WordPress SEO
Home | WordPress SEO
Wat kun je in WordPress doen om de SEO te verbeteren?
Waar ga je een website in bouwen voor SEO? WordPress natuurlijk! WordPress is veruit het populairste Content Management Systeem (CMS) ter wereld en het is nog gratis ook. Het enige wat je nodig hebt is een domeinnaam en hosting voor je website. Vervolgens kun jij met je WordPress website SEO gaan bedrijven. WordPress is hier heel geschikt voor, omdat er allerlei plugins voor SEO bestaan. In WordPress kun je dan ook veel doen om je SEO te verbeteren. Wat dat allemaal is? Dat vertellen we hieronder in dit artikel.
Wat is WordPress?
WordPress is een Content Management Systeem (CMS). Dat wil zeggen dat je daarin je content kunt managen. Je kunt het erin uploaden, je kunt het vormgeven en je kunt het erin optimaliseren. Je CMS zorgt ervoor dat alles deugdelijk functioneert en dat het er goed uit ziet. WordPress is één van de meest gekozen CMS ter wereld. Het is ooit opgericht als platform voor blogs maar tegenwoordig wordt het veel breder ingezet. Door de jaren heen is er een hele community rond WordPress ontstaan met allerlei developers die tools en plugins ontwikkelen die je aan je WordPress website kunt toevoegen. Van zichzelf is WordPress een heel basic systeem, maar je kunt het zelf zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Dat is dan ook de reden dat allerlei websites WordPress gebruiken als CMS. Deze website is bijvoorbeeld ook gebouwd in WordPress. Ook bijvoorbeeld de BBC of PlayStation gebruiken WordPress voor hun websites. Je kunt dus hele simpele sites bouwen, maar je kan het ook zo gek maken als je maar wil. Daarom bouwen ook veel SEO bureaus hun website in WordPress. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Waarom je voor SEO WordPress gebruikt
Hoewel er allerlei betaalde CMS bestaan, is WordPress nog steeds veruit het populairst voor SEO. Het is dan ook een heel SEO-vriendelijk platform:
- Het is gebruiksvriendelijk: Van beginner tot professional, iedereen kan op zijn of haar niveau met WordPress aan de slag, dus iemand die SEO voor MKB-bedrijven wil gaan doen. Je hebt geen hele specifieke technische vaardigheden om in WordPress met SEO aan de slag te gaan.
- Breed scala aan thema’s: Hoe wil je dat je site eruit komt te zien? Waarschijnlijk bestaat er al een thema dat er ongeveer zo uitziet. Er bestaan duizenden gratis thema’s in WordPress (handig om je SEO kosten te drukken) en tegen betaling is er nóg meer mogelijk. Deze hebben vaak ook schone code waardoor je site technisch ook top blijft. Daarover later meer.
- SEO Plugins: WordPress biedt ook tal van SEO-plugins zoals Yoast SEO of Rank Math SEO. Deze helpen je met het optimaliseren van je content in WordPress.
Hoe kun je je SEO verbeteren in WordPress?
De mogelijkheden in WordPress zijn dus eindeloos, maar hoe kun je jouw SEO verbeteren in dit CMS? Wij geven je 12 manieren.
1. Gebruik een plugin om je SEO-titels te optimaliseren
Een van de belangrijkste tags die je aanbrengt in een pagina voor je SEO is de metatitel of SEO-titel. Dit is namelijk het eerste wat Google uitleest van jouw website. Deze wil je dus goed optimaliseren evenals je meta-omschrijving. Dit zijn de twee stukken tekst die je bij een website ziet staan op de resultatenpagina (SERP) van de zoekmachine. Via een plugin als Yoast SEO of Rank Math SEO, kun je eenvoudig deze tags invoeren om je SEO te optimaliseren.
Naast je title tags kun je ook andere tussenkoppen invoeren in WordPress. Deze kun je structureren qua hoe belangrijk je ze maakt. H1 is het belangrijkst en daar is er ook maar één van op je pagina. Daarna is H2, H3 etc.. Deze tags worden ook uitgelezen door Google op die manier. Met een H2 tag geef je aan dat deze tussenkop relatief belangrijk is. Het is daarom handig om hier zo nu en dan een zoekwoord in te verwerken.
Een goede manier om te controleren of je een beetje op weg bent met SEO is via Yoast SEO. Via deze plugin kun je niet alleen je metatitels invoeren, maar het geeft ook aan of je aan de voorwaarden voldoet om te ranken op een zoekwoord. Neem deze altijd wel met een korreltje zout. Het zijn vooral vuistregels. Het ene zoekwoord is het andere niet en uitzonderingen zijn er dan ook altijd. Vaar dus niet blind op wat een plugin je vertelt.
