Betekent ChatGPT het einde van SEO?
Deze winter was de winter van ChatGPT. Je kunt in de online marketing geen blog openen of het gaat over het gebruik van het zelflerende taalmodel voor SEO toepassingen, over hoe het het einde gaat zijn van Google of hoe dit de wereld van SEO juist helemaal zal veranderen. De Online SEO Specialist zit natuurlijk niet stil en deze volgt ook de opkomst van AI modellen en welke kansen of bedreigingen deze zullen vormen. In dit blogartikel nemen we je verder mee in wat ChatGPT en andere AI’s zijn en wat deze betekenen voor de SEO-industrie.
Wat is ChatGPT en hoe werkt het?
Nou voor wie de afgelopen winter er niets van heeft meegekregen bij deze een korte uitleg. ChatGPT is een zelflerend taalalgoritme dat onder andere teksten kan genereren. Het beschikt over een gigantische database en met de informatie daaruit kan het vragen beantwoorden of teksten genereren op verzoek. Je voert dus een vraag of een opdracht in en ChatGPT begint met genereren. Hier komen over het algemeen teksten uit in correct Engels en tegenwoordig ook in foutloos Nederlands.
Waar kan ik ChatGPT voor gebruiken?
In principe kun je ChatGPT alles laten maken of schrijven, al is het algoritme wel getraind om bepaalde verzoeken niet in te willigen. Maar je kunt het model bijvoorbeeld gebruiken om teksten te maken. Zo kun je bijvoorbeeld blogposts door ChatGPT of een andere AI generator laten maken. Ook wanneer je bijvoorbeeld blogs gaat schrijven kun je dit door een algoritme laten doen. Waarschijnlijk heb je ook al verschillende voorbeelden voorbij zien komen van teksten die menselijk lijken, maar eigenlijk door een AI zijn gegenereerd.
Betekent ChatGPT dat het schrijversvak gaat verdwijnen?
Nee, waarschijnlijk niet. In ieder geval voorlopig nog niet. Daar is het model nu nog niet goed genoeg voor ontwikkeld. Wanneer je een tijdje ChatGPT of een ander taalmodel gebruikt zie je dat bijna iedere tekst hetzelfde is. Je begint dus snel te herkennen of een tekst door een mens of door een algoritme is geschreven.
Daarbij baseert het algoritme zich op een database. Dat betekent dat het alleen kan reproduceren wat er al op het internet aanwezig is. Het zal dus nooit met iets nieuws komen. Bovendien bestaat de database uit informatie die niet recenter is dan 2021. Daardoor loopt de informatie die ChatGPT kan genereren altijd minimaal een jaar achter.
Ten slotte is het algoritme getraind om allerlei verzoeken niet in te willigen. Denk aan manieren om criminele activiteiten te ondernemen, maar ook bijvoorbeeld bij raciale gevoeligheden hebben de makers ervoor gekozen om hierbij zoveel mogelijk op de vlakte te blijven. Hierdoor blijven de teksten vaak op de vlakte. Een tekst geschreven door een mens blijft het dan waarschijnlijk ook nog wel een tijd lang winnen van teksten geschreven door AI’s door betrouwbaarheid van informatie en aantrekkelijkheid van het schrijven.
Is ChatGPT het einde van Google?
“Waarom SEO uitbesteden? ChatGPT gaat zoekmachines toch uit de markt drijven” denk je misschien. ChatGPT kan dus vragen beantwoorden waar je momenteel waarschijnlijk Google of een andere zoekmachine voor gebruikt. Waar Google een lijst met websites biedt waar wellicht het antwoord op te vinden is, komt ChatGPT met een hapklaar antwoord. Dit betekent echter nog niet dat ChatGPT ook het einde van Google is. Momenteel is ChatGPT nog vaak overbelast en duurt het vaak ook al snel een halve minuut totdat je een antwoord hebt wat Google binnen een halve seconde heeft. Ook verzint het vaak gewoon antwoorden die het resultaat zijn van verschillende gegevens die op een hoop worden gegooid. Daarbij geeft ChatGPT ook geen concreet antwoord op de vraag waar je bijvoorbeeld een goed SEO-bureau vindt. Regelmatig wordt je afgewimpeld met het advies dat je vooral moet kijken naar reviews en dat je in je netwerk moet rondvragen.
Ten slotte denkt ook ChatGPT niet dat het het nieuwe Google is.
Welke gevolgen heeft ChatGPT wel voor SEO?
ChatGPT gaat dus niet Google vervangen en de kans dat SEO erdoor verdwijnt lijkt voorlopig ook klein. Sterker nog, waarschijnlijk wordt het niveau alleen maar hoger waardoor je steeds meer over SEO moet weten om er het verschil mee te maken. Dat zit zo:
Wanneer je webteksten door een robot kunt laten schrijven, dan zal iedereen dat snel gaan doen, dat is namelijk de meest economische optie. Wanneer iedereen het echter doet, zijn die teksten al snel niet zoveel meer waard. Hierdoor wordt juist al snel mensenwerk waardevoller. Je kunt een AI-tekst namelijk op bepaalde punten herkennen. Wel moet je natuurlijk een tekst kunnen produceren die daadwerkelijk beter is dan een AI-gegenereerde tekst.
AI kun je het juist weer wel heel goed gebruiken om inspiratie op te doen voor een webtekst. Noem bijvoorbeeld een onderwerp en vraag om wat ideeën voor een titel of onderwerp en ChatGPT genereert een lijst met topics. Ook kun je het goed vragen om bijvoorbeeld een alinea-indeling te maken. Zo heb je al een geraamte voor je tekst dat je alleen nog met je eigen creativiteit hoeft in te vullen.
Ten slotte zal waarschijnlijk off-page SEO belangrijker worden, ook wel linkbuilding. Omdat waarschijnlijk iedereen vrij snel over alles teksten zal kunnen produceren, zal autoriteit bij Google steeds belangrijker worden, maar wellicht komen er ook nog andere factoren om de hoek kijken die gaan meespelen bij SEO. Om up-to-date te blijven met SEO zullen veel bedrijven steeds vaker hun SEO uitbesteden. Wil jij up-to-date blijven met je website en wil je organische bezoekers blijven trekken? Neem dan eens vrijblijvend contact op met Online SEO Specialist voor een SEO consult!