SEO Copywriting

Wat doet een SEO copywriting specialist?

En waarom is dat relevant voor jou?

Een SEO copywriter is een specialist in het schrijven van goede, wervende teksten die het ook goed doen voor de zoekmachine optimalisatie (SEO) van een website. Ten eerste moet de tekst dus goed te lezen zijn. De schrijfstijl moet soepel zijn, de lezer moet wat hebben aan de informatie en meestal wil je ook dat een tekst aanzet tot actie, bijvoorbeeld een aankoop. Dat doet een copywriter. Wanneer je echter gevonden wil worden op een zoekmachine, onvermijdelijk dat we hier Google noemen met haar 96% marktaandeel, zul je ook aandacht moeten hebben voor zoekwoorden. Een SEO copywriter combineert dus het nuttige (SEO) met het aangename (een prettig leesbare tekst). Maar waar is dat eigenlijk allemaal goed voor?

Online SEO Specialist
Zoekwoorden onderzoek
Concurrentie analyse
Linkbuilding
Analytics

Waarom is SEO copywriting belangrijk?

Goede SEO copywriting is dus meer dan SEO en meer dan copywriting alleen. Dat is dan ook de reden dat een goede copywriting professional veel kan doen voor je website. Zowel op het gebied van on-page SEO als op het gebied van het binnenhalen van klanten. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Hoe dat werkt? Wij geven je 4 factoren:

Goede content zorgt voor ranking

Je haalt in de eerste plaats natuurlijk een SEO copywriting service in huis om hoog in Google (oké, en Bing, Yahoo, Baidu, etc) te komen. Wanneer je jezelf al een beetje in SEO hebt ingelezen dan weet je waarschijnlijk wel dat je een beetje handig moet zijn met het verwerken van zoekwoorden op een goede manier op de juiste plekken. Een goede SEO tekstschrijver weet precies hoe dat werkt.

Een goede copywriter houd de lezer vast

De eerste stap is natuurlijk een hoge positie vergaren in Google. Dat is immers hoe je bezoekers op je website krijgt. Wanneer je echter hoog inzet op een zoekwoord, uiteindelijk een hoge positie vergaart en weinig te bieden hebt, zijn mensen snel weer weg. Dit komt overigens vooral voor met mensen die op zoekmachines adverteren. Wanneer mensen snel weer vertrokken zijn, noem je dat een bounce. Wanneer veel mensen een bounce doen is dat slecht nieuws voor je site. Google merkt dat namelijk ook op en maakt hierop uit dat je weinig te bieden hebt. En wat doet Google met sites die weinig te bieden hebben met de bezoeker? Precies, je zult snel weer zakken als je je bezoekers niets te bieden hebt.

Wordt een autoriteit dankzij goede teksten

Google is een zoekmachine. Mensen gebruiken het dus wanneer ze iets willen opzoeken op het internet. Vaak is dit informatie. De kans is ook groot dat mensen vaker terugkomen wanneer ze meer te weten willen komen over een bepaald onderwerp. Een goede tekstschrijver zorgt ervoor dat mensen jouw content als prettig ervaren. Daarbij heb je waarschijnlijk een logo.

Snap je waar we heen gaan?

Precies, mensen klikken al snel op jouw pagina bij een bepaald onderwerp omdat jij goede informatie hebt en prettig te lezen bent. Een ander voordeel is dat lang niet iedereen gaat proberen na te doen wat jij doet. Wanneer een SEO copywriting zijn werk goed heeft gedaan is de kans groot dat mensen gewoon doorlinken naar jou omdat de websitebouwer jouw informatie de moeite waard vind om naar door te linken.

Goede content converteert

Natuurlijk is het hartstikke leuk als een SEO copywriter ervoor zorgt dat mensen op zijn site komen, blijven en misschien zelfs de content leuk vonden, maar dat is meestal niet waar een beetje ondernemer zijn website voor bouwt. Er moet geld verdiend worden. Een goede copywriter zorgt dus altijd dat een tekst niet alleen goede informatie bevat en een lekker wegleest. Het moet ook aanzetten tot actie. Waarschijnlijk heeft hij ook een beetje verstand van user-experience en snapt hij dat je een goede call-to-action met een mooie opvallende knop om op door te klikken moet plaatsen naast een overtuigend stuk.

