk aan Google dat jouw pagina relevant is voor dat specifieke keyword. Google sloeg daar op aan en plaatste je vaak hoog in de SERP daardoor. Hier kreeg je vaak onleesbare teksten:

“Wil je je SEO uitbesteden? Bij ons kun je je SEO uitbesteden aan experts. Bij hen is je SEO uitbesteden in goede handen. Kies ook voor SEO uitbesteden en verhoog je omzet door SEO uitbesteden.”

Dit waren teksten die vooral voor Google waren geschreven en niet voor de bezoeker. Tegenwoordig kan Google veel beter achterhalen waar een tekst over gaat en of die relevant is voor een bepaald zoekwoord. Hierdoor hoef je dus niet meer in iedere zin een zoekwoord te verwerken en kun je een stuk vrijer schrijven. Tegenwoordig hecht Google veel meer waarde aan ‘rijke’ content. Dit betekent vooral dat er veel context aanwezig moet zijn om uit op te maken waar de tekst over gaat. Dit betekent praktisch dat je lekker veel kunt schrijven over een bepaald onderwerp. Google haalt uit de context en de titel wel waar de tekst over gaat en hoe relevant de tekst is. Daarnaast kun je je content ook verrijken door bijvoorbeeld afbeeldingen of video’s toe te voegen. Dat is prettig voor de gebruiker en daarom waardeert Google het ook.

Let er wel op dat je unieke content maakt. De verleiding is wellicht groot om steeds dezelfde tekst te gebruiken en alleen het zoekwoord te vervangen, maar Google slaat daar niet op aan. Dit is namelijk duplicate content en dat heeft geen meerwaarde voor de gebruiker. Dat is dan ook de reden dat veel bedrijven een SEO copywriter in de arm nemen.

Hoe maak je een aantrekkelijke tekst?

Schrijven voor Google hoeft dus gelukkig niet echt meer. Je mag gewoon voor je bezoeker schrijven. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Je wil niet dat je bezoeker halverwege de tekst afhaakt en bij een concurrent gaat kijken. Daarom moet je dus een aantrekkelijke tekst schrijven. Het belangrijkste om rekening mee te houden is de zoekintentie. Waarom typt iemand die zoekterm in in Google? Waar zou de consument naar op zoek zijn? Daar ga je dus voor schrijven. Een consument blijft alleen op je site wanneer hij vind wat hij zoekt. Wanneer je iets anders biedt dan je in de SERP vertelt, dan ben je waarschijnlijk snel je bezoeker kwijt. Een bezoeker die meteen weer weg is wanneer hij je site ziet is heel slecht voor je SEO. Dit is voor Google namelijk een teken dat je niet biedt wat de bezoeker zoekt met die zoekterm, oftewel je bent niet relevant voor die zoekterm, oftewel je hoort niet bovenin de SERP.

Het is dus belangrijk dat je de bezoeker vasthoudt. Dat doe je door een aantrekkelijke tekst te maken. Voor een goede tekst kun je de volgende tips gebruiken:

  • Spreek de lezer direct aan
  • Gebruik een actieve zinnen. Vermijd passieve zinsbouw
  • Pas je toon aan aan je doelgroep
  • Gebruik beeldende taal, gebruik metaforen
  • Maak zaken concreet
  • Houd je zinnen eenvoudig en kort
  • Vermijd vaktermen of leg ze duidelijk uit wanneer je ze toch gebruikt

Schrijven is herschrijven

Een goede tekst is nooit af. Waarschijnlijk merk je tijdens het schrijven van een tekst al wel dat al schrijvende er steeds meer nieuwe dingen in je opkomen waar je het ook nog over kunt hebben. Daarbij moet je soms informatie updaten of vind je de schrijfstijl die je toen hanteerde gewoon niet mooi meer. Een tekst moet je vaak herschrijven. Ook Google stelt dat op prijs. Een pagina wordt namelijk niet één keer bezocht, maar Google checkt je pagina regelmatig op veranderingen. Daarbij hecht Google ook waarde aan de actualiteit van je content. Op weinig zoekwoorden vind je nog pagina’s van 5 jaar of ouder. Zorg er dus voor dat je pagina regelmatig wordt herzien om actueel te blijven in Google.

