SEO

Wat is SEO en waarom zou jij er ook mee moeten beginnen?

SEO, je hebt de term vast wel eens gehoord en meewarig ‘ja’-geknikt toen iemand erover begon. Maar wat houdt dat eigenlijk in? En wanneer is iets eigenlijk “goed voor je SEO?”. De Online SEO Specialist vertelt je er graag alles over.

Waar staat SEO voor?

SEO staat voor Search Engine Optimization, wat vrij vertaald zoekmachine optimalisatie betekent, deze termen gebruiken we eigenlijk door elkaar en betekenen allemaal hetzelfde.

Wat betekent SEO?

Zoekmachine optimalisatie zegt je waarschijnlijk nog weinig dus laat ons het uitleggen. SEO is het optimaliseren van je website om hoog op de resultatenpagina van een zoekmachine terecht te komen bij een bepaalde zoekopdracht. In Nederland komt SEO vooral neer op ‘Google optimalisatie’. Meer dan 90% van de Nederlanders gebruikt Google en de andere zoekmachines gebruiken ongeveer dezelfde algoritmes waardoor de Search Engine Results Page (SERP) niet heel veel verschilt tussen zoekmachines onderling.

Waarom is SEO belangrijk voor mijn bedrijf?

Met SEO probeer je meer bezoekers naar jouw website te trekken. Die bezoekers probeer je vervolgens ervan te overtuigen om een aankoop te doen. Zo kan een hoge positie in de SERP voor een belangrijk zoekwoord jou dus veel geld opleveren. Zeker wanneer je iets verkoopt of klanten zich in jouw branche vaak oriënteren via Google dan kan SEO goud waar zijn voor je bedrijf. Met Search Engine Optimization kun je veel nieuwe klanten binnenhalen. Wist je dat zo’n driekwart van de Nederlanders zich op een aankoop oriënteert via Google. Met de opkomst en verbetering van webwinkels lijkt deze trend nog wel even door te zetten en wordt zoekmachine optimalisatie dus steeds belangrijker voor je bedrijf. Wanneer je echter wil scoren, zul je wel eerst door moeten hebben hoe een algoritme werkt.

Hoe werkt Google en hoe gebruik je dat bij SEO?

Een zoekmachine is eigenlijk gewoon een hele grote database die het hele internet in kaart proberen te brengen. Dat doet het door robotjes het internet op te sturen die door alle mogelijke websites kruipen of crawlen. Ze bezoeken elke pagina en kijken wat er daar allemaal te vinden is. Dit wordt allemaal opgeslagen in de database en wanneer er vervolgens iets wordt ingevoerd in de zoekbalk, dan gaat Google zoeken naar de pagina die de meeste overeenkomsten vertoont met de zoekopdracht of het meest relevant is volgens het Google algoritme. Hoe dat precies werkt weet niemand, maar een SEO specialist heeft wel verreikende kennis over het realiseren van een goede ranking in Google. Waar het vooral op neer komt is het verwerken van zoekwoorden op je pagina zodat Google doorkrijgt dat jij heel relevant bent op dat specifieke zoekwoord.

Wat houdt SEO in?

Om te scoren met Search Engine Optimization moet je webtekst dus in de eerste plaats overeenkomen met de dingen die mensen invoeren in Google. Dat houdt dus in dat je eerst moet weten waar mensen allemaal op zoeken. Vervolgens ga je daar jouw pagina’s op aanpassen en zoekwoorden op die pagina verwerken zodat het duidelijk is voor Google waar je tekst relevant voor is. Daarna zorg je ervoor dat je website optimaal presteert. Zo moet de website veilig te bezoeken zijn, moet alles snel kunnen laden en moet ook alles goed gecrawld kunnen worden door de robots van Google. Ten slotte moet je site ook betrouwbaar zijn volgens Google op een bepaald onderwerp, autoriteit heet dat. De Online SEO Specialist legt je uit hoe jij een autoriteit wordt in Google.

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Hoe kun je SEO toepassen in 5 stappen?

Het principe van SEO klinkt misschien vrij eenvoudig en dat is het in essentie ook wel. Je moet bij iedere stap echter wel precies weten wat je aan het doen bent en er zijn altijd wel verbeterpuntjes die overblijven. Wij geven je er nog een aantal tips voor aan het einde van dit blog. Eerst doorlopen we de 5 stappen die jou naar een betere website brengen.

