SEO Optimalisatie

SEO optimalisatie is niet meer weg te denken uit het online marketing wereldje. Een positite hoog in Google krijgen is een droom voor veel ondernemers. Dat is ook niet zo gek. Wanneer je bovenaan staat op een zoekwoord met veel verkeer staat dat al snel garant voor veel bezoekers. Wanneer je deze bezoekers ook weet te converteren tot klanten dan zit je dus sta je er goed voor qua omzet.

Het probleem is echter dat het optimaliseren van je website vaak veel werk kost en veel tijd in beslag neemt. Het rendement kan echter hoog zijn en een website die op positie 1 staat op een belangrijk zoekwoord krijg je er niet zomaar weer af. Een website SEO optimaliseren is nog lang niet altijd een simpel klusje. Het probleem is dat SEO ontzettend veel om het lijf heeft en er dus veel is om op te letten. In dit blog vertellen we je alles over je website optimaliseren en geven we je een aantal tips waarmee je meteen aan de slag kan.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Wat is SEO optimalisatie?

SEO optimalisatie is eigenlijk dubbelop, net als bijvoorbeeld APK keuring of AOW wet. SEO staat namelijk voor Search Engine Optimization of in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. SEO optimalisatie is dus dubbelop, maar SEO los geschreven omvat het vaak ook alle andere zaken die met de organische zoekresultaten te maken hebben. Hoe je het precies noemt maakt daarom niet echt uit, maar je kan het gebruiken om nuanceverschillen mee aan te brengen.

Hoe werkt SEO optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie of SEO is het bouwen van een website die gebouwd is op vindbaarheid in Google. Dit heeft vooral te maken met welke pagina’s op een website staan en voor welke zoekwoorden er geschreven is. Door een pagina of zelfs een hele site in het teken van één zoekwoord te bouwen probeer je als webbouwer of marketeer Google duidelijk te maken dat jouw content relevant is voor een bepaald zoekwoord. Daar pas je dus zaken als de titel, de URL en de webtekst op aan. Ook kun je kijken naar mogelijkheden om autoriteit op te bouwen bij Google, daarover later meer.

Website optimalisatie

Om een echt goede ranking in Google te bewerkstelligen is het eigenlijk een voorwaarde dat je website goed functioneert. Onder goed functioneren verstaat Google dat de beveiliging op orde is en dat de website voldoende snel laadt. Dit is vaak niet heel moeilijk om voor elkaar te krijgen. Een webdeveloper kan vaak in korte tijd een goed SSL-certificaat voor je website regelen en ook de laadtijd verkorten is mogelijk met slimme, vaardige mensen die goed zijn in technische optimalisatie.

4 redenen om voor SEO optimalisatie te kiezen

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een van de vele vormen van marketing. Samen met zoekmachine advertenties wordt ook wel eens van zoekmachine marketing gesproken. SEO is een van de populairste vormen van marketing in Nederland. Veel branches draaien voor een groot deel op gevonden worden in Google. Dat is ook niet zo gek wanneer je ziet wat een goede SEO campagne voor ROI kan hebben. Dat is één van de redenen en zo kunnen we waarschijnlijk wel 40 redenen verzinnen waarom je voor SEO moet kiezen, maar wij geven je er eerst vier:

1. SEO is gratis

En tegelijk weten we ook allemaal dat dat niet klopt. In principe zijn de kosten die je maakt bij SEO alleen de uren die je er zelf in steekt. Wel had je die uren natuurlijk beter in kunnen zetten met de zaken waar je zelf beter in bent. In de economie heet dit ook wel opportunity costs. Dat is ook een goede reden waarom veel bedrijven hun SEO uitbesteden aan een online marketing bureau. Dan is het uiteraard niet gratis meer, wel is het alsnog vaak goedkoper dan het draaien van advertenties op Google. Zeker als je kijkt naar de lange termijn. Dat zit zo.

2. SEO is duurzaam

Google advertenties stoppen meteen vanaf het moment dat je stopt met betalen voor je kliks op Google. Het gevolg van een sterke SEO campagne is veel langer merkbaar. Je bouwt autoriteit op bij Google en die gaat niet zomaar verloren. Hierdoor gaat een koppositie in de Google zoekresultaten niet snel over op de concurrent en kun je lang de vruchten blijven plukken van een goed geoptimaliseerde website.

