SEO verhogen

Wanneer je al even bezig bent met je SEO verhogen, dan loop je tegen veel keuzes aan. Er zijn veel knopen die je moet doorhakken en waarschijnlijk kom je erachter dat er ontzettend veel is waar je rekening mee moet houden. SEO is dan ook ontzettend breed en omvat eigenlijk alles op jouw website. Bij alles wat je aanpast op je website komt bijna wel een factor kijken waarmee je je Google ranking verhogen kunt. Dit hoort er echter wel bij wanneer je echt het verschil wil maken ten opzichte van je concurrentie. Zij doen namelijk waarschijnlijk hetzelfde. Wanneer je jouw organische vindbaarheid wil verhogen dan heeft de Online SEO Specialist 16 goede tips voor je.

Neem je liever direct een SEO pakket af of doe je liever samen met ons je SEO marketing? Neem dan direct contact op!

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

1. Kies de juiste zoekwoorden

Waarschijnlijk heb je deze tip al duizend keer gehoord, maar we kunnen dan ook niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het kiezen van de juiste zoekwoorden is. De basis van je Google ranking verhogen is kiezen op welke zoekwoorden je wil scoren met welke pagina. Wanneer je een hoofdzoekwoord en enkele semantische zoekwoorden daarbij hebt gekozen, focus je dan op die keywords. Waarschijnlijk kun je daar ook wel een ander zoekwoord bij halen, maar dan is het voor Google niet meer duidelijk op welk zoekwoord het je hoog in de Search Engine Results Page (SERP) moet zetten. Focus dus altijd op één zoekwoord en hooguit een paar kleinere zoekwoorden die heel duidelijk bij dat zoekwoord horen. Zo is het voor de zoekmachine duidelijk waar het over gaat en is de kans ook groter dat je daar op gaat scoren.

2. Voorkom en verhelp zoekwoord kannibalisatie

Om nog even op de eerste tip om je vindbaarheid Google verhogen terug te komen, voorkom dat zoekwoorden elkaar gaan beconcurreren. Dat begint dus al bij het onderzoek doen, maar de kans is groot dat je in Google Search Console ziet dat bepaalde pagina’s niet ranken op een bepaald zoekwoord, maar een andere pagina daar juist wel scoort terwijl het niet de bedoeling is. Wanneer hij heel hoog staat dan laat je dat lekker zo, maar als de pagina niet op de eerste pagina staat, kun je dit beter aanpassen.

Dit doe je door de scorende pagina te de-optimaliseren voor dat zoekwoord en een andere pagina juist te optimaliseren of een hele nieuwe pagina aan te maken voor die zoekterm. Op de pagina die nu scoort haal je een aantal keren het zoekwoord weg en laat je het maar één of twee keer letterlijk staan. Vervolgens pak je de zoekterm waarop je de-optimaliseert en gebruik je dat als ankertekst om door te linken naar de pagina die je optimaliseert voor die zoekterm. Zo maak je duidelijk aan Google dat die pagina gaat over die zoekterm, ook maak je dit natuurlijk duidelijk aan je bezoeker op die manier.

SEO blokken

Wanneer je een pagina hebt geschreven om je Google ranking te verhogen op dat zoekwoord wil je natuurlijk wel de laatste stap goed doen, het uploaden. Hierbij voer je namelijk onder andere de metatags in. Dat zijn de titel, de beschrijving en de url-slug. Dit zijn de eerste dingen die Google en de bezoeker zien van je pagina. Dit is dus ontzettend belangrijk. Omdat zowel Google als de bezoeker dit als eerste zien, moet je ook goed nadenken over wat je hier opschrijft. Het moet namelijk goed zijn om je Google ranking te verhogen, maar ook om de bezoeker over te halen op je site te klikken. Je organische vindbaarheid verbeteren lukt immers alleen wanneer er daadwerkelijk klikken op jouw pagina. Eerder schreven we al een uitgebreid blog over het bedenken van een goede SEO-titel.

Idealiter heb je zowel in de titel als in de beschrijving een belangrijk zoekwoord en moet de titel ook voldoende pakkend en opvallend zijn om een klik uit te lokken. Bij de slug, het deel dat achter jedomeinnaam.nl/ komt, voer je meestal de titel of alleen het zoekwoord in. Houd de slug kort. Dat vindt Google prettig.

4. Je eerste alinea is het belangrijkst

Google is soms net een mens. Bij je Google ranking verhogen kijk je dan ook voornamelijk naar de dingen waar je bezoeker ook naar kijkt. Zo leest Google ook eerst de titel, gaat het dan kopjes scannen en zijn de eerste woorden vaak het belangrijkst. Je klant haalt hier uit of de pagina relevant is voor hem of haar. Google haalt daar uit waar de pagina over gaat. Verwerk daarom vooral zoekwoorden in het begin van de pagina en vooral aan het begin van de alinea. Dat is het belangrijkste deel van je SEO-tekst. Dit betekent echter niet dat je het verdere deel achterwege kunt laten.

