Wat is een zoekwoordonderzoek?

Dit is hoe je een goed zoekwoordonderzoek doet

Zoekmachine optimalisatie (SEO) draait voor een groot deel om zoekwoorden. Daarom doe je van tevoren een zoekwoordonderzoek. Hierin onderzoek je welke zoekwoorden regelmatig gebruikt worden om daar vervolgens je teksten en pagina’s op aan te passen. Het zoekwoordonderzoek is één van de belangrijkste stappen die je zet in een SEO campagne, waarom dat zo is? Dat leggen we je uit. Ook vertellen wij van Online SEO Specialist je hoe je een zoekwoordonderzoek doet en waar je op moet letten.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Waarom begin je altijd met een zoekwoordonderzoek?

Bij SEO zorg je ervoor dat jouw site beter wordt gevonden via zoekmachines. Bij een zoekmachine is er echter niet één ranking voor alle websites. Bij alles wat er in Google wordt ingevoerd, wordt er weer een andere ranking opgemaakt. Daarbij wordt op het ene zoekwoord vaker gezocht dan op het andere. Hoe vaak dat is per zoekwoord wil je wel inzichtelijk hebben. Zo weet je op welke zoekwoorden je met volle vaart in kan zetten en welke zoekwoorden je beter links kunt laten liggen. Zo maak je uiteindelijk een site waarbij je voldoende doet, zonder onnodig tijd te verspillen om bovenaan te komen in Google.

Een zoekwoordonderzoek is dus de basis vanuit waar je te werk gaat. Je maakt op basis hiervan bijvoorbeeld een paginaindeling en daarin verdeel je zoekwoorden per pagina. Zo weet je alvast waar je het allemaal over gaat hebben op welke pagina. Zo kun je een site bouwen die overzichtelijk is voor de gebruiker en voor Google.

Hoe lang duurt een zoekwoordonderzoek?

Een zoekwoordonderzoek is een van de belangrijkste stappen waar je SEO aan moet voldoen. Zo weet je namelijk waar je prioriteiten zal leggen. Zonder zoekwoordonderzoek doe je maar wat, na je onderzoek weet je precies waar je het voor doet. Daarom is het beter om wat langer over je zoekwoordonderzoek te doen, zodat je weet dat het zorgvuldig gebeurt. Je mag hier, wanneer je je SEO zelf doet , ruim de tijd voor uittrekken. Dan weet je zeker dat je echt alle zoekwoorden inzichtelijk hebt en dat je een goede sitestructuur kunt opzetten met deze gegevens. Een SEO specialist heeft vaak tools om mee te werken en meer expertise. Dat is dan ook de reden dat zij daarvoor betaald worden om dit uit te voeren.

Hoe werkt een zoekwoordonderzoek?

Ieder zoekwoordonderzoek is anders. Hoe je te werk gaat is dan ook vaak afhankelijk van hoe jouw site ervoor staat. Heb je al een site die rankt op bepaalde zoekwoorden (dit kun je vinden in Google Search Console) of moet je nog helemaal beginnen met SEO? Wanneer je al wel scoort dan is het bijvoorbeeld belangrijk om aan de goede pagina’s niet te veel wijzigingen aan te brengen. Dat zou ten koste kunnen gaan van de ranking. Daarom wordt er bij een zoekwoordonderzoek voor een bestaande site altijd eerst een SEO Scan gedaan, zodat we inzichtelijk hebben hoe een site ervoor staat. Vervolgens kun je in 4 simpele stappen onderzoeken welke zoektermen vaak gebruikt worden.

Hoe doe je zoekwoordonderzoek? 4 stappen

  • Leef je in in je doelgroep

Een zoekwoordonderzoek kun je het best zo open mogelijk ingaan. Probeer je daarom af te sluiten van alle voorkennis die je hebt en ga gewoon eens zitten met pen en papier. Waar zou jij op zoeken wanneer je product x of dienst y nodig hebt. Schrijf dat op. Wees niet bang om een lange lijst te maken. Je weet nooit op welke inzichten je komt.

  • Voer de zoektermen in in Google

Wanneer je een mooie lijst met plausibele zoekwoorden hebt, ga je onderzoeken of Google ze herkent. Wanneer je iets invoert in de zoekbalk zie je dat Google al suggesties doet om de zoekterm af te maken. Deze bedenkt Google niet zomaar. Daar wordt op gezocht. Daarom schrijf je de relevante suggesties ook op.

  • Check de suggesties onderaan de resultatenpagina

Google geeft niet alleen suggesties tijdens het typen. Ook onderaan de resultatenpagina zie je nog suggesties. Dit zijn zoektermen die Google als relevant ziet bij de zoekterm die jij had ingevoerd. Hier wordt ook op gezocht dus ook van deze suggesties schrijf je de relevante zoekwoorden op.

  • Probeer er achter te komen hoe vaak een term wordt opgezocht

Hier komen de SEO tools om de hoek kijken. Om een goed inzicht te krijgen in hoe relevant een zoekwoord is, wil je eigenlijk weten hoe vaak per maand er gezocht wordt op een bepaalde term. Wanneer je Google Ads-campagnes draait, dan kun je de Google Keyword Planner gebruiken. Wanneer je dat niet hebt, kun je een proefabonnement op Ubersuggest nemen. Deze tool is beperkt gratis te gebruiken en geeft ook goede inzichten in zoekvolumes.