2. Kies voor een responsive WordPress thema
Het WordPress thema is de vooraf ingestelde lay-out waarin je jouw site bouwt. Zo hoef je je niet meer druk te maken over hoe je pagina eruit komt te zien, je kunt gewoon je content invoeren en het ziet er vanzelf goed uit. Let er alleen wel op dat dit thema responsive is. Dat houdt in dat hij zich vanzelf aanpast aan de lengte en breedte van het scherm.
Van oudsher werden websites natuurlijk alleen voor desktop computers gebouwd, maar tegenwoordig gaat er meer internetverkeer via telefoon dan via PC. Daarom is het belangrijk om een website te hebben die ook perfect functioneert via telefoon. Daar kun je eenvoudig voor zorgen met een responsive thema. Doordat de lay-out al is ingesteld, staat ook al vast in welke volgorde de tekstblokken komen. Daardoor past het design zich dus automatisch aan aan de breedte van het scherm.
Google waardeert dit tegenwoordig enorm. Het grootste gedeelte van de gebruikers waar het advertenties aan toont gebruikt Google immers via telefoon. Daarom is het gebruiksgemak op telefoon ook een belangrijke rankingfactor geworden binnen SEO. Daarbij staat het heel onprofessioneel wanneer je site niet goed draait op mobiel. Vrijwel iedere site heeft tegenwoordig een responsive webdesign en daar zijn de verwachtingen van de gebruiker dan ook op aangepast.
3. Werk met schone code
Ga bij het kiezen van je thema ook altijd even of het thema schoon is qua code. Dat wil zeggen dat de hoeveelheid code minimaal is en alleen het strikt noodzakelijke gebruikt wordt. Overbodige code in het design, inline CSS, voegt namelijk niets toe aan de uitstraling of het gebruiksgemak, maar het vergroot wel de bestandsgrootte van je pagina die moet laden.
Google hecht veel waarde aan de laadsnelheid van je website. Wanneer er teveel code is om doorheen te kruipen dan rankt Google niet je al je pagina’s en komen de pagina’s ook nog eens lager in de SERP. Daarbij is een trage pagina ook een absolute conversiekiller. Wacht je zelf wel eens 5 seconden totdat een pagina begint met laden? Precies. Zorg er dus voor dat je pagina vrij is van overbodige code zodat je site zo optimaal mogelijk presteert.
Een andere manier om veel inline CSS op je site te krijgen is door je webteksten in Word of Google Docs te schrijven en ze vervolgens in WordPress te plakken. Hierbij plak je ook allemaal overbodige data mee. Schrijf daarom altijd je webteksten in WordPress zelf of haal ze eerst door een HTML cleaner voordat je je teksten upload in WordPress vanuit Word.
4. Optimaliseer je afbeeldingen voor SEO
Naast je titels kun je ook je afbeeldingen optimaliseren voor SEO. Je ziet het misschien niet altijd bij een afbeelding staan, maar iedere afbeelding heeft een titel en een alternatieve tekst. De titel is meestal automatisch een kopie van de bestandsnaam van de afbeelding. Dit is meestal niet de meest optimale naam voor SEO die je aan de afbeelding kunt geven. Je kunt dus al een eerste stap zetten door je afbeeldingen een goede naam te geven. Daarnaast kun je via een SEO-plugin ook een alt-tekst toevoegen aan de afbeelding.
Een alt-tekst is een korte omschrijving van wat er op de afbeeldingen te zien is. Dit is ontwikkeld voor spraakcomputers die webteksten voorlezen aan blinden en slechtzienden. Zo weten zij ook wat er op een afbeelding te zien valt. Google is zelf echter ook een soort van blind. Uiteindelijk is Google nog steeds gewoon een computeralgoritme dat websites beoordeelt. Het heeft bijvoorbeeld geen ogen waarmee het afbeeldingen kan bekijken, laat staan interpreteren. Wat er op de afbeelding staat haalt het uit de omschrijving. Vul die dus in en voeg er een zoekwoord aan toe om aan Google duidelijk te maken dat je afbeelding relevant is voor het zoekwoord.
