SEO strategie

Hoe stel je een SEO strategie op?

In 6 stappen naar een site waarmee je scoort

Een SEO strategie is nodig omdat zoekmachine optimalisatie iets is waar je wel wat langer mee bezig bent. Het kan op een lastig zoekwoord wel een jaar duren totdat je bovenaan staat in de Search Engine Results Page (SERP) op een bepaald zoekwoord. Voor zo’n project kun je maar beter met een goed plan komen. Zeker gezien het feit dat zoekmachine optimalisatie vrijwel alle aspecten van je site omvat wanneer je het goed doet. Maar waar begin je? En op welke zoekwoorden ga je eigenlijk optimaliseren? Hier heb je keuzes in en je kunt het beste die knopen vroeg in het SEO proces doorhakken. Zo kun je namelijk strategisch met SEO aan het werk gaan. Wij vertellen je hoe je in 6 simpele stappen strategisch je site naar de top kunt brengen!

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

1. Zoekwoordonderzoek

De eerste stap van je SEO planning is het doen van zoekwoordonderzoek. Op basis daarvan deel je jouw site in. Je bepaalt bijvoorbeeld welke pagina’s je belangrijker maakt en welke minder belangrijk. Ook cluster je woorden om het schrijfwerk een beetje beperkt te houden.

Kies de juiste zoekwoorden

Misschien de belangrijkste stap die je zet in je SEO strategie is het kiezen op welke zoekwoorden je gaat inzetten. Hiervoor moet je weten hoeveel mensen er ongeveer maandelijks op een bepaalde zoekterm zoeken en hoe sterk de concurrentie is op een bepaald zoekwoord. Een SEO expert kan dat je vrij snel vertellen, maar er bestaan ook tools die je een stukje helpen daarmee; goede tools voor zoekwoordonderzoek zijn Google Keyword PlannerKWfinder en Ubersuggest.

Goudlokje en zoekwoordonderzoek

Het kiezen van de juiste zoekwoorden is een beetje als Goudlokje en de drie beren. Waarbij de hoofdpersoon alle bedden probeert, in alle stoelen zit en uit alle borden pap eet. Daarbij is zakt ze door het kleinste stoeltje en is de kleine bak pap te koud. De grote bak pap is te warm, de middelste is echter precies goed. Bij het kiezen op welke zoekwoorden je inzet is dat ongeveer hetzelfde. Je hebt algemene zoekwoorden waar ontzettend veel mensen op zoeken, maar waarbij het ook ontzettend lastig is om hoog te scoren in de SERP omdat de concurrentie moordend is. Aan de andere kant kun je ook op hele obscure long-tail zoekwoorden inzetten. Wanneer je een roze fiets met blauwe bel wil verkopen dan kun je wel inzetten op alleen het zoekwoord ‘roze fiets met blauwe bel’ maar daar zoekt waarschijnlijk geen mens op. Je komt dus wel bovenaan op dat zoekwoord, maar er is niemand die dat zoekwoord intypt om jou te vinden. Het uiteindelijke doel is om meer bezoekers naar je website te lokken en daarvoor moet je de zoekwoorden kiezen die precies passen bij hoeveel tijd of geld (in het geval van SEO uitbesteden) je in SEO wil steken. Dat is het belang van zoekwoordonderzoek.

Hoe weet ik of ik kansrijk ben op een zoekwoord?

Voor een goede SEO strategie moet je wel weten hoe jij ervoor staat en hoe je tegenstanders ervoor staan. Je kunt immers ook geen strijdplan voor een veldslag maken als je niet weet hoeveel manschappen jij of je tegenstander heeft, of in ieder geval een inschatting daarvan. Een belangrijke graadmeter is de autoriteit die een site heeft. Deze graadmeter, ontwikkeld door Moz, geeft aan hoe hoog Google een site in het vaandel heeft staan en hoe groot de kans daarom is dat die site hoger komt. Dit noemen we Domain Authority (DA). Grote bekende site hebben vaak een hele hoge DA, dicht bij de maximale score van 100. Daarom zie je bijvoorbeeld Wikipedia of Amazon bovenaan staan op veel zoekwoorden. Via veel SEO tools zie je de DA of een goede inschatting daarvan. Een goede strategie voor je SEO is dus om de SERP te checken voor het zoekwoord waar je op wil ranken en kijk hoe hoog de DA’s zijn. Als ze allemaal 15 punten hoger liggen dan die van jou is het waarschijnlijk beter om een wat makkelijker zoekwoord te kiezen en van daaruit autoriteit op je website op te bouwen.

