Contentmarketing
Home | Contentmarketing
Wat is contentmarketing en waarom zou ook jij er aan moeten doen?
De term contentmarketing is bijna niet meer weg te denken de laatste jaren. Vroeger kon men nog gewoon ergens content mee zijn, maar tegenwoordig is content een Engels leenwoord waar mensen juist spontaan van in de stress schieten. Content is namelijk koning! Zeker als het op marketing aankomt. Maar wat is contentmarketing eigenlijk? En wat is de relevantie ervan? Wat is eigenlijk het verschil tussen reclame maken en contentmarkting? Bij Online SEO Specialist leggen we het graag uit.
Wat is content nou precies?
Content is een breed begrip en betekent in het Engels eigenlijk gewoon ‘inhoud’. In de context van contentmarketing zijn het alle uitingen die een partij met de wereld deelt. Veel influencers op sociale media hebben het vaak over content maken of noemen zich zelfs content creator. Wat ze dus eigenlijk bedoelen is dat ze iets op hun kanalen moeten delen. Content kan dus van alles zijn. Wat jij nu leest is content, maar ook foto’s en video’s vallen onder content, in principe kan content alles zijn wat zichtbaar of hoorbaar is. Wanneer het maar dient om jou als contentconsument te informeren of te vermaken. Dit kan dus bijvoorbeeld ook een e-book zijn of een podcast.
Wat is het verschil tussen contentmarketing en reclame?
Reclame is content, maar contentmarketing is in principe niet hetzelfde als reclame maken. Bedrijven doen het om in de smaak te vallen bij hun doelgroep, maar een stuk minder direct dan bij het maken van reclame. Content wordt over het algemeen nuttig of prettig gevonden en is iets waar de consument ook echt op zit te wachten. Dit omdat er daadwerkelijk waarde wordt geboden aan de consument. Dit terwijl reclame over het algemeen meer weg heeft van adverteren, waarbij dus een boodschap aan iemand wordt getoond die vooral over een bedrijf of product gaat en het onduidelijk is wat de consument daar aan heeft. Het grote verschil is dat bij contentmarketing de doelgroep er wél op zit te wachten, omdat er waarde wordt geboden met de content.
De laatste jaren zijn reclame en contentmarketing steeds meer op elkaar gaan lijken. Enerzijds probeert reclame soms ook behulpzaam en sympathiek te zijn en anderzijds probeert contentmarketing iets te verkopen. Daar is niets mis mee trouwens. Vaak is contentmarketing een alternatieve manier van mensen overtuigen van het nut van een bepaald product. Dit doet men door vermakelijke of informatieve content te maken waar ook een plaatsje kan worden ingepast voor het product of dienst dat verkocht moet worden. Denk aan tips bij het onderhouden van een gazon waarbij ook een plaatsje is voor de grasmaaier/meststof/verticuteermachine die men aanbiedt. De truc bij contentmarketing is om dit geen veredelde sluikreclame te maken, maar echt waarde te bieden aan de consument door uw expertise op een bepaald gebied te delen in bijvoorbeeld een podcast of een interessant blogartikel.
Klassieke voorbeelden van contentmarketing
Wellicht klinken deze definities en uitleggen van contentmarketing wat vaag, dus laten we er een paar voorbeelden bij pakken. Een klassiek voorbeeld van contentmarketing is de Allerhande van Albert Heijn. Hierin worden allerlei dingen verteld over koken en eten en worden er ook allerlei recepten gedeeld. In principe leest het weg als een magazine en eigenlijk is het dat ook. Het primaire doel is om de lezer te informeren en te vermaken. Er wordt waarde aan de consument geboden in de vorm van een fijn magazine en men krijgt nuttige recepten en kooktips. Vervolgens zit er een laag onder dat alles georiënteerd is op één supermarkt. Op die manier wordt dus constant de aandacht gevestigd op één merk of winkel. De lezer krijgt een fijn blad om te lezen en de uitgever krijgt een plekje in het hoofd van de lezer.
