SEO titels
Home | SEO titels
Wat is een SEO-titel?
En hoe schrijf je een goede?
SEO-titel is eigenlijk de metatitle die aan een pagina wordt gegeven. Dit is de titel die Google gebruikt voor je pagina en het is dus ook het eerste wat de zoekmachine ziet van je website. Daarom is het een belangrijk deel van SEO marketing en wil je dit dus goed doen. Daarnaast is het ook de titel die je klant het eerst in de Search Engine Results Page (SERP) ziet, samen met de meta omschrijving. Je wil dus ook dat deze titel aansprekend en onderscheidend is in de zoekresultaten zodat je jouw Click Through Rate (CTR) kunt verhogen ten koste van je concurrenten. De SEO-titel is dus ontzettend belangrijk en daarom is het goed om even wat langer bij dit stuk SEO tekst stil te staan. Er is door de jaren heen namelijk veel ontdekt over wat wel en niet werkt. Wij vertellen je meer over hoe je een goede SEO-titel schrijft.
Kies je er liever voor om dit over te laten aan de specialist? Informeer dan naar onze SEO pakketten.
Waar kan ik de SEO-titel van een site vinden?
De SEO-titel voor een webpagina vind je op verschillende plekken terug. Daarom is hij ook zo belangrijk voor hoe je pagina gaat presteren. Je vindt de SEO-titel momenteel bovenaan in het tabblad, wellicht deels afgekapt omdat je meerdere tabbladen open hebt staan. Wanneer je in Chrome even met je muis op het tabblad blijft staan dan zie je de hele metatitle. Verder vind je de SEO-titel dus terug als naam van je pagina in de SERP van Google of een andere zoekmachine. Ten slotte vind je de SEO-titel ook terug wanneer je pagina als link gedeeld wordt op social media. Het is dus echt de titel die je aan je pagina hebt gegeven. Officieel heet het de metatitle, want het is voor meer dan alleen SEO relevant, maar omdat het zo belangrijk is voor SEO, wordt SEO-titel ook vaak gebruikt.
Kies de juiste zoekwoorden voor een goede SEO-titel
Als je wil scoren op een bepaald zoekwoord, met een pakkende SEO-titel dan moet je natuurlijk wel weten voor welke zoekwoorden je dat wil doen. Daarvoor zul je eerst zoekwoordonderzoek moeten doen. Welke zoektermen worden er eigenlijk allemaal gebruikt. Via tools als Ubersuggest of KWFinder kun je dit achterhalen. Vervolgens maak je een pagina-indeling waar je vaak meerdere zoekwoorden in laat terugkomen die veel op elkaar lijken. Bij een goed zoekwoordonderzoek kom je in ieder geval 3 dingen te weten.
- Zoekvolume: Hoe veel mensen zoeken er maandelijks op een bepaalde zoekterm? Wanneer je weet hoe vaak er op een zoekterm wordt gezocht en je weet dat ook van andere zoektermen in de markt, dan weet je al snel hoe belangrijk een zoekwoord is.
- Zoekintentie: Wat zoekt iemand? Wil iemand alleen informatie, of wil iemand echt iets kopen. Wanneer iemand zoekt op “hoe plak ik mijn fietsband” dan is je bezoeker snel weer weg wanneer je alleen maar nieuwe binnenbanden aanbiedt.
- Concurrentie: Veel kun je vaak al afkijken bij de concurrentie. Zij hebben ook geprobeerd om hoog in Google te komen met een bepaalde zoekterm en je kunt snel afkijken wat er wel en niet gelukt is wanneer je de SERP checkt.
Hoe maak ik een SEO-titel in Wordpress
Van oudsher maakte je een metatitle in HTML-code om aan de zoekmachine duidelijk te maken wat de titel voor je pagina was. Tegenwoordig zijn er echter Content Management Systemen (CMS) als Wordpress, die ervoor zorgen dat je nooit meer vergeet om een SEO-titel en -omschrijving toe te voegen. Via Wordpress bevelen wij de plugin Yoast SEO aan. Deze is gratis en geeft je de mogelijkheid om een SEO-titel toe te voegen. Daarnaast voorziet hij je ook van feedback voor het maken van een goede titel.