5. Je SEO verhogen is veel schrijven

Wanneer je je organische vindbaarheid verhogen wil is het slim om ervoor te zorgen dat je zogenaamd ‘rijke’ content hebt. Rijke content is content waar Google goed uit kan halen waar het over gaat. Dit komt er vooral op neer dat je veel tekst op je pagina moet hebben staan. Zo heeft Google veel context om het onderwerp uit op te maken. Waar voorheen een webtekst van 300 woorden al volstond, is tegenwoordig een webpagina van 1500 woorden vrij normaal. Op moeilijke zoekwoorden zijn er zelfs pagina’s waar ieder bedrijf wel 3000 of 5000 woorden op heeft staan. Door veel te schrijven krijgt Google het idee dat je er veel vanaf weet (waarschijnlijk doe je dat dan ook) en ziet Google je daarom als een autoriteit op dat onderwerp. De autoriteit die op je domeinnaam rust groeit dan ook wanneer er meer content op je website staat. Wees dan ook niet bang om gestructureerd veel pagina’s met veel tekst aan te maken.

6. Begin met schrijven bij de tussenkoppen

Wanneer je een lange tekst maakt, dan is de kans groot dat je vaak het spoor bijster raakt in hoe je jouw verhaal gaat vormgeven. Goede SEO copywriting vergt een goede voorbereiding. Daarom is het belangrijk dat je je verhaal van tevoren helder hebt en van tevoren een goede opbouw van de tekst maakt. Dit doe je door alle onderwerpen die je wil aandoen onder elkaar te zetten en vervolgens die in een logische volgorde te plaatsen. Ga ervan uit dat je gemiddeld ongeveer 100 woorden per alinea schrijft. Wanneer je dus een tekst van 1500 woorden wil zul je met ongeveer 15 tussenkoppen moeten komen. Deze tussenkoppen zijn ook belangrijk voor je SEO, vergeet dus niet zo nu en dan ook een zoekwoord in de tussenkoppen te verwerken.

7. Vergeet niet om ook afbeeldingen en filmpjes toe te voegen

Rijke content betekent niet alleen veel tekst. Google begrijpt dat een afbeelding soms meer zegt dan 1000 woorden. Daarom hecht het er ook waarde aan wanneer er afbeeldingen op je website staan. Dit kan van alles zijn. Het kan een foto zijn van je team, een screenshot van een SERP of gewoon een schematische weergave van het een of ander. Wat er ook maar relevant is voor je gebruiker. Google kan een afbeelding niet interpreteren, het weet alleen dat het er staat. Google probeert je afbeelding te interpreteren via de bestandsnaam van je afbeelding en via de alternatieve tekst bij de afbeelding. De alternatieve tekst is er voor spraakcomputers om aan blinden en slechtzienden te vertellen wat er op een afbeelding te zien is. Google gebruikt het daar ook voor. Gebruik dus deze ruimte om de afbeelding te omschrijven en als het even kan, kun je er ook een zoekwoord in verwerken.

8. Google ranking verhogen met structured data

Structured data is het nieuwe zoekwoorden verwerken wordt wel eens gezegd. Je online vindbaarheid verbeteren gaat dus heel goed met structured data. Maar wat is dat eigenlijk? Structured data is een manier van in code je gegevens noteren waardoor het door Google beter begrepen kan worden. Zo weet Google wat een bepaald stuk tekst betekent, bijvoorbeeld dat we het over een adres of een evenement hebben.

Google kan er vervolgens voor kiezen om met die data een rich snippet te maken. Dit zie je bijvoorbeeld wanneer je op evenementen+grote stad zoekt. Je krijgt dan meteen een agenda met allerlei evenementen die in die stad plaatsvinden met datum, tijd en exacte locatie. Zo scoort iedereen met structured data op een bepaald zoekwoord en niet alleen de site met de beste SEO. Daarom wordt structured data als een mooie aanvulling op zoekwoorden gezien.

Structured data zet je dus in code op je site. Dit heeft dus met HTML te maken en veel bedrijven laten dit doen door iemand die verstand heeft van technische SEO, zoals bijvoorbeeld een webdeveloper. Deze kunnen dit met wat hulp van Structured Data Markup Helper voor je invoeren zodat je beter vindbaar bent.

