Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden

Wat zijn het, hoe vind je ze en hoe gebruik je die?

Een long tail zoekwoord (of keyword, we gebruiken het door elkaar) betekent een zoekwoord dat wat langer is dan je normaal bij een zoekwoord zou verwachten. Veel mensen voeren namelijk vooral korte zoekopdrachten in zoals ‘voetbalschoenen’. Dat zijn dan ook vaak de woorden binnen die niche waar veel op gezocht wordt. Je hebt echter ook zoekwoorden die wat langer zijn zoals ‘rode voetbalschoenen adidas’ Je hoeft geen zoekmachine optimalisatie specialist te zijn om te begrijpen dat daar een stuk minder op gezocht wordt dan op ‘voetbalschoenen’. Dit is een voorbeeld van een long tail keyword en het wordt vaak gebruikt binnen SEO. De Online SEO Specialist is groot fan van long tail zoekwoorden en daar hebben we verschillende redenen voor:

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Waarom gebruik je long tail zoekwoorden?

1. Veel zoekopdrachten zijn long tail keywords

De definitie van wat de long tail zoekwoord betekenis is lopen uiteen. Bij sommige branches is het al vanaf 2 woorden, bij andere termen vanaf 3 of zelfs 4 woorden. Een zoekterm bestaande uit veel woorden klinkt te specifiek om op in te zetten maar volgens de definities van Google is maarliefst 70% van de zoekopdrachten een long tail keyword het is dus absoluut niet zo dat je bezig bent met je content optimaliseren voor termen die helemaal niemand gebruikt

2. Minder concurrentie

Een voordeel van long tail keywords is wel dat er een stuk minder op geconcurreerd wordt. Wanneer je zoekwoordonderzoek doet heb je namelijk belangrijke en minder belangrijke zoekwoorden. Op de belangrijkste zoekwoorden zitten meestal ook de sterkste concurrenten, met een beetje pech zijn dat de Coolblue’s en Bol.com’s van deze wereld en ben je nagenoeg kansloos, omdat zij bijvoorbeeld ook hun content marketing goed op orde hebben. Wanneer je echter in een kleinere vijver besluit te vissen waar de grote jongens niet zitten is er een grotere kans dat je alsnog vette vis kunt vangen.

3. Hogere Click-Through-Rate

Naast dat je met minder tegenstrevers hoeft te concurreren om de vis is de kans dat de vissen bijten bij long tail zoekwoorden ook een stuk groter. Hoe specifieker de zoekopdracht hoe kleiner de consument de kans achtte dat hij iets zou vinden hoe blijer hij is dat jij precies hebt wat diegene zocht. Meer kliks voor je site dus en dat komt bijvoorbeeld ook je autoriteit als site ten goede

4. Hogere conversie

Op het gebied van conversie optimalisatie kunnen long tail zoekwoorden ook veel voor je betekenen. Het mooie van deze keywords is namelijk dat ze vaak gebruikt worden door iemand die al verder in het proces is. Dat betekent dus dat de kant op aankoop groter is. Iemand die alleen ‘voetbalschoenen’ invoert is zich waarschijnlijk nog aan het oriënteren, maar iemand die ‘rode adidas voetbalschoenen’ invoert weet al de kleur en het merk. Grote kans dat je alleen nog de maat op voorraad hoeft te hebben om een verkoop bij te kunnen schrijven.

NIEUW: zoeken via spraak

Tegenwoordig wordt er steeds meer gezocht via spraak. Dankzij de opkomst van tools als Siri en Google Assistent, maar ook via smart speakers als Alexa wordt er steeds meer gegoogled via spraak. Hierbij zijn mensen een stuk uitgebreider in hun zoeken dan dat ze zouden doen via typen. Wanneer je bijvoorbeeld: “Hey Google, wat is een long tail zoekwoord?” vraagt dan gaat Google met de vraag “Wat is een long tail zoekwoord” het internet op. Dat is de reden waarom vragen het zo goed doen binnen de werking van zoekmachine optimalisatie.

Hoe kan ik long tail zoekwoorden vinden?

Long tail zoekwoorden kunnen dus best een groot verschil maken, zeker als je een SEO beginner bent. Zo kun je namelijk al wel je eerste organische bezoekers naar je site toe trekken en bouw je daardoor ook al autoriteit op bij Google. Het is dus zeker nuttig om op long tail keywords in te zetten, alleen waar vind je ze?

