SEO verbeteren

Om online goed vindbaar te zijn is erg belangrijk voor de omzet en het verkrijgen van naamsbekendheid. De SEO verbeteren van een website is om die reden van belang voor serieuze ondernemers. Hoe je beter kan scoren in de zoekresultaten is afhankelijk van diverse factoren. Zo verbeter je de SEO van een oud domeinnaam sneller, mits deze in het verleden geen bestraffing heeft gehad, ten opzichte van een nieuw domein. De huidige staat van linkbuilding bepaalt voor een deel in hoeverre er gesnoeid moet worden in links of dat er juist backlinks aangevuld dienen te worden. Hoeveel content er inmiddels op jouw website staat is bepalend voor het toevoegen van woorden op de pagina’s die al bestaan of het schrijven van actuele landingspagina’s.

De SEO prestaties kunnen ook verbeterd worden aan de hand van de techniek, naast het wijzigen van teksten en verwijzende links. Veel sites maken gebruik van WordPress waarvan thema’s vlug verouderen of plug-ins onbruikbaar worden. Tevens is het vernieuwen van de techniek achter WordPress niet alleen noodzakelijk om te klimmen in de rankings, maar ook omdat een verouderde website onveilig kan raken. Hieronder vind je alle tips over hoe je websites en webshops verbetert qua zoekmachine optimalisatie en welke hulp je bij het verbeteren van je SEO kan krijgen.

Hoe kan de SEO van mijn website verbeteren?

Hoe je de SEO van een website of webshop verbetert begint met een analyse van de huidige staat. Hoe goed scoort de site momenteel in Google? Is deze totaal onvindbaar of bevindt deze zich vlak onder de begeerde topposities? Deze vragen zijn belangrijk om te stellen aangezien een al redelijk rankende website nadelig beïnvloed kan worden met verkeerde pogingen om de SEO te verbeteren.

Wanneer er eenmaal een goed beeld is ontstaan wat de huidige posities zijn en welke zoekwoorden wel of niet lekker lopen kan men beslissen welk onderdeel van de zoekmachine optimalisatie aangepakt dient te worden. Heb je geconstateerd dat je achterloopt met het verzamelen van linkjes? Dan kan er gekeken worden naar mogelijkheden om het linkprofiel op te schonen. Om dit onderdeel goed uit te kunnen voeren is het verstandig om beschikking te hebben over SEO tools als Majestic of Ahrefs.

Verder kan je eens kijken of de content in orde is. Google waardeert het als een site voldoende inhoud bevat waar een lezer wat mee kan. Is de tekst niet behulpzaam? Dan is de kans groot dat een bezoeker wegklikt en wat anders probeert. Als er teveel mensen jouw pagina’s kortstondig bezoeken en een concurrent uitproberen bestaat er de kans dat zoekmachines jouw competitie als waardevoller gaan beschouwen waardoor jij zakt en een ander klimt in de zoekresultaten. Controleer daarom of de teksten die je aan jouw bezoekers aanbiedt leesbaar en informatief zijn. Hoe je dus een website op het gebied van SEO kan verbeteren is daarom uiterst situationeel. Ook webshops hebben hun eigen uitdagingen weer informatieve websites of dienstensites minder mee te maken hebben. Wil je liever een hoop tijd besparen? Dan kan je dit werk ook uitbesteden aan Online SEO Specialist. Als professional beschikken we over alle nuttige tools en hebben winstgevende strategieën om de SEO van een website te verbeteren. Heb je interesse in het verlichten van deze werkzaamheden? Neem dan contact met ons op!

SEO verbeteren van een webshop

De SEO verbeteren van een webshop kan een grote uitdaging zijn vanwege de omvang. Een webwinkel met talloze producten is op zichzelf al een enorme klus om te beheren, laat staan dat er nog individuele pagina’s geoptimaliseerd moeten worden. Vaak bevatten zulke shops regelmatig duplicate content, omdat producten erg op elkaar lijken en de fabrieksomschrijving bij de koopwaar is toegevoegd. Verder kan de metadata van productpagina’s afwezig zijn en moeten aangevuld worden. En als productfilters niet goed zijn ingesteld en er teveel landingspagina’s zijn kan er onnodig autoriteit weglekken. Er zijn dus verschillende facetten die aangepakt kunnen worden om de SEO te verbeteren van een webshop.