Een ander bekend voorbeeld is de Michelin Gids. Deze leverancier van banden maakt ieder jaar een bekende gids met restaurants die de moeite waard zijn om een stukje voor om te rijden. Dit is niet alleen goed voor de bandenslijtage, maar het heeft Michelin ook een hoop bekendheid opgeleverd. Tegenwoordig is het landelijk nieuws wanneer een restaurant een ster heeft gekregen en zit het waarschijnlijk ook direct volgeboekt voor de komende zes maanden. Dat allemaal vanwege een gidsje van een bandenbedrijf!
Het doel van contentmarketing
Contentmarketing is dus wezenlijk iets anders dan het maken van reclame. We hebben het al gehad over het verschil in de waarde die geboden wordt, maar ook het doel van de uitingen verandert hiermee. Reclame is vooral bedoeld om bekendheid te genereren of om mensen over te halen tot aankoop. Contentmarketing wordt juist weer in andere delen van de salesfunnel gebruikt. Met contentmarketing wordt een klein beetje gewerkt aan de merkbekendheid, maar meer aan de merkvoorkeur. Net een stapje verder in de trechter. Met goede, waardevolle content maak je dus van een lead een prospect, maar waarschijnlijk trek je er niet iemand mee over de streep om een aankoop te doen. Wel kan na de aankoop met behulp van goede content een klant uiteindelijk een ambassadeur van een merk worden doordat hij bijvoorbeeld je content deelt.
Contentmarketing is niet een manier om even snel de omzet op te krikken, maar het maakt deel uit van een langetermijnstrategie. Goede contentmarketing is dan ook iets waar je nog jaren profijt van kunt hebben. Niet alleen omdat de gewonnen sympathie bij een consument niet snel wordt ingeruild voor een ander merk, maar ook, omdat de content die eenmaal op het internet staat nog lang relevant kan blijven. Wanneer je bijvoorbeeld een ijzersterk blog op een relevant onderwerp hebt geplaatst op je site, bestaat de kans dat deze hoog in google terechtkomt en dat je op bepaalde zoekwoorden dus gaat scoren met jouw blog. Het is niet uitzonderlijk dat op bepaalde onderwerpen nog steeds een blog van 5 jaar geleden op plek 1 in de zoekresultaten staat. Niet slecht voor een ochtendje typen.
Contentmarketing via sociale media
Bij sociale media draait het delen van content vooral om interacties. Hiermee wordt het delen, maar ook het liken en reageren onder een post bedoeld. Wat ieder platform gemeen heeft is dat het draait op een algoritme en dat algoritme meet onder andere de hoeveelheid interacties. Hoe vaker er betrokkenheid, of zoals ze zeggen engagement, plaatsvindt met de content, hoe groter de kans is dat de content als relevant wordt gezien voor de doelgroep. De truc is dus om onder andere op social media proberen likes, shares en reacties uit te lokken.
Contentmarketing via SEO
Als zoekmachine optimalisatie specialist zijn wij vooral gericht op SEO natuurlijk. Dat is dan ook de reden dat wij onze expertise graag via onze eigen website delen en daar vervolgens hoog mee in Google proberen te komen. Dat doen we door onderzoek te doen naar relevante zoekwoorden en door goede antwoorden te geven op vragen die gesteld worden via zoekmachines. Wij bieden hierdoor waarde aan de bezoekers door hen van waardevolle informatie te voorzien en door antwoord te geven op de gestelde vraag. Wat wij daarvoor terugkrijgen is meer bezoekers op onze site die eventueel door kunnen klikken op onze site, maar in ieder geval heb jij op dit punt al eens van Online SEO Specialist gehoord. Wanneer wij maar op voldoende onderwerpen hoog staan in de zoekresultaten worden wij vanzelf een betrouwbare partij en wordt dus een merkvoorkeur geboren bij onze doelgroep. Dat is het voordelen van weten hoe een zoekmachine werkt. Dit kunnen wij bij onszelf, maar dit kunnen wij dus ook voor jouw bedrijf doen. Zie je wat we doen? Op zo’n manier kun je dus jouw behulpzame content aan je bedrijf, merk en diensten koppelen.
