On-page SEO
Home | On-page SEO
Wat is on-page SEO en hoe pak je dat aan?
On page optimalisatie in 4 stappen
De wereld van SEO bestaat uit een heleboel ingewikkelde termen uit het Engels. On-page SEO is er daar één van. Wij krijgen van onze klanten dan ook regelmatig vragen hierover. Daarom leggen we je in dit artikel uit wat on-page SEO is, hoe dat in zijn werk gaat bij de Online SEO Specialist en we komen met de on-page SEO checklist voor jou!
Wat is on-page SEO?
On-page SEO is een deel van zoekmachine optimalisatie. Search Engine Optimization (SEO) kun je opdelen in on-page en off-page SEO. On-page optimalisatie is hierbij alle optimalisatie die je kunt doorvoeren op je eigen website. Denk hierbij vooral aan content en techniek, maar bijvoorbeeld ook aan het doorgeven van autoriteit tussen pagina’s onderling via interne links. Off-page is optimalisatie van jouw website die niet op jouw website gebeurt, maar dat wel beïnvloedt. Een belangrijk voorbeeld daarvan is externe linkbuilding, maar er is meer. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van on- en off-page SEO.
Voorbeelden van on-page SEO
- Content
- Tussenkoppen
- Interne links
- Website structuur
- Afbeeldingen
- Uitgaande links
- Conversie optimalisatie
- Meta tags
- URL’s
- Structured data
- Paginasnelheid
- Responsiviteit
Voorbeelden van off-page SEO
- Linkbuilding
- Content marketing
- Social media
- Influencers
- PR
- Gastblogs
- Affiliate Marketing
- Sponsoring
Het belang van on-page SEO
Zoals je aan de lijstjes al ziet is on-page SEO een groot deel van de inspanningen die je doet op het gebied van SEO marketing. Uiteindelijk is off-page SEO er voornamelijk om de autoriteit van je pagina te vergroten. Je moet echter wel eerst een pagina hebben met wat autoriteit om te vergroten. Zonder on-page optimalisatie is er dus helemaal geen off-page optimalisatie. Daarom hanteren de meeste SEO bureaus, waaronder Online SEO Specialist, de strategie om eerst het on-page gedeelte te optimaliseren en dan pas aan de slag te gaan met off-page SEO. On-page SEO is dus de basis van waaruit jij je autoriteit bij een zoekmachine opbouwt.
Hoe belangrijk is je on-page optimalisatie nog in 2023?
Mensen denken vaak dat SEO voornamelijk linkbuilding is geworden, maar vergeet niet dat dat vooral het verschil maakt, wanneer iedereen zijn of haar pagina al helemaal heeft geoptimaliseerd. Je koopt er nog steeds weinig voor, wanneer je alleen een heel sterk linkprofiel hebt. Daar moet ook een pagina achter staan die feilloos werkt. On-page SEO is dus iets dat door veel grote partijen op het internet grotendeels is uitgespeeld, maar dat betekent niet dat een goede pagina niet essentieel is. Sterker nog, het is de basis, je fundament. Linkbuilding is het dak dat je daar bovenop bouwt. Ook kom je er in dit artikel waarschijnlijk ook achter dat jij nog voldoende aan je website kan verbeteren.
Hoe doe je on-page SEO?
On page SEO kun je op verschillende manieren indelen, maar wij delen voor dit artikel en on-page optimalisatieproces op in vier stappen, met ieder verschillende substappen. Die vier stappen zijn:
- Zoekwoordonderzoek
- Content optimalisatie
- Technische optimalisatie
- Optimalisatie van de meta-gegevens
Wanneer je dit stappenplan doorloopt ben je al een heel eind met je SEO onderweg en ga je, wanneer je in een niet al te lastige markt zit, ook al resultaten zien. Voor de zekerheid krijg je ook nog een on-page SEO checklist mee van ons.
1. Zoekwoordonderzoek
De eerste stap die je doet in on-page optimalisatie is het vinden van de zoekwoorden die relevant zijn voor jou en het indelen van die zoekwoorden. Je kunt je site namelijk wel optimaliseren, maar de eerste vraag die een SEO expert dan stelt is: “voor welke zoekwoorden”. Je optimaliseert je site immers voor een positie bovenaan in de zoekresultaten op een bepaalde zoekterm. Daarvoor moet je wel eerst weten op welke zoektermen.
Hoe vind ik de zoektermen waar ik op moet inzetten?
