SEO verbeteren

SEO verbeteren voor dummies

Wanneer je begint met je online vindbaarheid verbeteren via SEO dan krijg je waarschijnlijk al snel door dat je in een konijnenhol van heb ik jou daar bent gedoken. Het begint je al snel te duizelen van alle termen die op je af komen. Je dacht dat je bezig ging met een aantal zoekwoorden in je webteksten verwerken, maar al snel blijkt voor veel beginners dat de vindbaarheid van je website vergroten makkelijker gezegd is dan gedaan. Een technisch deugdelijke website waarop een paar teksten staan is leuk, maar vaak doet het nog niet veel in de zoekresultaten van Google. Daarom geven we jou namens de Online SEO Specialist bij deze een gids waarmee jij je SEO kunt verbeteren!

De drie factoren waarmee jij je online vindbaarheid verbetert

Je SEO verbeteren is niet iets wat je even snel doet, helaas. Het is een proces waarbij je monitort wat jij doet, wat de concurrentie boven jou beter doet en hoe jij ook zo goed kunt worden. Daarnaast zijn er een flink aantal quick wins die ook bij kunnen dragen aan de vindbaarheid van je website vergroten. In dit blogartikel nemen we je mee langs het optimaliseren van je content, een aantal quick wins die je kunt behalen met andere on-page factoren en ten slotte hebben we een aantal relevante tips op het gebied van linkbuilding.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Hoe verbeter ik mijn SEO content in 7 stappen

Content is king! Je SEO verbeteren begint dan ook vaak door naar de hoeveelheid en kwaliteit van je content te kijken. Wat staat er allemaal op een pagina? Met welk idee is dat er zo in gezet? Hoeveel tekst heb je per pagina en wat is het idee erachter? SEO verbeteren is meer dan alleen een site bouwen die alle informatie verschaft. Soms wil Google graag dat je nog een stapje verder gaat. Daarom bij deze 7 tips waarmee jij je content kan verbeteren

1. Vindbaarheid website verbeteren begint met zoekwoordenonderzoek

We hopen dat je deze tip kunt overslaan. We komen het bij Online SEO Specialist helaas vaak tegen dat mensen hun SEO verbeteren willen, maar dat ze nooit echt een gedegen zoekwoordenonderzoek hebben gedaan. Soms heeft iemand goed gegokt en per ongeluk een goede paginaindeling uitgerold, maar vaak zitten er gapende gaten in de sitestructuur. Via tools als SEMrush, Ubersuggest of Mangools kun je een goed inzicht krijgen in welke zoekwoorden veel gebruikt worden. Let wel, de inschattingen voor maandelijks zoekvolume moet je absoluut met een korrel zout nemen, maar ze geven een goed beeld van welke zoekwoorden meer aandacht verdienen.

2. Maak een goede paginaindeling

Nadat je alle relevante zoekwoorden bij elkaar hebt gezet en hebt geordend, ga je een verdeling maken van de zoekwoorden per pagina. Oftewel: welk zoekwoord komt op welke pagina. Probeer hierbij alvast duidelijk te hebben waar een pagina over moet gaan zodat je een goed verhaal hebt bij iedere pagina. Let op dat je voor ieder belangrijk zoekwoord een aparte pagina maakt en dat je zoekwoorden die op hetzelfde neerkomen bij elkaar zet. Zo krijg je voor iedere pagina een helder verhaal.

