Webshop SEO

Hoe doe je SEO voor een webshop?

Webshop SEO (Search Engine Optimization) is wat anders dan zoekmachine optimalisatie voor een normale website. Een webshop is namelijk veel uitgebreider. Dat betekent dat je er dus meer werk in moet steken om alle content te maken en dat het meer moeite kost om een webshop te onderhouden dan dat je bij een website nodig zou hebben.

Desondanks is SEO voor webshops ontzettend belangrijk. Voordat een klant online iets koopt doet hij vrijwel altijd eerst onderzoek via internet. Ongeveer 75% van de consument oriënteert zich via een zoekmachine op een online aankoop. Door je webshop dus via SEO hoog in de zoekresultaten te krijgen op belangrijke zoektermen kun je veel kliks genereren die je op zijn beurt weer kunt converteren naar aankopen. Zo kun je dus via SEO van jouw webshop een succes maken als MKB’er.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Wat is webshop SEO?

Zoekmachine optimalisatie of SEO voor webshops is het optimaliseren van je webshop voor hoge rankings in de Search Engine Results Page (SERP) op een bepaald zoekwoord. Een zoekmachine brengt het hele internet in kaart en zo wordt iedere webpagina opgeslagen in een gigantische database. Wanneer iemand een bepaalde zoekterm invoert, gaat de zoekmachine de database door om de meest relevante pagina’s te zoeken bij die specifieke zoekterm. Wat je bij SEO dus doet is jouw pagina zo bouwen dat het voor Google duidelijk is dat jouw pagina heel relevant is op een bepaalde zoekterm. Zo doet men bijvoorbeeld ook lokale SEO.

zoekwoordonderzoek voor webshop seo

Ongeveer driekwart van de Nederlanders oriënteert zich voor een aankoop via Google of een andere zoekmachine. Wanneer we dat concreet maken voor een zoekterm als ‘hardloopschoenen dames’, dan blijkt dat er maandelijks 6000 keer gezocht wordt op deze term. Op de eerste positie in de SERP klikt ongeveer 30% van de mensen. Dit betekent dus dat alleen de eerste positie op hardloopschoenen dames al zo’n 2000 kliks per maand oplevert. Dat zijn 2000 bezoekers die je kan gaan verleiden tot een aankoop zonder dat je daar ook maar een cent voor hoeft te betalen. Daarom is een goede positie in de SERP dus belangrijk voor de winstgevendheid van een webshop.

Ook webshop SEO begint met de juiste zoekwoorden

Voordat je überhaupt begint met het optimaliseren van je website, moet je natuurlijk wel weten voor welke zoekwoorden je jouw webshop gaat optimaliseren. Dat bepaal je door zoekwoordonderzoek te doen. Zoekwoordonderzoek is het onderzoeken van zoektermen. Welke zoektermen worden vaak gebruikt en wat is de concurrentie daarop? Zo kun je inzichtelijk krijgen welke zoektermen belangrijk zijn en waar jij dus op moet inzetten. Zoekwoordonderzoek kun je doen via verschillende tools, zowel betaald als (beperkt) gratis. Ons SEO bureau Online SEO Specialist gebruikt meestal de KWfinder van Mangools voor deze onderzoeken.

Naast het zoekvolume is het ook belangrijk om rekening te houden met de zoekintentie van de consument. Iemand die zoekt op ‘beste hardloopschoenen 2023’ is zich duidelijk nog aan het oriënteren terwijl iemand die ‘Asics gt2000 dames’ al precies weet welke hardloopschoen zij zoekt en waarschijnlijk zit ze al klaar om de portemonnee te trekken. Weet dus ook wat iemand zoekt en wat diegene voor content verwacht wanneer diegene op jouw pagina komt. Iemand die ‘beste hardloopschoenen 2023’ Googelt verwacht waarschijnlijk een overzicht van wat momenteel de beste hardloopschoenen zijn. Iemand die op ‘Asics gt2000’ wil gewoon op ‘kopen’ klikken en afrekenen.

