SEO marketing
Home | SEO marketing
Wat is SEO marketing en wat kan het mij brengen?
Search Engine Optimization (SEO) marketing is het optimaliseren van een website en de inhoud daarvan om hoger in de zoekmachine resultatenpagina’s terecht te komen op relevante zoekwoorden. Hiermee verhoog je de hoeveelheid organische (niet-betaalde) bezoekers. De tegenhanger hiervan is uiteraard betaalde bezoekers. Die trek je via Google Ads.
Je komt hoog in de resultaten van Google door vooral een heel goede site te bouwen die veel relevante informatie verschaft. SEO marketing omvat verschillende technieken, waaronder zoekwoordanalyse, on-page optimalisatie, off-page optimalisatie, linkbuilding, contentcreatie en technische optimalisatie. Deze technieken zijn gericht op het verbeteren van de relevantie, autoriteit en gebruikerservaring van een website, wat kan leiden tot hogere rankings in zoekmachine resultatenpagina’s.
Zo trek je meer potentiële klanten naar je website waarmee je de betrokkenheid en je conversies kunt optimaliseren. Hoe wij dat bij de Online SEO Specialist allemaal doen vertellen we je in dit blog. Wanneer je besluit om zelf je SEO te doen dan geven we je ook nog 10 tips mee om je SEO marketing te verbeteren.
5 redenen waarom SEO marketing belangrijk is voor jouw bedrijf
1. Betere zichtbaarheid en vindbaarheid voor je doelgroep
Via goede SEO marketing kom je uiteindelijk hoger in de zoekresultaten. Je weet zo in ieder geval al zeker dat je potentiële klanten jouw bedrijfsnaam al regelmatig tegenkomen wanneer ze informatie opzoeken. Daarnaast ben je ook beter vindbaar als mensen je bedrijfsnaam invoeren. Dat is zeker handig als je geen unieke bedrijfsnaam hebt en daarom niet bovenaan staat in Google op je eigen naam.
2. Meer organisch verkeer op je website
Bij een hoge ranking komen eigenlijk altijd meer bezoekers kijken. Wist je dat meer dan 90% niet lager klikt dan de eerste 5 resultaten bij Google? Wanneer je graag organische bezoekers naar je site wil trekken is het dus belangrijk om voor een hoge positie in de zoekresultaten te zorgen.
3. Een betere gebruikerservaring dankzij SEO marketing
SEO komt voor een groot deel neer op gewoon een hele goede website bouwen. We gaan later in op hoe dat werkt. Een goede website is niet alleen fijn voor Google, maar natuurlijk ook voor de gebruiker. Wanneer je veel aandacht aan SEO marketing besteedt, besteed je vaak al vanzelf veel aandacht aan de gebruikerservaring. Je bent immers je site aan het verbeteren. Hiermee zorg je ervoor dat jouw bezoekers een hoger conversiepercentage halen. Hiermee heb je dus ook nog voordeel wanneer je jouw zoekmachine strategie combineert met Google Ads.
4. Voordeel ten opzichte van je concurrentie
Er kan er maar één de beste zijn. Er kan ook maar één website bovenaan in Google staan. Wanneer jij dat bent is het dus niet je concurrent. Wanneer je in dezelfde vijver vist als de concurrent is het wel zo prettig dat jij het beste stekje hebt, zo heb je de grootste kans om goede vis te vangen.
5. Langetermijnvoordelen met SEO marketing
In tegenstelling tot bijvoorbeeld zoekmachine advertenties blijft een hoge ranking in Google langer staan. Met een goede website bouw je bij Google autoriteit op als betrouwbare website. Die autoriteit gaat niet zomaar verloren als je een tijd lang wat minder aan je site doet. Wanneer je eenmaal een hoge positie hebt, kun je die vaak goed bijhouden door je site blijvend te onderhouden en verbeteren.
Hoe werkt een zoekmachine?
