SEO kosten
Home | SEO kosten
SEO kost tussen de €250,- en €5000,- per maand. Beide uiteinden zijn extreme voorbeelden. Gemiddeld betaalt een klant bij Online SEO Specialist zo’n €700,- tot €1200,- per maand voor zoekmachine optimalisatie. Er bestaat geen vast pakket of menu dat je samen kunt stellen. Dat zou een one-size-fits-none oplossing zijn. SEO is per definitie maatwerk omdat je een unieke website onder handen neemt in een markt die uniek is. Daarom geloven wij niet in vaste SEO pakketten, maar maken we prijsindicaties op op basis van onze SEO scan. Wil jij dus met ons aan de slag voor jouw zoekmachine optimalisatie? Vul dan de SEO scan in of neem direct contact met ons op.
Waar onze SEO kosten uit zijn opgebouwd
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is voornamelijk een tijdrovende bezigheid. Een goede SEO campagne wordt voorafgegaan door gedegen onderzoek, vergt veel schrijfwerk en is nooit klaar. Je bent constant in een race verwikkeld tegen je concurrenten en die race heeft geen eindstreep. Het enige wat je doet is zorgen dat je bovenaan blijft staan op een bepaald zoekwoord. Om dat voor elkaar te krijgen heb je tegenwoordig getrainde SEO specialisten nodig. Het loon van ons team is de voornaamste kostenpost. Een SEO specialist kost per uur zo’n €25,- tot €150,-. Daarbij is een freelancer goedkoper, maar heeft hij wel minder kennis en specialisme te bieden.
Daarnaast beschikt een SEO specialist over SEO tools om marktonderzoek mee te doen. Vaak brengen deze ook maandelijkse kosten met zich mee.
Wat wil je bereiken met SEO?
De grootste variabele in het berekenen van je SEO kosten is wel wat er bereikt moet worden. Op welke zoekwoorden wil je scoren? Welke positie moet dat zijn? Met hoeveel bezoekers per maand zou je tevreden zijn? Dat zijn dingen die we moeten weten om een goede inschatting te maken van je maandtarief.
Vaste SEO prijzen per maand
Wij gaan al langer mee als SEO bureau. Daardoor kunnen we vaak een heldere inschatting maken van welke inspanningen er geleverd moeten worden om op jouw website op één te krijgen in Google. Het voordeel daarvan is dat we alleen maar de benodigde uren daarvoor hoeven te berekenen en jij hebt al een goede prijsindicatie. We spreken samen een maandbedrag af voor een bepaalde periode en daarvoor gaan wij aan de slag. Hier hebben wij een aantal uren staan die we ook echt aan jouw website besteden. Zo weet je zeker dat je nooit teveel betaalt. Wil je checken of je niet teveel betaalt? Vraag dan een offerte aan.
De beste manier om geld te besparen met SEO
Wanneer je zo min mogelijk geld kwijt wil zijn aan zoekmachine optimalisatie, dan kun je het beste zoveel mogelijk zelf doen. Wij denken altijd mee met jouw situatie als landelijke speler of lokale MKB ondernemer en bij ons is dan ook altijd maatwerk mogelijk zodat we allemaal zoveel mogelijk uit een samenwerking kunnen halen. Zo kunnen wij ook losse delen van jouw SEO inspanningen uit handen nemen en kun jij de kosten drukken. Let er wel op dat zelfstandig aan de slag gaan om de kosten te drukken altijd zekere risico’s met zich meebrengt.
SEO teksten laten schrijven
Heb je zelf geen tijd om met tekstschrijven aan de gang te gaan of ben je zo dyslectisch als een deur? Geen probleem! Onze SEO copywriters staan voor je klaar om dit voor je op te pakken. Zij zijn gespecialiseerd in het schrijven van sterke SEO teksten binnen korte tijd. Ideaal dus wanneer je snel en voor weinig je site volgeschreven wil hebben.
