SEO voor het MKB
Home | SEO voor het MKB
Wat kan SEO voor het MKB opleveren?
En hoe realistisch is dat?
SEO voor MKB wordt door velen gezien als iets dat te moeilijk zou zijn. Bij zoekmachine optimalisatie (of Search Engine Optimization, afgekort SEO) moet je het namelijk vaak opnemen tegen grote partijen met gigantische marketingbudgetten. Het lijkt als MKB’er en al helemaal als ZZP’er onbegonnen werk om op relevante zoekwoorden te scoren in Google.
Maar dat klopt helemaal niet.
Wij gaan als Online SEO Specialist MKB geen gouden bergen beloven of onrealistische verwachtingen scheppen. We willen je alleen aantonen dat er veel mogelijk is met een bescheiden budget van zo’n €500-€1000,- per maand. Hiermee kan dit SEO bedrijf je al naar een toppositie brengen op allerlei zoekwoorden waar flink veel op gezocht wordt en waar je dus ook op kunt scoren. Wij leggen je uit hoe we dat doen en wat dat kan opleveren.
Waarom je ook in het MKB aan SEO moet doen
Iedere euro kun je maar één keer uitgeven. Als die euro al naar marketing gaat, waarom zou het dan specifiek naar SEO moeten gaan? Zeker als MKB’er heb je waarschijnlijk maar een beperkt budget en moet je dus scherpe keuzes maken zodat al je financiële middelen correct worden aangewend. Wij van Online SEO Specialist MKB adviseren je om dat in SEO te steken, een beetje zoals WC-eend advies zou uitbrengen over toiletreiniger zeg maar. Wij geven je 3 redenen waarom je SEO voor het MKB toch eens serieus zou moeten overwegen.
1. Voordeel ten opzichte van je concurrenten
Jouw doel bij SEO is waarschijnlijk klanten binnenhengelen. Dat doe je in een bepaalde vijver met potentiële klanten. Dat is in het geval van SEO de mensen die een bepaalde zoekterm invoeren. Jij zit echter niet alleen langs die vijver met je hengel. Je concurrenten zitten daar ook. Aan jou de taak om de klanten binnen te hengelen voordat de vijver is leeggevist door de concurrentie. Wat wij als SEO specialist MKB kunnen bieden is het beste stekje langs de vijver. Oftewel de eerste positie in de Search Engine Results Page (SERP). Daar klikken de meeste mensen op en van daaruit kun je dus mensen overtuigen om bij jou te komen.
2. Betere conversie met SEO
Het klinkt misschien tegennatuurlijk. Soms wordt er gesteld dat SEO voor het MKB en conversie niet samen gaan omdat je er tussen zou moeten kiezen. In de eerste stappen van website optimalisatie gaat het echter prima samen. Je bent namelijk vooral bezig met je website verbeteren. Je moet ervoor zorgen dat je website of webshop sneller laad, je moet ervoor zorgen dat je website makkelijk te navigeren is en het is handig om meer informatie toe te voegen. Voor de goede orde: dit zijn stappen om je SEO te verbeteren. En inderdaad, dat zijn ook allemaal dingen die je conversie ook een boost kunnen geven. Waar voorheen SEO een beetje een schimmig imago had omdat het veel trucjes uithalen was, is het nu vooral gewoon een hele goede site bouwen. De trucjes zijn doorzien door Google en worden nu afgestraft. Er zit dus niets anders op dan gewoon je site te optimaliseren. Dat draagt niet alleen bij aan je ranking in de SERP, maar ook aan je algehele geloofwaardigheid.
3. MKB SEO is een langetermijninvestering
Zoals eerder gezegd kun je een euro maar één keer uitgeven en staan MKB’ers vaak niet bekend om hun astronomische marketingbudgetten. Je moet daarom goede keuzes maken om een zo hoog mogelijke return on investment te behalen. Het voordeel van SEO is dat het in principe gratis is. Het kost alleen de moeite die je zelf in je site steekt, tenzij je kiest voor je SEO uitbesteden. Daarna kun je nog lang de vruchten plukken van je investering. Het komt best vaak voor dat er een pagina bovenaan in Google staat waar al 7 jaar niets aan gedaan is. Die ondernemer behaalt dus al 7 jaar lang rendement van die pagina terwijl het slechts een eenmalige investering was. Dat klinkt toch interessanter dan een rondje flyeren niet waar?
