Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?
Home | Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie, hoe werkt dat?
Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van je website voor een hoge positie in de resultatenpagina van de zoekmachine op relevante zoekwoorden. In het Engels wordt dit Search Engine Optimization genoemd en daar komt dan ook de afkorting SEO vandaan. SEO wordt de laatste jaren door steeds meer bedrijven ingezet om online beter gevonden te worden. Dit heeft te maken met het feit dat zoekmachines onverminderd vaak gebruikt worden om bedrijven te vinden, maar ook doordat steeds meer ondernemers de voordelen van SEO ontdekken. De Online SEO Specialist legt je in deze blog uit waarom bedrijven aan zoekmachine optimalisatie doen en hoe dit vervolgens werkt. Ten slotte gaan we in op de vraag hoe of je dit nu zelf moet doen, of dat je het beter kunt overlaten aan een zoekmachine optimalisatie specialist.
Wat is het doel van zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie is een middel en eigenlijk nooit een doel op zich. Je werkt namelijk aan je online vindbaarheid via SEO. Daarvoor is zoekmachine marketing natuurlijk een hele goede optie. Ongeveer driekwart van de mensen oriënteert zich namelijk via een zoekmachine op een aankoop. Daarvan gebruiken 9 van de 10 mensen Google, dus je zou het net zo goed kunnen hebben over Google optimalisatie. Vooral omdat andere zoekmachines een vergelijkbaar algoritme gebruiken.
Het doel van zoekmachine optimalisatie is om hoog in de Search Engine Results Page (SERP) terecht te komen op relevante zoekwoorden. Met een hoge positie in de SERP haal je namelijk meer bezoekers binnen, die je op hun beurt weer kunt converteren tot klanten. Je kunt op twee manieren bovenaan in Google komen, via SEO en SEA.
Wat is SEO en SEA?
SEO, Search Engine Optimization, is het optimaliseren van je website zodat jij als meest relevante website op een bepaald zoekwoord wordt gezien. Dit doe je dus vooral door je site te optimaliseren. Google zet je kosteloos bovenaan in de SERP en je trekt organische bezoekers. Organisch wil in dit geval zeggen dat de bezoekers er terecht kwamen omdat de site gewoon goed was, niet vanwege een betaling.
Tegen betaling bovenaan komen kan namelijk ook. Dat doe je via SEA, Search Engine Advertising. Dat houdt in dat je adverteert in de zoekmachine. Je biedt een bepaald bedrag per klik en op basis van je bod en je website bepaald de zoekmachine waar je terecht komt met die advertentie. Je betaalt uiteindelijk per keer dat er op je website geklikt wordt.
Het voordeel van SEO is dat je zonder kosten, wanneer je het zelf doet, bovenaan kan komen en daar lang kan blijven als je je site onderhoudt. Het voordeel van SEA is dan weer dat je garantie op succes hebt en snel resultaten ziet, maar dat het effect wel direct stopt wanneer je stopt met betalen.
Of je kiest voor SEO of SEA is dan ook helemaal afhankelijk van je persoonlijke keuze. Lees anders eens ons blog over de keuze tussen SEO of SEA. Wij bevelen voor een langetermijnstrategie altijd SEO aan en daarom focussen we ons ook daar op in deze blog.
Hoe werkt het algoritme van Google?
Om te snappen hoe zoekmachine optimalisatie werkt, moet je eerst begrijpen hoe het algoritme van Google werkt. Wanneer je dat doorhebt, snap je ook waarom bepaalde dingen gedaan worden voor een hoge ranking in de SERP. Een zoekmachine is van origine een algoritme waarmee je informatie kon opzoeken op het internet. Wanneer je ergens meer over wou weten, laten we zeggen over konijnen, en dan kwam de zoekmachine met de volgens hem meest relevante resultaten. Dit doet het voornamelijk door te raden waar een site over gaat. Als het woord ‘konijn’ opvallend vaak op een site staat dan is de kans groot dat die site je iets vertelt over konijnen. Die logica hanteert Google ook.
Zo brengt Google het internet in kaart
Een zoekmachine stuurt robots het internet over om in kaart te brengen wat er allemaal op het internet staat door alle sites door te crawlen, of kruipen. Deze crawlbots slaan alle informatie die ze tegenkomen op en slaan dit op in een database en indexeren de informatie die ze zijn tegengekomen. Wanneer jij vervolgens een zoekopdracht invoert in Google, gaat het algoritme de index langs op zoek naar de resultaten die sterk overeenkomen met wat er gezocht werd. Google bepaalt dus voor een groot deel je relevantie op een bepaald zoekwoord door te kijken of de inhoud van je pagina overeenkomt met wat je gezocht. Dit kun je eenvoudig in werking zien wanneer je een willekeurige alinea van een willekeurige pagina invoert in Google. Je krijgt namelijk vrijwel altijd de site waar je de tekst van gekopieerd hebt als eerste zoekresultaat.