Wanneer je begint met zoekwoordonderzoek, dan kom je er al snel achter dat mensen op van alles en nog wat zoeken. Ook in jouw niche. Je wil echter wel alle zoektermen weten en als het even kan ook hoe vaak een zoekterm per maand wordt ingevoerd. Dit doe je via tools als Google Keyword Planner, Ubersuggest of KWfinder. Deze tools maken inzichtelijk hoe vaak een zoekterm maandelijks wordt ingevoerd. Zo kun je dus bepalen wat de belangrijkste zoektermen zijn in jouw markt. Dit is niet altijd per se het zoekwoord met het hoogste volume. Vaak heb je meer aan zoekwoord+kopen dan aan alleen zoekwoord omdat de tweede wordt gebruikt door mensen die informatie willen en de eerste door mensen die daadwerkelijk iets uit willen geven. Wanneer je meer wil weten over het vinden van zoekwoorden lees dan onze blog: Wat is een zoekwoordonderzoek?
Het inplannen van je zoekwoorden
Het meest logische zou misschien lijken om nu een aparte pagina te maken voor ieder zoekwoord. Wanneer je echter eenmaal een lijst van zoekwoorden hebt gemaakt, dan kom je hier waarschijnlijk op terug. De kans is namelijk groot dat je een lijst van tientallen, misschien zelfs honderden zoektermen hebt gevonden. Daarom ga je een indeling maken. Voor welke zoekwoorden ga je welke pagina’s schrijven? Wanneer twee zoekwoorden ongeveer dezelfde resultatenpagina’s opleveren dan kun je ze vaak samen op een pagina zetten.
Hoe schrijf je een tekst voor een bepaald zoekwoord?
Een SEO tekst schrijven lijkt heel eenvoudig, maar je moet wel even weten wat je doet. Iedere pagina heb je nu aangemaakt voor een bepaald zoekwoord. Aan jou is het bij het schrijven van de webtekst de taak om aan Google duidelijk te maken dat die tekst heel relevant is voor een bepaalde zoekterm. Daarnaast kun je ook andere on–page factoren optimaliseren. Hoe je dat doet? Dat vertellen we je in het volgende hoofdstuk.
2. Het maken van content voor op je pagina
Nu je weet voor welke zoekwoorden je welke pagina’s gaat maken, kun je aan het werk met het daadwerkelijk produceren van content. Wanneer je echt goed wil scoren in Google en andere zoekmachines en uiteindelijk ook omzet wil genereren met je pagina, zul je alles moeten optimaliseren in je content.
Het schrijven van je webtekst
Je webtekst is natuurlijk niet alles, maar het is wel de basis. Daarbij is tekst ook ongeveer het enige dat Google echt kan uitlezen. Het kan namelijk wel woorden interpreteren, maar met zaken als webdesign of afbeeldingen kan het weinig, daarom is tekst zo belangrijk bij on-page SEO.
Het algoritme van Google wordt steeds beter in het uitlezen van teksten. Daardoor wordt het ook steeds beter in herkennen wat een goede tekst is en wat niet. Daarom kun je maar beter een beetje je best doen op je SEO copywriting. Zorg er dus voor dat je relevante inhoud levert en maak er een kwalitatief goede tekst van. Dat vind trouwens niet alleen de zoekmachine fijn, maar ook je bezoeker.
Hoe lang moet een webtekst zijn?
Zoekmachines hechten tegenwoordig waarde aan ‘rijke’ content. Daarmee bedoelen ze vooral veel. Wanneer een pagina veel tekst heeft, is er namelijk veel context om te bepalen voor welke zoekwoorden deze pagina allemaal relevant is. Echter kost een tekst ook tijd en dus geld om te maken en is het soms lastig om over alles een heel verhaal te schrijven. Het advies van Online SEO Specialist is dan ook om vooral naar de concurrentie te kijken. Hoeveel woorden hebben ze in de top 5 van de zoekresultaten ongeveer geschreven? Dat is voor jou een mooie richtlijn. Probeer je niet al te veel op het aantal woorden te focussen. Je mag er ook best een paar meer hebben dan je concurrenten, een beetje minder is ook niet erg, als je tekst maar goed geschreven is.
