Waar moet een goede website SEO technisch aan voldoen?

Waar moet een goede website aan voldoen op het gebied van SEO?

20 gratis adviezen van de Online SEO Specialist

Wanneer je een site hebt dan moet die natuurlijk wel een beetje goed scoren in Google. Zo ben je goed vindbaar. Dat gaat echter niet zomaar. Je moet namelijk je concurrentie voorbij streven op dat gebied om hoger dan hen te scoren in Google. Maar hoe doe je dat? En kun je wel je SEO zelf doen? Dat is van allerlei factoren afhankelijk natuurlijk. Ten eerste moet je aan een aantal basisvoorwaarden voldoen waarmee je überhaupt kunt gaan ranken in de Search Engine Results Page (SERP). Vervolgens geven we je 14 tips waarmee je jouw SEO naar een hoger niveau tilt.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Waar moet een website aan voldoen om te indexeren?

Ten eerste wil je gewoon dat je website goed genoeg is om door Google opgemerkt te worden. We hebben dit artikel geschreven voor mensen die al een tijd lang een website hebben en nu met SEO aan de slag gaan. Wanneer je net begint met SEO dan kun je sommige tips overslaan of meenemen als vermijdbare fout.

1. Zorg voor een beveiligde verbinding

Wanneer een bezoeker niet eens veilig je website kan bezoeken dan maak je weinig kans om hoog in de SERP terecht te komen. Een SSL-certificaat is een belangrijke basisvoorwaarde voor Google om jouw website in de SERP op te nemen. Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat de gegevens die tussen jou en de bezoeker wordt uitgewisseld versleuteld zijn en dat de gegevens dus niet gestolen kunnen worden. Wanneer dit niet op orde is krijg je meestal een waarschuwing vanwege een niet-beveiligde verbinding. Voor veel mensen reden om weg te klikken. Een SSL-certificaat kun je regelen via je hostingpartij en je herkent een beveiligde verbinding aan het slotje voor het webadres en aan de https:// verbinding (met ‘s’ dus).

2. Robots.txt

Wanneer je website gevonden moet worden dan moet de zoekmachine eerst in kaart brengen wat er allemaal op je site te vinden is en wat het allemaal mag bekijken. Een zoekmachine brengt het internet in kaart door spidersbots, of webcrawlers het net op te sturen. Wij noemen ze crawlbots. Deze robots kruipen namelijk door je site en brengen alle pagina’s in kaart die ze kunnen vinden. Sommige pagina’s mogen echter niet bezocht worden door de robot omdat je niet wil dat die vindbaar is in Google. Voor de meeste sites is dit de login-pagina van de back-end. Via een robots.txt bestand dat je op een gelijknamige pagina toevoegt aan je site kun je de crawlbots van verschillende zoekmachines vertellen of ze welkom zijn op je site, welke pagina’s ze niet mogen bezoeken en waar ze de sitemap kunnen vinden.

3. XML sitemap

Een andere voorwaarde om serieus genomen te worden in Google is dat je een sitemap hebt die bekend is bij de zoekmachines. Dat laat je dus weten via het robots.txt bestand. Volg je het nog? Top! In het sitemap.xml-bestand staat een lijst met alle pagina’s die jouw website rijk is. Zo heeft de crawlbot een lijst van de pagina’s die het kan gaan bezoeken om jouw website in kaart te brengen. Een crawlbot komt echter niet zomaar bij jou langs om je site te indexeren waardoor je in de ranking opgenomen kan worden. Vaak moet je dit even aanvragen. Dat doe je via Google Search Console voor Google, daarmee heb je de belangrijkste zoekmachine te pakken want meer dan 90% van de zoekopdrachten gaat via Google. In de search console dien je de sitemap in en plaats je een verzoek tot indexering. Vervolgens gaat Google hiermee aan de slag.

4. Google Mijn Bedrijf

Wanneer je dan toch bezig bent in Google, meld dan meteen je bedrijf aan in Google Mijn Bedrijf. Hierdoor is niet alleen je site aangemeld, maar ben je ook officieel een bedrijf in Google. Dat betekent bijvoorbeeld dat je meteen vindbaar bent met adres, telefoonnummer en website op Google wanneer iemand jouw bedrijfsnaam opzoekt. Ook kun je via dit platform op een betrouwbare manier reviews verzamelen en ben je vindbaar in Google Maps. Dat is bijvoorbeeld ook goed voor je lokale SEO.