Zoekwoorden onderzoek

3. Vindbaarheid website vergroten met een silo-structuur

Met een silo-structuur bedoelen we een structuur waarbij een klant bovenin binnenkomt en steeds kan doorklikken naar diepere lagen. Stel je hebt een webshop die truien en broeken verkoopt. Deze deel je logischerwijs in in truien en broeken, dat is niveau 1. Vervolgens maak je bij truien subpagina’s aan met: truien met capuchon, truien met crewneck en truien met ronde hals. Vervolgens maak je bij truien met ronde hals een niveau 3 aan met: trui wol, trui katoen en trui polyester. Zo krijg je dus een duidelijk beeld van waar je bent in de site en welke niveaus er nog boven je zijn. Dit kun je ook met jouw website doen. Het voordeel hiervan is dat Google makkelijk crawlt naar diepere lagen van de site en jou al snel gaat zien als een autoriteit op het gebied van truien, je hebt er namelijk diepgaande kennis over. De diepere lagen in informatie die worden gedeeld op je site getuigen daar namelijk van.

4. Zorg dat je voldoende woorden opschrijft

Google is van oudsher een zoekmachine die gebruikt wordt voor het vinden van informatie. Tot op de dag van vandaag probeert Google nog steeds te beoordelen of de informatie op je pagina goed en relevant is. Voor een goede positie in Google betekent dat dus vooral veel en goede informatie verstrekken. Dan weet Google dat jij goede informatie verstrekt. Kijk daarom eens rond bij de concurrenten. Kijk eens wat zij op een pagina hebben staan en vergelijk dat met jouw site. Grote kans dat de tekst op je website gewoon te kort of incompleet is. Probeer altijd in ieder geval de tekst van de top 5 te evenaren op een zoekwoord. Een manier om makkelijk extra woorden bij te plaatsen op een pagina is door bijvoorbeeld een FAQ toe te voegen. Als je vindt dat je pagina te lang is kun je deze standaard ingeklapt laten, zodat hij pas uitklapt wanneer iemand erop klikt. Zo lijkt je pagina niet zo lang maar kunnen mensen wel alle nodige informatie vinden en heb je veel woorden op je pagina zonder dat het storend wordt.

5. SEO verbeter je ook met afbeeldingen

Afbeeldingen zijn een goede manier om de vindbaarheid van je website te vergroten. Veel afbeeldingen hebben rechten waardoor je ze niet zomaar op je website mag gebruiken. Hier kun je dus relatief makkelijk het verschil maken. Maak of laat eens foto’s maken van je werkzaamheden en plaats die op je site. Relevante afbeeldingen van wat je doet maken een goede en betrouwbare indruk op je klanten en Google ziet afbeeldingen als waardevolle content. Vergeet niet ook een alt-tekst toe te voegen voor spraakcomputers. Hier heeft de gebruiker niet veel aan, maar Google waardeert dit enorm.

6. Verwerk zoekwoorden op de juiste plekken

Dat je zoekwoorden in teksten moet verwerken om je SEO te verbeteren is algemeen bekend, maar weet je ook waar en hoe vaak? In de begindagen van SEO was vaker beter, maar het Google-algoritme werd steeds beter in het herkennen van zogenaamde keywordspam. Hierdoor moet je dus oppassen met het lukraak volgooien van je tekst met zoekwoorden. Dat doet tegenwoordig vaak weinig goeds voor de online vindbaarheid van je website. Kijk ook daarom eens naar de concurrent. Naast de hoeveelheid woorden kun je ook kijken naar de hoeveelheid keywords. Hoe zit dat ongeveer in jouw markt?

Wanneer je een goed idee hebt van de hoeveelheid keywords en de zoekwoorddichtheid, kun je nog kijken naar de headers. Google kijkt ook eerst naar de titel, dan naar de meta-omschrijving en de tussenkoppen voordat het de daadwerkelijke tekst gaat analyseren. Daarom is het dus belangrijk dat je duidelijk maakt aan het algoritme waar je tekst over gaat. Wordt hier niet te enthousiast mee. Een zoekwoord in iets meer dan de helft van de koppen is een goede vuistregel.

Om een beetje houvast te krijgen met deze regels kun je ook een Wordpress-plugin als YoastSEO installeren, die analyseert je tekst op keywords en geeft eventueel feedback op waar je nog zou kunnen verbeteren. Let op: Dit is een plug-in met een one-size-fits-all aanpak. Vertrouw dus vooral eerst op je eigen analyse en gebruik de plugin vooral om te kijken of je niets vergeet.

