Lokale SEO

Wat is lokale SEO en hoe maak ik mijn bedrijf beter vindbaar op Google?

Lokale SEO is vaak een goede kans voor ondernemers om lokaal een stuk beter gevonden te worden. Wanneer je het op het internet moet opnemen tegen grote landelijke spelers, dan kan lokale SEO een uitkomst bieden. Maar wat is lokale SEO eigenlijk? En hoe zorg je ervoor dat je specifiek op lokale zoekwoorden heel goed gevonden kan worden? Wij leggen het je uit. Scroll verder voor ons artikel over lokale SEO

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is het optimaliseren van je website die alleen heel relevant zijn in een bepaald geografisch gebied. Waar je normaal gesproken een niche gaat opzoeken qua onderwerpen voor je website, kun je ook een website optimaliseren voor algemene zoekwoorden in een geografisch meer afgebakend gebied. Dit doe je onder andere via je webteksten en via lokale linkbuilding.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Waarom lokale SEO belangrijk is voor lokale bedrijven

Je hebt landelijke zoekwoorden en je hebt lokale zoekwoorden. Bij lokale zoekwoorden denk je aan zoekwoord+woonplaats. Voor veel bedrijven is dat de belangrijkste manier om gevonden te worden via Google. Via lokale SEO wordt het haalbaar voor kleine bedrijven om bovenaan te komen in Google en daarmee daadwerkelijk relevant zoekverkeer binnen te halen. Er zijn pakweg 2 redenen waarom bedrijven beginnen met lokale SEO:

1. Om lokaal te winnen van grotere spelers

Bij SEO ben je eigenlijk constant aan het strijden om de hoogste positie in Google. Wie er bovenaan staat, die krijgt over het algemeen de meeste kliks. Het is niet raar wanneer het hoogste zoekresultaat maarliefst een derde van de kliks op dat zoekwoord krijgt. Daarna loopt het snel terug. Zo’n 20% voor de nummer 2 en 10% voor de nummer 3. Dit zijn schattingen en die verschillen natuurlijk per zoekwoord. Ook is het afhankelijk van hoe pakkend je titel is bijvoorbeeld.

Waar het op neerkomt is dat een hoge positie heel waardevol is. Aan een positie buiten de top 5 heb je niet zo heel gek veel en een plek op pagina 2 staat gelijk als nagenoeg onvindbaar.

Wat je dus moet doen is inzetten op de zoekwoorden waar je wél mee kunt scoren. Vaak zijn dat de niche zoekwoorden. Soms betekent dit dat je binnen de markt gaat optimaliseren voor specifiekere zoekwoorden, maar je kan er ook voor kiezen om geografisch steeds specifieker te worden. Vaak zijn er ook mensen die specifiek in de buurt zoeken. Je kunt bijvoorbeeld een pagina aanmaken voor zoekwoord+Amsterdam. Grote kans dat daar zoekvolume op zit en dat je een stuk makkelijker bovenaan komt. Zo kun je jouw bedrijf beter vindbaar in Google maken via lokale SEO.

2. Om relevantere bezoekers te trekken

Veel bedrijven bestaan natuurlijk nog gewoon uit brick and mortar. Een stenen winkel is wat anders dan een webshop en ook de marketing is anders. Bij een webshop kun je namelijk gemakkelijk heel Nederland even goed bereiken. Heel de wereld zelfs. Op het gebied van webshop SEO is het om het even of je in Groningen of in Maastricht gevestigd bent. Uiteindelijk wordt de aankoop toch wel gedaan vanuit huis en wordt de aankoop gewoon thuis bezorgd.

Voor een middenstander in de winkelstraat zit dat natuurlijk anders. Een telefoon reparatiewinkel moet wel in de buurt zitten. De kans is klein dat je veel langer dan een kwartier in de auto gaat zitten om je telefoon te laten repareren. Er zijn er immers genoeg bij je in de buurt. Daarom wil je dus ook de winkels bij jou in de buurt vinden wanneer je naar dat soort services op zoek bent. Dat geldt ook voor diensten die je regelmatig gebruikt. Daar wil je natuurlijk niet ver voor rijden. Een tandarts, een hondentrimsalon, of een personal trainer. Allemaal bedrijven die vooral lokaal gevonden worden.