2. Strategisch je site indelen

Wanneer je eenmaal je zoekwoorden hebt gevonden, wees niet verbaasd als je een excelsheet met honderden zoekwoorden hebt. Wanneer je dat bestand hebt is het tijd om te bepalen op welke zoekwoorden je wil scoren. Daar ga je namelijk een pagina voor schrijven. Als het goed is heb je ook zoekwoorden gevonden die er ontzettend op lijken. Je gaat niet voor ieder zoekwoord een pagina maken. Dat zou teveel werk zijn en het zou op den duur ook voor iedereen verwarrend worden. Voor jou als schrijver, voor de klant en ook voor Google. De kans is groot dat er zoekwoordkannibalisatie optreedt. Dat houdt in dat een andere pagina van jou in de SERP komt dan het zoekwoord waarvoor je de pagina schreef. Wanneer dat gebeurt kun je de pagina’s samenvoegen.

Je kiest voor een pagina het hoofdzoekwoord en alle daaraan verwante zoekwoorden verwerk je als secundair zoekwoord in de tekst. Twijfel je of je voor een zoekwoord een aparte pagina moet maken of dat het een secundair zoekwoord is? Kijk gewoon wat je concurrenten hebben gedaan! Ze staan niet voor niks hoog in Google op dat zoekwoord.

SEO strategie is prioriteiten stellen

Nadat je de zoekwoorden hebt verdeeld over de pagina’s die je gaat aanmaken kun je aan het werk met het uitrollen van een site-architectuur. Hierbij draait het vooral om prioriteiten stellen en een slimme indeling maken van je website. Waarschijnlijk zijn er een aantal hoofdzoekwoorden waar je flink op wil scoren. Die plaats je bovenin je structuur. Daar onder plaat je de pagina’s die gelieerd zijn aan die pagina. Daar weer onder kun je eventueel nog een niveautje er onder maken. Online SEO specialist raad je af om veel meer dan 3 of 4 niveaus in je site aan te brengen. Het moet namelijk wel overzichtelijk blijven voor Google en de gebruiker. Dit moet je een beetje zien als het navigatiemenu bovenaan een pagina waar een woord staat, dat blijkt een drop-down menu en die woorden kunnen op zichzelf ook nog een klein drop-down menu hebben. Meer dan dat moet je niet doen, dan wordt het te verwarrend.

Wat is linkjuice?

Er zou nu een stuk moeten komen over SEO strategie en intern doorlinken, maar eerst moeten we even uitleggen wat linkjuice is, want daar heeft intern doorlinken alles mee te maken. Een domein kan een bepaalde autoriteit hebben. Ook een losse pagina heeft dat. Die autoriteit kun je ook voor een stukje doorgeven. Dat doe je door een linkje naar desbetreffende pagina te sturen. Die autoriteit stroomt dus naar een andere pagina. Dit wordt door mensen in de SEO ook wel linkjuice genoemd.

SEO strategie: sitestructuur

Het belang van intern doorlinken

De linkjuice die je op verschillende pagina’s hebt kun je doorgeven door naar die pagina te linken. Dat wordt dan ook veel gedaan. Je kunt als het ware kringetjes maken waar die linkjuice de hele tijd rond gaat en zo de autoriteit van de pagina’s versterkt. Voor Google wordt het ook duidelijk dat pagina’s bij elkaar horen. Daarom link je vooral veel tussen pagina’s die je onder dezelfde hoofdpagina hebt gezet. In de afbeelding zie je een voorbeeld van een mogelijke sitestructuur voor dieren. Het is logisch om op de pagina over honden even te noemen dat het een zoogdier is en daar dan ook naar door te linken. Ook kun je de rassen even benoemen. Ook kun je bij hondenrassen doorlinken naar andere rassen en naar de algemene pagina. Het is al minder logisch om bij een Golden Retriever ineens naar krokodil door te linken. Zo krijg je een silo-structuur in je website. Via een silo-structuur wordt het voor Google eenvoudig om te achterhalen waar een website over gaat en welke pagina’s er bij elkaar horen.