5. Maak canonical tags aan

Vaak zoeken mensen je op door gewoon je webadres in te tikken in de URL-balk in de browser. Alleen hoe werkt je webadres precies? Is het http of https? (als je goed hebt opgelet is het ondertussen https) Is het met of zonder www.? Waarschijnlijk kom je op iedere manier wel uit bij jouw website, maar welke moet er zichtbaar zijn in Google? Jij kunt dit aan de zoekmachine aangeven met een canonical tag. Dit doe je door bij iedere alternatieve pagina in code: <link rel=”canonical” href=”webadres dat in Google moet”> toe te voegen. Zo weet Google dat dit dezelfde pagina is als degene waar naar verwezen wordt en weet het welke pagina’s belangrijker zijn.

Waar moet een goede website aan voldoen om hoog te scoren in Google?

6. Een duidelijke zoekwoord verdeling

Voor je een pagina aanmaakt voor een bepaald zoekwoord, moet je wel weten waarvoor je de pagina schrijft. Dat zoek je uit door zoekwoordonderzoek te doen. Hierbij kijk je naar welke zoektermen voor jouw site interessant zijn en hoe vaak er op welke zoekterm wordt gezocht. Op basis daarvan deel je je site in. Dit doe je op basis van die zoekwoorden. Zoekwoorden die bij elkaar horen cluster je op één pagina en je schrijft een aparte pagina voor belangrijke zoekwoorden die op zichzelf staan.

7. Je site heeft een logische URL-structuur

Wanneer je je pagina’s aan het indelen bent dan deel je deze schematisch in. Wanneer je bijvoorbeeld boven in de header kijkt van een website dan zie je daar maar een paar pagina’s staan. Dat zijn meestal de belangrijkste. Zo maak je jouw site ook. Je plaatst de homepage bovenin de structuur, daaronder de belangrijkste zoekwoordpagina’s en daaronder de subpagina’s daarvan.

8. Je site gebruikt interne links

Via links geef je binnen je site aan welke pagina belangrijk is en welke pagina minder. Je zorgt er als het ware voor dat de pagina’s bovenin de structuur meer links krijgen en daardoor belangrijker worden. Vergeet er echter ook niet voor te zorgen dat iedere pagina onderin de structuur een aantal inkomende links heeft. Zo kan deze ook gevonden worden via de site door je bezoeker en door de crawlbot.

9. Controleer je site op dode links

Zoals je misschien al begrijpt zijn er veel manieren waarop er wordt doorgelinkt binnen een site. Dit gaat vaak goed, maar soms niet. Dan krijg je de bekende 404 not found dat betekent dat je hebt doorgelinkt naar een pagina die niet (meer) bestaat. Hier raak je klanten mee kwijt en het zorgt er ook voor dat de crawlbot van Google verdwaald. Check dus regelmatig je site op dode links en leidt die links ergens anders naartoe of verwijder ze.

10. Je site heeft voldoende content

Misschien begreep je het al uit het maken van een URL-structuur dat een website veel pagina’s kan hebben. Hier moet allemaal content voor gemaakt worden. Hier verwerk je logischerwijs een aantal keer je zoekwoord in. Verder zorg je ervoor dat er voldoende content is om uit op te maken waar het over gaat. De standaard hiervoor is 300 woorden per pagina, maar wanneer je serieus mee wil doen heb je tegenwoordig al snel een SEO tekst zo’n 1500 woorden per pagina nodig. Daarbij wil je natuurlijk wel goede content hebben waar je je doelgroep mee aanspreekt.

11. Schrijf unieke content

Een veelgemaakte fout is dat mensen geen zin hebben om al die pagina’s vol te gaan schrijven en een soort standaardtekst gaan schrijven en daar de hele tijd alleen de zoekwoorden in aanpassen. Dat is niet hoe het werkt. Google heeft het snel door wanneer al je teksten hetzelfde zijn en daarnaast ga je waarschijnlijk ook geen goede conversie halen wanneer iedere pagina praktisch hetzelfde is. Schrijf daarom altijd een uniek stuk tekst voor iedere pagina. Ook als het allemaal ongeveer op hetzelfde neer komt. Lees hier meer over SEO copywriting.

