Content optimalisatie

Wat is content optimalisatie en hoe werkt het?

Content optimalisatie is het verbeteren van je oude content waar je weinig of helemaal niets aan hebt. Dat kan te maken hebben met dat het niet gevonden wordt of omdat er verkocht op zou moeten worden, maar niemand een aankoop doet. In beide gevallen valt daar wat aan te doen. Je zal de content moeten optimaliseren op het gebied van SEO of op het gebied van conversie wanneer je er nog iets mee zou willen. Waarom je dat doet en hoe dat werkt? Dat leggen we je uit.

Conversie en SEO content optimalisatie

Content optimalisatie kun je om verschillende redenen doen. Dit heeft altijd te maken met het doel dat je met de pagina hebt. Bij de meeste sites heb je 3 opties:

  • De pagina moet bezoekers trekken (SEO)
  • De pagina moet bezoekers over de streep trekken voor een aankoop of offerte (conversie optimalisatie)
  • De pagina moet bezoekers trekken én conversies opleveren

Online SEO Specialist verwacht je natuurlijk vooral als expert op SEO content optimalisatie, maar wist je dat we ook conversie-experts in ons team hebben? Daarbij hebben de meeste SEO experts een achtergrond in marketing en naast dat we weten hoe zoekmachine optimalisatie werkt kunnen we dus ook prima kijken naar de conversie van jouw pagina’s.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Wat SEO content optimalisatie voor jou kan betekenen

Niet alles wat je doet op het gebied van SEO pakt altijd zo uit als jij gewild had. Wanneer je site verder technisch goed op orde is en je ook al een stevig linkprofiel hebt opgebouwd, dan wordt het tijd om eens goed naar je content te kijken. Je hebt soms content die helemaal niet rankt of die het maar matig doet in de zoekresultaten. Wat vooral interessant is, zijn de pagina’s die het niet goed genoeg doen. Alles wat niet op pagina 1 staat is bij ons per definitie niet goed genoeg.

Optimaliseren om op pagina 1 te komen

Wanneer je via Google Search Console kijkt hoe jouw pagina’s het de afgelopen tijd hebben gedaan, zie je vaak de gemiddelde ranking en het aantal kliks. Vaak wanneer een pagina niet in de top 10 staat, heeft het waarschijnlijk helemaal geen kliks op dat specifieke zoekwoord. Zeer sporadisch komt iemand ooit op pagina 2 van Google. Wanneer je net niet op pagina 1 staat, heb je echter wel vaak het potentieel om met je content door te stoten naar pagina 1. Zo haal je al snel een stuk meer bezoekers binnen. Dit zijn vaak slechts een paar kleine aanpassingen.

Optimaliseren om de top te bereiken

Wanneer je eenmaal op de eerste pagina staat is het nog niet tijd om onderuit gezakt bezoekers te verwelkomen. The sky is the limit. Wist je bijvoorbeeld dat een tweede positie al snel 10 keer meer kliks oplevert dan een negende positie in Google? En een nummer 1 positie heeft vervolgens nog eens het dubbele aantal kliks. Ook wanneer je al wel goed, maar niet top bent op het gebied van ranking, valt er vaak dus nog een wereld te winnen door je content te optimaliseren. Hoe je dat doet? Daar gaan we het vervolgens over hebben.

6 manieren om jouw content te optimaliseren voor SEO

Optimaliseren van content is niet een vast riedeltje dat je afloopt. Sommige dingen zijn goed aan je content, andere dingen moeten verbeterd worden. Daarom geven wij je een lijstje van 6 factoren waar je zeker even op moet letten wanneer je jouw pagina’s gaat verbeteren:

1. Inventariseren en eventueel schrappen

Duik eens in Google Search Console. Welke pagina’s scoren goed en op welke zoekwoorden doen ze dat? Hiermee kun je altijd wel iets vinden om aan te gaan passen. Ook pagina’s die het goed doen moet je namelijk regelmatig bijwerken om ze actueel en waardevol te houden. De pagina’s die het minder goed doen zul je flink onder handen moeten nemen. Ten slotte heb je waarschijnlijk ook een lijst met pagina’s die helemaal niks doen in Google. Deze pagina’s nemen echter wel ruimte in op je site, kunnen je crawlbudget kosten en kunnen ook kannibaliseren op zoekwoorden waar je ze niet voor hebt geschreven. Kijk daarom eens kritisch naar deze content en besluit of je gaat optimaliseren of dat je de pagina verwijdert.