Een zoekmachine werkt met een gigantische database. Via geavanceerde technologieën en algoritmes kan een zoekmachine binnen een fractie van een seconde de meest relevante zoekresultaten presenteren uit miljarden webpagina’s. Door uit te vinden hoe een zoekmachine als Google naar jouw site kijkt kun je er ook achter komen wat je nog moet aanpassen aan jouw website om bovenaan in Google te komen. Daarom leggen we je kort uit hoe een zoekmachine in zijn werk gaat.
Een zoekmachine stuurt zogenaamde bots (ook wel spiders of webcrawlers) naar iedere pagina op het web. Deze crawlbots verzamelen informatie zoals de inhoud van de website, de structuur, maar ook kijken ze bijvoorbeeld waar iedere link naartoe leidt.
Vervolgens wordt al die verzamelde informatie opgeslagen in een gigantische database op een manier waarop de juiste informatie snel gevonden kan worden. Dit noemen we indexeren.
Wanneer een gebruiker een bepaalde term invoert als zoekopdracht gaat de zoekmachine met die opdracht aan het werk en kijkt in de index welke pagina’s het meest relevant zijn volgens de criteria van de zoekmachine. Wanneer alle relevante resultaten zijn gevonden worden deze ook gerangschikt op volgorde van relevantie en autoriteit. Dat is hoe een zoekmachine als Google uiteindelijk in een mum van tijd een resultatenpagina voor je opmaakt.
Hoe kom je via SEO marketing hoog in Google?
Natuurlijk heel leuk en aardig om te weten hoe een zoekmachine werkt, maar uiteindelijk wil je weten hoe je deze informatie gebruikt in jouw voordeel. Dit doe je in 6 stappen:
- Zoekwoordonderzoek
SEO marketing begint altijd met inzicht in welke zoekwoorden er allemaal gebruikt worden bij jou in de markt. Ook wil je weten welke zoekwoorden het vaakst gebruikt worden en daarmee belangrijk zijn. Probeer bij ieder zoekwoord een inschatting te maken van de relevantie, wat je potentiële klant voor een pagina verwacht wanneer hij die zoekterm invoert en kijk ook zeker naar de zoekmachine resultatenpagina (SERP) om te zien wat de concurrentie allemaal aan inspanningen doet om hoog te scoren op dat zoekwoord. Hiervoor gebruiken wij als SEO marketing bureau verschillende tools, maar ook met bijvoorbeeld Google zoekwoordplanner en een gezond verstand kom je een heel eind. Lees anders ook ons blog over zoekwoordonderzoek.
- On-page optimalisatie
On-page optimalisatie is de term die we in SEO marketing gebruiken voor het optimaliseren van de inhoud en structuur van een pagina om hem zoekmachine-vriendelijker te maken. Denk hierbij aan het optimaliseren van meta-titel en -description, header tags, afbeeldingen en bijvoorbeeld de links die je op een pagina plaatst. Ook over on-page optimalisatie hebben we een uitgebreide blogpost gemaakt.
- Off-page optimalisatie
Off-page optimalisatie, ook wel linkbuilding, houdt in dat je je bezig houdt met jouw naam en webadres verspreiden over het internet. Wanneer je op meer websites staat bouw je namelijk meer autoriteit op bij een zoekmachine en met meer autoriteit kom je sneller bovenaan in de zoekresultaten. De zoekmachine ziet je door alle referenties namelijk als een betrouwbare partij. Deze referenties krijg je enerzijds door andere websites aan te schrijven met de vraag of ze een link naar je site willen plaatsen. Anderzijds heb je ook linkbuilding netwerken, startpagina’s en plaatsen veel bedrijven gastblogs met een link naar hun site. Linkbuilding is specialistisch werk en wanneer je het verkeerd doet kan er ook een hoop mis gaan. Dat is dan ook de reden dat veel bedrijven hun linkbuilding uitbesteden.