Zoekwoorden onderzoek

Concurrentie analyse

Linkbuilding

Analytics

SEO verbeteren WordPress

Aangezien een zeer groot deel van de websites op WordPress draait zal het voor veel webbeheerders belangrijk zijn om te weten hoe de SEO met dit CMS verbeterd kan worden. De kunst hierin ligt vooral in het up-to-date houden van de backend. Ook al zal je misschien voor de komende jaren geen behoefte hebben aan het veranderen van het uiterlijk van het design zal je van tijd tot tijd toch genoodzaakt zijn om de boel te updaten aan de achterzijde. Sommige plug-ins communiceren op den duur niet goed meer met een geüpgradede versie van WordPress en zullen per stuk vernieuwd moeten worden. Als er geen actuele uitgave van die plug-in is en deze het webdesign blijft breken is men gedwongen om een alternatief te vinden.

Als je zelf geen webdeveloper bent en niet goed wat je doet kunnen de gevolgen groot zijn. Hierdoor is het raadzaam om het verbeteren van de SEO in WordPress over te laten aan een webdesigner. Echter hebben veel webdevelopers niet de juiste kennis over SEO optimalisatie om geschikte software te kiezen die voordelig is voor Google’s zoekresultaten. Om die reden raden we aan om ons dat werk te laten doen. Online SEO Specialist bestaat uit een team webdevelopers en marketeers met toegepaste kennis over zoekmachine optimalisatie.

Mijn SEO verbeteren met of zonder hulp

Bij het verbeteren van SEO komt veel bij kijken. Het zelf doen van de optimalisatie is een mogelijkheid, maar je kan ook overwegen of je dat met hulp doet. SEO verbeteren is een vak apart en is erg complex. Wanneer je de tijd tot je beschikking hebt om jezelf dit vak eigen te maken en om het daarnaast uit te voeren kan je zelfstandig aan de slag. Echter als je een bedrijf runt zal je ongetwijfeld de ervaring hebben dat je tegen tijdslimieten oploopt en strategische beslissingen moet nemen om met die beperkte tijd of middelen om te gaan. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om hun SEO te laten verbeteren met hulp van een specialist die hen daarin ontzorgt. Zodoende wordt er tijd vrijgemaakt om de zaken te kunnen regelen en wordt je niet gestoord met taken die bij het optimaliseren horen.

SEO verbeteren tips

Tot slot nog enkele tips om de SEO te verbeteren zonder hulp. Een begin maken kan lastig zijn voor beginners waardoor het handig is om een paar handvatten te hebben om mee te starten. Een eerste vraag die je jezelf kan stellen bij het optimaliseren en die tot zekere nederigheid maant is als volgt: Biedt mijn website (of landingspagina) een betere klantervaring dan mijn concurrenten die boven mij staan in de organische resultaten? Negen van de tien keer kom je er dan achter dat wat jij te bieden hebt minder is dan wat al aangeboden wordt. Niet per se qua product (of dienst), maar wellicht wel qua toegankelijkheid of betrouwbaarheid.

Google moet een geldige reden hebben om te vinden dat je meer autoriteit hebt dan de bekleders van de topposities. Als je bijvoorbeeld een kwalitatief betere dienst aanbiedt dan de competitie, maar een willekeurige bezoeker kan op geen enkele manier afleiden of bevestigen dat dit zo is dan schort het daar dus aan een stukje klantbeleving. Een zoekmachine kan daarom uiteindelijk toch besluiten om een kwalitatief lagere partij hoger te plaatsen simpelweg, omdat het voor bezoekers, als voor de bots en andere digitale crawlers, dan duidelijker is waar ze aan toe zijn. Google geeft zelf ook als tip aan om je te allen tijde te verplaatsen in de bezoeker of consument en hoe klantvriendelijk de klantreis is.