7. Verbeter de vindbaarheid van je website met een blog

Een goede manier van SEO verbeteren is door regelmatig je site bij te werken. Dit doe je door regelmatig je oude teksten een beetje te herzien of informatie bij te schrijven, maar ook eventueel door nieuwe teksten te uploaden. Google weet hierdoor dat je informatie up-to-date is, in ieder geval ziet het dat jouw site nog actief is. Een manier om je site goed levend te houden is met een blog. Hierbij schrijf je zo nu en dan, bijvoorbeeld maandelijks, over wat jouw bedrijf allemaal doet of geef je een aantal tips die de lezer zou kunnen gebruiken. Ook zou je met een goed blog kunnen inspringen op trends die in jouw markt spelen. Zie jij een relevante ontwikkeling? Schrijf er een blog over en koppel de ontwikkeling aan je markt. Zeker wanneer je ziet aankomen dat mensen gaan zoeken op deze ontwikkeling, probeer jij alvast potentiële zoekwoorden in de tekst te verwerken. Zo sta jij alvast op één voordat het zoekwoord relevant is!

8 Quick wins om met on-page factoren je SEO te verbeteren

Wanneer je de vindbaarheid van jouw website wil verbeteren dan zijn er altijd wel een paar quick wins te behalen. Daar heb je vaak geen SEO copywriter of een webdeveloper voor nodig. Het enige wat je op het gebied van SEO check moet doen is even goed checken of alles goed te indexeren is en of je site wel Google-vriendelijk is. Wanneer dit niet op orde is, dan verlies je namelijk al snel terrein op het gebied van online vindbaarheid.

1. Meld je website aan bij Google mijn bedrijf

We hopen van harte dat je dit al gedaan had. Maar zowel op het gebied van betrouwbaarheid bij je klanten als bij Google kan een aanmelding bij Google Mijn Bedrijf een groot verschil maken wanneer je je online vindbaarheid verbeteren wil. Hierdoor snapt Google dat je een bedrijf bent en wat je ongeveer doet. Hierdoor zijn de zoekwoorden waar je je content voor schrijft ook een stuk logischer. Daarbij gaat Google jouw naam daadwerkelijk herkennen als een bedrijfsnaam. Oftewel, een aanmelding bij Google Mijn Bedrijf kan snel je SEO verbeteren.

Ook voor klanten is dit gunstig. Wanneer zij namelijk je bedrijfsnaam Googlen zien ze meteen het Mijn Bedrijf blok rechts op het scherm. Daarin staat je adres, je website, telefoonnummer en als je ze hebt ook al je reviews. Wanneer je een betrouwbare partij bent is dit dus iets waarmee je snel je betrouwbaarheid bewijst. Wanneer een potentiële klant je bedrijfsnaam googelt en ziet dat je goede en betrouwbare reviews hebt is vaak al voldoende om zijn vertrouwen te winnen.

2. Meld je site aan bij Google Search Console

Wanneer je zelf je site in beheer hebt, is het prettig om je site meteen bij Google aan te melden. Als je dan toch bezig bent kun je dit ook doen voor Bing Webmaster Tools. Met deze applicaties kun je snel zien waar je website het goed doet en waar niet. Op welke zoekwoorden scoor je hoog? Hoe komen mensen binnen op je site? Maar ook hoe lang blijven ze? Zie je afwijkende zaken bij deze gegevens? Ga na waar deze problemen zitten. Google Search Console is gratis en geeft je een schat aan informatie. Zonde dus om niet te gebruiken.

