SEO zelf doen of uitbesteden?

Of kun je het beter aan de specialist overlaten?

Veel ondernemers kunnen er niet meer onderuit: er moet iets aan SEO worden gedaan. Alleen ga je SEO zelf doen of besteed je het uit aan een SEO bureau? Zelf SEO doen kan je een hoop geld besparen, maar het is geen garantie op succes terwijl het wel veel tijd kan kosten. Daarbij kan slechte SEO zelfs averechts werken. Linkbuilding zelf doen kan dan ook gevaarlijk zijn voor je SEO omdat daar veel mis kan gaan. Hoe zit dat allemaal en hoe zorg je ervoor dat je veilig zelf je SEO kan doen? De Online SEO Specialist legt het uit.

Kun je zelf SEO doen om te scoren in Google?

Wij krijgen vaak de vraag of of je SEO optimalisatie zelf doen een optie is om hoog in Google te komen. Ja, dat kan. Met je eigen inspanningen kun je vaak al een heel eind komen. Er bestaan voldoende boeken over hoe je SEO doet als zelfstandige en waar je SEO technisch aan moet voldoen. Hiermee heb je al een hele hoop basiskennis waar je al een heel eind mee komt online. Dit is in principe dezelfde kennis die ook een SEO specialist heeft, alleen mis je de ervaring. Vaak kun je prima je eigen eerste stappen op SEO gebied zetten en kijken wat eruit komt.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Voordelen SEO zelf doen

Met SEO kun je het verschil maken voor jouw online vindbaarheid. Door te scoren op relevante zoekwoorden trek je dus een hoop oprecht geïnteresseerde bezoekers naar je website. Door op de juiste zoekwoorden bezoekers te trekken kun je ook een mooi aantal conversies halen en zo dus veel verdienen op het internet. Dat is de hele reden dat veel bedrijven aan SEO doen. SEO is echter niet iets om “er even bij te doen”. Je kunt niet “even een beetje SEO erover heen doen en dan staan we hoog in Google”. Dat werkte vroeger misschien, maar tegenwoordig is SEO een serieuze aangelegenheid waarbij je jouw site serieus moet verbeteren. Desondanks kun je prima je site zelf onder handen nemen wanneer je weet waar je aan begint. Er zitten namelijk ook grote voordelen aan je SEO zelf doen.

1. Kostenbesparing

Dit is waarschijnlijk de voornaamste reden waarom je je SEO optimalisatie zelf wil doen. Een SEO expert inschakelen kost gewoon veel geld en dat besteed je waarschijnlijk aan iets anders als die kosten niet nodig zijn. Ook als liquide middelen tekort schieten omdat je bijvoorbeeld weinig opdrachten hebt, maar je hebt wel tijd over, dan kan het voor de lange termijn heel lonend zijn om een keer zelf met SEO aan de slag te gaan. Zo stijg je in Google en daar kun je nog lang de vruchten van plukken.

2. Kennis en inzicht

Wanneer je een SEO bureau inschakelt dan geef je iemand eigenlijk instructies om iets voor elkaar te krijgen en diegene gaat daar vervolgens mee aan de slag. Aan het einde van de maand krijg je een rapport van wat er is gebeurd, wat daarmee bereikt is en wat dat jou gaat kosten. Hier leer je zelf meestal niet zo heel veel van. Iedere schoenmaker blijft bij zijn leest.

Wanneer je er echter zelf mee aan de slag gaat, dan trek je jezelf even echt uit je comfortzone. Je leert ineens vanalles over hoe een zoekmachine werkt, over website bouwen en over SEO copywriting. Dit is kennis die je wellicht later ook nog kunt gebruiken.

3. Controle en flexibiliteit

Waarschijnlijk kijk je niet de hele tijd mee over de schouder van de SEO specialist. Je hebt immers wel wat beters te doen. Je SEO specialist weet echter niet precies alle ins en outs over jouw bedrijf en kan dus ook niet altijd inspelen op alle kennis die jij van de markt hebt of de trends die er spelen. Wanneer je het echter zelf doet, kun je helemaal zelf bepalen hoe je de bezoeker aanspreekt en wat je hem vertelt. Ook kun je razendsnel aanpassen aan bepaalde hypes of trends die spelen in de markt.