Het draait allemaal om zoekwoorden
Wanneer je hoog in Google wil komen is het dus belangrijk om de inhoud van je pagina overeen te laten komen met de termen waar mensen veel op zoeken. Voorheen betekende dat vooral je pagina vol zetten met zoekwoorden. Dat ging absoluut ten koste van de gebruikerservaring, maar het leverde wel een hoge positie in de SERP op. Google is er alles aan gaan doen om te voorkomen dat dit soort pagina’s bovenaan komen. Daarom krijg je van Google tegenwoordig vaak een penalty voor keyword stuffing. Tegenwoordig draait het veel meer om het slim verwerken van zoekwoorden in je tekst.
Waar let een zoekmachine op?
Om te weten hoe je slim zoekwoorden plaatst, moet je weten hoe een zoekmachine een website uitleest. Dat gebeurt namelijk niet van boven naar beneden en van links naar rechts zoals wij allemaal doen. Google kijkt namelijk in volgorde van belangrijkheid. Dat betekent dat het eerst kijkt naar de titel en omschrijving en dan naar de tussenkoppen. Deze zijn dus heel belangrijk met het oog op SEO. Pas daarna gaat het je tekst lezen. Hierbij kijkt het vooral naar de eerste paar zinnen. Het is dus ook belangrijk om voorin een alinea zoekwoorden te verwerken.
Naast de tekst kijkt Google ook naar afbeeldingen op de pagina. Een algoritme kan geen afbeeldingen interpreteren, maar het kan wel zien wat je erover zegt in tekstuele zin. Je kunt via alt-tekst voor doven en slechthorenden met een spraakcomputer aangeven wat er op een afbeelding te zien is en Google gebruikt dit ook bij het uitlezen van je pagina. Ook volgt de crawlbot alle links die het tegenkomt op de pagina. Zo komt de webcrawler van Google vaker op de ene pagina dan de ander en kent hij deze dus ook beter. Doordat de crawlbot vaak op een bepaalde pagina terecht komt is de kans groter dat die pagina hoog in de SERP terecht komt.
Zo sta je zo hoog mogelijk in de zoekmachine
Zoekmachine optimalisatie werkt via drie verschillende pijlers. Dit zijn de techniek achter je website, de content op je website en de autoriteit die aan je website wordt gegeven. Er is niet iets waar je op moet focussen, alle drie de factoren moeten gewoon op orde zijn. Hierbij geldt natuurlijk dat je hier meer aandacht aan moet besteden wanneer je op moeilijke zoekwoorden met veel concurrentie probeert te scoren dan op makkelijke zoekwoorden waar nauwelijks concurrenten op optimaliseren. Dat laatste komt tegenwoordig eigenlijk nauwelijks voor.
Een technisch goede site
Ten eerste wil je een site die technisch niets te wensen overlaat. Een site die technisch goed werkt is prettig voor de gebruiker die zo alles kan vinden en nooit te lang hoeft te wachten totdat de pagina is geladen, maar het is ook prettig voor Google. De crawlbot kan alles goed door kruipen en iedere pagina is goed te vinden. Wanneer je het de crawler makkelijk maakt, dan zet die jou ook sneller bovenaan in de SERP. Zorg er dus voor dat je geen overbodige code in je pagina hebt staat, houdt de laadtijd van je site zo kort mogelijk en zorg er voor dat je de indeling van je pagina’s overzichtelijk blijft. Met technische optimalisatie zorg je ervoor dat je site voldoet aan alle basisvoorwaarden om hoog te scoren in Google.
Content waarmee je het verschil maakt
We hebben je zojuist al voor een deel vertelt hoe Google naar jouw content marketing kijkt en hoe je jouw content optimaliseert voor een hoge ranking in de SERP. Het verschil maak je echter niet alleen voor Google. SEO copywriting is meer dan alleen schrijven voor Google, je schrijft in de eerste plaats voor je gebruiker. Die moet je immers overtuigen om een aankoop te doen. Houd je teksten dus altijd aantrekkelijk om te lezen. Spreek de lezer persoonlijk aan, gebruik eenvoudige zinnen met begrijpelijke taal en houdt je alinea’s kort. Wat voor Google en je klant kan helpen is om wel veel informatie over een onderwerp op te schrijven. Zo heeft Google veel context om het onderwerp uit te halen en kun je veel twijfels wegnemen bij je klant. Wanneer een tekst intimiderend lang dreigt te worden kun je er ook voor kiezen om een inklapbare FAQ aan de pagina toe te voegen.