3. Online vindbaarheid begint met crawlen

Wanneer je je website beter vindbaar wil maken, is je eerste prioriteit om te zorgen dat je site überhaupt door Google zelf gevonden kan worden. Dat is vaak nog niet zo’n probleem. Maar vervolgens moet Google ook nog elke pagina kunnen vinden. Heb je bijvoorbeeld wel een sitemap in XML waarmee je de crawlbot van Google of Bing de weg wijst? En moet alles wel gecrawld worden? Wanneer je bijvoorbeeld mensen een offerte laat aanvragen wil je natuurlijk niet dat de bedankpagina ook te vinden is via Google. Je kunt eenvoudig checken welke pagina wel of niet geïndexeerd is door site:jedomeinnaam in de zoekbalk in te voeren. Al je geïndexeerde pagina’s zie je vervolgens op een rijtje staan. Staan niet al je pagina’s erbij? Dan vraag je indexering aan bij Google. Staan er pagina’s bij die er niet zouden moeten staan? Geef ze dan het label noindex. Het is vaak handig om eerst SEO advies in te winnen voordat je pagina’s uit Google laat halen, omdat het niet altijd de vindbaarheid van je website zal vergroten.

4. Vindbaarheid verbeteren door je URL’s op te schonen

Je SEO verbeter je wanneer een crawlbot goed inzichtelijk kan maken wat er allemaal te vinden is op jouw website. De bot volgt elke link die hij mag volgen (follow, nofollow) en hij kijkt overal rond. Wat hierbij belangrijk is, is dat de bot iedere URL ziet als een aparte pagina. Ook als je een aparte pagina hebt voor http:// en https:// of wanneer je een slug hebt met en zonder hoofdletters. Dit ziet de bot allemaal als verschillende pagina’s. Zorg er dus voor dat je maar één pagina hebt waar daadwerkelijk wat op te vinden is en maak van de anderen allemaal redirects. Zo is het voor de bot duidelijk wat er allemaal is en welke pagina’s de moeite waard zijn om de indexeren.

5. Houd je URL’s kort en to-the-point

Als je dan toch met je URL’s bezig bent, kijk dan meteen of ze je online vindbaarheid ten goede komen. Het deel achter de slash wordt ook wel de slug genoemd. Bij deze pagina is de slug bijvoorbeeld “seo-verbeteren”. Dat is gedaan om te ranken op het zoekwoord “seo verbeteren”. Een goede, SEO vriendelijke slug is kort en to-the-point. Ook maak je ermee duidelijk hoe je site in elkaar zit. Wanneer je site uit meerdere lagen bestaat, zoals in de silo-structuur die we je eerder hebben uitgelegd, zie je in de volledige slug ook terug waar je zit in de structuur, bijvoorbeeld https://willekeurigekledingwebshop.nl/truien/ronde-hals/wol/. Je kunt nu dus zien dat je in de subcategorie “ronde-hals” zit van de categorie “truien”. Voor zowel de consument als voor Google is het duidelijk dat je bij deze URL waarschijnlijk een pagina over een wollen trui met ronde hals kunt verwachten. Dit vergroot je online vindbaarheid enorm.

6. Analyseer je Core Web Vitals

Je SEO verbeteren doe je door een goede site te maken. Dat betekent niet alleen dat de informatie goed moet zijn, tegenwoordig moet je site bijvoorbeeld ook snel laden. Binnen hoeveel seconden is je eerste stuk content geladen (First Contentful Paint)? Hoe snel is het grootste stuk tekst met afbeelding in beeld (Largest Contentful Paint)? Dit zou volgens Google binnen 2.5 seconden in beeld moeten zijn. Dit kun je verbeteren door je HTML goed in CSS te zetten, door naar je hostingserver te kijken en door je afbeeldingen te comprimeren. Dit soort zaken zorgen ervoor dat je site sneller laadt. Daar houdt je gebruiker van en daar houdt Google van.