- Technische optimalisatie
Een website met goede content en veel autoriteit bij Google is leuk, maar wanneer je site technisch niet op orde is ga je nog niet scoren in de zoekresultaten. Een goede site is veilig, laadt snel, werkt ook perfect op mobiel en is goed te crawlen voor de crawlbots. Dit betekent vaak onder andere het verwijderen van overbodige code en het comprimeren van afbeeldingen. Google verkiest snelle websites boven tragere sites en daarom is de snelheid van je website belangrijk om in te investeren. Lees hier meer over technische optimalisatie.
- Content maken
Wanneer alles geoptimaliseerd is, is het tijd om kritisch te kijken naar wat er op je site staat. Natuurlijk wil je dat de content jouw klanten helpt, maar je kunt ook een beetje “voor Google schrijven”. Dit houdt in dat je bewust zoekwoorden verwerkt in de tekst, zodat Google beter door heeft waar je tekst over gaat. Zo kom jij sneller naar voren in de index en kom je dus ook hoger in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk om te leren hoe je een goede SEO tekst schrijft.
- Gebruikerservaring verbeteren
Ten slotte moeten de bezoekers van jouw site overtuigd raken van jouw relevantie als bedrijf en moet dat uiteindelijk leiden tot een aankoop of een offerteaanvraag. Een van de voorwaarden daarvoor is een website die tiptop functioneert. Niet alleen moet de laadtijd snel zijn, maar de navigatie binnen de site moet bijvoorbeeld heel intuïtief gaan. Wanneer een klant kan vinden wat hij zoekt is de kans op conversie vele malen groter. Lees hier meer over conversie optimalisatie.
10 tips om jouw SEO marketing te verbeteren
Als het goed is heb je nu een goed beeld bij hoe SEO marketing in zijn werk gaat. Dat is de basis van Google. Met ieder artikel waar we naartoe doorlinken kom je verder in ieder deel van SEO en van conversie optimalisatie. Door die twee te combineren kom je uiteindelijk tot een hele sterke site die zowel goed rankt als goed converteert, oftewel veel bezoekers die geld aan jouw producten of diensten willen besteden. Hier vallen altijd dingen aan te verbeteren. Zelfs het beste SEO bureau kan altijd nog wel wat doen om haar SEO te verhogen. Bij deze delen we 10 tips waarmee jij meer betalende bezoekers naar je site kan trekken.
1. Kies de juiste zoekwoorden om op in te zetten
Bovenaan komen in Google zit er simpelweg niet altijd in, tenzij je bereid bent een gigantisch budget uit te geven. Op veel hoofdzoekwoorden zoeken duizenden mensen per maand en dus zitten daar ook duizenden potentiële klanten. Het probleem daarmee is dat vrijwel altijd daar ook al grote partijen op inzetten die hun SEO vaak beter op orde hebben. Daarom doe je er als kleine speler vaak beter aan om goede long tail zoekwoorden te vinden en daarvoor te optimaliseren.
Wat is een long tail zoekwoord?
Je hebt short tail en long tail zoekwoorden. Je kunt op ‘sneakers’ zoeken, daar zoeken veel mensen op. Op ‘heren sneakers’ zoeken al wat minder mensen. Op ‘heren sneakers met klitteband’ zoeken misschien veel minder mensen per maand, maar die weten al wel goed wat ze willen. Daarbij zetten een stuk minder concurrenten in op deze zoekwoorden waardoor het makkelijker is om bovenaan in Google te komen. Deze specifiekere, langere zoekwoorden noemen we long tail zoekwoorden en zeker wanneer je als kleine speler met dito budget op SEO gaat inzetten kun je vaak beter inzetten op een long tail zoekwoord. Zo kun je jouw eerste klanten trekken en doordat je snel bezoekers trekt, bouw je ook autoriteit op bij Google.