Stap 4: optimaliseer de techniek achter je website

Wanneer je een site wil die goed scoort in Google dan moet de techniek achter de site ook goed op orde brengen. Google leest niet de site uit zoals wij de tekst lezen, maar Google analyseert de data waarmee de site is opgebouwd. Dat zorgt ervoor dat je bij SEO nog een extra dimensie hebt waar je rekening mee moet houden bij het optimaliseren van je website.

Hoe leest Google een website uit

Om het web in kaart te brengen stuurt Google robots het web op om alles door te kruipen of crawlen. Deze crawlbots lezen je site uit en volgen iedere link die ze tegenkomen. Alle informatie die ze hierbij tegenkomen verwerken ze en die slaat Google op in haar database. Op basis daarvan wordt dus de SERP opgemaakt.

Maak een sitemap

Om te zorgen dat jouw website gecrawld kan worden, moet je website eerst wel goed te crawlen zijn. Ook moet Google wel weten dat je überhaupt bestaat. Het gaat namelijk niet zomaar willekeurige URL’s proberen om te kijken of daar wat te vinden is. Je zal daarvoor eerst een inkomende link van een andere site moeten hebben die wel in Google staat of je moet een verzoek tot indexering indienen bij Google. Dat doe je door je sitemap in te dienen in de Google Search Console. Een sitemap kun je eenvoudig laten maken door een sitemap generator of door een Wordpress plugin die dat voor je maakt. In het sitemap.xml-bestand staan alle pagina’s die je site rijk is op een manier weergegeven waarop een crawlbot het gemakkelijk kan uitlezen. Zo zorg je ervoor dat al je pagina’s vindbaar zijn in Google. Wil je weten of jouw pagina’s geïndexeerd zijn? Zoek dan op “site:jedomeinnaam”. Hierop geeft Google een overzicht van alle pagina’s die er van jou te vinden zijn.

Beheer wat er allemaal wel en niet in Google komt

Je wil waarschijnlijk niet dat alles in Google komt. Van sommige pagina’s wil je helemaal niet dat de crawlbot er komt. Bijvoorbeeld van de inlogpagina voor de backend van je website. Van andere pagina’s is het geen probleem als een robot er per ongeluk komt, maar je wil die pagina niet in Google hebben. Een goed voorbeeld is de “bedankt voor je aankoop”-pagina. Daar hoort een klant alleen te komen wanneer hij daadwerkelijk een aankoop doet.

Daarom geef je dus een pagina de tag noindex mee. Je kunt een pagina eenvoudig op noindex zetten in Wordpress. Verder heb je soms binnen je site die wel nuttig zijn voor de gebruiker, maar waar je liever geen kostbare linkjuice aan verloren laat gaan. Dat voorkom je door een link de tag nofollow mee te geven. Dit doe je vaak bij bijvoorbeeld een link naar je algemene voorwaarden of een pagina waarin je je team voorstelt. Deze pagina’s zetten veel sites in de header of footer waardoor die pagina’s veel linkjuice zouden krijgen. Met een nofollow link krijgt de crawlbot echter de instructie om deze link niet te volgen. Zo kan je gebruiker de pagina wel vinden, maar verlies je er geen linkjuice aan.

Houd je website schoon

Veel beginnende SEO’ers zijn geneigd om meteen vanalles op hun website te zetten. Iedere plugin kan je weer een stukje helpen en ieder plaatje draagt weer bij aan je SEO is het idee. Dit is in principe goed, maar je kunt ook overdrijven. Alles wat je op je website zet draagt bij aan de bestandsgrootte van je website. Hoe groter het bestand van je website. Hoe langer de site er over doet om te laden.

Dit werkt je SEO én je conversie tegen. Bezoekers houden er niet van wanneer een site langzaam laadt. De bezoeker moet lang wachten in wanneer je op mobiele data de pagina laadt, kost het ook bakken met data. De kans is groot dat een klant al na een paar seconden wegklikt wanneer de site er te lang over doet. Ook Google weet dat de gebruiker niet van trage sites houdt. Daarom geeft het de voorkeur aan snelle websites. Ook heeft een website vaak veel overbodige data op de site staan zoals inline CSS die je eenvoudig kunt verwijderen met een HTML cleaner. Dat vertraagt de site en het zorgt ervoor dat er meer irrelevante data voor de crawlbot is om te crawlen.