Een autoriteit worden op Google
Autoriteit is een beetje een lastig begrip, maar het komt neer op het aanzien dat je hebt bij Google. SEO tool MOZ heeft hiervoor Domain Authority (DA) ontwikkeld. Dit geeft aan hoeveel autoriteit een domein heeft bij Google op een schaal van 1 tot 100. Hoe hoger de DA, hoe groter de kans dat de site hoog in Google komt. Autoriteit bouw je onder andere op door een goede site te maken met veel informatie, maar vooral via links die je binnenkrijgt vanaf een andere webpagina.
Weet je nog dat we je vertelden over die crawler die vaker op een pagina terecht komt en daardoor de pagina beter herkent. Iedere keer dat de crawlbot op een pagina terecht komt via een link, geeft hij een beetje autoriteit (ook wel linkjuice genoemd) door aan de pagina. Zo geef je dus autoriteit aan een pagina. Wanneer een site links binnenkrijgt van een andere site gaat er ook linkjuice mee. Daarom is het heel interessant om links te vergaren vanaf andere sites om zo je autoriteit bij Google te verhogen. Dat is de reden dat linkbuilding tegenwoordig een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is geworden.
Hoe kom ik bovenaan in de zoekmachine?
Vroeger waren er nog allerlei trucjes die je kon uithalen om bovenaan in Google te komen. Dat is alleen niet meer hoe zoekmachine optimalisatie werkt. Tegenwoordig moet je gewoon een steengoede site bouwen om echt hoog te scoren. Het simpele antwoord op de vraag: “hoe kom ik bovenaan in Google?” is dan ook: bouw een site die beter is dan die van de concurrentie. Wanneer jij Google ervan weet te overtuigen dat jouw site het meest relevant is voor een bepaald zoekwoord, dan kom jij daarop bovenaan te staan. Dat doe je dus door je techniek en content te optimaliseren en door autoriteit op te bouwen bij de zoekmachine.
Dit is bij het ene zoekwoord makkelijker dan bij het andere. Bij de ene zoekterm is de concurrentie hevig, bij de andere valt dit wel weer mee. Dit heeft alles te maken met het zoekvolume op een bepaald zoekwoord, oftewel hoe vaak wordt een bepaalde zoekterm ingevoerd in een zoekmachine. Bij Online SEO Specialist maken we gebruik van KWFinder van Mangools. Daarmee kunnen we snel een inschatting van je kansen maken voor een bepaald zoekwoord. Ook wanneer er veel concurrentie is op een bepaald zoekwoord, dan is er nog voldoende ruimte om te scoren op andere long-tail zoekwoorden.
Maak het verschil in je omgeving met lokale SEO
Wanneer je concurrentie te hevig is om het verschil te maken met het marketingbudget dat je nu hebt, dan kun je altijd nog uitkijken naar zoekwoorden met minder concurrentie. Hier zoeken minder mensen op, maar je kunt wel makkelijker scoren. Een goed voorbeeld hiervan is lokale SEO. Hierbij optimaliseer je een pagina of je hele website voor een lokaal zoekwoord. Een lokaal zoekwoord is vaak zoekwoord+woonplaats, bijvoorbeeld ‘schilder Heerhugowaard’ of ‘Slotenmaker Leiden’.
Tegenwoordig doet Google dit al vanzelf door meteen via Maps te tonen waar bij jou in de buurt een bepaalde service gevonden kan worden. Het enige wat je hoeft te doen is je site aan te melden in Google Mijn Bedrijf. Wanneer je bij de 3 beste bedrijven in de branche hoort in jouw omgeving, dan ben je lokaal al goed vindbaar via dit kaartje. Je kunt ook prima proberen om hoog te scoren in andere woonplaatsen. Daarvoor maak je een pagina aan met zoekwoord+woonplaats. Wanneer weinig concurrenten dat doen in jouw markt, is de kans groot dat je wel hoog in de SERP terecht komt op dat zoekwoord.
Optimaliseer je site voor gesproken zoekopdrachten
Een andere trend die we de laatste jaren zien is dat mensen steeds meer aan Google vragen via de microfoon van hun telefoon of via een slimme speaker die ze in huis hebben. Door de opkomst van spraakassistenten als Siri, Alexa en Google assistent worden er steeds vaker hele vragen gegoogeld. Hier kun je op inspelen door deze vragen te verwerken in je tekst. Dat was immers hoe Google werkt. Dat werkt ook goed, want wanneer je een vraag stelt op je website dan ga je hem waarschijnlijk ook wel beantwoorden. Door vragen te stellen in je tussenkoppen kun je goed een lopend verhaal maken van je webtekst en optimaliseer je dus meteen voor gesproken zoekopdracht. Begin je al een idee te krijgen waarom veel tussenkoppen in deze tekst een vraag zijn?