Hoe schrijf je een SEO-vriendelijke titel? | 6 aandachtspunten
Google begint met lezen bij je SEO-titel en hecht ook het meeste waarde aan de SEO titel. Daarom is het belangrijk dat deze goed geoptimaliseerd is voor SEO. Wij geven je 6 aandachtspunten voor het schrijven van je SEO-titel.
1. Lengte SEO-titel
Google heeft maar een beperkte breedte beschikbaar gesteld voor de SEO-titel. zo’n 600 pixels om precies te zijn. Over het algemeen is dat ongeveer 50-60 tekens afhankelijk van welke letter. Een hoofdletter ‘W’ neemt natuurlijk meer ruimte in dan een kleine ‘i’. Daarom hebben we het liever over het aantal pixels. Probeer dicht bij de maximale lengte te komen zodat je zo lang mogelijk je potentiële bezoeker tot een klik kunt verleiden, maar maak hem niet te lang, dan wordt je afgekapt. Via Yoast SEO kun je dit controleren.
2. Verwerk een zoekwoord in de SEO-titel
Een SEO-titel is pas goed voor zoekmachine optimalisatie als er ook een zoekwoord in staat. Iemand is volgens Google op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp en dat is nou precies het onderwerp van jouw pagina. Verwerk dus altijd een zoekwoord in de titel en plaats die als het even kan zo ver mogelijk vooraan in de titel. Dit is een van de belangrijkste factoren op het gebied van on-page SEO om te kunnen scoren
3. Voorkom herhalingen
Om goed vindbaar te zijn moet het duidelijk zijn welke site Google in de SERP moet zetten. Zorg er daarom voor dat je niet twee keer dezelfde SEO-titel gebruikt. Probeer altijd origineel te zijn en neem dus ook geen SEO-titels over van je concurrenten. Google heeft dat door.
4. Zoekwoord | Online SEO Specialist
De standaard manier om een SEO-titel op te bouwen is titel van de pagina – verbindingsteken – merknaam. Hierdoor ben je dus altijd al een deel van je tekens kwijt aan het verbindingsteken en je merknaam. Dit is tevens één van de redenen dat veel bedrijven voor een domeinnaam of een merknaam met een zoekwoord erin kiezen. Met de merknaam in de titel versterk je je merkbekendheid en ook heeft Google aangegeven dat het merknamen in titels op prijs stelt.
5. Maak je SEO-titel anders dan je H1
Wanneer je een goede SEO-titel hebt bedacht dan is de verleiding er misschien wel om meteen je H1-tag hetzelfde te maken. De metatitle is namelijk niet echt zichtbaar op de pagina, daar gebruik je de H1 voor. Dit zijn echter de eerste twee dingen die Google uitleest. Je hebt dus twee keer hetzelfde tegen Google verteld, dit kan waarschijnlijk beter, probeer dus te variëren.
6. Maak een prikkelende titel
Ten slotte is een goede SEO-titel pakkend en prikkelend. Je moet namelijk ook de consument overtuigen om op jouw pagina te klikken. Je moet er echt uitspringen. Dat is ook het verschil dat een SEO copywriter kan maken. Daar bestaan verschillende technieken voor. Daar vertellen we je graag alles over.
10 manieren om een goede SEO-titel te schrijven
Het schrijven van een SEO-titel is vaak dansen op een dun koord. Aan de ene kant wil je een titel maken die het goed doet bij Google, maar wat het goed doet bij Google, doet het niet altijd goed bij de klant. Hoe maak je nu in zo’n 40-50 tekens een SEO-titel die wordt opgepakt door Google en die ook pakkend genoeg is om kliks uit te lokken? De Online SEO Specialist geeft je 10 tips.
1. Maak lijstjes
10 manieren om een goede SEO-titel te schrijven
Fijn om te weten wat je kunt verwachten toch? 10 tips die je even door kunt spitten en waar je wat inspiratie uit kunt opdoen. Mensen zijn gek op lijstjes. Of het nu gaat om een boodschappenlijstje of een lijst met ideeën om inspiratie uit op te doen, lijstjes doen het altijd goed.