Techniek uitbesteden
Weet je wel hoe SEO werkt en wil je het zelf wel oppakken, maar ben je niet zo handig met coderen of het ontwerpen van websites of webshops met goede SEO? Onze webdevelopers zijn hier ontzettend handig mee. Je technische optimalisatie kun je dan ook prima aan hen overlaten. Laadt je site niet snel genoeg? Heeft Google moeite met je site indexeren? Klop even bij Online SEO Specialist aan. Wij kunnen het allemaal voor je oplossen!
Linkbuilding uitbesteden
Linkbuilding is iets wat de meeste bedrijven graag overlaten aan een ander. Linkbuilding is dan ook een wonderlijk wereldje waar je vaak veel van moet weten om allemaal door te hebben wat er werkt en wat niet. Desondanks is het wel een belangrijke tak van SEO die je dan ook zeker niet mag vergeten wanneer je jouw site gaat optimaliseren. Linkbuilding kan je veel brengen, maar het kan je ook veel kosten. Slechte linkbuilding wordt namelijk al snel gezien als black hat SEO en dat wordt hard afgestraft door Google. Dat is dus de reden dat veel bedrijven deze tak van SEO overlaten aan een linkbuilding specialist.
Waarom SEO volledig uitbesteden? 8 redenen
1. SEO is niet alleen teksten schrijven
We krijgen regelmatig de vraag of wij niet even de SEO teksten voor een bedrijf kunnen schrijven om bovenin Google te komen waarna achteraf blijkt dat de site zelf technisch nog lang niet op orde was en waar nauwelijks links binnenkomen. Natuurlijk kunnen wij dan je SEO teksten schrijven, maar wanneer je ramen wagenwijd open staan ga je met een beter slot op de deur de inbrekers ook niet buiten houden. Zoekmachine optimalisatie reikt daarom verder dan alleen het schrijven van goede teksten. Je kunt vaak beter een SEO scan invullen en dan aan de specialist vragen wat er beter kan om zo tot concrete verbeterpunten te komen die echt iets uithalen voor je Wordpress SEO.
2. SEO is specialistenwerk
SEO lijkt aan de oppervlakte simpel, maar hoe langer je ermee bezig gaat, hoe dieper het konijnenhol is waar je in terecht komt. Je kan jezelf erin verliezen. SEO is multidisciplinair, wat wil zeggen dat je van vanalles verstand moet hebben. Er zit copywriting in, maar ook PR, ICT, design, marktonderzoek. Er is eigenlijk teveel kennis die je nodig hebt om SEO in je eentje te kunnen doen.
3. Je moet het beter doen dan een specialist om de concurrent te verslaan
Je kunt dan wel kosten besparen op SEO, maar wellicht doet je concurrent het niet op eigen kracht en investeert hij wel in een goed SEO bureau. Die staat dus wel bovenaan in Google en haalt wel klanten binnen. Daarom kun je dus beter in een SEO specialist investeren. Zo sta jij met meer zekerheid bovenaan in plaats dat een expert een van jouw concurrenten naar de top brengt. Zo krijg je dus letterlijk de klanten die anders bij de concurrent waren geëindigd.
4. Met een SEO bureau ben je voorbereid op updates
Met zoekmachine optimalisatie ben je afhankelijk van zoekmachines, vooral Google. Dat betekent dat een Google update kan betekenen dat de regels van het spelletje van de één op de andere dag veranderen. Met een SEO bureau ben je daar op voorbereid. Die zijn hier de hele dag mee bezig en weten daarom als eerste wat je moet doen om van een Google update een kans te maken in plaats van een bedreiging.