Je kunt ideeën opdoen over welke vragen je kunt stellen en beantwoorden via een tool als Answer The Public, maar je ziet ook steeds vaker veelgestelde vragen in de SERP staan met het antwoord dat volgens Google het meest relevant is.
Hoe blijf ik hoog in Google staan?
Gefeliciteerd, je hebt een goede positie in de SERP bemachtigd. Je website trekt veel bezoekers en de zaken gaan goed. Houd dit vast zou je zeggen. Maar hoe houd je dat vast? De SERP van Google is geen statisch iets, anders was je nooit bovenaan gekomen. Nu je bovenaan staat zijn er waarschijnlijk concurrenten onder je die ook azen op die positie. Zoekmachine optimalisatie is een constante race om de eerste positie in de SERP en wanneer je op kop ligt is het dus geen tijd om te rusten. De kans is namelijk groot dat een concurrent bezig is met jou naar de kroon steken. Jij kunt de concurrent echter voor blijven door je website up-to-date te houden. Dit doe je door regelmatig nieuwe content te blijven toevoegen. Houd daarom een blog bij waar je regelmatig op post en werk ook af en toe je webteksten bij. Schrijf updates, herschrijf alinea’s en wanneer een pagina niet wil scoren kun je ook overwegen om gewoon de hele tekst te schrijven.
Hoe ga je van meer bezoekers naar meer omzet?
Veel mensen op je site is natuurlijk prettig, maar daar doe je het niet voor. SEO is een middel, niet een doel op zich. Het doel is namelijk om meer klanten en zo meer omzet binnen te halen. Wanneer je veel bezoeker op je website hebt, moet je die dus nog wel converteren tot klanten. Dat doe je door conversie optimalisatie. Beproefde methoden van conversie optimalisatie zijn bijvoorbeeld het plaatsen van Call-to-action knoppen en het verschaffen van duidelijkheid voor de klant. Je wil dat het bij iedere stap in de klantreis duidelijk is waar de klant op moet klikken zodat het aankoopproces zo soepel mogelijk verloopt. Zo haal je maximaal rendement uit je SEO investeringen!
Kan ik SEO zelf doen of moet ik dat uitbesteden?
Wij doen onze eigen SEO zelf, dus waarom zou je het zelf niet kunnen? Het is vaak prima mogelijk om je site bovenaan in Google te krijgen als je daar je best voor doet. Of het de meest efficiënte manier is van je middelen aanwenden, is echter maar de vraag. Wanneer je serieus aan de slag gaat met SEO is veel kennis nodig die je eerst nog op moet doen. Daarnaast gebruikt een SEO specialist vaak allerlei tools waar je maandelijks flink voor betaalt. Op moeilijke zoekwoorden zijn er meestal concurrenten die wel een SEO bureau in de arm hebben genomen en daardoor een stuk sterker zullen presteren. Zeker omdat deze bureaus je heel ver kunnen helpen met linkbuilding. Lees hier meer over redenen om je SEO uit te besteden.
Al met al is het goed te doen om een hoge positie in de SERP te krijgen op kleine niche zoekwoorden met weinig concurrentie, wanneer je zelf met SEO aan de slag gaat. Wanneer je echt serieus wil scoren is het echter vaak efficiënter om gewoon een SEO bureau in te schakelen. Vanaf zo’n €400,- in de maand kunnen zij je al een stuk verder helpen met het vergaren van hoge posities op relevante zoekwoorden waardoor je een stuk meer bezoekers naar je website kunt trekken.
De Online SEO Specialist weet hoe een zoekmachine werkt
Hopelijk ben je dankzij deze blog een stuk meer te weten gekomen over hoe een zoekmachine werkt en hoe jij dat in je voordeel kunt gebruiken om beter vindbaar te worden met je website. Als je daar zelf mee aan de slag wilt, dan willen we je daar alle succes mee wensen. Wanneer je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken dan staat de Online SEO Specialist voor je klaar. Wij kunnen je helpen met het opstellen van een plan van aanpak, kunnen de linkbuilding voor je oppakken, maar we kunnen natuurlijk ook gewoon de complete website optimalisatie voor jou uit handen nemen. Vul de gratis SEO scan in om erachter te komen hoe jouw website ervoor staat of neem direct contact met ons op!