Veelgemaakte fouten bij SEO zelf doen

Wanneer je besluit zelf aan de slag gaat met SEO kan er ook een hoop mis gaan. Google heeft nergens regels opgesteld voor hoe je een site optimaliseert. Toch zijn er veel acties die desondanks soms hard worden afgestraft door Google. Hier moet je dus mee oppassen. Veel van deze zaken werkten voorheen goed, maar waren vooral een trucje om Google te misleiden. Verder droeg het niets bij aan de gebruikerservaring of belemmerde het deze zelfs. Daarom wordt dit ook wel black hat SEO genoemd. Het is namelijk een schimmige manier van je SEO optimaliseren. Nog steeds worden er black hat technieken toegepast door ondernemers die net beginnen met SEO, deze 3 technieken zien wij het vaakst voorkomen

1. Zoekwoord spam

Vroeger moest je flink veel een zoekwoord in je SEO-tekst verwerken. Daardoor kon Google goed interpreteren waar je het nu eigenlijk over had op je pagina. Hier werd de tekst niet per se beter van. Een tekst las vaak heel hakkelig weg omdat er overal in de tekst zoekwoorden verwerkt moesten worden. Hierbij kon je niet spelen met de woordvolgorde waardoor je veel kromme zinnen kreeg. Dit spammen is al lang niet meer nodig en vaak wordt het zelfs afgestraft, omdat het je gebruiker niet verder helpt. Vaak zit je al relatief veel te spammen als 2% van de woorden je zoekwoord is. Op moeilijkere zoekwoorden kom je zelfs al bovenaan door de zoekterm alleen in de titel te verwerken en één of twee keer in de tekst.

2. Content stelen

SEO copywriting is een tijdrovende bezigheid. Wanneer je tegenwoordig een tekst wil die het goed doet in Google, kun je rustig 1500 woorden opschrijven. Wanneer je dat zelf gaat doen dan ben je zo een paar uur bezig met zo’n tekst. Het kan daarom verleidelijk zijn om gewoon de content van een concurrent kopiëren. Google heeft dat echter meteen door. Google wil unieke content en wat jij te bieden hebt stond al op het internet. Er is dus geen reden om jouw tekst hoog te plaatsen, die heeft namelijk nauwelijks toegevoegde waarde. Ook kun je tegenwoordig chatbots gebruiken om je teksten te schrijven. Veel mensen doen dit al, maar pas hier wel mee op. Deze bots schrijven namelijk alles op basis van bestaande teksten en daarnaast ben je waarschijnlijk niet de enige die deze techniek gebruikt. Hierdoor ben je al snel onbewust content aan het kopiëren van je concurrenten of mede-gebruikers van AI-technieken.

3. Linkbuilding zelf doen kan gevaarlijk zijn

Ook bij linkbuilding zelf doen kun je jezelf lelijk in de vingers snijden. Met linkbuilding verhoog je je autoriteit door andere sites naar jou te laten linken. Vaak kopen ondernemers gewoon een pakket met links van willekeurige websites in en laten dat naar hun website linken. Dit is echter linke soep. Tegenwoordig kijkt Google steeds kritischer naar hoeveel een pagina die naar jou linkt te maken heeft met jouw site. Wanneer dit helemaal niets is is de kans groot dat dit wordt gezien als black hat SEO en je juist gaat zakken door je nieuwe links. Pas daarom goed op met je linkbuilding zelf doen

Hoe begin je met SEO optimalisatie zelf doen?

Oke, je bent eruit. Je gaat het eerst zelf proberen met je SEO. Maar hoe begin je? We leggen het je uit!

1. Zoekwoordonderzoek

De eerste stap die je zet is altijd onderzoeken op welke zoekwoorden je gaat optimaliseren. Wanneer je beter vindbaar wil worden is de eerste vraag vaak op welke zoekwoorden dat dan moet. Waarschijnlijk zijn dat de zoekwoorden waar de meeste mensen naar zoeken. Hier kun je achter komen door je eigen gezonde verstand te gebruiken en een schatting te doen naar het zoekgedrag van je bezoekers, maar er bestaan ook tools voor zoekwoordonderzoek, zoals: Ubersuggest of KWFinder. Wanneer je deze gegevens hebt kun je de relevante zoekwoorden verdelen over de pagina’s om daar je content voor te maken.