Ook veel dienstverleners worden liever alleen in de buurt gevonden zodat ze niet teveel reistijd hebben. Denk bijvoorbeeld aan hoveniers, tegelzetters of installateurs. Die hebben er ook niet veel aan als het vanuit het hele land aanvragen regent, die willen vooral klanten binnen een straal van een paar kilometer.

Waarom lokale SEO aan invloed wint

Lokale SEO wordt steeds belangrijker. Dat merken we bij de Online SEO Specialist ook aan het aantal aanvragen dat binnen komt van bedrijven die vooral lokaal beter gevonden willen worden. Dat heeft enerzijds te maken met dat meer bedrijven het nut en de noodzaak van SEO en online vindbaarheid beginnen te ontdekken. En anderzijds met het feit dat Google meer voorkeur geeft aan lokale SEO.

Waarom meer lokale bedrijven inzetten op SEO

De wereld wordt steeds digitaler. Vrijwel alles kunnen we via onze telefoon vinden. Waar je voorheen ging rondvragen in je netwerk waar je een bepaald product of dienst kon vinden, ga je tegenwoordig gewoon rondgoogelen. Mensen gebruiken dus steeds vaker een zoekmachine om zich te oriënteren op een aankoop. Daarom is het dus ook belangrijk om hoog te staan in een zoekmachine. Ook voor een winkel of bedrijf dat voorheen gewoon kon teren op lokale bekendheid.

Daarnaast heeft de Coronacrisis deze trend nog eens extra versterkt. Doordat fysieke winkels eerst dicht moesten, waren online winkels de enige manier om nog te kunnen shoppen. Webwinkels hebben dan ook vaak goede zaken gedaan in die tijd. Daarna was er een tijd dat winkels alleen op afspraak klanten mochten ontvangen. Een winkel moest toen dus wel bereikbaar en vindbaar zijn voor het maken van een afspraak. Het hebben van een website werd daardoor al snel een must en ook een beetje SEO was voor veel bedrijven geen overbodige luxe. Via WordPress is dat snel en eenvoudig gedaan.

Ten slotte zoeken mensen op een bepaald trefwoord in combinatie met de plaatsnaam omdat ze in de buurt op zoek zijn. Deze zoekwoorden gebruik je voornamelijk wanneer je vrij dicht tegen een aankoop aan zit. Je hebt namelijk algemene zoekwoorden en conversiezoekwoorden. Het verschil is dat een klant bij de eerste waarschijnlijk vooral informatie wil en bij de tweede zijn mensen al zover dat ze ook geld uit willen geven. Bij de tweede categorie zoekwoorden is de kans dat je wat gaat verdienen een stuk groter. Bij lokale SEO heb je voor het overgrote deel te maken met conversiezoekwoorden.

bij lokale SEO zie je vaak een top 3 in Google maps

Google geeft steeds meer voorkeur aan lokale SEO

Lokale SEO wint niet alleen aan populariteit omdat het door meer ondernemers ontdekt wordt of door een crisis waar we het allemaal liever niet meer over hebben. Ook Google zorgt ervoor dat steeds meer bedrijven inzetten op lokale vindbaarheid.

Wanneer je bijvoorbeeld vanuit Leiden “SEO bureau” in Google invoert, krijg je nog voor je de eerste organische zoekresultaten te zien krijgt, eerst een kaartje uit Google Maps met daarop de SEO bureaus die in Leiden gevestigd zijn. Je hoeft dus tegenwoordig niet eens meer zoekwoord+plaatsnaam in te voeren om de resultaten bij jou in de buurt te krijgen. Google heeft meestal al lang je locatie achterhaald en bij bepaalde zoekopdrachten heeft het al door dat je een bedrijf zoekt. Het is daarom vaak makkelijk voor jou als gebruiker wanneer je meteen de bedrijven bij jou in de buurt te zien krijgt. Wanneer je bijvoorbeeld vanuit Leiden een restaurant zoekt om wat te eten, heb je er als gebruiker weinig aan als de eerste drie resultaten in Middelburg, Venlo en Emmen liggen. Daarom heeft Google dus maps geïntegreerd in de zoekresultaten en dat is ook een reden waarom veel bedrijven inzetten op lokale SEO.