Je kunt natuurlijk wel de informatie behouden en die bijvoorbeeld toevoegen aan een aanverwante pagina. Ook kun je van de geschrapte pagina een 301-redirect maken om niet meteen alle autoriteit uit het raam te gooien.

2. Maak je content ‘rijker’

Men zegt wel eens: “schrijven is schrappen”, maar bij SEO is dat lang niet altijd het geval. Natuurlijk wil je een tekst die niet al te wollig is en het moet lekker weg lezen, maar zorg er wel voor dat je voldoende content hebt. Google kijkt de laatste tijd namelijk steeds meer naar ‘rijke content’. Dit houdt vooral in dat webteksten langer mogen worden zodat Google een goed idee krijgt van waar je het over hebt en weet het ook zeker dat je voldoende content te bieden hebt. Je kunt bijvoorbeeld, wanneer een pagina niet scoort, een pagina samenvoegen met een andere pagina om er een ‘monsterartikel’ van te maken. Deze artikelen doen het vaak goed bij zoekmachine optimalisatie.

3. Werk je meta-tags bij

Het eerste waar Google naar kijkt, en daarmee de belangrijkste stukken content om te optimaliseren, zijn de meta tags. Die zie je in de zoekresultaten nadat je iets hebt opgezocht. Dit is een titel en een beschrijving. Verwerk altijd een zoekwoord in de titel en de beschrijving en eventueel een verbastering daarop. Je kunt ook nog een pakkende aanzet tot actie toevoegen. Of ga voor een originele eyecatcher om je doorklikpercentage een boost te geven.

4. Voeg interne én externe links toe

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Dat betreft niet alleen links vanaf andere sites, maar ook interne linkbuilding is daarbij relevant. Kijk daarom altijd of je ergens in je teksten niet kunt doorlinken naar een aanverwante pagina die relevant zou kunnen zijn voor de lezer. Misschien wil jij als lezer van dit artikel wel meer weten over linkbuilding. Dan verwijzen wij je door naar een monsterartikel daarover en gebruiken we een zoekwoord of een zelfs een long-tail zoekwoord als ankertekst om die pagina ook een handje te helpen. Zo optimaliseer je met de content van één pagina eigenlijk je hele site. Daarbij is een interne link vaak behulpzaam voor de lezer, net als een externe link. Het lijkt soms tegenstrijdig met het oog op SEO, maar externe links doen het zowel goed voor je klant als voor je SEO.

5. Check of je content nog actueel is

Wanneer je al langer bezig bent met SEO is de kans groot dat je naar sommige pagina’s al een paar jaar niet meer naar hebt omgekeken. Hoog tijd dus om daar de content van te actualiseren. Als er allerlei onwaarheden op staan, doordat de ontwikkeling zo hard vooruit zijn gegaan is het een goede optie om gewoon de hele tekst opnieuw te schrijven met de kennis van nu. Een verse tekst wordt opgemerkt door Google en dat wordt gewaardeerd. Google weet zo dat je content actueel is. Wanneer je onlangs je content nog had vernieuwd is herschrijven natuurlijk een beetje overkill. Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om een update toe te voegen aan de tekst.

6. Schrijf nieuwe artikelen

Content optimaliseren kan ook het maken van nieuwe content betekenen. Wellicht kwam je er bij de inventarisatie achter dat je op bepaalde gebieden helemaal geen content hebt en wil je dat wel. Ook is het voor de actualiteit van je site raadzaam om regelmatig nieuwe content toe te voegen. Niet alleen is het handig, maar ook omdat Google dan weet dat je site nog actueel is. De bezoeker heeft een reden om naar je site te gaan; wellicht is er wel nieuwe informatie om te consumeren. Wanneer je vaak relevante content, bijvoorbeeld in de vorm van blogs, toevoegt wordt je uiteindelijk een autoriteit bij je doelgroep.