Via contentmarketing jouw SEO versterken
SEO en contentmarketing zijn twee verschillende takken van sport, maar toch zijn er overeenkomsten en kunnen ze elkaar versterken. Ten eerste heb je de behulpzame content op je eigen website. Denk bijvoorbeeld aan die blogpost die vaak gevonden wordt, veel lezers trekt en zo ook bijvoorbeeld de autoriteit van je website verhoogt. Zeker wanneer er meerdere goede blogs en informatieartikelen op je website staan, kan dat de autoriteit flink verhogen. We bedoelen daarmee niet alleen de autoriteit bij Google, maar ook het feit dat mensen jouw logo gaan herkennen en gaan associëren met goede behulpzame content. Daarnaast kunnen goede, actieve social-mediakanalen natuurlijk ook je site helpen, wanneer je jouw website aan je accounts koppelt. Zo kunnen SEO en contentmarketing elkaar versterken.
Waar voldoet goede content aan?
Contentmarketing is dus breed. Het komt in allerlei vormen, mag over vanalles gaan en hoeft dus niet eens heel dicht bij je bedrijf te staan, denk maar aan autobanden en restaurants. Toch zijn er een aantal gemene delers.
- De content is relevant voor de doelgroep
Je content moet aansprekend zijn voor de doelgroep die je probeert te bedienen. Of het hier nu gaat om een grappig plaatje of om een steengoed artikel. Voordat je het plaatst is het altijd belangrijk om na te gaan of jouw doelgroep hier wel op zit te wachten. Wordt er hier waarde gecreëerd voor de mensen die dit zien? Het is niet zo dat content altijd direct een probleem op moet lossen. Het vermaken of inspireren van de doelgroep kan ook prima relevant zijn op het gebied van contentmarketing.
- De content biedt kansen op Google of social media
Wanneer jij aan contentmarketing doet, wil je wel dat de content aanslaat. Bij een artikel op je site betekent dat vaak dat het hoog in Google moet belanden en bij een post op social media wil je vooral veel weergaven en interacties. Dit houdt bijvoorbeeld bij een blog op je site in dat jij antwoord geeft op een vraag die daadwerkelijk gesteld wordt via Google. Hiermee los je dus een probleem op dat daadwerkelijk leeft bij jouw doelgroep en wordt het artikel gevonden, omdat die vraag ook echt aan Google gesteld wordt.
Bij sociale media draait het om interacties. Of het nu heel geestig is waardoor het veel likes krijgt of juist heel veel reacties oproept of heel deelbaar is, omdat er gewoon interessante informatie wordt gedeeld. Sociale media is ontworpen om goede content viraal te laten gaan en iets gaat viraal als het aanmoedigt om te delen of te reageren.
- De content is onderscheidend
Zowel op sociale media als op Google geldt dat content te allen tijden onderscheidend moet zijn. Kijk daarom eens rond op het internet naar welke content er allemaal al bestaat. Probeer origineler te zijn dan dat. Een blog dat lijkt op een ander blog wordt niet gedeeld en als een vraag al beantwoord is, is het dus ook niet nodig om nog een keer hetzelfde te doen op jouw site. Probeer daarom origineel te zijn en het altijd net een beetje anders te doen, zodat jij onderscheidend blijft.
- De content versterkt je merk
Contentmarketing wordt bedreven om een merk te versterken. Er zijn voldoende schimmige manieren om content beter te laten presteren. Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld het opzettelijk maken van spelfouten, zodat mensen erop gaan reageren om die fout te corrigeren. Dit telt ook als een interactie die het algoritme oppikt. Denk er echter wel bij na dat je ook de naam van jouw merk verbindt aan de content. Probeer daarom altijd om de content aan te laten sluiten bij je merk. Blijf professioneel, houd de juiste tone-of-voice en blijf on-topic op de onderwerpen die bij jouw merk passen.
