SEO kosten

Het is weliswaar gratis om in de organische zoekresultaten van Google vermeld te staan, maar toch zijn er doorgaans zoekmachine optimalisatie kosten aan verbonden. Voor een bedrijf dat kosten zoveel mogelijk probeert in te perken is het daarom interessant om te weten waar SEO kosten dan precies in gaan zitten voordat men een SEO specialist of bureau inhuurt om de zoekmachine optimalisatie te verzorgen. En ten slotte slot komt het voor bedrijven neer of het rendabeler is om de SEO optimalisatie zelf te doen of om het overlaten te laten aan een ander.

Verschillende kostenposten

De kosten voor SEO zijn niet zo voor de hand liggend als bij het zoekmachine adverteren (SEA). Bij dit laatste zijn de tarieven direct verbonden aan de kliks en weet je direct of dit wat heeft opgeleverd.

Bij SEO zijn er allerlei randzaken waar rekening mee moet worden gehouden. Zo zal de gezondheid van de landingspagina’s gecontroleerd moeten worden. En daar zijn tools voor nodig om dat te doen. Natuurlijk kan het handmatig gedaan worden, maar als je een grote webshop hebt met honderden, zo niet duizenden, producten dan wordt het algauw onwerkbaar en is er een tool nodig. Zo geldt dat ook voor bijvoorbeeld de linkbuilding. Daarvoor zijn verschillende tools beschikbaar die elk zijn voor en nadelen hebben. Maar die middelen brengen wel maandelijkse kosten met zich mee voor SEO. Wil men dit als mkb bedrijf zelf doen  dan kost dat een smak geld dat periodiek terugkomt. In veel gevallen is dat al niet rendabel en dan hebben we het nog niet eens over de uren die gemaakt moeten worden om zelfstandig content te schrijven, links te plaatsen en de techniek te optimaliseren.

Een ander punt kan ook liggen bij de hosting. Google waardeert het tegenwoordig steeds meer en meer wanneer sites toegankelijk zijn voor gebruikers. Hierdoor is de reactiesnelheid van de server waarop de website draait ook van belang. Voor het mkb kunnen dergelijke kosten op die manier flink oplopen wanneer men het écht goed wil aanpakken. Goede hosting betaalt men maandelijks in plaats van jaarlijks en kan per maand rond de € 25 – 50 liggen. Voor starters die geen of nauwelijks inkomsten hebben kunnen de kosten om SEO zelf te doen te hoog oplopen en kan het inhuren van een SEO specialist voor advies en diensten op maat een uitkomst bieden.

Een ander punt waar de prijs mee berekend wordt, is de manier waarop linkbuilding wordt gedaan. Bij het uitwisselen van backlinks kunnen de kosten laag blijven, maar levert men tijd in. Als men met enige zekerheid waardevolle links wil bemachtigen kunnen erkende partijen een plek aanbieden, maar dit is vaak prijzig in vergelijking met een wederzijdse uitwisseling. Het zoeken naar geschikte kandidaten met hoge autoriteit kan knap lastig zijn. Zeker als men op zoek is naar linkbuilding in een niche. En waar het geen niche betreft en er volop bekende bronnen te vinden zijn waar een verwijzing van bemachtigd kan worden kunnen de bedragen exorbitant hoog oplopen. In andere gevallen verwachten aanbieders van links dat er periodiek betaald wordt wat weer druk legt op het budget. Al met al zullen de kosten nooit helemaal nul zijn, want of men nu tijd of geld inruilt voor autoriteit ergens zal er werk moeten worden geleverd.

Zoekwoorden onderzoek

Concurrentie analyse

Linkbuilding

Analytics

SEO kosten zijn een investering

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een essentieel onderdeel geworden van digitale marketing, en het zal niet snel verdwijnen. Met zoveel bedrijven die rekenen op de zichtbaarheid die zoekmachines bieden om verkeer en verkoop te stimuleren is het optimaliseren van je website een noodzakelijke investering. Werken met een SEO-bedrijf kan duur zijn en de ROI is meestal niet onmiddellijk. In plaats daarvan zul je na verloop van tijd resultaten zien als jouw website hoger in de zoekresultaten komt te staan en meer gericht verkeer naar je site brengt. Het goede nieuws is dat er manieren zijn om de kosten laag te houden en toch goede resultaten te zien van jouw SEO-strategie. Deze gids zal je helpen de voor- en nadelen van investeren in SEO-diensten te begrijpen, zodat je kan beslissen of het op dit moment voor je geschikt is en de meeste waarde kunt halen uit het budget dat je opzij zet voor dit type marketing.