1. Zoekwoordonderzoek

Om te beginnen moet je dus weten voor welke zoektermen je jouw site gaat optimaliseren. Dit moeten zoekwoorden zijn waar veel mensen op zoeken, maar er mag niet dusdanig sterke concurrentie op een zoekwoord zitten dat het praktisch onmogelijk is om bovenaan in Google te komen. Je kunt het altijd proberen natuurlijk, het enige wat je hoeft te doen is een pagina aan te maken, maar het is vaak beter om goed uit te zoeken waar je het beste op in kunt zetten om met een zo sterk mogelijk strategie aan de slag te gaan. Dat is vaak ook de meest efficiënte manier om je SEO marketinginspanningen te doen.

2. Zoekwoorden clusteren

Wanneer je via SEO tools als KWfinder of Ubersuggest alle zoekwoorden inzichtelijk hebt gemaakt zul je zien dat veel zoekwoorden op elkaar lijken. Vaak zoveel dat je er niet echt een aparte pagina voor kunt maken die niet praktisch op hetzelfde neerkomt als een andere pagina. Daarom ga je zoekwoorden samenvoegen op één pagina. Je kiest één hoofdzoekwoord en dat verwerk je in de titel en in de URL van de pagina. Vervolgens zijn er nog secundaire zoekwoorden die je verderop in de tekst kunt verwerken.

3. Content schrijven

Met een duidelijke verdeling van je zoekwoorden kun je gaan beginnen aan het volschrijven van je website. Google hecht veel waarde aan veel content. Daarom is het vaak nuttig om uitgebreide stukken te schrijven met het oog op Search Engine Optimization. Vaak zie je nog een flinke lap tekst staan onderaan bijvoorbeeld de categoriepagina van een webshop. Niet veel mensen lezen dit, maar Google wel. Die krijgt hiermee precies de context die nodig is om te begrijpen waar een pagina over gaat. Hoe meer context je Google geeft in de vorm van tekst. Hoe beter Google begrijpt waar het over gaat.

In de webteksten verwerk je voldoende zoekwoorden. De vuistregel is zo’n 0.5% tot 2% van de woorden moet een zoekwoord zijn, maar in werkelijkheid kun je beter gewoon een goede SEO tekst schrijven en af en toe tactisch een zoekwoord in de tekst verwerken. Dit doe je vooral op belangrijke plekken in de tekst zoals de titel, tussenkoppen (heel goed voor secundaire zoekwoorden) en bij de omschrijving van een afbeelding.

4. Pagina optimaliseren

Je hebt een pagina en daarvoor heb je als het goed is een mooie SEO tekst gemaakt die bijdraagt aan de vindbaarheid van de pagina op een bepaald zoekwoord. Nu is het nog aan jou om te zorgen dat de gebruiker een optimale ervaring heeft op jouw webpagina. Dat heeft enerzijds natuurlijk te maken met de uitstraling van je pagina, maar Google kan niet interpreteren of een pagina er goed uitziet. Het kan echter wel goed inschatten of je site technisch wel op orde is. Zo kijkt Google bijvoorbeeld heel goed naar de laadsnelheid van een website, omdat een bezoeker op het internet meestal niet al te veel geduld heeft. Dit optimaliseer je via goede hosting van je website en door de bestandsgrootte van je pagina zo klein mogelijk te houden. Haal bijvoorbeeld alle overbodige stukjes code weg uit je pagina en comprimeer je afbeeldingen zo ver mogelijk. Ook op die manier kun je het verschil maken via on-page optimalisatie.

5. Autoriteit opbouwen

Op veel zoekwoorden zitten veel sites die een goede tekst hebben voor dat zoekwoord en die sites zijn ook technisch nog eens top. Welke pagina zet je dan bovenaan? De betrouwbaarste natuurlijk. Google gaat alleen niet factchecken wat er allemaal op je pagina staat. Die beoordeling laat het aan de rest van het internet over. Wanneer een tekst echt goed is dan is die het delen waard. Dat doe je bijvoorbeeld door door te linken naar een bepaalde pagina. Wanneer veel sites naar een bepaalde pagina of een bepaald domein dan krijgt die website een hogere autoriteit bij Google. Het opbouwen van autoriteit via links van andere websites noemen we ook wel linkbuilding.

Bonus: Conversie

Een hoge ranking in Google is natuurlijk ontzettend leuk, maar wat heb je daar aan als je er uiteindelijk niks mee verdient? Houd daarom tijdens het optimaliseren van je website steeds in het achterhoofd dat je het niet voor je SEO doet, maar voor je klanten. Veel bezoekers is leuk, veel omzet is beter. Veel bezoekers op je website is belangrijk, maar vergeet niet ook aan conversie optimalisatie te doen.