3. Content maken

Een volgende belangrijke stap in je SEO-planning is het maken van content. Dit heeft wat minder met strategie te maken. Je moet vooral gewoon veel schrijven en relevant te blijven. Wel is het handig om te kijken wat er goed werkt en wat niet. Dit kijk je af bij de concurrentie. Hoeveel tekst hebben zij op de pagina staan? Hoe vaak komt het zoekwoord daarin voor? Zoekwoorddichtheid is belangrijk bij SEO. Vaak zeggen ze dat de zoekwoorddichtheid zo’n 0.5% tot 2% moet zijn. In werkelijkheid kun je beter gewoon even kijken wat de concurrentie ongeveer heeft gedaan en dan doe jij vervolgens ook zoiets qua zoekwoorddichtheid. Ook is het slim om te kijken waar zij het allemaal over hebben. Nou kun je dat als inspiratie nemen voor jouw stuk (nooit kopiëren! Dat is illegaal en Google heeft het door), maar je kunt natuurlijk ook kijken waar de anderen het juist niet over hebben. Zo kun je het verschil maken voor je doelgroep.
Vertel altijd je eigen verhaal en wees niet bang om lang door te schrijven. Google waardeert het namelijk wanneer er veel tekst is om uit te lezen. Dat geeft namelijk veel context om uit op te maken of de tekst relevant is. 300 woorden is het minimum voor een SEO-tekst, maar voor een wat moeilijker zoekwoord kun je rustig 1500 woorden of meer gaan tikken. Vaak is dat een kwestie van goed weten wat je wil gaan schrijven en een goede outline neerzetten. Wanneer je dat eenmaal hebt staan is de rest van het schrijfproces gewoon een invuloefening.

Naast het hebben van veel tekst waardeert Google het ook wanneer je afbeeldingen en video op je pagina hebt staan. Dat verbetert de gebruikerservaring en dat stelt Google op prijs. Het komt er in het kort op neer dat je vooral gewoon goede content op je pagina moet zetten. Schrijf daarom ook vooral in de eerste plaats voor je gebruiker en dan pas voor Google. De tijd waarin je vooral ontzettend veel zoekwoorden in je tekst moest proppen, keyword stuffing, ligt ver achter ons. Tegenwoordig kun je het zoekwoord ook wat vrijer in de tekst verwerken en hoef je ook niet meer zoveel keywords erin te verwerken. Houd gewoon de dichtheid van de concurrentie aan. Verder plaats je de zoekwoorden op tactische plekken, daarover later meer.

4. Optimaliseer je content en je site

Een belangrijk deel van je SEO strategie is het correct inzetten van je keywords. Dat doe je dus op de juiste plekken. Daarnaast is het belangrijk dat je site technisch op orde is zodat de zoekmachine iedere pagina kan vinden en je bezoekers ook graag op je site blijven. Dit stuk gaat dus over alles wat je in de back-end van je website nog kunt aanpassen om je SEO te verhogen.

Waar plaats je zoekwoorden?

Google leest een tekst zoals jij waarschijnlijk snel een tekst zou skimmen. Je kijkt dus eerst naar de titel, omschrijving, kijkt naar de tussenkoppen en kijkt daarnaast vooral naar de eerste zin van de alinea. Wanneer je dat doet bij een tekst dan heb je vaak al een heel goed idee van hoe de tekst in elkaar steekt en waar hij over gaat. De plekken waar je vaak komt, daar plaats je dus ook de zoekwoorden. Zo snapt Google dat jouw tekst veel met die zoekterm van doen heeft. Je hebt dus zoekwoorden in:

  • De SEO-titel
  • De meta omschrijving
  • De H1-tag
  • Meerdere H2 of lagere tags
  • Bij de eerste 25 woorden van de tekst
  • Meerdere keren in de eerste zin van een alinea

Wanneer je dit lijstje redelijk hebt afgewerkt, dan heb je bij de meeste zoekwoorden al meer dan genoeg gedaan qua zoekwoorden plaatsen, voor de rest is het algoritme geavanceerd genoeg om uit context te halen waar het over gaat.

Wat is er allemaal relevant om op je website te zetten?

Je staat er misschien niet bij stil, zeker niet wanneer je zoveel mogelijk tekst aan het schrijven bent, maar een belangrijk deel van je SEO strategie is ook bedenken welke zaken belangrijk zijn om op je site te zetten en welke niet, dan hebben we het vooral over afbeeldingen, modules en plug-ins. Dat zit zo. Je site mag niet te groot zijn qua bestandsgrootte. Daardoor gaat het namelijk te lang duren totdat je website is geladen. Google houdt daar niet van en straft dit af. Ook je klanten zijn waarschijnlijk snel vertrokken wanneer je site er te lang over doet om te laden. Waarschijnlijk kun je dit ver rekken met technische optimalisatie, maar uiteindelijk zul je vaak knopen moeten doorhakken. Bepaalde plugins kunnen zwaar drukken op je laadtijd en wanneer je hem niet écht nodig hebt doe je er waarschijnlijk goed aan om deze plugin te verwijderen. Wij kunnen je hiervoor ook van SEO advies voorzien.