Gebruik van koppen en subkoppen
Voor on-page optimalisatie is het gebruik van tussenkopjes belangrijk. Google weet dat de lezer dit prettig vindt en ook vind het algoritme het zelf prettig wanneer een tekst een duidelijke structuur heeft. Deze tussenkoppen kun je kenbaar maken aan de zoekmachine door <h1>-tags, <h2>-tags, <h3>-tags, etc. aan te brengen bij je tussenkoppen. Hiermee geef je in HTML aan dat dit een tussenkop is. H1 gebruik je maar één keer voor de titel die je on-page gebruik, H2 gebruik je voor de tussenkoppen, H3 en lager gebruik je voor subkoppen. Het werkt vaak goed om de structuur van je webtekst alvast helemaal uit te leggen voor je gaat schrijven, zo is het schrijven daarna grotendeels een invuloefening.
Inhoudelijke structuur en interne links
De ene pagina is belangrijker dan de andere. Hier maak je als het ware een hiërarchie in tussen de verschillende pagina’s onderling. Hierbij plaats je de belangrijkste pagina’s bovenin de structuur, net onder de hoofdpagina en daaronder plaats je de subpagina’s. Via deze indeling ga je ook intern doorlinken. Hierbij ga je als het ware vanzelf vaker doorlinken naar de belangrijkere pagina’s waardoor daar ook meer linkjuice naartoe stroomt. Zo maak je voor zowel je bezoeker als voor de zoekmachine alles goed vindbaar en dat komt je SEO dus ook ten goede. Wat averechts werkt zijn dode links. Dit zijn links die je naar een niet-bestaande URL sturen. Dit komt vooral voor wanneer je de URL van een pagina aanpast. Pas daar dus mee op en maak altijd een 301-redirect aan, wanneer je dat doet.
Afbeeldingen en video’s optimaliseren
Ook het verbeteren van je afbeeldingen is onderdeel van je on-page optimalisatie. Het rare van afbeeldingen en video’s is dat Google en andere zoekmachines visuele factoren niet kunnen interpreteren en uitlezen, maar er wel waarde aan hechten dat het er is omdat ze weten dat het bijdraagt aan de gebruikerservaring. Ook kunnen pagina’s tegenwoordig worden voorgelezen door spraakcomputers. Deze kunnen wel de tekst lezen, maar natuurlijk niet de afbeelding. Hiervoor bestaat de alt-tekst. Dit is een omschrijving van de afbeelding. Hierdoor kunnen zowel zoekmachines als spraakcomputers de afbeelding interpreteren. Zo kun je dus met afbeeldingen je SEO verbeteren.
Gebruik van uitgaande links
Wanneer je een beetje weet wat link juice is, klinkt het misschien gek om uitgaande links te plaatsen om je SEO te verbeteren. Daarmee geef je namelijk autoriteit van jezelf weg aan een andere website. Uitgaande links helpen echter wel om je gebruikservaring te verbeteren en daarmee ook je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Het kan helemaal geen kwaad om af en toe naar een andere site door te linken als daar waardevolle informatie is voor je bezoeker. Google snapt dat en stelt dat juist op prijs. Wees dus niet bang voor het gebruik van uitgaande links.
Doe een call-to-action
Een van de meest gemaakte fouten bij SEO is dat mensen hun complete focus leggen op het pleasen van het Google-algoritme. SEO is echter geen verdienmodel. Voor een winstgevende website is meer nodig dan on-page SEO. Je moet ook converteren. Houd daarom altijd in je achterhoofd dat je niet voor Google schrijft, maar dat je een bezoeker probeert te inspireren, te informeren of te verleiden tot een aankoop of aanvraag.
3. Technische optimalisatie
On-page SEO is voor een groot deel content, maar niet alleen. Ook ‘onder de motorkap’ valt er altijd het één en ander te optimaliseren. Technische optimalisatie is iets waar je als bezoeker niet heel veel van ziet of merkt, alleen als het niet op orde is, het kan echter wel een hele hoop uitmaken voor de vindbaarheid van je website. Een website die technisch niet goed is, scoort namelijk niet. Daarom moet je de volgende punten zeker meenemen bij je on-page optimalisatie.
Bij content is het vaak gissen wat het probleem is voor je vindbaarheid. Is je tekst te kort? Heb je te veel zoekwoorden erin verwerkt? Of juist te weinig. Iedereen doet vaak maar iets dat ongeveer binnen de richtlijnen valt, want niemand weet echt zeker hoe dit werkt. Bij technische SEO is dat anders. Vaak zijn hier gewoon dingen objectief wel of niet in de haak. Hier kun je dus gewoon een webdeveloper mee aan het werk zetten.