9. Verhoog je online vindbaarheid via Google mijn Bedrijf

Wanneer dit je niets zegt, dan kun je dit het beste als eerste fixen nadat je deze blog hebt uitgelezen. Google Mijn Bedrijf is namelijk waar je kenbaar maakt aan Google dat jouw bedrijf bestaat. Daar komen allerlei voordelen bij kijken. Bijvoorbeeld dat je vindbaar bent via Google Maps en dat er meteen rechts in het scherm een heel blok komt te staan met je adres, telefoonnummer en website wanneer iemand zoekt op je bedrijfsnaam. Om dat voor elkaar te krijgen moet je in Google Mijn Bedrijf staan. Dat is heel eenvoudig om te regelen via Google Mijn Bedrijf. Zo ben je online beter vindbaar en kun je bijvoorbeeld ook reviews verzamelen via Google zodat je een stuk betrouwbaarder over komt bij je bezoekers.

10. Vindbaarheid google verhogen met lokale SEO

Google Mijn Bedrijf is niet alleen interessant om vindbaar te zijn via Google Maps. Door een vermelding in Maps kun je ook lokaal goed je online vindbaarheid verhogen. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op “kapper Leiden” krijg je meteen de 3 resultaten in Maps weergegeven die volgens Google het meest relevant zijn.

Wanneer de klant echter niet naar jou toe komt maar jij naar de klant, dan kan het interessant zijn om lokaal beter gevonden te worden door het hele land. Dat doe je bijvoorbeeld door een aparte pagina aan te maken voor “zoekwoord+woonplaats”. De kans is groot dat je vervolgens gaat ranken op dat zoekwoord in de SERP. Ook zie je vaak dat veel bedrijven advertenties draaien op dat zoekwoord om nog boven de lokale resultaten in de SERP te komen. Voor deze bedrijven maakt het niet uit dat ze niet in desbetreffende woonplaats gevestigd zijn, ze komen immers toch naar je toe.

SEO verhogen met lokale SEO

11. Google ranking verhogen met een snelle website

Wanneer je wil dat Google goed kan zien wat er allemaal op je website staat dan moet het wel goed te crawlen zijn voor de robots van Google die je website in kaart brengen. Google heeft voor iedere site maar een beperkt crawlbudget en als dat op is dan stopt het met kijken wat er op je pagina staat. Hoe meer autoriteit je site heeft, hoe langer er gecrawld wordt. Google beperkt dit omdat het crawlen anders teveel data en stroom kost. Je wil dus dat dit crawlbudget voornamelijk aan nuttige zaken wordt besteed en niet aan overbodige data. Oftewel je wil dat je website snel is.

Dit doe je door je website schoon te houden van overbodige code als inline CSS en door je afbeeldingen goed te comprimeren voor het formaat waarop ze op je site komen. Daarnaast moet je website over goede hosting beschikken zodat je site meteen begint met laden. Dit zorgt ervoor dat Google langer je site blijft crawlen en het zorgt ervoor dat je bezoekers geen tijd hebben om weg te klikken omdat je site niet laadt. Zo ben je dus Google-vriendelijk bezig en help je je SEO verhogen.

12. Verhoog je SEO met interne links

Misschien was het je al opgevallen dat we binnen de tekst af en toe doorlinken naar een andere pagina. Dat doen we voor jouw gemak maar ook om de organische vindbaarheid van die pagina’s te verhogen. Jij kan deze pagina beter vinden omdat wij er meteen naar doorlinken wanneer je er wellicht meer over wil weten, maar ook voor Google helpt dit. Google volgt tijdens het crawlen van je site namelijk alle links die het mag volgen. Daardoor weet het welke pagina’s aan elkaar gelieerd zijn, dat helpt bij het interpreteren, en wordt autoriteit, of linkjuice, doorgegeven tussen pagina’s onderling.

Zorg er voor bij het plaatsen van interne links dat iedere pagina in ieder geval één inkomende link heeft. Zo kan de pagina altijd gevonden worden vanuit de site. Meer is hierbij vaak beter, maar overdrijf het niet. Een keertje doorlinken is goed, maar wanneer je halve tekst vol links staat wordt hij slecht leesbaar en zal je bezoeker ook de hele tijd afgeleid raken en naar alle pagina’s klikken zonder ooit tot een conversie te komen.

13. Zet belangrijke pagina’s in de footer

Met interne links kun je dus autoriteit doorgeven tussen pagina’s onderling om zo de Google ranking van die pagina te verhogen. Wanneer je vaker doorlinkt naar een bepaalde pagina, komt de robot van Google vaker op die pagina en wordt die pagina dus belangrijker. Dat is hoe het werkt. Een simpele manier om een pagina meer autoriteit te geven is door een link naar die pagina in de footer te zetten, bonuspunten als je een zoekwoord als ankertekst gebruikt voor die link. Dit is het stuk onderaan de pagina dat voor iedere pagina hetzelfde is. Zo link je dus op elke pagina door naar die pagina’s. Deze pagina’s worden zo belangrijker volgens Google en voor je klant worden ze heel goed vindbaar. Bijna iedere site met een hoge SEO score heeft belangrijke pagina’s met zoekwoorden in de footer staan.