Word local hero met deze 5 lokale SEO tips

SEO is SEO zou je zeggen, maar toch zijn er een aantal dingen die anders zijn bij SEO voor een lokaal bedrijf. Je moet namelijk veel meer toespitsen op geografie om het verschil te maken. Zo zorg je er ook voor dat de crawlbots van Google doorkrijgen dat jij heel relevant bent voor zoekwoord+woonplaats. De Online SEO Specialist geeft je 5 tips voor lokale SEO optimalisatie.

1. Contactgegevens

Ten eerste is het belangrijk dat je jouw locatie duidelijk vermeld op je website, evenals je andere contactgegevens. Het is vrij gebruikelijk bij websites dat je in de footer (het vaste blok onderaan iedere pagina) je NAP (name, adress, phone) vermeld. Zo heb je de woonplaats waar je gevestigd zit op iedere pagina van je website staan. Op die manier weet de robot van Google die je website in kaart brengt dat jij een relevante speler bent als het op die plaatsnaam aankomt en kom je dus waarschijnlijk hoog in de zoekresultaten op lokale zoekwoorden. Daarnaast helpt het om je betrouwbaarheid te vergroten. Wanneer je met iemand in zee gaat dan wil je natuurlijk wel weten met wie je van doen hebt. Daarbij wil je ook gewoon even weten waar je heen moet gaan voor een afspraak of voor een bezoek. Zorg er daarom voor dat dit duidelijk vindbaar is op bijvoorbeeld de contactpagina.

2. Google Mijn Bedrijf

Een andere belangrijke stap bij lokale SEO is om je bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Deze tool van Google is er eigenlijk om je als bedrijf kenbaar te maken bij Google. Dat is belangrijk want ongeveer 95% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine. Daarbij draagt een aanmelding in Google Mijn Bedrijf ook enorm bij aan je lokale vindbaarheid. Door die aanmelding ben je bijvoorbeeld ook vindbaar in Google maps en bestaat de kans dat je wordt opgenomen in zo´n kaartje op de zoekresultatenpagina zoals hierboven.

3. Lokale SEO betekent lokale zoekwoorden

Als lokaal bedrijf heeft gewone SEO vaak niet heel veel zin. Zeker niet als er ook een paar landelijke ketens in de markt zitten die de heel pagina 1 in de zoekresultaten bezet houden. Jij kunt daarom beter inzetten op lokale zoekwoorden. Schrijf je pagina dus niet voor ´klusjesman´, maar ga volledig voor het zoekwoord ´klusjesman Rotterdam´ Wanneer je volledig inzet op een bepaald zoekwoord dan is de kans ook groter dat je daar op gaat scoren. Zeker als je dat doet op je homepage. Die heeft namelijk altijd de meeste autoriteit van al je pagina’s

4. Website optimaliseren voor mobiel gebruik

Wanneer je lokaal een bepaald product of dienst nodig hebt dan is de kans groot dat je het onmiddellijk nodig hebt en dat het dus ook in de buurt moet zitten. Dat is één van de redenen dat Google meer voorkeur geeft aan lokale zoekresultaten. Een kenmerk daarvan is dat je vaak onderweg bent en dus op je telefoon zoekt. Lokale zoekwoorden worden naar verhouding veel vaker via mobiel ingevoerd ten opzichte van algemene zoekwoorden. Daarom wil je, wanneer je inzet op een lokaal zoekwoord, een website die het perfect doet op mobiel. Google maakt namelijk andere resultatenpagina´s aan voor mobiel en desktop. De kans bestaat dus dat je prima rankt op je computer, maar dat de klanten je niet via telefoon kunnen vinden. Het is daarom onder andere belangrijk dat je een responsive webdesign hebt. Dat houdt in dat de pagina anders ingedeeld wordt naarmate het scherm verandert van resolutie. Zo kun je dus gewoon een website vanaf je smalle langwerpige telefoon bekijken terwijl de gebruikservaring nog steeds optimaal is.