SEO copywriting is meer dan schrijven voor Google

SEO copywriting is altijd balanceren op het randje tussen een goed verhaal schrijven en content produceren waarvan Google begrijpt waar het over gaat. Vaak denken mensen dat SEO-teksten schrijven vooral neerkomt op veel keywords in een tekst verwerken. Voorheen was dit ook voor een groot deel hoe dit werkte. Had een concurrent op zoekwoord ‘roze olifant knuffel’ 73 keer het woord ‘roze olifanten knuffel’ in zijn tekst verwerkt, dan verwerkte jij gewoon 74 ‘roze olifant knuffel’ in de tekst. Ook was het algoritme nog niet gevoelig voor varianten zoals ‘roze knuffel in de vorm van een olifant’. Wat natuurlijk precies hetzelfde is, maar Google begreep dat niet. Een “goede” SEO tekst zag er niet zo heel lang geleden dan ook ongeveer zo uit

“Roze olifant knuffel is helemaal hip onder kinderen. Wil jij ook een roze olifant knuffel kopen? Wij hebben roze olifant knuffel op voorraad. Roze olifant knuffel doet het ook goed als cadeau voor kinderen. Een roze olifant knuffel is lekker zacht en lekker roze. Koop daarom snel een roze olifant knu..

Oké laat maar dit is nu al vermoeiend. Je had vaak een hoge keyword dichtheid nodig om aan Google duidelijk te maken waar je het over had en daar werden de teksten op z’n zachtst gezegd nou niet echt beter leesbaar van. Hoe en waarom dat nu anders gaat? We leggen het je uit.

Wat moderne SEO copywriters anders doen

Tegenwoordig heeft Google gelukkig ook gezien dat “goede” SEO copywriting niet is wat er in het voorbeeld van hierboven staat. Google probeert immers ook maar de beste resultaten uit het hele internet op een rij te zetten via een algoritme. Dat algoritme kan dus niet teksten lezen zoals een mens dat doet of beoordelen of de tekst lekker loopt. Daarom werden dit soort slechte teksten vaak gewoon beloond met een hoge positie in Google. Tegenwoordig wordt er veel meer gekeken naar de ‘rijkheid’ van de content. Is er veel content qua tekst? Maar ook of er relevante afbeeldingen bijstaan wordt gecheckt. Google destilleert veel eerder uit de woorden waar een tekst over gaat. Zo mogen wij, SEO copywriting professionals, gelukkig een stuk vrijer met onze woorden omgaan. Wat de kwaliteit van de meeste webpagina’s erg ten goede is gekomen. Moderne SEO copywriting lijkt dan ook steeds meer op reguliere copywriting aan de buitenkant. In werkelijkheid zit er achter de soepel lopende SEO-tekst echter nog een heel groot proces. Dat zit zo:

Wat doet een SEO copywriting professional tegenwoordig?

SEO copywriting is tegenwoordig meer dan een hoop zoekwoorden spammen in een tekst. Copywriters mogen schrijven voor Google én de klant en dat zorgt simpelweg voor veel mooiere webteksten. Het is echter niet zo dat copywriting en SEO copywriting hetzelfde is geworden. De Online SEO Specialist legt je het verschil uit.

Het kiezen van de juiste zoekwoorden

Wat niet is veranderd voor SEO tekstschrijvers is dat alles draait om zoekwoorden. Nog steeds begint het schrijven met het doen van goed keyword onderzoek. Op basis hiervan moeten keuzes gemaakt worden.

Richten we ons op jeans of op spijkerbroek? Is het een arcade of een speelhal? Is het patat of friet? Mensen snappen wel dat dit praktisch hetzelfde is, maar Google denkt daar vaak toch anders over. Al begrijpt het algoritme het soms ook weer wel. Hier moet dus onderzoek naar gedaan worden. Ook zul je hiervoor bijvoorbeeld zoekvolumes in kaart moeten brengen, zo weet je met welke zoekwoorden je waarschijnlijk meer potentiële klanten trekt.

Long tail en short tail zoekwoorden

Bij het kiezen van de juiste zoekwoorden kan een SEO copywriter vaak ook een goede inschatting maken op welke zoekwoorden een partij kans maakt op een toppositie. Groei is leuk maar aan een plek op pagina 2 heb je praktisch nog niks. Daarom wordt er vaak ook gekeken naar langere zoekwoorden met minder verkeer. Op die zoekwoorden is het zoekverkeer lager, maar is de term al wel wat specifieker. Hierdoor is ook de concurrentie minder, maar de conversie hoger. Ook met een laag budget scoren via SEO marketing is prima mogelijk.

Voorbeeld: “Je hebt een bedrijf dat spijkerbroeken verkoopt. Na zoekwoord onderzoek blijkt dat scoren op ‘spijkerbroek’ of ‘jeans’ erg moeilijk wordt omdat allerlei concurrenten met een veel hogere autoriteit bij Google ook al scoren op deze zoekwoorden. Een slimme SEO copywriter stelt voor om je te gaan richten op het zoekwoord ‘jeans dames met zakken donker’. Hier wordt een stuk minder op gezocht, maar de dames die er op zoeken weten al wel goed wat ze willen. Wanneer zij eenmaal een pagina specifiek voor de donkere damesjeans met broekzakken hebben gevonden, is de kans groot dat ze meteen op aankoop overgaan. Dat is hoe ook kleinere spelers kunnen scoren dankzij long tail zoekwoorden”