Een andere manier om je afbeeldingen te optimaliseren is om de bestandsgrootte zo beperkt mogelijk te houden. We hadden het zojuist al even over de invloed van de laadtijd van je site op je SEO. Je afbeeldingen hebben daar ook grote invloed op. Een PNG-bestand van 5MB is misschien heel mooi en scherp, maar is dat wel nodig? Vaak kun je de afbeelding beter comprimeren naar wat kleiners. Via de Smush plug-in kun je afbeeldingen in WordPress optimaliseren voor de toepassing.
5. Pas op met de hoeveelheid plug-ins die je installeert
Het klinkt misschien tegenstrijdig nadat we al een aantal plug-ins hebben geplugd, maar ga niet lukraak alle mogelijke plugins aan je website toevoegen. Deze vormen namelijk allemaal weer extra data op je website en daar wordt je website ook niet sneller van. Bekende voorbeelden zijn bijvoorbeeld plug-ins voor contactformulieren. Ze lijken heel handig, maar in werkelijkheid vertragen ze je site enorm waardoor de gebruikerservaring wel beter wordt, maar je ontzetten in moet leveren qua SEO.
6. Optimaliseer je URL´s
Welke URL zou het beter doen? Onlineseospecialist.nl/blog/42069 of onlineseospecialist.nl/wordpress-seo? De tweede nietwaar? In WordPress kun je zelf de slug voor een pagina invoeren. Deze kun je ook optimaliseren voor SEO. Wanneer je pagina over een bepaald onderwerp gaat dan pas je daar ook het webadres op aan. Zo is het meteen duidelijk wat voor een pagina iemand kan verwachten wanneer diegene de link ziet. bij willekeurigedierensite.nl/katten is de kans klein dat je een pagina over honden te zien krijgt. Google kijkt daar net zo naar en neemt de URL-slug ook mee bij het bepalen van de relevantie voor een zoekwoord. Voer daarom dus altijd een slug in wanneer je een pagina aanmaakt.
7. Maak gebruik van een broodkruimelspoor
Ken je dat dat je in een webshop zit en je ziet ineens vanaf de homepage een heel spoor bovenin de pagina staan met alle categorieën die je doorlopen hebt. Wanneer je bijvoorbeeld op Bol.com zoekt naar rock cd’s, dan zie je bovenin Home>Muziek>Cd>Rock. Hierbij kun je altijd terugklikken naar een categorie erboven voor wanneer gebruiker muziek van een ander genre of op een andere drager wil zien.
Dit noemen we een broodkruimelspoor en het helpt om websites inzichtelijker te maken. Zeker met een structuur zo groot als die van Bol.com kun je snel verdwalen. Dat kan Google ook. Daarom helpt het om een broodkruimelspoor te gebruiken. Zo maak je je site inzichtelijker. Ook in Google Search Console kun je traceren hoe het gesteld is met je broodkruimels.
8. Kies of je www. gebruikt of niet
Vroeger begon iedere website met WWW.. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. Veel sites laten die weg zodat hun URL wat korter is. Bij veel (lees: oudere) mensen zit het echter ingebakken dat een url begint met WWW. en dat voeren ze dus altijd in. Zorg er in ieder geval dat je consistent bent met het gebruik van je URL in je uitingen zodat je geen verwarring zaait.
Ook kun je een permanente redirect aanmaken voor met én zonder WWW.. Vervolgens maak je in WordPress een canonical tag aan om aan te geven welke pagina in Google moet komen. Wanneer je dat niet doet ziet Google beide pagina’s namelijk als twee verschillende pagina’s met dezelfde inhoud en weet het dus niet welke het in de SERP moet opnemen. Doe dit ook voor HTTP en HTTPS verbindingen.
9. Zorg voor een beveiligde website
Een andere factor waar je bij Wordpress SEO aan moet denken is de beveiliging van je website. Met alleen een domeinnaam en hosting heb je namelijk nog geen veilige verbinding, daar is een SSL-certificaat voor nodig. Dat kun je regelen via je hosting. Zo zorg je ervoor dat het dataverkeer tussen jou en je klant niet onderschept kan worden door kwaadwillenden. Google hecht hier ook veel waarde aan omdat Google natuurlijk de beste service voor haar gebruiker wil leveren. Daarom zijn goed beveiligde websites vaak een stuk beter vindbaar dan niet beveiligde websites. Zorg dus dat je via je hosting of via Wordpress een beveiligingscertificaat voor op je site regelt voor een beveiligde https-verbinding. Dat zal je SEO ten goede komen.