In de zoekbalk van Google

Voor een groot deel helpt Google je zelf al op weg met het vinden van long tail zoekwoorden in de zoekbalk. Terwijl je typt probeert Google je al aan te vullen aan de hand van je eigen zoekgedrag en de eerdere opdrachten van anderen. Dit zijn dus termen die al eerder zijn ingevuld. Deze kun je dus goed gebruiken. Vul daarom eens wat relevante zoektermen in en kijk hoe Google ze aanvult!

Tussen de zoekresultaten

Ook tussen de zoekresultaten zie je vaak allerlei relevante vragen bij een zoekwoord. Deze zijn gebaseerd op vragen die andere gebruikers stellen of op vragen die beantwoord worden in relevante webteksten. Het is dus vaak niet slim om de vraag direct te kopiëren, want die is door een ander al beantwoord, wel kun je de vraag natuurlijk een beetje aanpassen of toespitsen en dat gebruiken als tussenkop in je tekst. Grote kans dat je die vraag en jouw antwoord terugvindt in de zoekresultaten.

Onderaan de zoekresultaten

Ook onderaan de zoekresultaten doet Google nog suggesties voor gerelateerde zoekopdrachten. Dit zijn de klassieke long tail zoekwoorden en hier wordt vrijwel altijd vaker op gezocht. Deze zoekwoorden kun je dus vrijwel altijd meenemen in je webteksten.

Gebruik een keyword finder

Wanneer je nogsteeds zoektermen zoekt kun je ook SEO tools gebruiken als Answer the Public. Via dit programma kun je vragen genereren die gesteld zouden kunnen worden door het publiek. Door deze antwoorden heb je in ieder geval meer content, wat ook goed is voor je zoekmachine optimalisatie, maar je hebt natuurlijk bonuspunten als het ook echt een relevante vraag is die bijvoorbeeld via spraak gesteld zou kunnen worden. Dat is goed voor je SEO en goed voor je conversie. Dat brengt ons ook bij de laatste tip.

Gebruik je gezonde verstand

Jij bent uiteindelijk de ondernemer die spullen of diensten verkoopt en je weet waarschijnlijk zelf het beste waar mensen naar op zoek zijn. Daar hoef je vaak geen dure tools voor aan te schaffen. Goede kennis van je doelgroep en veel ervaring met klanten is vaak al genoeg om goede long tail keywords te bedenken en die in je tekst te verwerken. Zo maak je jezelf dus beter vindbaar op zoektermen die je zelf al uit de mond van je klanten hebt gehoord.

Toepassing long tail zoekwoorden

Nu je weet waarom je long tail zoekwoorden gebruikt en hoe je ze vindt heb je alleen nog te goed hoe je ze toepast. Dat verschilt namelijk en het ligt aan hoe belangrijk een zoekwoord is voor jouw bedrijf en aan hoeveel concurrentie er is op dat long tail zoekwoord. Het kan dus zo zijn dat je een long tail zoekwoord even opneemt in je tekst. Dan ben jij de enige op het internet die die zoekterm er zo in heeft staan en dan heb je al een grote kans dat Google je bovenaan zet. Je kunt het extra kracht bijzetten door een tussenkop te wijden aan die zoekterm, dan is de kans groter dat Google je als relevant ziet en als het zoekwoord belangrijk is of veel concurrentie heeft of het zoekwoord is heel belangrijk voor jouw bedrijf, dan kun je zelfs een hele pagina wijden aan dat zoekwoord. Let er daarbij wel op dat je met die tekst niet teveel je andere pagina’s in de weg gaat zitten.

Laat je adviseren over long tail zoekwoorden bij de Online SEO Specialist

Het vinden van en de toepassing van long tail zoekwoorden is vaak iets wat mensen overlaten aan een SEO bedrijf. Een echte specialist heeft namelijk al vaker met dit bijltje gehakt en weet precies waar je op moet letten en hoe je de juiste zoekwoorden vindt. Hierin kunnen onze SEO experts je helpen, ook bij het verwerken van long tail keywords in je zoekwoordverdeling. Zo ga jij dus scoren in Google. Vul onze gratis SEO scan in of neem direct contact op met de Online SEO Specialist!

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.