SEA of SEO voor het MKB?
Om bovenaan te komen in Google kun je twee strategieën hanteren namelijk SEO en SEA, oftewel optimaliseren of adverteren. Optimaliseren hebben we zojuist voor een deel uitgelegd. Je optimaliseert je site om bovenaan in Google te komen op een bepaald zoekwoord. De andere manier is adverteren via Google Ads. Hierbij betaal je om bovenaan in Google te komen. Vroeger stonden ze ook geel gearceerd, maar tegenwoordig staat er alleen Gesponsord boven het zoekresultaat. Dit zijn de zoekresultaten die je via Google Ads krijgt. Over het algemeen is dat gewoon de hoogste bieder. Het grote voordeel is dat je meteen rendement maakt, het nadeel is dat je dus geld kwijt bent per klik en je krijgt er geen betere website van. Daarnaast worden gesponsorde zoekresultaten meestal als minder betrouwbaar gezien. Mede omdat deze sites vaak gewoon niet zo goed zijn als de organische zoekresultaten daaronder. Anders had je immers wel gewoon bovenaan gestaan bij de organische SEO-zoekresultaten. Ook daarom adviseren wij bij de Online SEO Specialist MKB: SEO voor het MKB.
Hoe realistisch is het om als MKB’er resultaten te halen met SEO?
Het niet bevredigende antwoord daarop is: Dat ligt eraan. Wat zijn je doelen? In welke markt opereer je? En hoeveel moeite of budget ben je bereid erin te steken? Je neemt het op tegen degenen die momenteel bovenaan staan op een bepaald zoekwoord. Aan jou de taak om Google ervan te overtuigen dat jij relevanter bent op dat zoekwoord. Wanneer dat te lastig lijkt kun je er ook voor kiezen om in een kleinere vijver te vissen.
SEO voor MKB’ers | choose your battles wisely
Mensen zoeken vanalles op via Google. Iedere seconde wordt er 100.000 keer iets gegoogelt. Het aantal zoekwoorden waarop je jouw site zou kunnen optimaliseren is dan ook bijna onbeperkt. Op lastige zoekwoorden waar grote partijen op zitten hoef je niet te proberen om bovenaan te komen, maar in iedere niche weten we wel een paar zoekwoorden te vinden waar je prima op kunt scoren. Zo hebben we al mensen bovenaan in Google gekregen in niches als houten vloeren, hekwerken en rubiks kubussen. Dat leverde hen vaak duizenden bezoekers op op de site.
Wanneer je maar weet in welke vijver je jouw hengel moet uitgooien, kunnen je ook als MKB’er veel winst behalen met SEO. Online SEO Specialist MKB kan je helpen met het vinden van die zoekwoorden via professionele tools. Daarbij kunnen we op basis van je budget en tijd een goede inschatting maken van wat je kansen zijn om een top 5, top 3 of top 1 positie te behalen.
Lokale SEO voor het MKB
Een andere manier om flink te scoren op Google is via lokale SEO. Zeker voor ZZP’ers die hun klanten niet te ver weg willen hebben en middenstanders die gewoon een vestiging hebben ergens is dit heel interessant. In vrijwel iedere woonplaats is het mogelijk om op een bepaald zoekwoord bovenaan in de SERP terecht te komen.
Hoe werkt lokale MKB SEO?
Bij lokale SEO optimaliseer je op lokale zoekwoorden. Vaak is dit zoekwoord+woonplaats, bijvoorbeeld slotenmaker Amsterdam. Dit zijn vaak goederen of diensten die iemand direct nodig heeft of in ieder geval niet te ver voor wil rijden. Dat maakt je concurrentie in ieder geval al een stuk smaller. Hij blijft geografisch beperkt tot je woonplaats. Daarbij moedigt Google tegenwoordig lokale SEO aan. Dat doet het bijvoorbeeld door een kaartje uit Google Maps te integreren in de SERP.