3. SEO is goed meetbaar

SEO optimalisatie draait voor een groot deel om bezoekersaantallen en conversiepercentages. Google helpt je daar graag mee. Zij willen immers ook graag dat jij een goede site bouwt zodat zij relevante content aan kunnen bieden aan de gebruiker. Dat is dan ook de reden dat Google allerlei tools aanbiedt aan de gebruiker zoals Google Search Console en Google Analytics. Deze tools geven jou als website beheerder veel inzicht in wat er goed en fout gaat met je site. Zo ben je niet alleen bezig met het bouwen van een goede site, het binnenhalen van meer klanten en dus meer omzet. Je leert ook gaandeweg je doelgroep en hun surfgedrag beter kennen. Hier kun je op inspelen en dat doet dan weer wonderen voor je conversie. Zo haal je niet alleen meer bezoekers binnen, maar wordt ook een groter deel van de bezoekers daadwerkelijk klant.

4. Je houdt je concurrentie klein

Er kan er maar één de winnaar zijn. Bij SEO optimalisatie is de winnaar natuurlijk degene die bovenaan staat op de relevante zoekwoorden. Wist je dat een consument vrijwel alleen maar op de top 3 posities klikt? En dat bovenaan staan al snel vier keer zoveel bezoekers oplevert dan op plek 3 staan? Je begrijpt dus wel dat een toppositie het enige is wat telt bij SEO. SEO optimalisatie is een zero sum game. Er zijn maar zoveel mensen die zoeken op een bepaalde term en alles wat jij niet binnen haalt, haalt een ander wel weer binnen. Wanneer jij bovenaan staat, gaat dat dus ook ten koste van de concurrent of andersom. SEO is daarom een middel om het verschil mee te maken ten opzichte van je concurrentie.

Wanneer kies je voor SEO optimalisatie?

Er zijn altijd goede redenen om je website te optimaliseren. Het internet is er en dat gaat voorlopig ook niet meer weg. Een website up to date houden kost moeite en er gaan zeker uren in zitten. Blogs zullen van tijd tot tijd geschreven moeten worden, verouderde content moet eens nader bekeken worden en het webdesign moet up-to-date worden gehouden. Dat zijn een aantal hoofdpunten van wat nodig is om een website bij te houden. Het kan je echter wel een hoop opleveren wanneer je een goed onderhouden website hebt. Een toppositie in Google is geld waard en soms is een toppositie vrij simpel te realiseren. Je laat dus geld liggen wanneer dit wordt verwaarloosd. Er zijn nog een aantal andere redenen om aan SEO optimalisatie te gaan doen. Dat leggen we je uit.

Wanneer iedereen in je markt aan SEO optimalisatie doet

In sommige markten is het essentieel om gevonden te worden via Google. Vaak zijn dit bedrijven waar je in principe maar één keer klant van bent. Bekende voorbeelden zijn bijvoorbeeld slotenmakers en verhuizers. Waarschijnlijk heeft een consument er weinig ervaring mee en hebben ook niet veel mensen in je omgeving hele sterke aanraders. Dan is Google de enige die je kan adviseren over een verhuizer of slotenmaker. Aan de andere kant heb je bijvoorbeeld nog webshops die nicheproducten verkopen en waar je slechts eenmalig ooit iets van zal afnemen. Je moet dan het geluk hebben dat die winkel betrouwbaar is en jouw bestelling ook daadwerkelijk zal bezorgen. Wanneer zo’n site bovenaan in Google staat krijg je het vertrouwen dat er wel een reden moet zijn dat die website daar staat. Doorgaans is dat vertrouwen ook terecht. Google is voor veel aanbieders daarom de voornaamste manier om aan klandizie te komen en daarom is concurrentie in zulke markten vaak moordend.