7. Houd je bezoeker vast

Google kijkt onder andere naar hoe lang een bezoeker op jouw pagina blijft. In Google Search Console kun je zien hoe lang een sessie op jouw website duurt. Een sessie die na paar seconden al voorbij is wordt ook wel een bounce genoemd. Een hoog bouncepercentage is voor Google een signaal dat jouw site geen nuttige informatie heeft op een bepaald onderwerp, omdat mensen binnen een paar tellen weer vertrokken zijn. Bijvoorbeeld omdat je site ontzettend traag laadt, maar het kan ook dat je landingspagina afschrikt. Bezoek daarom eens je eigen site vanaf allerlei devices en beoordeel je eigen landingspagina. Zou je zelf verder lezen en scrollen? Kijk eens kritisch en waarschijnlijk zie je snel mogelijkheden om je gebruikerservaring en de online vindbaarheid van je website te verbeteren.

SEO verbeteren veiligheid

8. Zorg voor een veilig bezoek aan je website

Een ander onderdeel waar Google veel waarde aan hecht, waarmee jij dus de vindbaarheid van je website kunt vergroten, is de beveiliging van je website. Wanneer iemand jouw website bezoekt is er altijd een uitwisseling van data. Je wil natuurlijk niet dat iemand de data van een klant steelt. Dat maakt jou niet blij, jouw klant niet en Google teleurgesteld. Zij hebben immers iemand naar een onveilige site doorgestuurd en daarom zouden mensen Google kunnen gaan wantrouwen. Dat is dus de reden dat Google ook kijkt naar de beveiliging van jouw website. Een beveiligde website is eenvoudig te herkennen aan https://, let op de ‘s’ en aan het slotje voor het webadres. Dit houdt in dat de site een deugdelijk SSL-certificaat heeft. Dit is een stukje technische optimalisatie dat makkelijk opgelost kan worden en wat je uit de ranking kan houden wanneer je het niet voor elkaar hebt.

Wanneer deze 8 quick wins voor SEO verbeteren voor jou te veel moeite en vaktermen waren dan kun je wel wat hulp van technische experts gebruiken. Vraag daarvoor de gratis SEO scan van Online SEO Specialist aan!

Je SEO verbeteren met linkbuilding

Mocht het woord linkbuilding je totaal onbekend zijn dan weet je in ieder geval dat er nog veel aan je online vindbaarheid te verbeteren valt. Met linkbuilding wordt over het algemeen het binnenhalen van links van andere sites, dus hen naar jou laten doorlinken, bedoeld. Dat is externe linkbuilding. Hier geven we je een aantal adviezen voor. Daarnaast is het intern doorlinken binnen je site misschien wel minstens zo belangrijk. Hier hebben we dan ook zeker aandacht voor.

Zorg voor een hoogwaardig linkprofiel

De vindbaarheid van je website verbeteren met linkbuilding is vaak een goed idee. Een tandarts waar veel mensen naar doorverwijzen vertrouw je waarschijnlijk meer dan tandartsen waar niemand het over heeft. Wanneer al die mensen echter een slecht gebit hebben, doe je dat dan weer niet. Dat werkt met websites in principe net zo. Via tools als Majestic kun je een uitdraai maken van je binnenkomende links. Hoeveel goede links heb je, links met een hoge Domain Authority en met hoge trust flow? En hoeveel slechte links staan daar tegenover? De truc is om een linkprofiel natuurlijk te laten ogen. Ook de beste sites hebben rare links die binnenkomen. Het is alleen zaak om niet alleen maar hoge of lage kwaliteit links in te kopen of binnen te halen. Zorg ervoor dat het aannemelijk lijkt dat deze links er vanzelf zijn gekomen.