Paginasnelheid en laadtijden
Een van de on-page factoren bij SEO die goed te meten is, is de snelheid van je website. Via Google Page Speed kun je snel controleren hoe jouw website presteert. Je krijgt een indicatie van hoe lang het duurt tot het eerste stuk is geladen (heeft vaak te maken met de hosting van je website) en van hoe lang het duurt tot het grootste deel van je pagina is geladen (wat is de bestandsgrootte van je pagina?). Google hecht waarde aan snelle websites.
Ten eerste omdat Google maar zoveel data kan opslaan om te indexeren. Daardoor kan het zijn dat niet eens iedere pagina van je site geïndexeerd wordt. Dan is jouw site door het crawlbudget heen. De bot van Google die jouw site uitleest kan maar zoveel lezen. Wanneer jouw site pagina’s met een grote bestandsgrootte heeft, heeft de robot van Google meer moeite met je site uitlezen. Wanneer hij ook 5 pagina’s op een andere site kan uitlezen dan doet hij dat liever. Zo breng je namelijk meer van het internet in kaart. Je wil dus je site snel houden omdat Google dat fijn vind.
Ten tweede houdt je gebruiker van een snelle website. Met een snelle site is de pagina in een mum van tijd geladen. Wanneer een site maar niet reageert, dan levert dat al snel frustraties op. Het moment waarop je site nog aan het laden is, is een goed moment voor de klant om weg te klikken. Dan gebeurt er namelijk niks en de klant wil juist zien wat er op die pagina staat. Grote kans dat hij ergens anders zijn heil gaat zoeken. Zeker wanneer iemand net van de resultatenpagina van Google af komt is de kans groot dat hij na een paar seconden al weer weg is als de site niet laadt. Google heeft dat ook door en zo’n bounce is een teken dat de site niet relevant is voor die zoekterm. Dat is dus funest voor je SEO. Google let daarom tegenwoordig steeds beter op de laadsnelheid van een website. Laat daarom eens een SEO scan doen om achter de snelheid van je website te komen.
Responsiviteit en mobiele optimalisatie
Een site moet voor iedereen goed te gebruiken zijn. Dat betekent dus dat je dezelfde kwaliteit gebruikerservaring moet bieden voor gebruikers op een desktop als voor mensen die je site bezoeken op hun telefoon. Dat doe je met een responsive webdesign. Dat houdt in dat je site zich aanpast aan het formaat van het scherm. Je kunt eenvoudig testen of een website responsive is door het scherm eens heel smal te maken. Verandert de tekst daardoor? Wordt het beter zichtbaar? Dan heb je dus te maken met een responsive website. Dat draagt bij aan de gebruikerservaring en daarom hecht Google er ook waarde aan.
Daarnaast kan het vaak geen kwaad om je website nog eens extra te optimaliseren voor mobiel. Dit is vaak toch een ondergeschoven kindje bij webdesigners terwijl ongeveer evenveel zoekopdrachten via telefoon als via een computer of laptop. Google maakt daarbij aparte rankings voor mobiel en desktop. Zorg er dus voor dat je dit voor elkaar hebt.
Pagina-architectuur en URL-structuur
Via de indeling van je pagina’s kun je ook veel doen voor je SEO. Wanneer de architectuur van een website duidelijk is voor Google, dan weet het ook waar het de gebruiker naartoe stuurt in je website. Zorg er daarom voor dat je jouw website netjes in categorieën en subcategorieën hebt opgedeeld, maar overdrijf dit niet. Zorg ervoor dat je website overzichtelijk blijft.
Andere technische on-page SEO factoren
Technische optimalisatie is een ingewikkeld proces en er moet vanalles gebeuren. Zo moet een website bijvoorbeeld ook veilig zijn voor de bezoeker, bijvoorbeeld via een SSL-certificaat dat aan je site gekoppeld is en waardoor je een https:// verbinding hebt. Daarnaast moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je wel al je stukken code goed hebt staan voor de crawlability van je site en moet er een sitemap zijn ingediend bij de zoekmachine. Via de sitemap weet de bot van Google welke pagina’s hij allemaal moet bezoeken.
4. On-page optimalisatie van de meta-gegevens
Niet alles is even goed zichtbaar wanneer je een website bezoekt. Dat bleek ook wel uit de technische on-page SEO factoren. Zoals we bij de Online SEO Specialist wel vaker zeggen. SEO is meer dan alleen teksten schrijven. Het is bijvoorbeeld ook meta tags optimaliseren en slim omgaan met de manier waarop Google een site uitleest.