Wanneer niemand in je markt aan SEO optimalisatie doet

In de ene markt worden dus meer klanten verwelkomd via Google dan in de andere. Er is echter nauwelijks een markt waar helemaal niemand een aanbieder zoekt via Google. Of het nu gaat om een specifieke transportband in een B2B context of wanneer iemand op zoek is naar een loopbaancoach in een afgelegen dorp. De eerste markt waar helemaal geen winst te behalen is met Google moet door de Online SEO Specialist nog gevonden worden. Het voordeel van kleine obscure markten is ook dat het vrij gemakkelijk is om bovenaan te komen. Waarschijnlijk is het enige wat je hoeft te doen, is een pagina aanmaken met het zoekwoord in de titel en nog een stukje tekst te schrijven. Dat is het laaghangend fruit waarop gedoeld kan worden. Een SEO specialist kan je deze kansen via een marktonderzoek snel aanwijzen.

Wanneer je net begint met jouw bedrijf

Wanneer je net met je onderneming begint, heb je meestal een website nodig. Hierop kun jij nieuwe klanten verwelkomen en je kunt zelfs al je eerste hengel uitgooien in de SEO vijver. Wanneer je nog niet veel klanten hebt, kan het bijvoorbeeld lonen om een paar uur in de week aan je website te besteden zodat je kunt groeien in Google en zo op den duur meer klanten binnen kunt binnenhalen.

Daarnaast is het ook zo dat een oudere site vaak meer links heeft verzameld en dus ook meer autoriteit heeft bij Google. Dat is dan ook de reden dat we bij Online SEO Specialist vaak aanraden om vroeg te beginnen met een duidelijke SEO strategie. Een positie die je eenmaal hebt, raak je immers niet snel meer kwijt.

15 tips om je SEO te optimaliseren in 2023

Je begrijpt nu hopelijk een beetje wat SEO optimalisatie is, hoe het werkt en waarom veel ondernemers bezig zijn met het bestormen van de Google zoekresultaten op hun relevante zoekwoorden. Het is geen geheim dat we je hiermee hopen te overtuigen van de relevantie en het nut van SEO voor jouw onderneming. Als Online SEO Specialist zijn we er namelijk van overtuigd dat een toppositie in Google voor iedere ondernemer iets is dat zich meerdere malen uitbetaalt. De hoeveelheid inspanning die nodig is voor een toppositie weegt namelijk vrijwel altijd op tegen het rendement dat ermee behaald wordt. We helpen je dan ook graag op weg met 15 SEO tips waarmee jij je site kunt optimaliseren. Op het einde gaan we ook in op de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO optimalisatie.

1. Doe zoekwoordenonderzoek

Je wil met SEO optimalisatie aan de slag. Maar waar begin je? De eerste stap is vrijwel altijd het in kaart brengen van de online markt. Op welke zoekwoorden wordt vaak gezocht in de markt en hoe hevig is de concurrentie daarop. Je kunt bijvoorbeeld eens een blik werpen op welke zoekwoorden concurrenten hanteren. Als je pas begint zitten zij al reeds langer in het vak en kan je zien wat er gebruikelijk is in die markt. Ook de crawlbots van zoekmachines zal dat zijn opgevallen en zullen die woorden met jouw branche associëren. Het is daarom niet verkeerd om vergelijkbare zoekwoorden te gebruiken voor jouw eigen project. Probeer ook via tools als Ubersuggest of Mangools te zoeken naar langere zoekwoorden met minder zoekvolume, waarbij je gemakkelijk mee op plek 1 kunt komen. Zo kun je snel de vruchten plukken van je SEO inspanningen.

Verwerk zoekwoorden op de juiste plekken

Nu je weet voor welke zoekwoorden je een pagina gaat maken, ga je schrijven. Waarschijnlijk weet je ook wel dat je een tekst voor SEO optimaliseert door zoekwoorden in de tekst te verwerken. Maar waar doe je dat? Een klein overzicht:

  • Meta titel: Wat is je meta titel? Die zie je bovenin het tabblad. Ook is dat de titel die je in de zoekresultaten van Google ziet. Je kunt de metatitel in de back-end van je website invoeren. Vaak zie je dat in een metatitel meteen het zoekwoord en de bedrijfsnaam is verwerkt. Als er dan nog plek is; vaak iets om je over de streep te trekken om te klikken. Indien het niet inmiddels gewijzigd is, is deze metatitel niet veel langer dan 60 tekens.
  • Meta omschrijving: Onder de titel zie je in Google de omschrijving. De titel en omschrijving zijn de basis voor Google om te bepalen waar een pagina over gaat. Maak dus aan Google duidelijk dat je het hebt over de zaken waar de gebruiker naar op zoek is. Vaak komt dat ook neer op één of twee keer het zoekwoord verwerken en nog een aanzet tot klikken. Dit mag maximaal zo’n 160 tekens zijn.
  • H1 tag: Een tekst bouw je op uit meerdere koppen. Je gebruikt tussenkoppen, kleinere koppen, koppen die verder inspringen, etc. Er is er echter eentje het belangrijkst en dat is de kop die je bovenaan je pagina zet. De titel voor de lezer zeg maar. Dit is je H1 tag. Verwerk ook hier altijd het zoekwoord of een variatie daarop.
  • H2 tag en verder: Google kijkt niet van boven naar beneden, maar van belangrijk naar minder belangrijk. Hij begint dus bij je titel, beschrijving en koppen en gaat dan pas lezen. Daarom wil je vooral in je koppen vaak een zoekwoord verwerken. Je kunt aan SEO optimalisatie doen, maar je kunt ook overdrijven. Gebruik bij de lagere koppen daarom een gedoseerde hoeveelheid aan zoekwoorden.

3. Let op je zoekwoorddichtheid

Je wil bij SEO optimalisatie vaak een zoekwoord in de tekst verwerken. Hoe vaak dat is, daar zijn de meningen over verdeeld. Vaak hoor je een dichtheid van 1% of 2% of iets daartussen. Dat komt dus neer op één of twee keer per 100 woorden. Aan de andere kant hoor je dat het juist weer hoger moet liggen. Uit onze ervaring blijkt dat je dat vooraf niet zover kunt stellen. Zo hoeft het niet zo te zijn dat een moeilijk zoekwoord vaak gebruikt moet worden, omdat Google in sommige gevallen al herkent dat de pagina en titel waarin dat woord staat daarmee geassocieerd wordt. Dan is het al snel duidelijk dat de pagina relevant is op dat zoekwoord en hoef je helemaal niet te spammen. In andere gevallen kan een zoekwoord best vaak terugkomen zonder dat het al spam wordt gezien. Dat betekent dat je tegenwoordig naar de situatie moet kijken om te bepalen welke zoekwoorddichtheid je het beste kunt aanhouden. De focus ligt veel meer op rijke content en op betrokkenheid creëren. Zorg er dus voor dat je voldoende boeiende tekst schrijft.

4. SEO optimalisatie op semantische zoekwoorden

Zeker voor de beginner kan het slim zijn om het niet meteen tegen de SEO reuzen in de markt op te nemen. Wanneer in jouw markt veel op de term ‘verhuisbedrijf Den Haag’ wordt gezocht is de kans groot dat er ook op ‘goedkoop’- of ‘betrouwbaar verhuisbedrijf Den Haag’ wordt gezocht. Het een is afgeleid van het ander en je ziet het ook onderaan de zoekresultaten als een suggestie. Dit noemen we semantische zoekwoorden. Door je pagina te optimaliseren voor ‘betrouwbaar verhuisbedrijf Den Haag’ is de kans groter dat je daarop gaat scoren, omdat de concurrentie wat kleiner is. Wanneer je daar eenmaal bezoekers mee aantrekt en converteert is de kans ook aanwezig dat je uiteindelijk ook op ‘verhuisbedrijf Den Haag’ gaat scoren omdat Google doorkrijgt dat je een goede website hebt en omdat die term natuurlijk ook in ‘betrouwbaar verhuisbedrijf Den Haag’ zit.

5. Schrijf unieke content

SEO optimalisatie is veel werk. Het kan daarom verleidelijk zijn om af en toe hele stukken tekst te kopiëren van een concurrent. Dat is echter een grote fout die je dan begaat. Behalve dat je gewoon plagiaat aan het plegen bent, heeft ook Google je door. Die weet namelijk donders goed wie het eerst die tekst had en straft degene die de tekst gekopieerd heeft af met dalingen in de zoekwoordposities. Inspiratie uit andermans webteksten halen is prima, maar schrijf altijd je eigen verhaal.