Kijk naar je concurrenten

Een natuurlijk linkprofiel klinkt natuurlijk ontzettend vaag. Wat is natuurlijk en wat heeft Google door? Dat weet eigenlijk niemand precies en van markt tot markt kan dit ontzettend verschillen. Een hoop links die in één keer binnenkomen lijkt natuurlijk nep, maar wat als er een pandemie uitbreekt en één site wordt daardoor heel belangrijk. Dan is het eigenlijk heel logisch dat veel sites naar die website gaan linken. Hoe een natuurlijk linkprofiel eruit ziet in jouw niche kom je daarom vooral te weten door af te kijken bij de best practices van je concurrentie. Wie heeft zijn linkbuilding goed voor elkaar en hoe ziet dat eruit? Waarschijnlijk is ook zoiets doen de beste optie om de SEO van jouw website te verbeteren. Wanneer je nog steeds geen idee hebt hoe je dit doet dan kun je er natuurlijk ook onze linkbuilding specialisten naar laten kijken.

SEO verbeteren met ankerteksten

Net als dat je kijkt naar wie er naar je verwijst, is het ook handig om te kijken naar hoe mensen naar je verwijzen. Wanneer je een link plaatst naar bijvoorbeeld onze hoofdpagina kun je dat doen door de hele URL te plakken: https://onlineseospecialist.nl/. Dat heet een naakte ankertekst maar je kunt de link natuurlijk ook opmaken met een echte ankertekst; bijvoorbeeld: SEO Specialist. Welke ankerteksten je gebruikt om naar een pagina te linken maakt veel voor op welke zoekwoorden je zal ranken in de zoekresultaten. Dit geldt zowel voor externe links als voor interne links.

Je online vindbaarheid vergroten met interne links

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. De SEO van je website verbeteren door intern door te linken. Ergens is dit echter ook wel logisch wanneer je begrijpt dat een crawlbot door je site navigeert. Wanneer er meerdere wegen naar een pagina leiden dan lijkt die pagina vanzelf belangrijker. Daarnaast bestaat er iets dat linkjuice wordt genoemd in het SEO wereldje. Autoriteit stroomt als het ware door naar pagina’s waar je naar doorlinkt. Dat is bijvoorbeeld ook een reden dat je een slimme silo-structuur maakt. Zo kun je externe linkjuice binnenhalen op hoofdpagina’s en die laten doorlinken naar subpagina’s. Hoe vaker je doorlinkt naar een pagina, hoe belangrijker je hem maakt. Vergeet daarom niet om regelmatig naar je homepage te linken of andere pagina’s met belangrijke zoekwoorden. Een andere goede optie is natuurlijk om jouw belangrijkste pagina’s in de header of footer van je site te plaatsen. Zo heb je op iedere pagina al een link naar die pagina’s.

Wees niet bang om naar externe partijen te linken

Nu je het begrip linkjuice kent wil je daar wellicht heel zuinig mee omgaan om je SEO te verbeteren. Linkjuice is echter niet alles. Je mag best wat weg laten vloeien naar andere websites. Houd bijvoorbeeld ook in het achterhoofd dat veel sites doorlinken naar andere sites en dat dat dus ook deel is van een site die normaal met links omgaat. Wanneer je graag de autoriteit op je site wil houden kun je ook een link in HTML de tag nofollow meegeven. Daardoor kan een gebruiker wel doorklikken naar een andere site (handig om dat in een nieuw tabblad te doen), maar gaat de crawlbot niet verder en blijft de autoriteit op jouw pagina.

Je SEO verbeteren met de Online SEO Specialist

Zoals je misschien onderhand al hebt begrepen is SEO niet zomaar even een trucje. Niet zo gek ook. Anders had iedereen wel bovenin Google kunnen staan en dat kan helemaal niet. Er kan er namelijk maar één de beste zijn. De truc is dus vooral om de zaakjes beter voor elkaar te hebben dan de concurrenten. Wanneer je dat zelf niet kunt kun je natuurlijk ook je SEO uitbesteden. Wij van Online SEO Specialist kunnen een SEO analyse maken van je website en je vervolgens verder helpen met je online vindbaarheid verbeteren. Neem hiervoor contact op via 085 303 7173.

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.