10. Stel canonicals en permanente redirects in
Heb jij een aparte URL voor http en https? Zijn dat ook aparte pagina’s? Maar welke moet Google dan bovenaan zetten in de SERP? Wanneer Google ziet dat je twee identieke pagina’s op je website hebt staan dan wordt het al snel verwarrend voor Google, daarbij interpreteert het dat waarschijnlijk als duplicate content. Hierdoor zul je zien dat je site helemaal niet goed rankt. Het is niet erg wanneer je een dubbele pagina hebt, het is juist heel fijn wanneer iemand een letter in de URL kan vergeten en alsnog op je website terecht komt. Hiervoor stel je canonical tags in. Hierbij laat je aan de webcrawler weten dat je pagina een afgeleide is van een andere pagina en dat die andere pagina is die je hoog in Google wil hebben, de pagina met de canonical tag hoeft niet meegenomen te worden bij het indexeren.
Ideaal wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt en veel pagina´s zijn praktisch hetzelfde omdat je allemaal verschillende maten verkoopt van hetzelfde product. Google kan het daardoor verwarrend vinden welke pagina moet ranken. Met canonical tags kun je dit voorkomen en maak je één pagina het belangrijkst.
Daarnaast kun je ook werken met permanente redirects. Dit werkt goed wanneer je een bepaalde pagina, bijvoorbeeld een blog, verwijdert. De kans is groot dat Google deze URL nog wel erkent en ook autoriteit meegeeft aan die pagina. Het is zonde om die autoriteit verloren te laten gaan. Je doet er daarom goed aan om deze autoriteit door te geven met een permanente 301-redirect. Via een plugin als RankMath kun je deze redirects eenvoudig instellen. Zo houd je de opgebouwde autoriteit op je eigen website.
11. Dien een sitemap in en vraag indexering aan bij Google
Je hebt een domeinnaam. Daar heb je een Wordpress-website bij gebouwd om hoog in Google te scoren, maar hoe kom je eigenlijk in Google? Google gaat niet uit zichzelf zomaar alle vrije domeinen af om te checken of daar niet een site bij is gebouwd. Je doet er dus goed aan om aan Google duidelijk te maken dat je bestaat. Het kan zijn dat je al bent opgepakt. Bijvoorbeeld omdat een andere site al naar je doorlinkte en Google die link heeft gevolgd. Zo komt het erachter dat je bestaat. Je kunt echter ook om indexering vragen via Google Search Console.
Dit doe je idealiter door meteen je sitemap in te dienen. In je sitemap staat overzichtelijk weergegeven welke pagina’s er allemaal op jouw website staan. Google kan dit eenvoudig volgen en kan zo eenvoudig analyseren wat er allemaal op je site te vinden is. Ook wanneer je een nieuwe pagina aanmaakt doe je er goed aan om voor deze pagina’s even indexering aan te vragen.
Een sitemap maak je in een xml.-bestand en die plaats je op een aparte pagina. De URL daarvan is te vinden via het robots.txt bestand. Daarin vertel je de crawlbot welke URL’s het niet mag bezoeken en waar de sitemap te vinden is. De sitemap kun je overigens eenvoudig laten maken via een Wordpress plugin.
12. Bonus: Werk met structured data voor betere SEO
“Structured data zijn de nieuwe zoekwoorden” wordt regelmatig gezegd in SEO de laatste tijd. Door via structured data in te voeren wat iets is, bijvoorbeeld een recept, een evenement of een bedrijf in een bepaalde branche, heeft Google veel sneller door wat je allemaal precies bedoelt. Met structured data kun je dus eenvoudig een voorsprong pakken op concurrenten met hoge autoriteit en goede sites die niet aan structured data doen. Dit voer je in in code. Nou is WordPress juist heel fijn voor mensen die niet heel handig zijn met code, daarom bestaat er natuurlijk ook een Structured Data plugin voor dit soort toepassingen.
Verbeter je SEO in WordPress met de Online SEO Specialist
Wanneer dit artikel je iets te veel abracadabra was of je hebt geen zin om zelf op onderzoek te gaan in de wereld van WordPress om je SEO te verbeteren, dan kun je natuurlijk ook je WordPress SEO uitbesteden. Met een specialist weet je immers altijd dat je goed zit. Wij kunnen je helpen met het installeren van je plugins, kunnen je website technisch optimaliseren, maar kunnen ook je hele site optimaliseren voor SEO, inclusief linkbuilding. Wanneer je graag advies of hulp zou willen van de Online SEO Specialist, vul dan het contactformulier in en waarschijnlijk nemen we vandaag nog contact met je op!