Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wanneer je je gaat verdiepen in online marketing dan komen er al snel twee termen op je pad die steeds in één adem genoemd worden: SEO en SEA. Beide zijn onderdeel van zoekmachine marketing en beide worden vaak gedaan door bedrijven die goed vindbaar willen zijn online. Desondanks zijn het heel verschillende vormen van marketing met heel andere aandachtspunten en ook heel andere uitkomsten. Er is geen goed of foute keuze tussen deze twee, maar er moet wel goed over nagedacht worden. In dit blog legt de Online SEO Specialist je alles uit over het verschil tussen SEO en SEA.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Wat is SEO?

In het kort is SEO, Search Engine Optimization, het optimaliseren van een website voor een hoge ranking in Google op bepaalde zoektermen. Hierbij moet de website technisch op orde zijn, moeten er sites naar een jouw site doorlinken en moet je site geoptimaliseerd zijn op bepaalde zoekwoorden. Hierdoor gaat Google jou relevanter inschatten op bepaalde zoekwoorden en kom je dus ook hoger in de Search Engine Results Page (SERP). Belangrijk om hierbij te melden is dat je dus niet hoeft te betalen voor deze positie in de SERP. Dit gaat vanzelf, daarom noemen we dit ook wel ‘organische zoekresultaten’.

Wat is SEA?

Bij SEA, Search Engine Advertising, betaal je om hoog in de SERP te komen. We hebben het wel over zoekmachine advertenties, maar eigenlijk draait het allemaal om Google Ads. Uiteraard bestaan er andere zoekmachines dan Google, maar Google is veruit de marktleider en ruim 90% van Nederland gebruikt Google. Je zet dus eigenlijk vooral in op Google Ads. Hierbij biedt je een bepaald bedrag per klik. Het is dus no-cure-no-pay, je betaalt alleen als iemand op je zoekresultaat klikt.

Organische en betaalde zoekresultaten

In de voorbeeld SERP die je hier ziet, zie je zowel betaalde als organische zoekresultaten. De resultaten met Advertentie zijn ingekocht via Google Ads, de resultaten daaronder zijn volgens Google het meest relevant op dat zoekwoord. Met SEA wordt je dus één van de bovenste resultaten. Met SEO wordt je het hoogste organische zoekresultaat. Je kunt natuurlijk ook voor allebei gaan. Wat wanneer de beste strategie is? En hoe je überhaupt begint met SEO of SEA? Dat leggen we je uit!

Hoe werkt SEO?

Bij SEO optimaliseer je jouw site dus voor een hoge ranking in Google. Hierbij ga je vooral aan het verbeteren van je eigen site zodat hij hoger gaat scoren in de SERP. Het doel daarvan is om meer bezoekers naar je site te lokken en die te converteren tot klanten. Hiervoor moet je dus met een goede site komen, maar eerst moet je weten op welke zoekwoorden je überhaupt wil scoren.

Zoekwoorden

Om erachter te komen op welke zoekwoorden je wil scoren, moet je zoekwoordonderzoek doen. Je wil te weten komen hoe vaak welke zoekterm wordt ingevoerd in Google. Zo weet je welke zoektermen relevant zijn om een pagina voor te schrijven en welke niet. Ook kun je alvast nadenken over de zoekintentie waarmee mensen een bepaalde zoekterm invoeren. Willen ze alleen informatie of willen ze ook echt de portemonnee trekken?

Technische SEO

Wanneer je weet op welke zoekwoorden je gaat inzetten, ga je zorgen dat je site perfect functioneert en dat de robots van Google die je site in kaart brengen alles goed kunnen vinden. Dit doe je via technische optimalisatie. Zo probeer je bijvoorbeeld de laadtijd van je site te verkorten en zorg je dat alle gegevensuitwisseling goed beveiligd is. Verder deel je de zoekwoorden in per pagina en zorg je ervoor dat ieder zoekwoord maar op één pagina benadrukt wordt. Zo creëer je uiteindelijk een duidelijke indeling van je site waar voor de Google robots alles gemakkelijk te vinden is.

Content creatie en optimalisatie

Nu je weet welke pagina’s je gaat aanmaken is het tijd om content te maken voor die pagina’s. Dat is voornamelijk tekst, maar het werkt bijvoorbeeld ook heel goed om afbeeldingen toe te voegen. Wat voornamelijk belangrijk is bij een goede SEO-tekst is dat er zoekwoorden in worden verwerkt. Dit doe je op belangrijke plekken zoals in de titel en in de tussenkoppen.