See, Think, Do, Care

Bij webshop SEO ben je eigenlijk tegelijk bezig met een site optimaliseren voor zoekmachines, maar ook voor de customer journey. Dit gaat voor een groot deel hand in hand. Zo heeft een bezoeker in iedere fase van het aankoopproces andere behoeften en dus ook andere zoektermen die daarbij horen. Dit kun je weergeven via het see, do, think, care- model. Via dit model kun je jouw webshop per fase in het aankoopproces optimaliseren voor vindbaarheid en voor conversie. Bij het voorbeeld van de hardloopschoenen ziet dat er ongeveer zo uit:

Wat de consument doetWelke zoekterm hoort daarbijWat je maakt
SeeEen consument stuit op een social media post over hardlopen
ThinkDe consument wil ook gaan hardlopen en heeft hardloopschoenen nodig‘hardloopschoenen dames’

‘Beste hardloopschoenen dames’

Een overzichtspagina van hardloopschoenen voor dames
DoDe consument laat haar keuze vallen op het GT-2000 model van het merk Asics‘Asics gt2000 dames’Een productpagina die uitnodigt tot het doen van een aankoop
CareDe consument heeft de schoenen en moet verleid worden tot meer aankopen´Onderhoud hardloopschoenen´

´Wanneer zijn hardloopschoenen versleten?´

Een blog over slijtage en onderhoud van hardloopschoenen

See

Een bepaalde behoefte moet gewekt worden. Bij sport zie je bijvoorbeeld dat dit gebeurt in januari wanneer mensen weer met goede voornemens aan de slag gaan, maar bijvoorbeeld ook de Marathon van Rotterdam kan een trigger zijn om hardloopschoenen te gaan kopen. Verder kun je zelf deze behoefte aanwakkeren via ouderwetse reclame. Het zien heeft vaak te maken met iets onder ogen krijgen en het heeft dus weinig met SEO te maken.

Think

Wanneer een behoefte is gewekt, moet die behoefte worden vervuld. Zoals eerder gezegd oriënteert driekwart van de Nederlanders zich via een zoekmachine op een aankoop. Het helpt om in de oriëntatiefase al goed zichtbaar te zijn. Daarmee bouw je als merk vertrouwen op bij de consument dat zich later in de aankoopfase nog terug kan betalen. Daarom is ook SEO voor webshops in de think-fase belangrijk. Veel webshops hebben hier ook affiliate-modellen voor. Die laten andere websites scoren op oriëntatie-zoekwoorden om zelf zich te kunnen focussen op conversie.

Do

Op het gebied van webshop SEO is ‘do’ veruit de belangrijkste stap. Dit is namelijk waar de aankoop plaatsvindt. Hier wordt dus ook het geld verdiend. De zoektermen die hier vaak gebruikt worden zijn specifieke modellen of zoekterm+kopen. Wanneer je zulke zoektermen ziet dan weet je dat de kans groot is dat vrijwel iedereen die hierop zoekt een aankoop doet. Daarom is het heel waardevol om bovenaan te staan op zulke zoektermen. Het probleem is natuurlijk dat meer webshops dat weten en dat daarom de concurrentie hevig is op zulke zoekwoorden.

Care

Ook na de aankoop van een paar schoenen is een klant nog op zoek naar informatie over het product dat is gekocht en vaak begint er daar ook een nieuw aankoopproces. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘wanneer zijn hardloopschoenen versleten’ is de kans groot dat de hardloopschoenen versleten zijn en vervangen moeten worden. Een slimme marketeer linkt de consument dan meteen door naar een nieuw paar hardloopschoenen.

Waarom je voor webshop SEO niet alleen op ‘do’ moet focussen

Wanneer je met SEO voor je webshop begint kan het verleidelijk zijn om de volle focus te leggen op de conversie zoekwoorden. Hier wil je ook zeker op scoren, maar er leiden meer wegen naar Rome. Op conversie zoekwoorden is de concurrentie extra hevig en het is daarom ook extra moeilijk om op die woorden hoog in de zoekresultaten te komen. Daarom kun je het ook via een andere route proberen.
Vaak is het een stuk makkelijker om te scoren op zoekwoorden in de think en care-fase. Ook daar is een klant al uit op een aankoop, alleen weet hij nog niet precies wat hij zoekt. Wanneer jij echter je salesfunnel goed in elkaar hebt zitten, kun je wel converteren op andere zoekwoorden. Lees hier meer over conversie optimalisatie.