- De content is niet promotioneel van aard
We begrijpen het dat je iets wil verkopen, maar probeer het product nog even in de zak te houden. Mensen willen vooral geïnformeerd, geïnspireerd of domweg vermaakt worden. Wanneer je tussendoor dus actief iets gaat verkopen, dan haakt een potentiële klant dus al snel af. Het is niet erg om je product er af en toe tussendoor langs te laten komen, wanneer je tips geeft voor een mooi gazon is het niet erg dat je vertelt dat je hele goede gazonmest hebt, maar houd het klein. Contentmarketing is het bieden van waarde aan de klant, niet het actief genereren van waarde voor je bedrijf.
Hoe start je als kleine ondernemer met contentmarketing?
Alle begin is moeilijk en contentmarketing verschilt daar niet van. Hiervoor zal je namelijk eerst een stukje contentmarketingstrategie moeten uitstippelen. Hiermee loop je in principe gewoon af wat je gaat doen voor wie in welke vorm. Wij stippelen een eenvoudige contentmarketingstrategie voor je uit in 5 stappen:
- Breng je doelgroep in kaart
Jij wil jouw product verkopen aan een bepaalde doelgroep. Er is een publiek voor je content en er is een doelgroep voor je product. Dit zijn niet per definitie dezelfde groepen. Voor jou is het zaak om dat publiek te laten overlappen met je doelgroep. Anders heb je publiek dat niets koopt en een doelgroep die jou niet kent.
- Bedenk wat voor content jij wil maken
Wat er gemaakt wordt en hoe het verpakt wordt is belangrijk op het gebied van contentmarketing. Niet alleen voor het slagen van de content, goede content blijft goede content of het nu een afbeelding is of een podcast, maar ook voor de vindbaarheid. Hier kan het lastig zijn om keuzes te maken. Vaak doen video’s het heel goed, maar een goede video is duur. Misschien is het daarom beter om je boodschap te verpakken in een blog of podcast. Zorg ervoor dat je hierin goede afwegingen maakt.
- Wijs iemand aan om voor content te zorgen
Door steeds dezelfde mensen aan te wijzen voor het maken van content, krijg je consistentie. Dat zorgt voor herkenbaarheid. Denk aan bijvoorbeeld CoolBlue die een heel herkenbare stijl heeft en deze doortrekt van haar reclames tot de site tot zelfs haar fysieke winkels.
- Kies je kanalen
Net als bij het type content is ook de keuze voor gebruikte kanalen vooral afhankelijk van wat uw doelgroep doet. Zijn zij vaak te vinden op Facebook, dan moet jij daar ook zijn. Wees vooral niet bang om veel af te kijken bij uw concurrenten hierin. Er is een reden dat zij succesvol zijn en waarschijnlijk is dat, omdat zij goed hun huiswerk hebben gedaan. Wees niet bang om hier veel mee te experimenteren. Social media is gratis om aan te maken dus het kan nooit kwaad om een paar blogs om te zetten naar Instagram-posts of -stories en te kijken wat er gebeurt.
- Stel haalbare doelen
Zoals eerder gemeld is contentmarketing geen strategie om snel de omzet te verhogen, maar is het vooral een spel van de lange adem waarbij de aanhouder vaak wint. Door consistent de website te blijven updaten en door regelmatig zaken op sociale media te posten, zal jouw aanwezigheid langzaamaan, maar exponentieel toenemen. Verwacht dus niet te snel resultaten, maar blijf vooral stug doorgaan. Het voordeel is dat je wanneer je te lang geen effecten ziet, je altijd nog kunt overgaan op content optimalisatie.
Contact met de Online SEO Specialist
Klonk dit nou allemaal wat ingewikkeld of wil je gewoon even op weg geholpen worden op bijvoorbeeld het gebied van SEO? Neem dan contact op met de Online SEO Specialist. Wij scannen je website en draaien een gratis een rapport voor je uit waarmee jij een vliegende start maakt op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Informeer naar de mogelijkheden!