Linkbuilding

Ten slotte wil je nog autoriteit opbouwen met Google. Daardoor gaat Google je namelijk als een betrouwbare partij zien en zet het algoritme je ook gemakkelijker bovenaan in de SERP. Dit doe je door andere websites naar jouw site te laten linken. Google ziet dit als verwijzingen naar jouw site, waardoor je als een meer geloofwaardige partij wordt gezien. Lees hier meer over linkbuilding.

Voor- en nadelen van SEO

  • Het grootste voordeel van SEO is veruit dat het praktisch gratis is. Je hoeft niet te betalen voor kliks. Je hoeft alleen een goede site te bouwen en je kunt al bovenaan komen in Google op allerlei zoektermen. Dit gaat natuurlijk niet op wanneer je kiest voor SEO uitbesteden aan een bureau.
  • SEO is ook heel duurzaam. Wanneer je eenmaal een hoge positie hebt op een bepaald zoekwoord, dan zak je daar niet zomaar heel snel op en door dit regelmatig bij te werken kun je ook lang een hoge positie houden.
  • SEO is tijdsintensief. Om hoog te scoren in de organische zoekresultaten zul je, zeker op populaire zoekwoorden, een ontzettend goede site moeten bouwen en zul je bijvoorbeeld heel veel webteksten moeten schrijven.
  • SEO duurt lang. SEO is voor ondernemers die op de lange termijn denken. Je komt namelijk niet zomaar zo 1,2,3 bovenaan in Google. Zeker als het een moeilijk zoekwoord betreft dan kan het rustig een jaar duren tot je voldoende autoriteit hebt opgebouwd om hoog te scoren.

Hoe werkt SEA?

Ook bij SEA probeer je, net als bij SEO, meer mensen naar je site te lokken. Hier doe je het echter door te betalen voor je kliks. Google zet jou bovenaan, de consument klikt en jij betaalt Google voor de extra bezoeker op je site. Hoeveel je daarvoor betaalt, daar bied je voor. Google maakt vervolgens een inschatting van de kans dat iemand daadwerkelijk op die advertentie klikt, oftewel hoe goed is je advertentie, en natuurlijk naar het geboden bedrag. Zo maximaliseert Google de opbrengst die het met advertenties binnenhaalt.

Zoekwoorden

Ten eerste moet je weer weten op welke zoekwoorden je wil scoren. Wanneer je Google Ads gebruikt kun je hier gratis Google Keyword Planner voor gebruiken. Hierbij is het nog belangrijker dat je kijkt naar de zoekintentie. Je wil namelijk geen geld uitgeven aan mensen die informatie zoeken, of in ieder geval niet te veel. Het geld dat je aan advertenties uitgeeft moet zich weer uitbetalen in conversies.

Advertentie creatie en optimalisatie

Hoe je adverteert is cruciaal voor het succes van je Google Ads-campagne. Ten eerste moet je mensen laten klikken op jouw site, maar je wil ook dat ze met de juiste verwachtingen komen zodat je ze vanaf daar mee je salesfunnel in kunt trekken. De conversie is belangrijker dan de klik, anders loop je namelijk alleen maar leeg op advertentiegelden.

Campagnebeheer

Een SEA-campagne moet je constant bijhouden. Je bent steeds geld aan het uitgeven, je moet er alleen wel voor zorgen dat dat geld wel jouw doelen dient. Blijf dus monitoren hoeveel extra verkeer op je site je advertenties opleveren en houd bij wat die allemaal doen. Zo kun je inschatten of je campagne nut heeft en of er eventueel wat moet worden aangepast.