SEO blokken

Hoe werkt SEO tegenwoordig ten opzichte van vroeger?

Bij de stappen die de Online SEO Specialist zojuist voor je beschreef werden voorheen veel trucjes uitgehaald om snel en gemakkelijk een hogere ranking in Google te behalen. Deze trucjes voegden echter weinig toe aan de gebruikservaring. Daar is Google niet bij gebaat. Die wil namelijk doorlinken naar de pagina die het beste is voor de gebruiker. Wanneer iemand goede zoekresultaten krijgt, blijft diegene namelijk Google gebruiken als zoekmachine en kan Google advertenties blijven verkopen.

Google is daarom streng op black hat SEO technieken. Dat zijn technieken die ooit wel werkten voor SEO, maar eigenlijk niets toevoegen voor de gebruiken. Bij deze een aantal voorbeelden van black hat SEO technieken, gebruik deze dus niet:

  • Keyword stuffing: Het overmatig verwerken van zoekwoorden in je tekst. Het komt neer op overal waar het maar een beetje kan het zoekwoord neerzetten in de tekst. Hierdoor wordt de tekst zo goed als onleesbaar, maar voor Google lijkt de pagina heel relevant. Tegenwoordig doorzit Google dit.
  • Cloaking: Dit doet een beetje denken aan keyword stuffing, maar dan worden de zoekwoorden verborgen voor de gebruiker. Je laat dus als het ware een andere pagina aan de gebruiker zien dan dat je aan Google laat zien. Dat doe je door de tekst bijvoorbeeld dezelfde kleur te maken als de achtergrond. Tegenwoordig kan Google echter steeds beter achterhalen waar een SEO tekst over gaat en heeft het veel meer zin om gewoon een goede lange blog te schrijven.
  • Link farming: Linkbuilding is een beetje grijs gebied SEO. In principe is er niets mis met aan andere sites vragen of ze een link naar jouw site willen plaatsen en een goed gastblog is juist goed voor zowel je Search Engine Optimization als voor je merkbekendheid. Je kunt echter ook in een keer een hele hoop links inkopen die niets bijdragen voor niemand. Google doorziet dit tegenwoordig vaak en straft dit dan ook hard af.

Hoe kan ik mijn SEO verbeteren?

Vaak heb je als ondernemer al een site en krijg je dan pas te horen dat er zoiets als SEO bestaat. Het voordeel is dat je dan al wel een beetje autoriteit op je website hebt rusten. Daarmee heb je dus al een voorsprong op iemand die net een domeinnaam heeft geclaimd. Wel moet je waarschijnlijk nog een hoop verbeteren aan je SEO, bij deze alvast 7 voorbeelden. Lees ook het uitgebreide blogartikel dat de Online SEO Specialist schreef over SEO verhogen.

1. Doe opnieuw zoekwoordonderzoek

Of je ooit eerder al eens zoekwoordonderzoek had gedaan of je moet helemaal beginnen, het kan nooit kwaad om even te checken of je nog mee doet op alle relevante zoekwoorden. Iedere maand kan het volume op een zoekwoord weer veranderen en soms is een zoekwoord ineens een stuk relevanter geworden. Check dit dus zo nu en dan en pas daar ook je site op aan.

2. Werk je webteksten bij

Wanneer heb je voor het laatst je webteksten aangepast? Google houdt ervan als teksten relevant en actueel zijn. Je kunt Google vrij eenvoudig laten weten dat jouw teksten dat zijn wanneer je af en toe even een webtekst aanpast. Herschrijf eens een hele tekst wanneer die het niet goed doet in Google en pas eens een paar alinea´s aan wanneer een tekst het wel goed doet. Zo laat je weten dat je teksten nog actueel zijn. Een andere manier om je site up-to-date te houden is door periodiek een blog te uploaden op je site.

3. Optimaliseer meta titels

Meta titel en -omschrijving zijn de stukken tekst die je in de SERP ziet staan bij iedere website. Hier zie je de titel voor de pagina die aan Google is doorgegeven en de omschrijving van wat er op de pagina te vinden. Dit is je eerste kans om je aan de bezoeker te presenteren, daarbij is dit ook waar Google het eerst naar kijkt. Je wil dus met die tekst zowel aan Google laten weten waar het over gaat, maar je wil ook de klant uitnodigen om je website te bezoeken. Deze tekst moet niet te lang en niet te kort zijn zodat hij wel in het beeld past. De titel moet zo’n 50 tekens zijn en omschrijving rond de 140 tekens.