5. Lokale landingspagina’s

Veel bedrijven kiezen er tegenwoordig voor om landelijke zoekwoorden en lokale SEO te combineren. Zo maken veel bedrijven een lokale landingspagina aan. Wanneer je Googelt op zoekwoord+plaatsnaam dan hoeft het eerste zoekresultaat helemaal niet in die woonplaats gevestigd te zijn. Wel is de kans groot, want je bent wanneer je daadwerkelijk gevestigd bent in die woonplaats wel enorm in het voordeel om bovenaan te komen dankzij Google Mijn Bedrijf. Het zou echter niet de eerste keer zijn dat een bedrijf van verder weg ineens bovenaan staat in een bepaalde woonplaats. Als kleine ondernemer kun je dit ook gebruiken om beter te scoren in kleinere dorpen en steden in de omgeving. Wanneer je bijvoorbeeld in Arnhem gevestigd bent, kun je ook prima een landingspagina aanmaken voor bijvoorbeeld Velp, Rheden, Westervoort, Duiven, Huissen Elst en Oosterbeek. Zo maak je jezelf relevanter bij Google op die plaatsnamen.

Het nadeel van lokale landingspagina’s

Lokale landingspagina’s betekenen wel dat je ontzettend veel extra werk moet verrichten aan je website. Alle content die je namelijk plaatst op die pagina’s moet uniek zijn en je moet ze ook voor een specifiek lokaal zoekwoord schrijven. Dat betekent vaak dat je toch al snel 500 woorden per pagina moet schrijven en dan moet de inhoud ook nog dusdanig goed zijn dat het de bezoeker daadwerkelijk kan overtuigen. Wanneer het meteen duidelijk is dat het een slechte SEO tekst is, dan is de klant zo weer weg en dat soort bounces kunnen je SEO dan weer heel negatief beïnvloeden.

Andere manieren van lokale SEO marketing

Bij lokale SEO draait het naast vindbaarheid ook om een stukje goodwill creëren. Je wil immers dat de mensen ook bij je komen als ze je gevonden hebben op Google. We hebben het bij de Online SEO Specialist niet voor niets vaak over het belang van conversie optimalisatie. Wanneer je echt de lokale koning op het internet in je markt wil worden, komt daar dus meer bij kijken dan alleen een paar lokale landingspagina’s

Het maken van lokale content

Je kunt je relevantie in de buurt enorm vergroten door content te maken die relevant voor de buurt. Zo toon je betrokkenheid bij de omgeving en doordat je vanzelf plaatsnamen noemt in die content wordt je ook relevanter voor die omgeving bij Google. Dat zorgt er dus ook voor dat je hoger in de zoekresultaten komt op die zoekwoorden.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om af en toe een blog te schrijven over lokale onderwerpen, zeker wanneer je dat onderwerp ook even aan jouw bedrijf kunt koppelen. Het voordeel op het gebied van conversie is dat mensen vaak meer betrokkenheid voelen bij onderwerpen die spelen in hun directe omgeving. Zo wordt je dus relevanter, beter vindbaar en bouw je geloofwaardigheid op bij je lokale doelgroep. Je kunt dit bijvoorbeeld ook al doen door een persbericht in te sturen naar de lokale krant of door een paar lokale verenigingen te sponsoren en daar dan op je site over te berichten.

Met social media je lokale SEO versterken

Om lokale content te maken moet je wel goed weten wat er speelt bij jou in de buurt. Vaak is sociale media daar een hele goede graadmeter voor. Zo kun je bijvoorbeeld via Facebook goed peilen wat de mensen in je buurt bezig houdt. Grote kans dat je door daarover te schrijven op je site weer meer bezoekers krijgt en zelfs gedeeld wordt via social media. Ook dat soort dingen worden opgepikt door het Google-algoritme. Ook is het natuurlijk marketingtechnisch altijd handig om als bedrijf actief te zijn op social media en op je accounts door te linken naar je site en eventueel ook vice versa.