Daarnaast helpen landingspagina’s voor de think en care-fase bij het opbouwen van autoriteit. Dat werkt als volgt. Een zoekmachine kijkt niet alleen naar de informatie die op een pagina staat. Hij probeert ook in te schatten hoe betrouwbaar de informatie op je site is. De informatie die jij op je site hebt staan wordt betrouwbaarder wanneer je meer informatie op je site hebt. Wanneer je niet alleen verkooppagina’s hebt voor het verkopen van hardloopschoenen, maar je schrijft ook over bijvoorbeeld het onderhouden, dan duidt dat er op dat jij heel veel verstand hebt van hardloopschoenen. De klant ervaart dit net zo. Wanneer een consument gedurende het hele aankoopproces jouw website tegenkomt, dan moet jij er wel ontzettend veel vanaf weten. Grote kans dus dat jij wel een betrouwbare partij bent. Het maken van extra content verhoogt dus je autoriteit en betrouwbaarheid, zowel voor de zoekmachine als voor de consument.

Hoe vind ik de zoekwoorden om op in te zetten?

Voor webshop SEO moet je dus eerst zoekwoordonderzoek doen. Wat je het beste kunt doen is gewoon eerst je hele niche in kaart brengen. Alle relevante zoekwoorden moeten in kaart worden gebracht. Dat doe je door eerst te gaan gokken. Wat zijn de belangrijke zoekwoorden volgens jou. Vervolgens ga je die termen invoeren en check je alle verbasteringen die erop bestaan. Naast ‘hardloopschoenen’ wordt er bijvoorbeeld misschien ook wel gezocht op ‘loopschoenen’, grote kans dat de consument hetzelfde bedoelt. Daarnaast kun je ook zoeken op grote webwinkels als Bol.com en Amazon. Met welke zoektermen vult Bol.com jouw site aan en welke zoektermen worden in de titel van een product verwerkt? Wanneer je alles in kaart hebt kun je via allerlei tools de zoekvolumes erbij zoeken. Zo heb je uiteindelijk ook de relevantie van ieder zoekwoord inzichtelijk.

Het belang van een goede sitestructuur voor SEO bij webshops

Bij SEO is de sitestructuur ontzettend belangrijk, maar bij SEO voor webshops misschien nog wel meer. Dat komt omdat een webshop vaak een stuk meer pagina’s heeft en het moet voor Google altijd duidelijk zijn welke pagina optimaal is voor een bepaald zoekwoord. Daarom moet je jouw site slim indelen en per pagina duidelijk hebben op welke zoekwoorden je inzet. Wanneer je op één pagina voor meerder zoekwoorden gaat zijn dat vrijwel altijd zoekwoorden die ontzettend op elkaar lijken. Bijvoorbeeld ‘beste hardloopschoenen’ en ‘beste hardloopschoenen 2023’. Die pagina schrijf je specifiek op dat zoekwoord. Het zoekwoord verwerk je dan ook in de titel van de pagina, in de metatags en in de URL. Zo staat het voor Google buiten kijf dat jij het op die pagina hebt over de beste hardloopschoenen.

De tip voor 2023: optimaliseer voor gesproken zoekopdrachten

Spraakherkenning wordt steeds beter en de persoonlijke assistenten als Siri of Alexa worden steeds massaler gebruikt. Ook via Google wordt er steeds meer via spraak gezocht. Kenmerkend aan spraakopdrachten is dat het steeds vaker een volzin is in plaats van een paar keywords. Men zoekt dus minder op ‘beste hardloopschoen’, maar vraagt in plaats daarvan: “Hey Google, wat is de beste hardloopschoen voor heren in 2023?”. Wat Google vervolgens doet is met de vraag ‘wat is de beste hardloopschoen voor heren in 2023’ het net op gaan om te zoeken of die vraag eerder is gesteld. Wanneer jij die vraag letterlijk in je tekst hebt staan is de kans groot dat jouw website al snel als het meest relevant wordt bestemd. Probeer daarom ook vaak vragen in je tekst te verwerken die net zo goed een gesproken zoekopdracht hadden kunnen zijn.

