Open Ma - Vr 09:00-18:00

FAQ

Meest gestelde vragen
Alle antwoorden op al je vragen.
Meer vragen?

Zoekmachine optimalisatie: begin met een zoekwoordonderzoek

De basis van een goede zoekmachine optimalisatie is het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek. Wanneer u weet welke zoekwoorden uw doelgroep gebruikt en wat de doelgroep wilt vinden, kan er dieper onderzoek gedaan worden.

Verschillende soorten zoekwoorden

Er bestaan verschillende soorten zoekwoorden namelijk keyword en LSI, maar ook longtail en shorttail zoekwoorden. Allereerst worden keyword en LSI uitgelegd.

Keyword vs LSI keyword

Een keyword is eigenlijk de Engelse vertaling van zoekwoord. In de online marketing wereld worden zowel keyword als zoekwoord gebruikt. Dit kan dus voor verwarring zorgen, maar eigenlijk wordt er hetzelfde mee bedoeld. Een zoekwoord is een woord dat door mensen wordt ingevoerd in Google. Zij willen resultaten krijgen vanuit Google die te maken hebben met dit woord.

Dan zijn er nog LSI keywords. LSI betekent Latent Semantic Indexing. Zoekmachines zoeken niet enkel op het keyword, maar zoeken ook naar de LSI. Dit zijn woorden die op het zoekwoord lijken of er mee te maken hebben. Zo kan Google beter beoordelen waar de pagina’s en teksten over gaan. Wanneer er meer samenhang is tussen het keyword en de LSI, waardeert Google dit beter en plaatst deze pagina hoger in de zoekresultaten. Dit gebeurd over het algemeen vanzelf wanneer er een SEO tekst geschreven wordt. 

Longtail vs Shorttail zoekwoorden

Iemand die iets zoekt op Google kan dit doen met meerdere woorden. Een long tail zoekwoord is een zoekwoord dat uit minimaal vier woorden bestaat en shorttail zoekwoorden bestaan uit een tot en met drie zoekwoorden. Ongeveer 70% van de zoekopdrachten die mensen uitvoeren zijn longtail zoekopdrachten en dus 30% is short tail. 

Wanneer er een zoekwoordonderzoek gemaakt wordt, is het handig om rekening te houden met de verschillende soorten zoekwoorden. 

Het zoekwoordonderzoek 

Het is aan te raden om bij een zoekwoordonderzoek gebruik te maken van verschillende tools. Voorbeelden van tools die gebruikt kunnen worden bij een onderzoek zijn:

  • Google zoekwoordplanner
  • SEMRush
  • Ahrefs
  • Majestic

Deze tools beschikken over een grote database met daarin zoekwoorden die vaak gebruikt worden. Door hier zelf woorden in te vullen, geven deze tools aan hoe vaak hier op gezocht wordt. Ook geven zij alternatieven aan. Hierdoor kan je zelf de beste zoekwoorden uitzoeken en gebruiken in de SEO teksten. 

Let op de zoekwoorddichtheid

Wanneer het onderzoek is afgerond en er zijn bruikbare zoekwoorden gevonden, is de volgende stap de SEO tekst schrijven. Bij het schrijven van de SEO tekst is het belangrijk om de zoekwoorden zo natuurlijk mogelijk in de tekst terug te laten komen. Het is niet de bedoeling dat het zoekwoord te vaak in de tekst terug komt. Er moet dus op de zoekwoorddichtheid gelet worden. Wanneer het zoekwoord te vaak terug komt in de tekst wordt de tekst minder fijn om te lezen. Google waardeert slecht leesbare teksten minder goed. 

40
Klanten
100
Websites geoptimaliseerd
0%
Gemiddelde tevredenheid
0
Jaren ervaring

Meer weten?

Wilt u meer weten over de werkwijze van ons bureau en wilt u de invulling van uw SEO strategie bespreken met een specialist? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en bespreek de mogelijkheden!

 E-mail info@onlineseospecialist.nl

 Bel ons! 085 303 5745