Voor- en nadelen van SEA

  • Met SEA boek je snelle resultaten. Vanaf het moment dat je advertenties gaat draaien, sta je meteen bovenaan in de SERP.
  • Meer controle over wat je uitdraagt: Je hebt volledige controle over waar je op inzet, wat je boodschap is en je kunt tot op de cent nauwkeurig je budget afmeten.
  • SEA is goed meetbaar. Je kunt goed meten wat het effect is van je campagne. Hoeveel kliks heb je? Hoeveel sales levert dat op? Wat is je ROI? Met Ads kun je het in realtime checken

Nadelen:

  • SEA kan duur zijn. Iedere gebruiker kan bieden op een zoekwoord en bij hevige concurrentie kunnen de kosten dus al snel hoog oplopen.
  • SEA is tijdelijk. Waar je met SEO resultaten kunt boeken die lang aanblijven, ben je met SEA weer zo goed als onvindbaar wanneer je stopt met betalen.
  • SEA word als minder betrouwbaar gezien. Veel mensen scrollen standaard meteen langs de betaalde zoekresultaten naar de organische resultaten, die zijn namelijk over het algemeen beter

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen SEO en SEA?

SEO en SEA zijn dus allebei manieren om meer mensen naar je website te trekken. De één is gratis de ander is snel met resultaat leveren. De één geeft langdurige resultaten, de ander geeft direct resultaten. De keuze tussen SEO of SEA is geen verplichte, je kunt ook prima SEO en SEA door elkaar gebruiken.

Wanneer kies je voor SEO?

SEO is gratis en geeft lange termijn resultaten. Nadeel is echter dat het veel tijd en inspanningen kost. Wanneer je tijd dus nog niet bijzonder veel waard is, maar je wil wel online beter gevonden worden, dan is SEO een uitstekende strategie voor jou. Ook bestaan er veel nichemarkten waar het relatief eenvoudig is om bovenaan te komen als er een sterk SEO-bureau achter je staat. Dan kun je dus beter kiezen voor SEO, want heb je geen kosten per klik, wat op de lange termijn vrijwel altijd voordeliger is.

Wanneer kies je voor SEA?

SEA is dus de betaalde, snelle tegenhanger van SEO. SEA is dan ook meer geschikt wanneer je wat meer geld te besteden hebt en je vooral snel resultaten wil zien. Ook wanneer je jouw website een kickstart wil geven kun je alvast mensen naar je site lokken via advertenties terwijl je nog autoriteit opbouwt bij Google. Deze kun je vervolgens stoppen wanneer je ook organisch vindbaar bent, maar dat hoeft niet. Een gecombineerde strategie is ook goed mogelijk.

Wanneer kies je voor beide?

Wanneer je echt goed gevonden wil worden. In markten met veel concurrentie wordt vaak zowel SEO als SEA gebruikt om mensen te lokken. Wanneer je twee keer op pagina 1 staat in de SERP, kom je als betrouwbaarder en relevanter over waardoor je Click Through Rate exponentieel stijgt. Daarbij neem je meer plekken in die je concurrenten dus niet meer kunnen bezetten. Nadeel hiervan is natuurlijk dat je dubbele inspanningen doet.

Gecombineerde SEO en SEA strategie

SEO en SEA zijn helemaal geen zaken die elkaar per se uitsluiten. Sterker nog, met een goede strategie kan het elkaar zelfs versterken. Je hebt bijvoorbeeld al een zoekwoordonderzoek. Dat moet je voor allebei doen maar één onderzoek volstaat als je SEO en SEA combineert. Daarbij kun je tijdens je SEO optimalisatie eerst met SEA werken om alvast mensen op je site te hebben terwijl je via SEO aan het klimmen bent in de SERP. Zo kun je bijvoorbeeld alvast analyses doen voor je conversie en dat ook meteen meenemen bij het optimaliseren van je website. Zo bouw je dus langzaam aan je site en je reputatie.

Ten slotte kijkt Google dus ook naar jouw website en hoe waarschijnlijk het is dat iemand op jouw link klikt. Dat heeft voor een groot deel te maken met de kwaliteit van jouw website. Wanneer je website goed is, zet Google je sneller bovenaan bij Ads, waardoor SEO en SEA elkaar kunnen versterken.

Online SEO specialist

SEO en SEA door de Online SEO Specialist

Kies je voor SEO, SEA of voor allebei? Geen keuze is goed of fout, zo lang er maar een goed plan achter zit. Twijfel je hier na deze blog nog over? Neem dan contact op met onze SEO consultants. Wij werken met een team van specialisten op het gebied van alles wat met zoekmachine marketing te maken heeft en we hebben al meer dan honderd bedrijven hoog in Google gekregen op relevante zoekwoorden. Vul dus het contactformulier in en plan een afspraak met de Online SEO Specialist.

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.