14. Wees zuinig met waar je linkjuice naartoe laat stromen

Met een link naar een andere pagina geef je autoriteit door naar een andere pagina. Je wil echter niet iedere pagina evenveel autoriteit geven. Je algemene voorwaarden of een pagina waarin je je team voorstelt hoeft bijvoorbeeld helemaal niet goed vindbaar te zijn. Die is er eigenlijk alleen voor de bezoeker en niet voor Google. Link je er dan naartoe?

Voor Google wil je er eigenlijk niet naartoe linken want je geeft onnodig autoriteit weg, maar voor je gebruiker is de link wel relevant. De oplossing daarvoor is een nofollow-link. Je plaatst in HTML een link met het stuk code rel=”nofollow”. Zo kan je bezoeker wel op die link klikken, wat de gebruikerservaring ten goede komt, maar wordt de link niet gevolgd door Google waardoor je kostbare linkjuice niet wegvloeit naar pagina’s waar het niet hoeft te zijn. Zo kun je prima doorlinken naar je algemene voorwaarden in de footer voor de betrouwbaarheid bij de bezoeker, maar stroomt er geen overbodig linkjuice weg.

15. Spoor alle links op die het niet meer doen

Wanneer je website al wat langer bestaat dan pas je waarschijnlijk wel eens een URL aan of verander je een linkje. Hier vergis je je natuurlijk ook wel eens in of je vergeet het een en ander aan te passen wanneer je met de URL aan het aanpassen bent. Hierdoor ontstaan dode links en die geven een 404 error. Deze kun je via een tool als Screaming Frog (eerste 500 pagina’s gratis) of Ahrefs (betaald) opsporen. Zo kun je zien waar je linkjuice weg laat lekken waar dat niet hoeft.

Dit los je op door deze link weer door te linken met een permanente 301-redirect. Hiermee gaat wel een beetje linkjuice verloren maar de meeste autoriteit komt zo weer terecht bij een pagina die de autoriteit goed kan gebruiken. Zo spring je zuinig om met je linkwaarde en is de site zo goed mogelijk te analyseren voor Google. 404-pagina’s zijn namelijk typische pagina’s om je bezoeker kwijt te raken. Echter conversiekillers dus.

16. Verhoog je autoriteit bij Google met backlinks

Over linkbuilding zouden we een mega-artikel kunnen volschrijven en dat hebben we dan ook gedaan. Het is dan ook veel meer dan alleen het intern doorlinken tussen pagina’s. Het draait ook voor een groot deel om links binnenhalen vanaf andere sites. Ook die kunnen autoriteit doorgeven aan jou. Sterker nog, wanneer er veel linkjuice aanwezig is, dan stroomt er via een link ook veel linkjuice naar jou. Daarom is het vaak goed voor je SEO verhogen om backlinks, links van andere sites naar jouw site, te vergaren.

Dit doe je door bijvoorbeeld gastblogs te schrijven voor andere sites en daar een link naar je site in te verwerken of door een sitebeheerder te betalen voor een link naar jouw site. Pas hier wel mee op. Er zijn door de jaren heen veel trucs geprobeerd om een hoge autoriteit te vergaren met backlinks die eigenlijk niets toevoegden aan de gebruikerservaring op het internet. Google straft dat soort praktijken tegenwoordig dan ook hard af. Veel bedrijven laten daarom liever hun linkbuilding over aan een professioneel SEO bureau.

Je SEO verhogen met de Online SEO Specialist

Er zijn dus allerlei manieren om je online vindbaarheid te verhogen. Dit was even een goede start, maar zoals je misschien al wel begreep zijn er veel meer vuistregels waar je rekening mee dient te houden. Een SEO specialist ben je niet zomaar. Je dient vaak al jaren met SEO bezig te zijn om écht diepgaande kennis van de materie te vergaren om je die titel echt toe te dichten.

Wanneer jij je organische vindbaarheid wil verhogen, maar je concurrenten zijn al goed bezig met SEO, dan kun je waarschijnlijk wel een handje hulp gebruiken. De Online SEO Specialist neemt je graag mee langs alle on-page factoren waarmee je beter vindbaar wordt, maar ook langs off-page factoren zoals linkbuilding. Zo helpen we jou naar de top.

Wil je morgen al aan de slag met je SEO verhogen? Neem dan contact met ons op. Wil je liever eerst weten hoe jouw site er SEO-technisch voor staat. Vul dan eerst onze gratis SEO scan in!

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.