6. Blijf je content vernieuwen

Google kijkt ook naar of content relevant is. Dat is het onder andere als het bijvoorbeeld actueel is. Voor SEO optimalisatie kan je dus aan Google aangeven dat je content actueel is. Dat doe je door bijvoorbeeld je teksten zo nu en dan te herschrijven. Je hoeft geen heel nieuw verhaal op te schrijven. Als je de huidige ontwikkelingen en vernieuwingen eraan toevoegt is dat ook goed. Ook kun je de actualiteit van je website aan blijven tonen door een blog bij te houden. Hierin deel je relevante informatie uit jouw bedrijfstak, geef je tips of bind je jouw bedrijf aan de actualiteit. Door regelmatig content toe te voegen en wijzigingen aan te brengen weet Google dat er naar de site gekeken wordt en dat de site dus nog actueel is.

7. Maak gebruik van meer dan tekst

Tekst is handig om te hebben. Google kan geen afbeeldingen interpreteren, maar het kan wel teksten analyseren. Het snapt echter wel wat een afbeelding is en dat plaatjes in een tekst prettig zijn voor de bezoeker. Voeg dus afbeeldingen toe, maar gebruik wel altijd je eigen plaatjes. Auteursrecht is een ding en oneigenlijk gebruik van andermans afbeeldingen kan een hoop gedoe opleveren waar je van tevoren misschien niet bij stilstond.

Google stelt het op prijs wanneer je afbeeldingen aan je tekst toevoegt. Je kunt ook een alt-tekst toevoegen aan een afbeelding. Hierin leg je heel summier uit aan Google en aan spraakcomputers voor slechtzienden, wat er op de afbeelding staat. Google waardeert dit enorm en rankt pagina’s met alt-teksten bij hun afbeeldingen dan ook hoger.

Let wel op de grootte van je afbeeldingen, niet per se welk oppervlak van het scherm je ze laat innemen, maar vooral de bestandsgrootte. Iedere kilobyte is er één die geladen moet worden en dat kost tijd en bandbreedte. Zorg dus dat je je bestanden goed comprimeert, zodat de bestanden nooit te groot worden.

8. Let op je Core Web Vitals

Google hecht dus veel waarde aan de ervaring van de gebruiker. Zo weet Google ook dat een website niet te lang moet laden, want dan klikken mensen weg. Check daarom regelmatig hoe lang een pagina doet over het laden via Google Core Web Vitals. Deze leest onder andere uit of je server voldoende snel reageert en of de bestandsgrootte van een pagina op orde is. Dat is dus een reden dat een afbeelding niet te groot mag zijn. Wanneer je alles gedaan hebt om de snelheid te verbeteren, maar je site is nog steeds te traag, kan een SEO consultant ook even kijken naar je pagina’s. Die worden gecontroleerd op overbodige stukken code die de laadtijd verlengen.

9. Zorg voor een mobielvriendelijke site

Wist je dat Google een aparte ranking maakt voor desktop sites en voor mobiele sites? SEO optimalisatie heeft dus ook te maken met een responsive webdesign. Dat betekent dat het ontwerp zich goed aanpast aan het device waarop de website bezocht wordt. Neem daarvoor een goede webdesign specialist in de arm.

10. Zoek naar kapotte links

Een link verwijst door naar een andere pagina op het web. Maar wat als die pagina niet meer bestaat? Of de pagina heeft een nieuw webadres en er is geen redirect gemaakt? Dan heb je dus een broken link. Hiervoor kom je op een error 404 not found-pagina. Dit is niet bevorderlijk voor je SEO, maar het is ook niet iets dat je volledig in de hand hebt. Je krijgt immers ook links van andere websites. Een SEO hulp kan je helpen met het opsporen van deze broken links en deze weer goed zetten. Voor de links waar je niks aan kunt helpen, kun je een goede 404-pagina maken. Biedt daarin bijvoorbeeld je excuses aan voor het ongemak of voeg iets luchtigs toe om de spanning te breken en plaats een link naar je homepage of alternatieve pagina, zodat je de bezoeker niet kwijtraakt.