5. Een SEO specialist heeft meer gereedschap in de koffer
SEO is voor een groot deel marktonderzoek. Daarvoor gebruik je tools die vaak veel geld kosten. Je hebt verschillende tools en die vertellen je allemaal weer wat anders. Vaak wil je kunnen vergelijken om de zin van de onzin te scheiden. Dat is dan ook de reden dat wij een abonnement hebben en fanatiek gebruik maken van vrijwel alle analysetools in de markt. ScreamingFrog, SERanking, Ahrefs, Moz? You name it! In onze ervaring is het de kosten waard. Door de informatievoorsprong die we hiermee creëren, kunnen we jou namelijk verder helpen.
6. Constante monitoring van je posities
Met een SEO bureau heb je iemand die altijd een vinger aan de pols houdt wat betreft je posities. Zoekmachines veranderen bijna dagelijks qua ranking. Wanneer SEO een belangrijke marketingtool is voor jouw bedrijf wil je dat er snel wordt ingegrepen bij een onverwachte daling in de zoekresultaten. Wij zijn daar altijd bedachtzaam op en kunnen te allen tijde ingrijpen wanneer het mis dreigt te gaan.
7. SEO kan ook je conversie verhogen
SEO is meer dan een site maken die het goed doet in een zoekmachine. Dat klinkt misschien gek, maar je bent vooral bezig met een hele goede site bouwen. Dat betekent dat je keuzes moet maken. Dit komt vaak de vindbaarheid van informatie op je website ten goede. Daarnaast zorg je er bij SEO ook voor dat je site sneller laadt. Dat is natuurlijk voor de consument ook erg prettig. Op die manier kan SEO dus ook helpen met je conversie verhogen.
8. Opportunity costs
Je eigen SEO kost natuurlijk ook tijd en tijd is geld. Geld dat je waarschijnlijk beter had kunnen aanwenden door het uit te besteden. Schoenmaker blijf bij je leest is hierop van toepassing. Een inhouse marketeer gaat het niet winnen van een SEO bedrijf, daarom is dat vaak niet de beste oplossing. De ervaring leert dan ook dat de beste manier van kosten drukken het uitbesteden van SEO is.
Ons 10-stappenplan om jou naar de top te brengen
Wanneer je uiteindelijk besluit om met de Online SEO specialist te gaan werken, gaan we altijd planmatig te werk. We vergelijken jouw wensen en wat er nodig is, op basis daarvan bouwen we een strategie en die werken we vervolgens uit.
1. Intakegesprek en offerte
Bij de eerste kennismaking zijn we vooral benieuwd naar wat jouw wensen zijn. Wij hebben vaak al ons huiswerk gedaan op basis van de SEO scan en kunnen je aan de hand daarvan vertellen wat er op welke termijn mogelijk is. Zo komen we samen tot realistische doelstellingen. Ook wordt er meteen een vaste specialist aangewezen die de eindverantwoordelijkheid krijgt over jouw project. Dit wordt ook je vaste aanspreekpunt.
2. Zoekwoordenonderzoek
Wanneer we aan de slag gaan met jouw website, gaan we ons eerst oriënteren op de markt waar je in opereert. Welke zoekwoorden zijn belangrijk? Waar is veel volume op? Welke zoekwoorden bevatten een koopintentie en welke zijn voornamelijk informatieve teksten? We kijken daarbij naar landelijke zoekwoorden, maar als je regionaal acteert kunnen we ons natuurlijk ook richten op lokale SEO.
3. Het onderzoeken van de concurrenten
Om bovenaan te komen moet je ook weten wat de concurrent doet. Je moet het namelijk beter doen dan zijn site. Daarom onderzoeken we onder andere hoeveel autoriteit een website heeft en welke sites allemaal naar je concurrenten linken. Zo weten we waar we ons op gaan richten
4. Een indeling maken van de website
Met de verzamelde gegevens gaan we je site opnieuw indelen. Welke zoekwoorden horen bij welke pagina? Welke pagina maken we belangrijk en waar is minder prioriteit voor nodig? Zo zetten we uiteindelijk een websitestructuur uit die duidelijk is voor Google en voor je gebruiker.