Andere algemene tips die in principe al hierboven zijn behandeld komen neer op het volgende: heb je een spiksplinternieuw domein en is daar nog nooit linkbuilding op gedaan. Dan weet je dat je sowieso een keer aan de slag moet met links. Bestaat je als bedrijf al lang, heb je door de jaren heen een veel uitgebreider linkprofiel dan de concurrent dan kan er wellicht iets mis zijn met de content. Bevatten deze alle meta descriptions, SEO titles en andere metadata? Dan kan je eventueel controleren of het zoekwoordgebruik klopt. Is dat allemaal in orde? In dat geval kan je misschien toch nog even kijken of de links wel zuiver zijn die naar jou verwijzen. En om weer bij de eerste tip terug te komen: Als SEO verbeteren niet lukt ondanks alle voorgaande tips dan kan er iets mis zijn met de gebruikerservaring op de website. Kom je er alsnog niet uit? Neem dan contact op met Online SEO Specialist voor een vrijblijvend gesprek.

SEO verbeteren met social media

SEO kan ook verbeterd worden via social media. Wanneer een actie de aandacht trekt trek je vanzelf meer bezoekers aan. Dit is niet alleen op het moment voordelig, maar ook op de lange duur. Zoekmachines zien dan dat er interesse is in de content, producten of diensten die je aanbiedt. Wat je in feite doet door via andere kanalen bekijks aan te trekken is het creëren van betrokkenheid. Voor Google betekent dat: of bezoekers überhaupt de moeite nemen om je website te bekijken en de tijd die bezoekers op de pagina’s vertoeven. Via een bericht of social media kan je die betrokkenheid aanwakkeren. Dat hoeft dan niet eens om potentiële klanten of kopers te gaan, maar zuiver om geïnteresseerden. Als er dan nog conversies uit voortkomen is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Echter is niet alles wat je aanbiedt op sociale netwerken even geschikt hiervoor. Als de inhoud geen hout snijdt met wat je te bieden hebt op je site kan het zelfs averechts werken. De bounce rate gaat dan omhoog wat voor een zoekmachine het signaal is dat er de verkeerde content wordt aangeboden via een link. De bounce rate is in deze niets meer dan het wegklikken van een gebruiker, nadat deze op een pagina is beland. Dus bezoekers aantrekken op zichzelf is niet genoeg, ze moeten tevens de signalen afgeven dat ze tevreden zijn met wat ze gevonden hebben. Een social media campagne om de SEO te verbeteren moet daarom goed uitgekiend worden en gaat het beste met de hulp van expert zoals Online SEO Specialist.

SEO verbeteren met blogs

Om kwalitatieve bezoekers aan te trekken die de SEO verbeteren kan men ook werken met blogs. Een goed geschreven blog kan op zichzelf al voor een grote bezoekersstroom zorgen. Wanneer een onderwerp zo volledig mogelijk wordt uitgelicht waardoor het een meerwaarde heeft voor de lezer kan deze al gauw bovenaan de zoekresultaten belanden. Inspelen op huidige trends kan hierbij een cruciaal verschil maken. Een nieuw onderwerp voor een blog heeft namelijk nog geen of zeer weinig concurrenten. Daar kan jij jouw voordeel mee doen. Als Google ziet dat jouw site kan inspelen op een vraag waar anderen dat niet doen dan zal dat meewegen in de beoordeling van de ranking.
Een vervolgstap is niet alleen één goed artikel te schrijven, maar om voortdurend op het scherpst van de snede te bevinden. Lezers kunnen jouw blogroll dan bookmarken en van tijd tot tijd opnieuw bezoeken. Je creëert daarmee dus een loyale fanbase die met enige zekerheid voor traffic zal zorgen. Niet alleen draagt dit bij aan het verbeteren van de SEO, maar wellicht stimuleert het jou ook om kwalitatieve teksten te blijven produceren aangezien je weet dat het gewaardeerd en gelezen wordt. Je kan er daarom alleen maar je voordeel mee halen. Indien je hier tips of hulp bij wilt kan ons SEO bureau je daarbij ondersteunen en zo de artikelen te produceren waar je traffic mee genereert.