11. Intern doorlinken

Op het gebied van SEO optimalisatie kun je een groot verschil maken met de links die je plaatst. Dat zit zo: Een pagina wordt voor Google belangrijker wanneer er vaker naar wordt doorgelinkt. Wanneer je vanaf minder belangrijke pagina’s vaker doorlinkt naar belangrijkere pagina’s trek je de verdeling van autoriteit bij Google een beetje naar de belangrijkere pagina’s toe. Ook doe je er goed aan om een zoekwoord in de ankertekst van de link te verwerken. Dat is voor Google namelijk een extra aanwijzing dat die pagina iets met het zoekwoord van doen heeft. Soms kun je ook ergens naar doorlinken zonder dat je daar autoriteit aan door wil geven. Dan geef je de link in html de code <nofollow> mee. Dat gaat bijvoorbeeld om links naar een loginpagina.

12. Zet belangrijke pagina’s in de footer

Bij intern doorlinken geef je dus autoriteit door aan de belangrijkste pagina’s. Om zeker te zijn van het feit dat je veel doorlinkt naar die pagina’s, kun je ervoor kiezen om links in je footer op te nemen. Dat is de balk die je onderaan een website ziet waar allerlei links in staan. Dit doet men zowel om de bezoeker het gemakkelijker te maken om door de website te navigeren, maar ook in het kader van SEO optimalisatie.

13. Zorg voor een homeknop met een link erin

De belangrijkste pagina is vrijwel altijd je homepage. Daar wil je dus vaak naar doorlinken. Ook is dat vaak de pagina die overzicht geeft aan je site. Ook voor de bezoeker is het dus prettig om altijd terug te kunnen naar home. Zorg dus altijd dat je een homepageknop hebt. Veel sites verwerken dit in hun logo.

14. Blijf altijd monitoren

SEO optimalisatie is niet iets wat je eventjes doet. Een SEO campagne bestaat niet, SEO is iets wat altijd doorgaat. Je bent als het ware verwikkeld in een race om positie 1 in Google, maar de race houdt niet op. Het is voor jou gewoon zaak om zoveel mogelijk op kop te liggen. Houd dus altijd een vinger aan de pols wat betreft je SEO. Houd je posities vast op je belangrijkste zoekwoorden? Realiseer je groei met de inspanningen die je doet of verlies je juist terrein? Probeer in ieder geval maandelijks een goede SEO check te doen en maak een plan van aanpak aan de hand van de gegevens die je krijgt.

15. Pas je aan aan nieuwe ontwikkelingen

Mensen zochten vroeger anders dan nu. Doordat het internet alleen maar uitbreidt wordt de aangeboden informatie steeds specifieker. Mensen weten dit ook en voeren daarom steeds meer specifieke zoektermen in in Google. Hierdoor wordt het steeds relevanter om je verder op een niche toe te spitsen op het gebied van SEO optimalisatie.

Daarnaast heb je de opkomst van gesproken zoekopdrachten. Via spraakgestuurd zoeken, maar ook via tools als Siri of Alexa worden steeds meer dingen opgezocht via spraak. Het is helemaal niet ongewoon om te vragen: “Oké Google: Waar vind ik een Italiaans restaurant in Utrecht?”. Google gaat vervolgens het hele internet af op zoek naar het antwoord. Jij kunt het Google daarbij makkelijk maken en precies deze vraag in bijvoorbeeld een H2 zetten. Grote kans dat Google ineens die specifieke alinea begint voor te lezen. Zo kun jij jouw SEO optimaliseren voor spraakgestuurd zoeken.

SEO optimaliseren met de Online SEO Specialist

Wil jij sprongen maken in Google? Hopelijk had je dan wat aan dit blogartikel. Mocht je willen weten hoe jouw website er nu globaal voorstaat, vul dan onze gratis SEO scan in. Hierin geven we je snel een beeld van hoe je ervoor staat op de genoemde onderdelen van SEO optimalisatie en waar nog verbetering te boeken valt. Ook kunnen we je uiteraard begeleiden in je SEO inspanningen en kun je zelfs je SEO uitbesteden. Vul dus die SEO scan in of neem contact op!

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.