Paginatitel en meta-beschrijving
Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar de titel die je bovenaan je pagina zet is niet de titel waarmee Google je indexeert. Dat is namelijk de metatitel of SEO-titel. Daarnaast is ook de meta-beschrijving. Je vindt deze metatags op de zoekresultatenpagina van Google.
Deze stukjes tekst zijn ontzettend belangrijk voor je SEO en je conversie. Hier beginnen namelijk je klant en de zoekmachine met het bekijken van je site. Deze schrijf je dus zowel voor Google als voor je klant en je hebt maar beperkt de ruimte. De titel mag maximaal 60 tekens zijn en de beschrijving 160 tekens. Dat is niet zo veel zoals je ziet, daarom moet je duidelijke keuzes maken. Wat je vaak doet is in ieder geval een zoekwoord en de titel van je website (meestal gewoon je bedrijfsnaam) in de titel zetten. In de beschrijving geef je een korte omschrijving van de inhoud van de website. Ook kun je hier een zoekwoord in verwerken of een uitnodiging doen om te klikken.
Optimalisatie van URL’s
Ook op het gebied van URL’s kun je optimaliseren. De URL is het webadres dus bijvoorbeeld https://onlineseospecialist.nl/on-page-seo. Je kunt je URL optimaliseren voor SEO. Dat doe je als volgt. Ten eerste moet een URL niet te lang zijn wanneer je wil dat je site gevonden wordt. Daarom moet je bijvoorbeeld ook je sitestructuur overzichtelijk houden. Zo krijg je een duidelijk broodkruimelspoor van site.nl/categorie/subcategorie/paginatitel. Op die manier is het voor de bezoeker en voor Google duidelijk waar je bent op de site. Daarnaast is het ook heel handig voor de vindbaarheid. Je kunt je URL nog verder optimaliseren door een zoekwoord in de titel van je website te verwerken, vandaar /on-page-seo. Ook was het een bewuste keuze om SEO specialist in de titel van de site te verwerken. Zo heb je al een zoekwoord in de naam van de website staan en ben je dus beter vindbaar.
Gebruik van structured data
Structured data is een soort code die wordt toegevoegd aan de HTML van een website om zoekmachines te helpen de inhoud van de website beter te begrijpen. Structured data kan verschillende soorten inhoud markeren, zoals producten, bedrijven, evenementen, recepten en nog veel meer. Zoekmachines kunnen de inhoud beter begrijpen en weergeven in zoekresultaten met behulp van structured data. Dit kan ook helpen bij het verbeteren van de CTR en het verhogen van de vindbaarheid van de inhoud van de website in zoekresultaten.
On-page SEO checklist
On-page SEO is dus vrij breed zoals je misschien al wel begreep. Daarom bij deze een checklist om je eigen site te checken. Wij kunnen dit trouwens ook voor je doen wanneer je onze SEO scan onderaan de pagina invult.
- Elke relevante pagina heeft een titel van tussen de 40 en 60 tekens
- Deze pagina’s hebben ook een meta-beschrijving van 120 tot 160 tekens
- Iedere pagina heeft één (niet meer) H1 header en die is anders dan de titel
- Elke afbeelding heeft een alt-tekst en is niet groter dan 100kb
- Er is een sitemap ingediend in Google Search Console
- Alles is groen in Google Pagespeed
- Er is een robots.txt bestand aanwezig
- Er is een https verbinding
- Met of zonder www. en ook via http:// wordt je naar de juiste URL doorgelinkt
- Je site is responsive
- Er staan geen dode links op je site
Wanneer je alles kunt afvinken op deze lijst dan heb je in ieder geval aan de basisvoorwaarden voor een goede site voldaan. Wanneer je deze check liever door iemand met verstand van zaken laat doen, dan kun je ons ook altijd even contacteren voor een SEO analyse of zelfs een compleet SEO pakket.
Een goede site is echter niet statisch. Je zult dus periodiek je site moeten checken op onvolkomenheden. Zie het als een APK. Ook veranderen de standaarden van Google constant. Wat vandaag nog goed werkt kan morgen ineens niks meer doen voor je SEO of juist averechts werken. Het is hoe dan ook belangrijk om altijd je site te blijven onderhouden, checken en te optimaliseren. Zo houd je je website sterk en blijven je posities in Google ook gehandhaafd.