2. Content schrijven

Als je weet waar je jouw teksten voor gaat schrijven en op welke pagina’s je dat gaat doen ga je je webteksten schrijven of verbeteren. Als er nog geen pagina bestaat voor een bepaald zoekwoord dan maak je die aan en schrijf je daar een uitgebreide tekst voor met een mooi aantal zoekwoorden. Bij hoeveelheid content is het meestal meer is beter, bij zoekwoorden gaat het om de juiste verdeling. Hoeveel goed is verschilt per zoekwoord en dit kun je vaak goed afleiden van wat de concurrentie die hoog staat op dat zoekwoord heeft gedaan. Ook de pagina’s die al bestaan kun je vaak beter even onder handen nemen en verbeteren. Lees daarvoor eens onze blog over content optimalisatie.

3. Techniek optimaliseren

Wanneer je al je pagina’s geschreven hebt, ga je met de techniek achter je site aan de slag. Een goede eerste stap is vaak om je teksten eerst even door een HTML cleaner te halen. Deze haalt alle overbodige stukken code uit je tekst. Hierdoor kan Google je site sneller in kaart brengen en laadt je site ook sneller. Daarnaast helpt het ook om je afbeeldingen te comprimeren tot de juiste grootte voor je pagina en om nog eens kritisch naar je hosting te kijken. Wanneer je hier zelf niet uitkomt kun je natuurlijk ook bij ons je technische optimalisatie uitbesteden.

4. Linkbuilding zelf doen

Ten slotte ga je aan je autoriteit werken. Dit doe je door andere sites naar jouw site te laten linken, linkbuilding dus. Dit kan gevaarlijk zijn voor je SEO, maar wanneer je dit gewoon naar eer en geweten doet en je houdt je hoofd er goed bij dan is er niets aan de hand. Het gaat er vooral om dat de site die naar jou linkt een duidelijke connectie heeft met jouw bedrijf. Zolang je zelf de link logisch kunt verklaren is het oké. Een autosloperij die naar een bloemist linkt is bijvoorbeeld heel raar, maar een hovenier naar een bloemist is al een stuk logischer. Je kunt bijvoorbeeld gastblogs schrijven voor een vakblad of je maakt een persbericht voor op de site van de lokale krant met een link naar jouw site. Zo krijgt jouw site meer autoriteit.

Wat zijn de nadelen van SEO zelf doen?

Er zitten natuurlijk ook nadelen aan zelf je SEO doen. Veel bedrijven hebben een SEO bedrijf achter zich en dat is niet zonder reden. Er zijn namelijk ook valide redenen om je SEO uit te besteden aan een Online SEO Specialist. Wij geven je er drie.

1. Tijdsbesparing

Zoals we al zeiden over copywriting. SEO is gewoon veel werk. Je komt er tegenwoordig al lang niet meer mee weg om even wat zoekwoorden aan je pagina toe te voegen om bovenaan te komen in Google. Het algoritme zorgt er vrij goed voor dat de beste site bovenaan komt en het kost gewoon veel tijd om de beste site te maken. Hier kun je dus waarschijnlijk wel wat SEO diensten bij gebruiken zodat jij je kunt focussen op de zaken waar jij goed in bent.

2. Betere tools

We noemden al een paar tools voor zoekwoordenonderzoek, maar er bestaan ook tools om links te onderzoeken, om teksten te analyseren en om hele sites uit te lezen. Online SEO Specialist heeft deze allemaal en daardoor hebben we een flinke voorsprong op de concurrenten die hun SEO zelf doen. Wij gebruiken deze tools de hele tijd en daardoor kan het voor ons uit om alle handige tools te gebruiken. Dat is het voordeel van een SEO bureau.

3. Betere resultaten

Een SEO specialist heeft dus betere tools, meer ervaring en is de hele dag bezig met SEO. Wanneer je concurrenten hun SEO goed op orde hebben is er vaak in je eentje geen beginnen aan om bovenaan in Google te komen. Sommige projecten zijn dusdanig groot en ingewikkeld dat je ze overlaat aan een specialist. Hiermee sta je een stuk sterker en boek je hoogstwaarschijnlijk ook een stuk betere resultaten.

Wanneer kun je SEO zelf doen?

In principe kun je het altijd eerst zelf proberen. Op makkelijke zoekwoorden kun je vaak best eenvoudig scoren en het kan ook nog eens leerzaam voor je zijn ook. Op moeilijke zoekwoorden met serieuze partijen wordt het echter al snel lastiger. Dan kun je beter je SEO uitbesteden. Bij ons kan dat al vanaf €399,- per maand op lokale zoekwoorden of op niches. Daar staat tegenover dat het je een hoop tijd bespaart en dat je maand op maand bezoekers naar je site blijft trekken. Ben je benieuwd naar wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Vul dan onze gratis SEO scan in!

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.