12. Voeg afbeeldingen toe en optimaliseer die

Naast veel content is Google ook dol op afbeeldingen en video’s. Niet dat Google die kan interpreteren, maar het weet dat de gebruiker graag meer dan alleen tekst heeft en waardeert het dus wanneer er een afbeelding op de pagina aanwezig is. Daarbij kan Google via de bestandsnaam en de alt-tekst wel voor een beetje raden wat er op de afbeelding staat. Vul dit daarom ook altijd in.

13. Je hebt veelgestelde vragen beantwoord

Bij een zoekwoord zie je vaak in de SERP ook nog een kopje staan met vragen waarbij je er op kunt klikken en dan zie je een antwoord. Klik jij daar ook vaak op? Precies, iedereen doet dat. Het beantwoorden van mogelijke vragen is dus een goede manier om in de SERP te komen en om kliks te genereren. Wanneer het even kan is het dus slim om een FAQ toe te voegen, ook om het aantal geschreven woorden omhoog te halen.

14. Je hebt je titel en beschrijving geoptimaliseerd

Wanneer je een SEO tekst schrijft en die upload op je site, kun je ook een SEO-titel of metatitel toevoegen en een beschrijving. Het werkt goed om bij die titel een zoekwoord en je bedrijfsnaam te verwerken. Ook in de beschrijving is er nog wel ruimte voor een zoekwoord. Daarnaast schrijf je dit ook om een klik uit te lokken bij de klant, want dit is wat de klant van je te zien krijgt in de SERP. Vul dit altijd in, want anders doet Google het voor je en dat is zelden goed.

15. Optimaliseer je headers

Net als bij je titel en beschrijving kun je ook je tussenkoppen of headers optimaliseren voor SEO. Dit doe je door er regelmatig een zoekwoord in terug te laten komen. Waar een goede website aan moet voldoen is pagina´s die zijn opgebouwd aan de hand van tussenkoppen. Ieder tussenkopje moet duidelijk maken waar het stuk over gaat. Zo leest je gebruiker en zo leest Google. Daarom is een duidelijke tussenkop met af en toe een zoekwoord belangrijk voor je SEO.

16. Zorg voor een korte laadtijd van je website

Een SEO technisch goede website is technisch goed voor SEO. Dat betekent onder andere dat hij snel laadt. Snel laden heeft in dit geval niets te maken met de snelheid van de internetverbinding, maar vooral met de snelheid van de hosting en met de bestandsgrootte van de pagina. Zorg er dus voor dat de bestanden op je pagina niet te groot zijn en voorkom dat er overbodige code in je site komt te staan. Lees hier meer over technische optimalisatie.

17. Een goede site werkt op mobiel

Wist je dat anno 2023 zo’n 60% van de zoekopdrachten via een smartphone plaatsvindt? Best gek dat we dan nog steeds denken in desktop sites nietwaar? Google hecht er tegenwoordig veel waarde aan wanneer een site responsief is en dus ook goed functioneert op mobiele telefoon. Check dat dus en vraag eventueel aan je webdeveloper om daarvoor te zorgen.

18. Kijk of er fouten staan in Google Search Console

Google wil ook de beste gebruikerservaring voor zijn gebruikers. Daarom worden er vaak ook tips voor een betere site gegeven door Google zelf. In Google Search Console kun je gratis inzien welke fouten er door Google zijn opgemerkt. Deze worden inzichtelijk gemaakt en er wordt aangegeven hoe je dit kunt oplossen. Zo heb je het gros van de technische fouten al snel opgespoord.

19. Er verwijzen andere websites naar jouw website

Tegenwoordig kun je echt het verschil maken met linkbuilding. Dit houdt in dat je andere websites zo ver krijgt om naar jou door te verwijzen via een link. Hierdoor krijg jij meer autoriteit bij de zoekmachine. Wanneer je echter maar lukraak wat doet kan dit ook averechts werken. Zoek daarom vooral in je eigen netwerk naar links via gastblogs of sponsoring en laat echte linkbuilding over aan een SEO-bureau.

20. Een goede website heeft een Online SEO Specialist

Wanneer je echt het verschil wil maken op lastige zoekwoorden, dan kun je vaak wel wat hulp gebruiken. De wereld van SEO is complex en wordt waarschijnlijk alleen maar ingewikkelder en tijdrovender omdat iedereen zijn website verder ontwikkeld. Daarom is SEO uitbesteden voor veel ondernemers een goede optie. Vraag daarom eens een offerte aan voor onze SEO diensten aan bij de Online SEO Specialist of vraag onze gratis SEO scan aan en check waar voor jou de verbeterpunten liggen!

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.