2. Zorg ervoor dat je site eenvoudig te scannen is
Deze tip is belangrijk voor je SEO marketing. Dit heeft namelijk te maken met zowel de manier waarop Google naar je teksten kijkt en hoe je bezoeker kijkt. Grote kans dat allebei beginnen met de tekst te scannen. De bezoeker scant snel de koppen en kijkt of de benodigde informatie te vinden is en Google begint bij de koppen om duidelijk te krijgen waar het over gaat. Dat is de reden dat tussenkoppen ontzettend belangrijk zijn voor zowel je SEO als je conversie. Hier denk je dan ook vaak net wat langer over na wanneer je een SEO tekst gaat schrijven. Verwerk in de koppen van je tekst de nodige zoekwoorden. Let daarbij ook op de verdeling H1, H2, H3 en eventueel H4 of 5-tags. Een H1-tag is vele malen relevanter dan een H3. Houd daar rekening mee wanneer je jouw teksten gaat optimaliseren voor zoekmachines.
3. Bij SEO marketing denk je ook aan de navigatie binnen je site
Zowel een crawlbot als een bezoeker probeert uit te vogelen waar bepaalde informatie gevonden kan worden. Daarom is een duidelijke sitestructuur zo belangrijk. Je kunt vaak maar ongeveer 5 of 6 koppen kwijt in het menu van de header en per kopje in je header wil je vaak ook niet veel meer dan 6 subcategorieën kwijt. Daarom is het belangrijk dat je keuzes maakt over welke pagina’s je meer prioriteit geeft. Ook zorg je ervoor dat de navigatie zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Daarbij is het handig om ook in de tekst van een pagina door te linken. Zo weet de crawlbot welke pagina’s met elkaar te maken hebben en geven ze aan elkaar autoriteit door. Ook maak je aan Google via de ankertekst duidelijk waar de gelinkte pagina over gaat. Wat een ankertekst is en hoe Google daar naar kijkt staat in ons artikel over linkbuilding.
4. Verbeter oude content
Wanneer je SEO marketing pas na verloop van tijd serieuzer gaat nemen is er grote kans dat er al allerlei oude blogs en webteksten op je site staan. Sommigen daarvan hebben waarschijnlijk wel wat gedaan op Google. Deze kun je daarom vernieuwen. Hierbij laat je de URL in tact en vaak hoef je niet eens heel veel aan te passen. Je doet er goed aan om bijvoorbeeld een update te maken of je herschrijft het stuk met de kennis van nu. De pagina die je aanpast is waarschijnlijk al geïndexeerd en heeft ook nog wat autoriteit bij Google. Hierdoor is het veel makkelijker om hoog in de zoekresultaten te scoren. Daarbij scheelt het natuurlijk ook gewoon werk.
5. SEO marketing is meer dan alleen hoog in Google komen
Nee, deze tip gaat niet over dat er ook andere zoekmachines zijn. De rankings verschillen niet heel veel per zoekmachine en daarbij gebruikt het overgrote deel van Nederland Google als zoekmachine. Waar we het wel over hebben is dat een hoge positie in Google niet automatisch meer bezoekers betekent. Wanneer iemand een zoekopdracht op Google invoert zie je zonder te scrollen al snel 3 zoekresultaten om op te klikken. Aan jou de taak om de consument te overtuigen om op jouw link te klikken. Daarom moet je je metatitle en -description niet alleen optimaliseren voor SEO, maar ook voor je Click Through Rate (CTR). Veelvoorkomende tactieken om kliks aan te trekken zijn door een eigenschap van jouw product of bedrijf te noemen die je uniek maakt of door gewoon een Call-To-Action toe te voegen zoals “Klik hier voor meer informatie”.
6. Probeer een featured snippet te verdienen
Mensen stellen steeds vaker gewoon een hele vraag aan Google. Probeer bijvoorbeeld maar eens “wanneer gaat de zon onder” in te voeren in de zoekbalk. Het antwoord wordt al gegeven zonder dat je de vraag helemaal gesteld hebt. Ook geeft Google vaak al een antwoord op de resultatenpagina. Wanneer je bijvoorbeeld “Waar staat SEO voor” invoert dan zie je dat Google meteen een stuk tekst van de pagina bij het eerste organische zoekresultaat zet. Dit is volgens Google het antwoord op de vraag dat je zoekt. Dat stukje tekst heet een featured snippet.