SEO verbeteren met FAQ’s

Een vergelijkbare wijze om de SEO te verbeteren is aan de hand van het schrijven van FAQ’s. Potentiële klanten kunnen vaak niet één-twee-drie aan een website zien of een partij betrouwbaar is of niet. Doordat bedrijven hun kennis vrij kunnen delen via de ‘frequently asked questions’ (veelgestelde vragen) kan een bezoeker zien hoe bekwaam het bedrijf is. Wanneer er gedetailleerd in wordt gegaan op de materie kan een lezer de indruk krijgen dat de professional ook écht een specialist is en weet wat hij of zij doet. Deze indruk kan men niet zo gemakkelijk wekken met een landingspagina die vaak alleen wat oppervlakkig enkele vraagstukken of pijnpunten bespreekt. Ook al ben je als partij vakbekwaam en weet je dat van jezelf dan kan dat voor een potentiële klant, die je slechts 30 seconden kent, niet zo makkelijk in te schatten zijn. Met goed ingerichte FAQ’s die een bevredigend antwoord geven aan de lezenden kan je hier een verandering in aanbrengen en als betrouwbaar en kundig worden waargenomen.

Niches bedienen is ook een strategie

Door bepaalde niches in jouw markt te bedienen kan je ook in de SEO verbeteren. Waar een heel specifieke vraag is naar een bepaald onderwerp is daar niet altijd een antwoord op. Door in te spelen op die behoefte kan jij jouw bedrijf onderscheiden van de rest en vang je bezoekers op die anders met een vraag zouden blijven zitten. Daarnaast is het handig aan dit type geïnteresseerden dat je zeker weet dat ze interesse hebben, niemand typt zomaar een ontzettend specifiek zoekwoord in Google. Die persoon moet enige achtergrondkennis hebben en weten waar die naar zoekt. Dat scheelt dus een aantal stappen in de customer journey (klantreis). Een conversie kan dus dichtbij zijn bij deze doelgroep. Het bieden aan deze doelgroep wat andere partijen niet hebben kan daarom voor een relatief hoog conversiepercentage zorgen. Sla daarom je slag met een strategie om doelgerichte resultaten te behalen.

Eerste analyse met Google Search Console

Voordat je ook maar één ding aanpast aan de website zal je een analyse moeten maken van wat eraan verkeerd is. Je wilt niet onnodig zaken aanpassen die juist bevorderlijk zijn voor de posities online. Google zelf heeft al een tool beschikbaar gesteld voor webbeheerders die alle problemen op hun site willen fixen: Search Console. In het dashboard vind je volop informatie die van nut kan zijn bij het opsporen van fouten, zodat je de SEO kunt verbeteren.

Daarnaast heb je ook meteen een overzicht van het zoekverkeer en andere prestaties, zodat je in een oogopslag de gezondheid van je website kunt zien. Een voorwaarde is wel dat je
Als je zelf aan de slag wilt gaan dan kan je starten met het overzicht in het dashboard. Daar vindt je een rapport van de prestaties uitgedrukt in het aantal klikken naar jouw site van zoekenden en de indexering van de pagina’s waarin te zien is of pagina’s wel of niet worden geïndexeerd.

Het aantal keer dat wordt doorgeklikt, ook wel Click-Through-Rate (CTR) genoemd, is een sterke indicatie van hoe de site er momenteel voor staat. Is het aantal hoog dan betekent het dat er flink wordt doorgeklikt en bezoekers op jouw site belanden. Worden jouw landingspagina’s wel in de topresultaten van Google getoond, maar klikt men bewust niet op een link naar jouw bedrijf dan is dat een slecht teken en zal er iets veranderd moeten worden. Zo zijn er meer handige indicatoren waar men een begin kan maken met een grote schoonmaak. Een daarvan is het aantal kliks vanuit een bepaald zoekwoord.

Zoekwoorden bepalen

Als je site weinig of geen fouten bevat of bijvoorbeeld erg nieuw is dan is een volgende stap het bepalen van de juiste zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Niet elke zoekterm is even interessant ook al lijkt het in het begin misschien van wel. Een goed zoekwoordonderzoek is daarom van belang om te voorkomen dat je onnodig tijd verspilt om te scoren voor een zoekwoord waar helemaal geen leads uit komen.