SEO teksten op je productpagina’s

SEO voor webshops is meer dan alleen goede SEO teksten op je categoriepagina’s. Vaak valt er ook veel te winnen op een productpagina. Op een zoekterm die terugslaat op een specifiek product is de concurrentie vaak wat lager, maar is de conversie hoog. Het is dus lonend om daar op in te zetten. Wees dus niet bang om minimaal 300 woorden als productbeschrijving op te schrijven. Dit kun je ook doen door bijvoorbeeld een FAQ toe te voegen bij het product. Zo kun je direct optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten.

Webshop met silostructuur voor goede SEO

Naast de verdeling van de zoekwoorden over de pagina’s, kan ook de site architectuur helpen bij je website. Hoe je jouw website indeelt qua structuur kan helpen om bepaalde pagina’s meer autoriteit te geven. Wat vaak gebruikt wordt is een silostructuur. Hierbij deel je jouw site in in drie of vier niveaus. Op het eerste niveau zit bijvoorbeeld de homepage van je webshop in hardloopschoenen. Niveau 2 is dan ‘heren hardloopschoenen’ en ‘dames hardloopschoenen’. Niveau drie is voor zoekwoorden als ‘dames hardloopschoenen Asics’. Door de hoofdpagina te optimaliseren voor ‘hardloopschoenen’, de pagina daaronder voor ‘dames hardloopschoenen’ en de pagina’s daaronder voor ‘dames hardloopschoenen+merk’, is het voor een zoekmachine heel logisch daar er steeds diepgravender informatie te vinden is over hardloopschoenen. Dit zorgt ervoor dat jouw site veel autoriteit krijgt op dat onderwerp.

Intern doorlinken voor meer autoriteit

Voor de SEO van je webshop is het ook belangrijk om duidelijk te maken welke pagina’s verbonden zijn aan elkaar. Dat doe je door door te linken naar bepaalde pagina’s. Hierbij geef je autoriteit, ook wel link juice, door van de ene aan de andere pagina. Door vaak door te linken naar een bepaalde pagina, kun je een pagina dus meer autoriteit geven. Daarom is een belangrijke landingspagina vaak gemakkelijk te bereiken vanaf een andere pagina.

Ook kun je via een interne linkstructuur aangeven welke pagina’s bij elkaar horen. Zo creëer je als het ware eilandjes van pagina’s die aan elkaar gelieerd zijn. Weet je niet precies hoe dat werkt? Kijk een naar hoe een concurrent met goede SEO dat heeft gedaan of win advies in bij de Online SEO Specialist.

Pas op met intern doorlinken

Intern doorlinken van pagina’s is vaak heel handig, voor zowel de consument als de SEO van je webshop. Zo is alle informatie goed vindbaar en het scheelt je als webbeheerder een hoop schrijfwerk. Je kunt vaak gewoon doorlinken naar een webpagina waar alles staat uitgelegd in plaats van dat je in de herhaling moet vallen.

Denk er echter wel bij na dat je niet zomaar lukraak blijft doorlinken. Soms gaan Webshop SEO en conversie elkaar namelijk in de weg lopen. Doorlinken versterkt je SEO, maar met het oog op conversie wil je niet steeds dat je consument ergens anders naartoe klikt. Probeer daarom bovenin je salesfunnel vooral de SEO te versterken met veel interne links, maar bouw dit af naarmate je klant dieper in de funnel komt. Hoe dichter een klant bij het punt van aankoop komt, hoe minder afleidingen er moeten zijn. Ga dus in je webshop niet meer doorlinken op een productpagina. Dat brengt een klant die een aankoop wil doen alleen maar aan het twijfelen en een twijfelende klant koopt niet.