Een featured snippet is niet iets wat je kunt aanvragen of kunt kopen. Deze moet je verdienen. Je krijgt er een wanneer Google denkt dat jij een goed antwoord geeft op de vraag. De laatste jaren proberen steeds meer SEO marketing bedrijven een featured snippet te verkrijgen, omdat het je CTR aanzienlijk verhoogt. Het stellen van vragen lijkt ook alleen maar populairder te worden met de opkomst van spraakgestuurd zoeken. Een featured snippet kun je uitlokken door een goede vraag te stellen en daar een kort, kernachtig antwoord op te geven.
7. SEO marketing voor lokale zoekwoorden
Naast spraakgestuurd zoeken zijn ook locatie georiënteerde zoekresultaten in opkomst. Wanneer je bijvoorbeeld op ‘restaurant’ zoekt, krijg je altijd restaurants bij jou in de buurt. Wel zo makkelijk, want waarschijnlijk zoek je naar een plek in de buurt om uit eten te gaan. Ook voor andere zoektermen maakt Google tegenwoordig de zoekresultatenpagina op. Je doet er daarom vaak goed aan om voor verschillende woonplaatsen een aparte pagina aan te maken. Zo is de kans groter dat je goed scoort op het zoekwoord in de omgeving van een bepaalde woonplaats.
8. Schrijf je in voor Google Mijn Bedrijf
Wanneer je een bedrijf invoert, krijg je vaak rechts in het scherm meteen alle gegevens die je nodig hebt. Dit draagt bij aan je geloofwaardigheid en het zorgt voor meer autoriteit bij Google. Goed voor je SEO, goed voor je conversie. Zo kan een potentiële klant meteen zien waar je zit, wat je doet, hoe ze je kunnen bereiken en kunnen ook meteen je reviews bekijken. Hiermee creëer je dus veel openheid. Daar houden je klant en Google van. Doe dit dus vooral, dat komt je betrouwbaarheid ten goede.
9. A/B testen
Wanneer je jouw site gaat optimaliseren voor conversie, dan moet je allerlei knopen doorhakken. Waar plaats je een knop? Welke Call-To-Action gebruik je? Welke kleur maak je knoppen? Wees niet bang om hiermee te experimenteren. Doe eens de ene week A en de week erop B. Zie je verschil? Ook met SEO hoef je niet bang te zijn om nieuwe bronnen aan te spreken. Een pagina met waar je minder afhankelijke van bent kan je eens aanpassen om te zien wat er gebeurt. Zeker als een pagina niet goed scoort kun je rustig blijven proberen. Daar is het risico erg laag bij, het kan immers alleen maar verbeteren of gelijk blijven.
10. SEO marketing is mensenwerk
Wanneer je met SEO aan de slag gaat, dan neig je er al snel naar om zoveel mogelijk voor SEO te gaan schrijven. Daarmee bedoelen we vooral veel zoektermen in een tekst verwerken. Houd echter wel de leesbaarheid van je tekst in de gaten. Zoals eerder gezegd, een hoge positie in Google is leuk, maar je wil ook klanten binnenhalen. Probeer dus vooral voor je potentiële klant te schrijven. Het Google algoritme wordt steeds beter in het raden waar een tekst over gaat. Zo hoef je steeds minder keywords te spammen om hoog te ranken in Google. Houd daarom altijd in het achterhoofd dat je schrijft voor de lezer en niet voor een zoekmachine.
Een SEO marketing bureau inschakelen?
Wil jij hoger scoren in zoekmachines en tegelijk ook meer conversie halen? Kijk dan eens naar de optie om een SEO marketing bureau in te schakelen. Bij Online SEO Specialist werken we met on-page specialisten, SEO copywriters, linkbuilding specialisten en UX-designers. Zo kunnen we jou dus verder helpen naar een site die veel bezoekers trekt en die van die bezoekers ook klanten maakt.
Benieuwd naar welke SEO pakketten die we te bieden hebben? Neem dan snel contact met ons op!