2. Onthul een ‘geheim’
Het geheim achter een goede SEO-titel
Wanneer je het open en bloot op het internet gooit en het is nog goed vindbaar ook, dan is het waarschijnlijk niet echt een geheim. Het is echter wel prikkelend voor de bezoeker en het nodigt uit om te klikken. ‘Geheim’ is zo’n typisch krachtig woord voor een clickbait-titel. Clickbait is overigens niet iets slechts wanneer je daadwerkelijk iets levert wat in de buurt komt van de belofte zoals, in dit geval het ‘geheim’. Geef dus wel een gouden tip weg.
3. Zorg dat je opvalt
Dé SEO-titel checklist✓, maak het verschil in Google
Op een lastig zoekwoord staat de SERP vaak vol met sterke SEO partijen. Die zijn allemaal goed in het maken van goede SEO-titels. Zorg er dus voor dat jij iets anders doet. Wanneer iedereen een lijstje maakt, ben jij al snel één van de vele lijstjes in de SERP. Daar maak je niet het verschil mee. Noem een uniek verkoopargument of maak bijvoorbeeld gebruik van aandachtstrekkers als vinkjes.
4. Hoe doe je…
Hoe schrijf ik een goede SEO-titel? | Online SEO Specialist legt uit
Vaak zijn mensen gewoon op zoek naar het antwoord op een prangende vraag of zitten ze gewoon te wachten op een uitleg of tutorial. Geef ze dan ook gewoon waar ze voor kwamen en kondig dat ook aan in je titel.
5. Biedt een oplossing voor een probleem
Verlies geen bezoekers door je SEO-titel, lees deze 16 tips
Mensen zijn gevoelig voor de kans op verlies. Of het nu gaat om een concreet probleem, of een hypothetisch probleem. Op de angstknop drukken en vervolgens meteen met een oplossing aan te bieden, klikken mensen vrijwel meteen. “Jij wil toch niet … verliezen? Hier is hoe je dat oplost!”. Een titel als deze werkt vaak echt sterk, want het kan nooit kwaad om even te klikken.
6. Call-to-action
Klik hier om te leren hoe je een SEO-titel schrijft
Het is precies duidelijk wat de bezoeker moet doen en wat er dan gaat gebeuren. Deze techniek is al heel oud en wordt daarom nauwelijks meer gebruikt. Dit kan echter wel het verschil maken in de SERP. Veel mensen zijn er nogsteeds gevoelig voor.
7. Testimonial
“Zonder deze blog had ik nooit een goede SEO-titel geschreven”
De regel is dat een ander iets heeft gezegd als het tussen aanhalingstekens staat. Daardoor doet het al snel aan als een testimonial, alsof het een reactie is op je blog (misschien is het ook wel een reactie op je blog). Je bewijst als het ware dat je tips als goed zijn ontvangen.
8. Social proof
Hoe ik 421% meer bezoekers trok door mijn SEO-titel aan te passen
Een testimonial is eigenlijk ook al een voorbeeld van social proof, maar vaak komt het neer op bewijzen dat iets al effect heeft gehad. Daarbij werkt het goed om cijfers te gebruiken; het liefst lekker specifiek zodat het heel betrouwbaar oogt.
9. Bekend voorbeeld
Versla Coolblue met een goede SEO-titel
Veel mensen hebben bij een bepaald zoekwoord ook een ideaalbeeld. Wanneer je wil scoren op internet dan wil je minstens zo goed worden als Coolblue bijvoorbeeld. Je wil niet hard fietsen, je wil naar de Tour de France. Je wil niet stinkend rijk worden, je wil de nieuwe Warren Buffet worden. Door een bekend voorbeeld te gebruiken waar veel mensen een ideaalbeeld bij hebben, spreek je mensen aan en lok je al snel een klik uit.
10. USP
Wat is een SEO-titel? In begrijpelijke taal uitgelegd
Iedereen is wel ergens goed in. Iets wat je onderscheidt. Dat is jouw Unique Selling Point (USP) Je moet in dit geval op dit zoekresultaat klikken omdat je niet bang hoeft te zijn dat je het niet gaat begrijpen. Zo kun je je makkelijk onderscheiden, ook inhoudelijk.