5. Het definitieve plan van aanpak
Wanneer we precies weten wat we allemaal gaan doen, schrijven we een helder plan van aanpak uit. Hierin staat precies wat er allemaal aan je site gaat gebeuren. Dit is uiteraard allemaal op basis van de onderzoeken die we hebben verricht.
6. Akkoord?
Het blijft jouw website. We gaan natuurlijk niet je site aanpassen wanneer je daar niet akkoord mee bent. Wanneer dat niet zo is dan gaan we terug naar de tekentafel. Als het wel akkoord is, gaan we ons plan uitvoeren.
Aan de slag!
7. Techniek
De techniek is de fundering van je SEO. Voor de gebruikservaring is het belangrijk dat je site onder andere snel en veilig is. Ook wil je dat alle informatie correct en aantrekkelijk wordt weergegeven. Daar gaan wij eerst mee aan de slag om dat tiptop in orde te maken.
8. Content
Wanneer de techniek helemaal op orde is gaan we je content plaatsen. Op basis van het zoekwoordonderzoek maken we de content met de juiste zoekwoorden per pagina. Zo rankt iedere pagina optimaal op ieder zoekwoord en treedt er geen zoekwoordkannibalisatie op.
9. Autoriteit
Je hebt nu een goed werkende site met goede inhoud. Het is echter waarschijnlijk dat je nog steeds niet bovenaan staat. Dat heeft alles te maken met autoriteit. Die bouw je op met linkbuilding. Daar gaan wij mee aan de slag als je site klaar is. Zo kun jij langzaam de rankings op al je relevante zoekwoorden beklimmen!
10. Rapportage
Bij de intake bespraken we doelstellingen. Hoe het daarmee staat, daar houden we je van op de hoogte. Je krijgt netjes maandelijks een rapportage van hoe je site het momenteel doet in Google en wat we allemaal nog gaan doen om het nog beter te maken.
Slechte SEO kan geld kosten
SEO specialist is geen beschermde titel. In principe kan iedereen met een veterstrikdiploma zich SEO specialist noemen en dan was dat veterstrikdiploma eigenlijk nog overbodig ook. Er zijn echter ook nog een hoop ‘SEO specialisten’ die voornamelijk met ouderwetse trucjes werken om een hoge positie in Google te veroveren. Dat werkt in principe, maar meestal wel kortstondig. Vaak komen zij met een ‘linkbuilding pakket’ van allemaal irrelevante links die plotseling allemaal naar jouw site verwijzen waardoor je in één keer bovenaan staat. Google krijgt dit soort praktijken echter altijd door en straft deze black hat SEO technieken vaak hard af. Daardoor kun je dus weer vanaf nul beginnen en ben je al je posities weer kwijt.
Kies daarom voor een gerenommeerd SEO bureau dat planmatig te werk gaat. Wij leggen graag uit wat we allemaal doen omdat we snappen dat SEO kosten zwaar op je budget kunnen drukken en dat je wel waar voor je geld wil natuurlijk. Dat is dan ook de reden dat we zo uitgebreid vertellen wat we allemaal doen.
Het eerlijke verhaal over de kosten van SEO
SEO is duur, dat klopt. De kosten liggen hoog en je ziet vaak ook nog eens niet snel resultaat. Het voordeel is echter wel dat SEO ook een investering is waar je de kosten ruimschoots weer van terugverdient, omdat je achtergelaten wordt met een uitstekende site met veel autoriteit bij Google. Dat is dan ook de reden dat achter een succesvol bedrijf vaak een sterk SEO bedrijf staat. Wil jij nou ook het internet veroveren in jouw niche en zoek je een bedrijf dat samen met jou naar de lange termijn wil kijken om zo langdurig rendement te behalen over je SEO investering? Vul dan de SEO scan in, zodat we een beeld van jouw website kunnen krijgen of neem contact op met de Online SEO specialist, dan bespreken we samen de SEO kosten en -mogelijkheden!