Let op conversie bij het optimaliseren van je content

Je kunt dus op twee manieren je content optimaliseren. Namelijk voor SEO en voor conversie. In de regel pak je allebei tegelijk mee. Wanneer je namelijk een SEO tekst schrijft, wil je waarschijnlijk dat mensen wel doorklikken naar een verkoop- of contactpagina. Let wel altijd op dat je het doel van de pagina voor ogen houdt. Is het een landingspagina of hoef je alleen te converteren? Het grote verschil is dat er bij een pagina puur gericht op overtuigen, niet geschreven hoeft te worden voor SEO. Maar hoe schrijf je overtuigend? Daar zijn boeken over vol geschreven, maar wij hebben de 4 belangrijkste punten op een rij gezet:

Weet hoe je mensen moet aanspreken

Hoe spreek je je klanten aan in de offline wereld? Doe je dat ook op het internet? Weet je welke mensen jouw site bezoeken? Weten met wie je van doen hebt op het internet is lastig, maar wel ontzettend belangrijk. Wanneer je een aansprekende tekst wil, moet je de mensen immers op de juiste manier aanspreken. Spreek je de bezoeker met ‘jij’ of met ‘u’ aan? Vaak is het een kwestie van leeftijd. Welke van de twee je ook kiest, wees altijd consequent.

Verder pas je ook je schrijfstijl aan aan je doelgroep. Gebruik geen turbotaal bij senioren en maak een tekst voor een laagopgeleide doelgroep niet al te ingewikkeld. Het slechtste wat je kunt doen is namelijk het niveau van je doelgroep overschatten.

Let op de leesbaarheid van je tekst

Niet alleen je doelgroep niet overschatten is belangrijk, maar ook het goed laten lopen van zinnen. Zeker bij SEO teksten kunnen schrijvers de neiging om hele kromme zinnen te maken, zodat je maar een zoekwoord in een zin kunt proppen. Dit gaat echter wel ten koste van de leesbaarheid. Een klant die meteen weg is, omdat je tekst niet leesbaar is heb je niets aan al sta je nog zo hoog in Google. Een zoekwoord op een natuurlijke manier in een zin verwerken is oké, maar schrijf altijd in de eerste plaats voor je klant.

Weet waarvoor je schrijft

Waarom schrijf je een tekst? Wil je dat een klant doorklikt? Moet er meteen gekocht worden? Of misschien wil je wel gewoon je kennis delen via een interessant blog? Vaak heb je meerdere petten op. Dit artikel is bijvoorbeeld vooral om jou als lezer te informeren, maar natuurlijk willen we hier ook mee scoren in Google én hopen we eigenlijk dat je door onze expertise nu je hele SEO aan Online SEO Specialist wil uitbesteden. We hebben echter wel duidelijk het informeren onze prioriteit nummer één van deze tekst gemaakt. Dat was namelijk onze inschatting van de zoekintentie bij dit zoekwoord. Denk dus na waar een consument naar zoekt bij een zoekwoord en pas daar je content op aan.

Voeg altijd een call-to-action toe

Niemand maakt zomaar iets. Je wil altijd iets van je bezoeker. Ook als jouw site alleen maar gericht is op het informeren van mensen, dan wil je waarschijnlijk wel dat mensen zich bijvoorbeeld ook inschrijven op je nieuwsbrief. Daarom wordt er bijvoorbeeld vaak een blok midden in de tekst en onderaan de pagina toegevoegd waar je je e-mailadres of andere contactgegevens kunt achterlaten. De gemiddelde internetgebruiker is best wel wat gewend qua content marketing die op een dagelijkse basis over hem wordt uitgestort. Het is dus niet erg om hier redelijk schaamteloos in te zijn.

Neem gerust contact op met de Online SEO Specialist

Vond je dit nou een interessant blog en ben je benieuwd naar hoe jouw site ervoor staat en wat jij nog concreet zou kunnen optimaliseren aan je content? Of misschien is er juist wel veel verbetering mogelijk op het gebied van techniek of linkbuilding. Wij analyseren graag jouw website en we komen met concrete verbeterpunten die we uiteraard ook voor je uit handen kunnen nemen. Ben je benieuwd naar hoe jij kunt scoren in Google? Vul dan de gratis SEO scan van Online SEO Specialist in!

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.