Navigatie en webshop SEO

Probeer kritisch te kijken naar hoe goed jouw site te navigeren is. Wanneer jij de website hebt gebouwd kun je alles natuurlijk gemakkelijk vinden. Voor je klanten is dat echter anders. Probeer daarom regelmatig helemaal zonder vooroordeel aan het werk te gaan met je webshop. Controleer eens of alles goed te vinden is. Wanneer de domste bezoeker nog iets kan vinden betekent dat meestal ook dat de zoekmachine alles goed kan vinden. Probeer je webshop dus altijd overzichtelijk te houden.

De zin en onzin van filters

Veel webshops werken met filters. Voor SEO houden ze de categorieën groot en breed waarna de klant filters in de resultaten kan aanbrengen om de resultaten meer toe te spitsen aan zijn behoeften. Zo is de kans dat de klant op de verkeerde pagina zit zo klein mogelijk. Dat voorkomt bounces. Een filter is dus heel goed voor de conversie, je moet echter wel oppassen dat het niet ten koste van je SEO gaat. Een filter aanbrengen kan namelijk, zeker via een WordPress plugin, de laadtijd van je webshop ernstig verlengen. Zorg er dus altijd voor dat die filters goed zijn aangebracht en niet te veel laadtijd vereisen. Dat zorgt voor bounces en ook kost het je plekken in de zoekresultaten. Lees hier meer over technische optimalisatie.

Voorkom duplicate content in je webshop

Duplicate content oftewel gekopieerde teksten zijn een echte SEO killer. Een zoekmachine heeft al lang geïndexeerd wat er op het internet staat en het weet dus ook wat er eerder stond. Wanneer jij een tekst van het internet haalt, heeft een zoekmachine dat dus door. Zo ga je dus nooit hoog ranken. Ook moet je oppassen met je eigen teksten hergebruiken op je eigen site, ook wanneer twee producten praktisch hetzelfde zijn. Vaak heb je in een webshop hetzelfde model van hetzelfde merk, maar bijvoorbeeld een andere kleur. De kans is groot dat je overal dezelfde tekst neerzet en alleen de kleur verandert in de tekst. Het probleem is dan echter dat een zoekmachine nu niet kan kiezen wat de meest relevante pagina is om bovenaan in Google te zetten. Wanneer meerdere pagina’s helemaal of bijna hetzelfde zijn zul je dus duidelijk moeten maken welke belangrijk is.

Dit probleem treedt bijvoorbeeld ook op wanneer je verschillende pagina’s hebt voor bijvoorbeeld http en https hebt in plaats van een permanente redirect.

De oplossing: canonical tags

Een canonical tag is een HTML-element dat wordt gebruikt om zoekmachines te vertellen welke versie van een webpagina de originele of belangrijkste versie is. Het wordt gebruikt om duplicate content te vermijden en om de zoekmachine te helpen begrijpen welke pagina’s gerelateerd zijn aan elkaar en welke pagina de voorkeur heeft.

Bij meerdere versies van een pagina, door verschillende URL’s voor dezelfde inhoud of omdat je gewoon in de herhaling valt, kun je een canonical tag aanbrengen waarmee je doorverwijst naar de pagina die het belangrijkst of meest relevant is. Zo stroomt alle link juice naar die pagina en is dat ook de pagina waar alle zoekopdrachten naar toe leiden.

Conversie of SEO voor je webshop?

Het lijkt vaak dat conversie optimalisatie en SEO elkaar bij webshops in de weg lopen. Alsof je een keuze moet maken. Dat is echter niet per se waar. Een site als Coolblue is bijvoorbeeld heel goed te vinden en is een koning op het gebied van conversie. Deze twee kunnen dus wel samen gaan. Dat is ook iets wat je wil. Veel bezoekers en een hoog conversieratio is namelijk hoe je omzet draait met een webwinkel.

Wil jij nou ook meer bezoekers op je webshop die ook nog eens converteren tot klant? Neem dan eens contact op met de Online SEO Specialist. Bij ons SEO bedrijf hebben we mensen in dienst die zowel verstand hebben van SEO als van conversie. Zo kunnen we dus een keer goed samen sparren over welke strategieën de omzet van jouw webshop omhoog kunnen brengen. Vul de gratis SEO scan in of neem direct contact op!

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.