5. Linkbuilding

 

Linkbuilding is het vergaren van backlinks, links vanaf andere sites. Deze zijn belangrijk voor de autoriteit die jouw website heeft bij Google. Met goede linkbuilding kun jij jouw site belangrijker maken in de ogen van Google en zo makkelijker bovenaan komen op relevante zoekwoorden. Dat is in een notendop het nut van linkbuilding. Omdat je hier een groot verschil mee kunt maken doe je er vaak goed aan om linkbuilding een groot deel van je SEO strategie te maken.

Wie gaat jouw linkbuilding doen?

We zeiden net niet voor niets dat je met goede linkbuilding een groot verschil kunt maken in je SEO strategie. Linkbuilding kan namelijk ook tricky business zijn wanneer je besluit: “ik ga linkbuilding zelf doen”. Voorheen werden er namelijk allemaal black hat SEO-technieken toegepast bij linkbuilding die niets bijdroegen aan de gebruikerservaring op het internet in het algemeen. Daarom wordt dit tegenwoordig vaak hard afgestraft door Google. Linkbuilding wordt daarom vaak overgelaten aan een SEO bureau met mensen die precies weten waar ze mee bezig zijn en jou daarom juist verder brengen in je SEO strategie in plaats van terug.

Hoe doe je je eigen linkbuilding?

Wanneer je eerst zelf je eigen links wil vergaren dan kan dat natuurlijk ook. We willen je alleen op het hart drukken dat je goed uitkijkt met wat je doet. Zorg ervoor dat je goed weet waar je mee bezig bent en koop absoluut niet zomaar een willekeurig pakket aan backlinks. Daarmee breng je jezelf namelijk vaak meer in de problemen dan dat het iets voor je oplost. Je kunt beter sites die dicht bij je staan zoeken. Stuur bijvoorbeeld een persbericht in voor de site van de lokale krant of schrijf een keer een gastblog voor een vakblad met daarin een linkje naar jouw website.

Online SEO specialist

6. SEO strategie | conversie

Conversie onderdeel maken van je SEO strategie klinkt misschien tegenstrijdig, maar eigenlijk zouden deze twee elkaar juist moeten versterken. Een site die goed is op conversie, maar geen bezoekers heeft is niets, maar ook een site die veel bezoekers trekt die niks kopen is waardeloos. Je moet allebei hebben. Zorg er dus voor dat je ook conversie optimalisatie meeneemt in je SEO strategie

Hoe implementeer je conversie in je SEO strategie?

Conversie is dus belangrijk, maar hoe zorg je daarvoor wanneer je met SEO bezig bent? Dat is vrij eenvoudig. Het draait er vooral om dat je niet alleen voor Google schrijft, maar vooral voor je klant. Wat je nu leest is weliswaar een SEO tekst, maar hij is ook zeker gericht op conversie. Door strategisch zoekwoorden te gebruiken kun je tegenwoordig goede en lange blogs schrijven die ook nog eens samen gaan. Daarbij kan het gebruik van interne links bijdragen aan de vindbaarheid van je websites, maar kan het je bezoeker ook langer op de website vasthouden. Wanneer je dit strategisch doet, kun je een bezoeker zo meenemen in een verkoopfuik om zo je bezoeker uiteindelijk over te halen tot een aankoop of offerteaanvraag.

Conversie die je SEO strategie niet hindert

Veel dingen kunnen ook prima hand in hand gaan. Vaak hoef je nauwelijks bang te zijn dat conversie en SEO in elkaars vaarwater gaan liggen. Vaak heeft conversie bijvoorbeeld te maken met call to action-buttons, deze kun je prima plaatsen zonder dat je SEO daar onder hoeft te lijden. Let vooral op wanneer je bijvoorbeeld invulformulieren gaat plaatsen via een plugin. Dat kan de bestandsgrootte van je pagina flink vergroten en daardoor wordt je site dus trager.

SEO strategie van de Online SEO Specialist

Bij een SEO strategie komen dus allerlei keuzes kijken. We begrijpen het wanneer je niet iedere knoop met evenveel zekerheid durft door te hakken. Google heeft nergens duidelijke spelregels staan en je weet dus ook nooit goed wat goed is en wat niet. Daarom staat de Online SEO Specialist voor je klaar. Wij zorgen ervoor dat jij met een SEO strategie kunt beginnen waardoor je weet wat je aan het doen bent. Ook kun je ons inschakelen voor losse zoekwoordonderzoeken, technische optimalisatie of linkbuilding. Ben je benieuwd hoe jouw site ervoor staat? Vul dan de gratis SEO scan in en vraag meteen een offerte aan wanneer je met ons het SEO-avontuur wil aangaan.

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.