Wat is SEO en waarom is het belangrijk?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Het is het proces van het optimaliseren van je website, zodat deze hoger verschijnt in de organische zoekresultaten. SEO is belangrijk omdat organisch zoekverkeer gratis is en alleen kosten voor werkzaamheden met zich meebrengt, maar niet voor kliks. Het kan zodoende leiden tot nieuwe klanten die actief bij jouw willen kopen of diensten afnemen. Met SEO kan je website verschijnen onder de betaalde advertenties en op de eerste paar pagina’s van de zoekmachineresultaten. Wanneer iemand online zoekt zijn ze meestal op zoek naar een van twee dingen: specifieke informatie of een oplossing voor een probleem. In beide gevallen zijn ze actief op zoek naar iets wat betekent dat ze waarschijnlijk op een zoekresultaat zullen klikken en de website zullen bezoeken als die relevant is voor wat ze zoeken. Als jouw website niet is geoptimaliseerd voor zoekmachines loop je zodoende veel potentieel verkeer mis.

 

Hoeveel kost SEO?

De kosten van SEO hangen af van een aantal factoren waaronder de concurrentiepositie van je markt, de tools en strategieën die je moet inzetten en het expertiseniveau van het bureau dat je inhuurt of het personeel in jouw team. De meeste experts raden aan een jaarlijks budget voor SEO te berekenen dat gelijk is aan ongeveer 10% van jouw omzet. Als je een klein bedrijf bent dat € 500 in SEO investeert, zou dat zich vertalen naar € 5.000 aan omzet dat dus wordt terugverdiend van hetgeen dat je geïnvesteerd hebt in SEO. Naast het mkb geldt precies hetzelfde voor de hogere kant van het bedrijfsleven.

De voordelen van het investeren in SEO

Zoekmachine optimalisatie is de beste manier om verkeer en leads op te bouwen op lange termijn. Er zijn geen eenmalige kosten verbonden aan SEO die slechts voor een eenmalig resultaat zorgen. Het is een terugkerend fenomeen. Zodra jouw site is geoptimaliseerd en je de laatste best practices bijhoudt, hoef je niets anders te doen dan de SEO voortdurend op peil te houden om verkeer en leads binnen te halen, dit blijft een lastige klus, maar kan voor lange tijd worden volgehouden. Daarnaast is SEO de beste manier om je merk op te bouwen. Het is moeilijk een betere manier te bedenken om klanten te laten zien dat je betrouwbaar en behulpzaam bent dan door bovenaan de organische zoekresultaten te verschijnen. Organisch zoeken is de krachtigste manier om mensen je te laten opmerken. SEO stelt je dus in staat om automatisch bezoekers te genereren en aan het vertrouwen van het merknaam te werken. Je bent dan niet afhankelijk van een gelimiteerd budget vanwege de dure kliks en de huidige staat van het merk.

De nadelen van SEO

Het is een langetermijnspel. SEO biedt geen onmiddellijke voldoening en je zal terugkerende kosten hebben. Dit kost echter een vast en voorspelbaar bedrag en ligt relatief laag ten opzichte van adverteren. Het duurt maanden, zo niet jaren, om de autoriteit van een website op te bouwen en hoger in de zoekmachine rankings te komen. Terwijl je onmiddellijke resultaten kunt zien door andere marketingtactieken, zoals betaalde reclame, duurt SEO langer. Het vereist ook geduld en discipline, want het is gemakkelijk om ongeduldig te worden en te stoppen met investeren in de strategie zodra je geen onmiddellijke resultaten ziet. Zoekmachines veranderen hun algoritmen. Google heeft bijvoorbeeld zijn algoritme bijgewerkt met als doel gebruikers informatie te geven die zij als nauwkeuriger en relevanter beschouwen. Dit kan leiden tot plotselinge verschuivingen in rankings die het moeilijk kunnen maken om te weten welke acties het meest effectief zullen zijn.