Lokale linkbuilding

Bij SEO komt linkbuilding kijken, dat was je waarschijnlijk wel bekend. Via linkbuilding kun je de autoriteit van je website vergroten bij Google en andere zoekmachines. Een voorwaarde voor linkbuilding is wel dat een link relevant is voor jouw website. Google kan prima bepalen met welke onderwerpen een bepaalde site verbonden is. Daarom wil je niet zomaar op iedere site terecht komen. Hier hoef je echter ook niet te serieus mee om te springen. Zeker niet bij lokale zoekmachine optimalisatie. Zoek dus vooral lokale websites waar je iets op zou kunnen plaatsen. Sponsor een lokaal evenement of een sportclub en vraag of je een link naar je site mag op hun website. Schrijf een lokale krant aan als je iets te melden hebt en vraag een website met lokaal nieuws of ze ook aan gesponsorde linkbuildingartikelen doen. Wanneer je op veel sites die een hoge autoriteit hebben op een bepaalde plaatsnaam, dan stijgt jouw autoriteit dus ook vanwege die links die naar jou leiden. Zo verhoog je dus je autoriteit in jouw omgeving via lokale linkbuilding.

Dé tip voor 2023: optimaliseer voor gesproken zoekopdrachten

Steeds vaker zoeken mensen iets op via spraak. Voor je lokale SEO kan dat wonderen doen. Mensen zoeken namelijk op andere zoektermen wanneer ze via spraak zoeken. Spraak is namelijk sneller dan typen en daardoor is de zoekopdracht vaker een volzin in plaats van een zoekterm. Iemand vraagt bijvoorbeeld: “Hey Google, vind een goede hovenier voor me”. Google gaat vervolgens op zoek met het trefwoord: ‘vind een goede hovenier’. Je kunt hier op optimaliseren door deze tekst letterlijk in je tekst te verwerken, bonuspunten als je het een subkopje maakt. Google slaat namelijk aan op die specifieke zin die precies matcht met de zoekopdracht. Daarnaast krijgt Google door dat het woord ‘hovenier’ het verschil maakt bij deze zoekopdracht. Daarom krijg je waarschijnlijk een lijst van hoveniers in de buurt. Daarvoor moet je wel in Google Mijn Bedrijf staan. Dus bij deze nogmaals: Zorg dat je daar in staat.

Beter vindbaar dankzij lokale SEO

Voor iedereen liggen er kansen op het internet. Ook voor kleine MKB’ers is SEO een haalbare optie. Wanneer je de juiste niche aanboort, dan valt er voor iedereen wat te halen. Daarom krijgen wij ook vaak aanvragen binnen juist voor lokale SEO. Op grote landelijke zoekwoorden met gigantische zoekvolumes is het vaak onbegonnen werk om te beginnen met SEO. De concurrentie heeft veel te veel autoriteit en daar valt nauwelijks tegenop te boksen. Lokaal valt er echter vaak een wereld te winnen, omdat het op die zoekwoorden ook een stuk makkelijker is om bovenaan te komen in Google. Dat betekent dus dat er een stuk minder werk nodig is.

Kosten en rendement lokale SEO

Bij de Online SEO Specialist kunnen we al vanaf €400,- per maand hele mooie resultaten boeken op het gebied van lokale vindbaarheid op de meer eenvoudige zoekwoorden. Wat hier tegenover deze SEO kosten staat qua rendement is afhankelijk van het zoekvolume en je conversiepercentage. Dit kunnen we in jouw specifieke geval prima voorrekenen tijdens een (digitaal) consult. Ben je benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen of wil je jouw SEO verbeteren? Vul dan onze gratis SEO scan in of neem direct contact op met de Online SEO Specialist

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.