Wanneer je jouw site dus hebt aangemeld in de Google Search Console en je hebt je website al een beetje geoptimaliseerd voor Google dan is de kans al aanwezig dat je deel wordt van de local 3-pack; de drie meest relevante bedrijven in de omgeving op een bepaald zoekwoord. Dit kaartje krijg je tegenwoordig ook al zonder de woonplaats erbij te vermelden. Google weet op basis van de locatiegegevens al wel waar je bent en past daar dus ook de SERP op aan. Het interessante voor jou als MKB’er of ZZP’er is dus dat je lokaal wel kunt winnen van de grote jongens met hun marketingbudgetten zo kan zoekmachine optimalisatie MKB veel bezoekers en dus omzet opleveren.
Autoriteit is niet alles
Wanneer een site al lang bestaat, er veel content aanwezig is en veel websites verwijzen er naar door dan heeft een site autoriteit. Dat is dan ook de reden dat de Bol.coms, Amazons en Wikipedia’s van deze wereld zo vaak bovenaan staan in Google. Echter kunnen die grote sites niet op alle zoekwoorden optimaliseren. Er blijven altijd wel wat restjes over voor de MKB’er en daar zit vaak meer dan genoeg zoekvolume op om een middelgrote zaak op draaiende te houden. Wanneer je maar een goede niche vindt dan kun je zonder al te veel moeite bovenaan komen en je eerste bezoekers trekken. Ook daarmee bouw je autoriteit op en zo kun je langzaamaan vanuit je niche via SEO de markt bestormen.
Wat zijn jouw kansen om bovenaan te komen in Google?
Om een goede inschatting te maken van je kansen om bovenaan te komen in Google zul je goed onderzoek moeten doen. Wanneer je te moeilijke zoekwoorden neemt dan is het potentieel wel groot, maar ga je nooit pagina 1 halen. Wanneer je te makkelijke zoekwoorden neemt ga je wel scoren, maar op zoekwoorden waar amper iemand op zoekt. Daarom kunnen wij als SEO specialist voor MKB al vanaf €399,- een zoekwoordonderzoek doen. Daarvoor komen wij met een hele uitdraai van gebruikte zoekwoorden in jouw niche inclusief het zoekvolume, een indicatie van de sterkte van de concurrentie en clusteren we de zoekwoorden per pagina zodat je in principe je hele site architectuur al voor je hebt. Die hoef je alleen maar uit te werken. Zo kun je ook als kleine speler in WordPress SEO bedrijven. Dat is het voordeel van een SEO specialist inschakelen.
Wat kost SEO voor MKB?
Wij werken met SEO pakketten met een vast maandbedrag. Deze stemmen we volledig af aan jouw markt en aan jouw doelstellingen. Zo krijg je dus een SEO pakket op maat. De SEO kosten MKB komen bij ons meestal neer op zo’n €400 tot €800,- per maand. Het exacte bedrag is natuurlijk afhankelijk van jouw site en jouw specifieke situatie. Vul daarom de SEO scan in zodat we alvast een indruk kunnen krijgen van de situatie van jouw website of neem alvast contact met ons op.
Welk rendement kan ik bij SEO MKB verwachten?
Bij de intake kunnen we vaak een goede inschatting maken van welk rendement je ongeveer kunt verwachten. Dat is namelijk gewoon een simpele formule: zoekvolume x click-through-rate x conversieratio x gemiddelde orderwaarde. Als het goed is heb jij de laatste 2 cijfers van die formule of in ieder geval een goede inschatting daarvan en wij kunnen je de eerste 2 cijfers geven. Zo kun je dus een goede inschatting krijgen van wat je verwachte Return On Investment zal zijn. Deze intakes doen wij volledig gratis. Ben je dus benieuwd naar wat SEO voor het MKB door de ons SEO bureau voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op. Tot snel!