Is SEO de kosten waard?

SEO is een investering die deel moet uitmaken van een grotere digitale marketingstrategie. Het doel van je algemene marketingplan is om meer leads en verkopen te genereren met de middelen die je beschikbaar hebt. Afhankelijk van je marketingbudget kan je met een bescheiden investering in SEO een aanzienlijke omzet genereren. Je kan jouw investering ook opschalen als je budget het toelaat. De beste manier om te bepalen of SEO de investering waard is voor jouw bedrijf is om te berekenen hoeveel je zou kunnen verwachten te genereren in de verkoop van elke nieuwe lead. Vergelijk dat getal vervolgens met de kosten van het inhuren van een bureau om je SEO uit te voeren.

Als je overweegt om het niet te doen besef dan wel dat concurrenten die wel in SEO investeren sneller kunnen groeien dan wat een natuurlijke groei toelaat. Het gevolg is dat ze in de eerste plaats hoger in de posities komen te staan en andere bedrijven omlaag drukken in de zoekresultaten. Vervolgens vangen ze op die posities meer bezoekers en genereren als gevolg meer leads. Wanneer ze zien dat hun strategie werkt waarbij ze meer kosten maken zullen ze ongetwijfeld er mee door gaan en de winst die ze maken met hun verhoogde rankings doorinvesteren in zoekmachine optimalisatie. Dat zal een continue aanzuigende werking naar de topresultaten tot gevolg hebben. En hoe langer ze bovenaan staan des meer ze zullen worden herkend als de gevestigde en betrouwbaarste partij. Mensen zullen dan meer en meer via hun merknaam zoeken waardoor hun positie steeds meer wordt geconsolideerd en als cement vast komt te zitten. Het zal dus heel lastig zijn om de partijen die zich nu vestigen van hun plek te krijgen aangezien ze durven kosten te maken om hun boven de rest uit te blijven steken.

Met organische groei zou het theoretisch omzeild kunnen worden, maar dan zal men met een zeer ludieke en originele campagne moeten komen om in korte tijd grote aantallen bezoekers te genereren waardoor Google jouw website uiteindelijk hoger zal waarderen. Zo’n organische strategie implementeren kost ook tijd en geld waardoor het slechts een smaak is welke methode je liever hanteert. Het zal uiteindelijk neerkomen op wie er dieper in de buidel durft te tasten en wat de kwaliteit van de SEO specialisten is. Buiten komt het zeer sporadisch voor dat een website min of meer per toeval bovenaan de resultaten van de zoekmachine komt te staan.

Moet ik dus in SEO investeren?

SEO is een krachtige manier om nieuwe klanten naar jouw website te brengen. Het kost echter tijd om resultaten te zien van dit type marketing. Om je investering in SEO te maximaliseren is het belangrijk om een ervaren SEO-bedrijf in te huren en de voortgang van jouw strategie zorgvuldig bij te houden om er zeker van te zijn dat je op schema ligt om jouw doelen te bereiken. Als je investeert in SEO is het belangrijk om te onthouden dat deze strategie een langetermijnspel is en dat de resultaten niet van vandaag op morgen komen. Het is ook belangrijk om veranderingen in de algoritmen van zoekmachines bij te houden, zodat je jouw strategie zo nodig kunt aanpassen om op koers te blijven om je doelen te bereiken.

Vragen over SEO advies? Neem contact op

SEO advies kan ervoor zorgen dat uw website optimaal rendement zal behalen uit het internet. U zal op talloze relevante zoektermen vindbaar worden en uw branding zal exponentieel vergroot worden.

Heeft u nog verdere vragen over onze diensten, dan staat ons bureau direct voor u klaar om u van aanvullende informatie te voorzien. Wilt u SEO advies van ons adviesbureau, neem dan direct contact op.

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoor staat.

Wij maken gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.