Dit los je dus op door je teksten eerst door een HTML cleaner te halen en door afbeeldingen te comprimeren tot een zo klein mogelijk JPG bestandje. Ook hier bestaan meer dan genoeg online tools voor.

Stap 5: Bouw autoriteit op met backlinks

Eerder hebben we al uitgelegd wat autoriteit is, hoe je die doorgeeft en hoe interne links bij kunnen dragen aan je SEO. Ook hebben we verteld dat je met veel betrouwbare content en met verwijzingen vanaf andere websites autoriteit opbouwt. Nu heb je ondertussen hopelijk een goed beeld bij hoe je autoriteit opbouwt met goede content, maar je kunt dus ook nog meer autoriteit opbouwen met backlinks. Dit zijn links die bij jouw site binnenkomen vanaf een andere website. Ook deze links bevatten linkjuice en daardoor wordt jouw vat met linkjuice voller. Met andere woorden, je site krijgt meer autoriteit. En autoriteit wil je, want sites met autoriteit komen makkelijker bovenaan in de SERP, deze zijn namelijk betrouwbaarder.

Hoe kom ik aan backlinks?

Backlinks moet je verdienen, maar je kunt het toeval ook een handje helpen. Je linkt soms gewoon door naar iets of iemand omdat je dat de moeite waard vind om naar door te linken. Wij linken bijvoorbeeld door naar tools die we gebruiken omdat we die graag tippen. Hun site krijgt daardoor dus meer autoriteit.

Verder kun je ook je linkbuilding zelf doen. Je kunt bijvoorbeeld de sites die je al ergens op het internet noemen vragen om daar een linkje naar je site van te maken. Kleine moeite voor hen, maar voor jou kan het veel betekenen. Verder kun je ook gastblogs gaan schrijven. Waarschijnlijk ken je wel een paar vakbladen met een website. Daar kun je een blog of een artikel voor schrijven met daarin een link naar je site of je stuurt een persbericht naar je lokale krant. Wanneer je zelf bezig gaat met linkbuilding moet je het dicht bij jezelf houden. Pas op met pakketten met backlinks met hoge autoriteit die worden aangeboden. Linkbuilding kan veel voor je SEO doen, maar het kan ook veel kapot maken qua SEO. Laat het echte backlinks vergaren daarom over aan de linkbuilding specialist. Die weet waar die mee bezig is en daarbij heeft hij toegang tot een groot netwerk aan websites om links naar jou op te plaatsen.

Moet je zelf ook linken naar andere sites?

Daar zijn de meningen over verdeeld. Met een link naar een andere site geef je een beetje van je eigen linkjuice weg. Aan de andere kant komt het wel geloofwaardiger over om ook af en toe naar een andere site te linken. Een link naar een andere site draagt namelijk ook bij aan je geloofwaardigheid. De vraag is dus een beetje of je voor geloofwaardigheid gaat of voor het behouden van je linkjuice. De gouden tussenweg hiertussen is om al je links naar buiten op nofollow te zetten. Zo heeft je gebruiker wel het gemak van op een link klikken en begrijpen wat je bedoelt, maar raak je niet je linkjuice kwijt aan een andere site.

Zoekwoorden onderzoek

Beginnen met SEO met de Online SEO Specialist

SEO voor beginners kan lastig zijn. Er komt veel informatie op je af en een groot deel daarvan is nieuw. We hebben er dan ook alle begrip voor wanneer je af en toe even het spoor bijster bent. Wanneer je SEO advies nodig hebt, staan we altijd voor je klaar. Ook als je liever geen SEO meer doet maar je SEO uitbesteden dan ben je bij Online SEO Specialist aan het juiste adres. Ben je benieuwd naar hoe jouw site er nu voor staat? Vul dan onze gratis SEO scan in!

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.