Blijf altijd zelf nadenken

De zoekvolumes die je krijgt via Google Keyword Planner of via Ubersuggest zijn slechts indicaties op basis van advertenties die worden gedraaid. Dit is nooit helemaal accuraat. Wanneer jij dus denkt dat een zoekwoord belangrijk is, maar Google geeft geen zoekvolume aan, dan kan het nog prima zijn dat er wel degelijk op gezocht wordt. Ga daarom altijd uit van je eigen ingevingen en maak een pagina aan voor een zoekwoord, wanneer jij ervan overtuigd bent dat dat nodig is.

Verder wordt het volume voor lokale SEO vaak onderschat. Wanneer je een bepaalde zoekterm invoert, speelt ook vaak de locatie waar je de zoekterm invoert mee voor welke resultatenpagina je krijgt. Hierbij krijgen lokale bedrijven en sites die een aparte pagina hebben voor een bepaald zoekwoord vaak de voorkeur. Daarom maken veel bedrijven gewoon een pagina voor iedere woonplaats in de buurt aan, ook als er volgens Google niet of nauwelijks op gezocht wordt.

Online SEO specialist

Maak een goede indeling voor je website

Na je zoekwoordonderzoek is het tijd om op basis van je onderzoek een indeling voor je website te maken. Hierbij kijk je naar welke zoekwoorden je kunt clusteren op één pagina en welke een aparte pagina nodig hebben. Je begint met ieder belangrijk zoekwoord een aparte pagina te geven en vervolgens kijk je naar welke zoekwoorden je daarbij kunt toevoegen.

Short tail en long tail zoekwoorden

Wanneer je een lijst met zoekwoorden voor je hebt, dan zul je zien dat je zowel langere als kortere zoekwoorden hebt. Vaak zijn de langere zoekwoorden weer afgeleid van kortere zoekwoorden. Wanneer je een pagina hebt over ‘zoekmachine optimalisatie’, zul je bijvoorbeeld ook de zoekwoorden ‘wat is zoekmachine optimalisatie’ en ‘zoekmachine optimalisatie uitbesteden’ tegenkomen. Dat zijn long tail zoekwoorden en die verwerk je vaak op dezelfde pagina als het korte short tail hoofdzoekwoord. Je wil namelijk niet voor ieder zoekwoord een aparte pagina aanmaken, omdat anders zoekwoorden elkaar in de weg gaan zitten.

Kijk af bij je concurrentie

Verder kun je vaak inspiratie voor een indeling opdoen bij je concurrentie.

  • Hoe hebben zij hun pagina’s verdeeld en welke zoekwoorden gebruiken zij allemaal op een pagina?
  • Wat doet dat voor hun vindbaarheid? Welke pagina’s scoren goed op welke zoekwoorden en welke doen het minder?
  • Welke pagina’s maken zij belangrijker door ze in hun header en footer te verwerken?

Zo kun je ongeveer een inschatting maken van wat voor een website-indeling zij gemaakt hebben. Ook kun je checken of zij nog zoekwoorden hebben gebruikt die jij niet hebt.

Website bouwen op basis van zoekwoordonderzoek

Het zoekwoordonderzoek is dus de basis. Op basis daarvan deel je je site in. Ieder belangrijk zoekwoord heeft een aparte pagina en de longtail zoekwoorden breng je daar ook onder. De zoekwoorden die je overhoudt zou je nog bij een zoekwoord kunnen onderbrengen of je wijdt er een aparte pagina aan.

Wanneer je de indeling definitief hebt ga je de pagina’s aanmaken en ga je de teksten schrijven. Hierbij kun je ook goed afkijken bij de concurrent om te checken hoe lang zij hun tekst maken en hoe vaak zij ongeveer een zoekwoord gebruiken. Zo laat je het zoekwoordonderzoek leidend zijn in de indeling van je website

Zoekwoordonderzoek uitbesteden

Het zoekwoordonderzoek is dus de eerste en misschien wel gelijk de belangrijkste stap in het bouwen van een zoekmachine geoptimaliseerde website. Zoals je misschien al begreep, moeten hier meteen belangrijke knopen worden doorgehakt. Hoeveel pagina’s wil je in totaal maken? Iedere pagina kost immers tijd. Op welke pagina’s zet je extra hoog in? Sommige bedrijven kunnen prima voor een positie 1 gaan op een hoofdzoekwoord, maar als de concurrentie hevig is kun je misschien beter inzetten op een longtail zoekwoord met een hoog zoekvolume. Wanneer je je zoekwoordonderzoek door een expert wil laten doen, of je hebt een ander soort SEO diensten nodig zoals linkbuilding, dan staat Online SEO Specialist voor je klaar.

Kosten zoekwoordonderzoek

Zoals verteld duurt een zoekwoordonderzoek ongeveer een halve dag. De totale lengte is ook afhankelijk van de grootte van de markt. Bij de Online SEO Specialist doen we het volgende voor je bij onze zoekwoordonderzoeken:

  • We maken een uitdraai van zoekwoorden waar de concurrentie bezoekers mee trekt
  • We clusteren alle zoekwoorden die bij elkaar horen
  • Geven een indicatie van het maandelijks zoekvolume per zoekterm
  • Je krijgt een indicatie van hoe hevig de concurrentie is op ieder zoekwoord
  • Waar je eventueel nu staat op een zoekwoord met jouw site
  • Welke URL wij een pagina voor een bepaald zoekwoord zouden geven

Hiermee heb je een goede basis voor jouw website en dit realiseren we al vanaf €399,-. Wil je dus ook weten hoe je jouw website in moet delen voor een hoge ranking in Google? Vul dan de gratis SEO scan in of vraag meteen een zoekwoordonderzoek aan via ons contactformulier!

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.