Het laten overeenkomen van de inhoud van landingspagina’s met de uitgekozen zoektermen is cruciaal in het verbeteren van de potentie van die teksten. Zoekmachines zijn inmiddels al heel erg slim en kunnen al heel wat uit context opmaken, maar zonder de juiste prikkels blijven ze nagenoeg blind en zal je ze toch even een beetje moeten helpen. Met de eerder genoemde Search Console kan je inzien op welke van die woorden je momenteel gevonden wordt, mits je al een gekoppeld account hebt natuurlijk.

Heb je eenmaal een beeld van welke zoekwoorden relevant voor je zijn dan kan je selecteren op de kliks die die termen ontvangen. Uiteraard wil je het beste gevonden op zoekwoorden waar de meeste bezoekers op zitten om zodoende meer traffic en leads te genereren.

Meta-data goed zetten

Heb je eenmaal in kaart wat de woorden zijn waarop je wilt scoren dan kan je de meta-data daarop aan laten sluiten. Meta-data zijn de gegevens over een pagina die niet direct voor bezoekers bedoeld zijn, maar die browsers of zoekmachines kunnen uitlezen om heel gericht informatie aan gebruikers aan te kunnen bieden. Onder deze data vallen meta descriptions, wat eigenlijk korte samenvattingen zijn van de betreffende landingspagina, maar ook meta titles, wat de titels zijn van pagina’s, die browsers in hun tabbladen tonen. Voor dit type tekst gelden striktere regels dan voor gewone content om de SEO te verbeteren. Dat is omdat de ruimte om deze data te kunnen tonen aan eindgebruikers bijzonder beperkt is en er dus strengere regels nodig zijn om kwaliteit aan te kunnen bieden.

Zo mogen meta descriptions maximaal 150 tekens groot zijn om goed te kunnen weergeven. Eigenlijk is het 155 tekens voor desktop, maar als je daarvoor kiest heb je de kans dat het op mobiele apparaten niet goed past. Daarin zal bondig beschreven moeten zijn waar de tekst over gaat. Het belangrijkste zoekwoord zal hierin naar voren moeten komen waardoor mensen en zoekmachines direct begrijpen waar de inhoud over gaat.

De title-tag moet ook goed gezet worden per pagina. Dit wordt zowel getoond in de zoekresultaten als ankertekst voor de link naar jouw website, maar ook als titel van tabbladen in browsers. Op social media wordt de title-tag ook gebruikt. Deze tekst mag niet langer zijn dan in totaal 90 tekens. Als je een strakke indeling voor de titels gebruikt zou je er ook een plug-in voor kunnen gebruiken die vult deze meta-data dan automatisch in en bepaalt het aan de hand van andere gegevens op de site, bijvoorbeeld de bedrijfsnaam en h1-tag van de pagina.

Geen missende pagina’s

Een ander belangrijk onderdeel om de SEO te kunnen verbeteren is het verwijderen van missende pagina’s. Hiermee worden pagina’s bedoeld waar een link naar verwijst, maar als je die link volgt je uitkomt op een URL die helemaal niet bestaat. Een automatische respons van de server is dan om een 404-pagina aan te bieden. Zoekmachines die te veel van zulke 404’s status codes tegenkomen op een website zullen deze als vanzelfsprekend minder hoog waarderen. Het is namelijk een indicatie dat de site niet goed onderhouden wordt en de kans groot is dat de rest dan ook kwalitatief lager is dan de standaarden die worden gesteld. Via de Search Console kan je dergelijke problemen opsporen om ze daarna te verhelpen.

Vragen over SEO advies? Neem contact op

SEO advies kan ervoor zorgen dat uw website optimaal rendement zal behalen uit het internet. U zal op talloze relevante zoektermen vindbaar worden en uw branding zal exponentieel vergroot worden.

Heeft u nog verdere vragen over onze diensten, dan staat ons bureau direct voor u klaar om u van aanvullende informatie te voorzien. Wilt u SEO advies van ons adviesbureau, neem dan direct contact op.

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoor staat.

Wij maken gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.