4. Optimaliseren voor spraak

De laatste jaren kun je steeds meer via spraak zoeken. Mensen spreken een zoekopdracht in via hun telefoon, Google home, Alexa of iets soortgelijks. Dit zijn vaak volzinnen in plaats van korte bondige zoektermen. Hier kun je op inspelen met het oog op SEO. Google kijkt namelijk waar de vraag overeen komt met een webtekst. Wanneer jouw webtekst net die ene vraag behandelt, dan kom je dus al snel bovenaan. Daarom is het bijvoorbeeld heel goed voor je SEO om een FAQ toe te voegen onderaan een pagina. Zo heb je veel relevante zoekwoorden als tussenkop in je pagina staan.

5. Optimaliseer je afbeeldingen

Afbeeldingen kunnen veel toevoegen aan de waarde die een pagina heeft. Voor je bezoeker en ook voor Google. Google weet namelijk dat afbeeldingen het goed doen bij de bezoeker en beloont daarom sites die afbeeldingen gebruiken. Gebruik echter wel je eigen afbeeldingen voordat je te maken krijgt met copyright. Daarnaast helpt het je SEO om een alt-tekst (omschrijving voor blinden en slechtzienden met een spraakcomputer) toe te voegen. Ten slotte mag een afbeelding niet te groot zijn qua bestand. Zo laadt je website lekker snel.

6. Zorg ervoor dat iedere pagina goed gevonden kan worden

Voordat je pagina via Google gevonden kan worden, moet Google zelf hem wel eerst kunnen vinden. Ten eerste doet hij dat via een sitemap, maar dit kun je versterken door ook binnen je website door te linken tussen pagina’s. Een pagina die via meerdere links te bereiken is doet het meestal beter. Plaats dus ook af en toe linkjes binnen je pagina. Dat helpt voor de gebruikerservaring en voor je SEO.

7. Check je Core Web Vitals

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar zorg ervoor dat je website technisch op orde is. Via Google Core Web Vitals kun je snel zien hoe je website presteert qua snelheid. Wanneer alles groen wordt aangegeven, zit je in principe goed. Wanneer het nog verbetering nodig heeft, kun je kijken waar nog verbetering mogelijk is op het gebied van technische optimalisatie.

Hoe werkt SEO in Wordpress

Het populairste Content Management Systeem (CMS) by far is WordPress. Bijna iedereen bouwt zijn website in Wordpress. Vooral omdat het relatief eenvoudig is en je het tegelijkertijd zo complex kunt maken als je zelf wil. Omdat veel sites worden gebouwd in Wordpress is SEO zich een beetje gaan aanpassen aan Wordpress en Wordpress aan SEO. In Wordpress wordt het je ook heel makkelijk gemaakt om veel zaken die goed zijn voor SEO meteen mee te nemen. Zo vraagt hij altijd meteen of je een titel en omschrijving toe te voegen en kun je ook meteen een alt-tekst toevoegen aan een afbeelding. Wanneer je je SEO zelf doet kun je ook een plugin zoals Yoast SEO installeren als geheugensteuntje, zo kun je snel en eenvoudig zien of je pagina SEO-proof is.

Wat kost SEO?

Het mooie van SEO is, dat het in principe gratis is. Jij bouwt een site met relevante informatie die het ook nog eens goed doet en in principe kun je al hoog in Google komen daarmee. Op veel zoekwoorden is echter veel concurrentie en kun je als ondernemer wel wat hulp gebruiken. Daarom nemen veel bedrijven een SEO specialist in de arm. Dat kost natuurlijk wel wat. Voor een gemiddelde website komt dat neer op zo’n €500,- tot €1000,- per maand. Hiervoor heb je een website die hoog in de SERP staat op relevante zoekwoorden en waarmee je dus veel bezoekers naar je website trekt. Wij kunnen voor je voorrekenen wat SEO voor jou zou kosten, maar ook wat potentieel de ROI zou zijn.

SEO met de Online SEO Specialist

Wanneer je de markt wil veroveren via SEO dan kun je met de concurrentie van vandaag de dag waarschijnlijk wel wat hulp gebruiken. Of je nu alleen je linkbuidling wil laten doen door de expert of je complete SEO wil uitbesteden. Wij staan voor je klaar om jou en je website naar de top te brengen. Vul de gratis SEO scan om er achter te komen hoe jij ervoor staat of neem direct contact op met de Online SEO Specialist.

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.