Een goede SEO copywriter heeft aandacht voor metadata

Zoals we al hadden uitgelegd leest Google je website uit met een robot. Die leest een tekst net wat anders dan een mens en een goede SEO copywriting specialist weet dat. Een robot kijkt namelijk niet van boven naar beneden maar van belangrijk naar minder belangrijk. Daarom begint hij altijd met de titel. De titel is niet wat je bovenaan de pagina ziet hier. Daarvoor moet je nog een stukje verder naar boven. We hebben het hier over de meta titel. Die vind je afgeknipt boven in je tabblad en in de zoekresultaten van Google. Een goede meta titel is ongeveer 50 tot 60 tekens lang en bevat in ieder geval het zoekwoord en de bedrijfsnaam.

Daarnaast vind je in de zoekresultaten ook de meta omschrijving. Dat is het stukje tekst dat je ziet onder de meta titel in de Google zoekresultaten.

SEO copywriting in de metatitel

Het belang van goede metatags

De metadata is vaak iets waar snel wat voor bedacht wordt. Zeker voor SEO copywriters die per woord betaald worden is dit deel niet interessant. Titel is max. 60 tekens en omschrijving is maar 160. Dit terwijl het vaak wel de eerste indruk maakt en juist de klanten moet lokken. De meta titel en -omschrijving is het eerste wat klanten van je zien. Naast het correct verwerken van zoekwoorden wil je dus ook iets prikkelends opschrijven om bezoekers naar je site te lokken.

Slim gebruik maken van tussenkoppen

Na de metadata kijkt het Google-algoritme naar de tussenkoppen. Deze kun je verdelen in H1, de titel die je bovenaan de pagina ziet, H2, de belangrijkste tussenkoppen en H3, H4 en eventueel nog verdere H’s voor de minder belangrijke koppen. Het is belangrijk om hier ook regelmatig een zoekwoord in te verwerken. Zo heeft het algoritme dankzij de titel, omschrijving en tussenkoppen al een heel goed idee van waar je tekst over gaat. Hierdoor kan de tekst vaak een stuk lekkerder doorlopen zonder dat een SEO copywriter zich in allerlei bochten hoeft te wringen om een zoekwoord in een zin te verwerken.

Een goede SEO copywriter weet hoe lang een tekst moet zijn

Google hecht steeds meer waarde aan ‘rijke’ content. Vaak betekent dit dat er veel van aanwezig moet zijn. De tijd dat je even 100 woorden opschreef met 10 keer het keyword erin ligt achter ons. Tegenwoordig heb je, om je SEO te verhogen, veel woorden nodig. Hoe meer hoe beter zou je bijna zeggen. Hierdoor krijgt Google een goed beeld van waar je het over hebt en wordt je al snel als een autoriteit gezien. Je hebt immers wel erg veel te vertellen over het onderwerp. Tegenwoordig is het minimum voor een goede SEO-tekst al snel zo’n 500 woorden. Oftewel een A4’tje vol. Veel websites hebben al snel tientallen pagina’s en sommige SEO copywriting bureau’s zelfs honderden. Dat is dan ook de reden dat veel bedrijven het schrijven van SEO-teksten uitbesteden. 500 woorden is namelijk een minimum. Op veel zoekwoorden heb je al snel een webtekst van 3000 woorden nodig. Daar ben je dus ongeveer een halve dag mee bezig.

Aandacht voor interne linkbuilding

Wanneer je in zee gaat met een SEO copywriting bureau dan wordt er waarschijnlijk ook aandacht besteed aan linkbuilding. Zowel intern als extern. Hierbij wordt onder andere besproken welke zoekwoorden en dus pagina’s belangrijk zijn en daarom meer autoriteit nodig hebben. Het geven van autoriteit aan een bepaalde pagina doe je door er vaak naar door te verwijzen. Voor Online SEO Specialist is de pagina ‘zoekmachine optimalisatie’ erg belangrijk, daarom verwijzen we daar vaak naar door. Een SEO copywriter zal de kans niet laten liggen om op de juiste manier door te verwijzen naar een andere pagina als hij daar kans toe ziet zodat je linkbuilding geholpen wordt via je webteksten zonder dat dit storend is voor de lezer.

Wat is goede copywriting?

SEO copywriting is het schrijven van wervende teksten met aandacht voor de vindbaarheid in een zoekmachine. Die aandacht voor vindbaarheid is wat copywriting SEO maakt, maar wat is eigenlijk goede copywriting? Waar moet op gelet worden en wat zijn de kenmerken van een goede copywriter?

Unieke content

Dit klinkt wellicht logisch, maar het schrijven van goede SEO-teksten is lang niet alleen maar mooie lange blogartikelen tikken. Soms is het massaproductie. Veel servicebedrijven willen bijvoorbeeld een aparte pagina voor iedere plaatsnaam, denk aan loodgieter Aalsmeer. Dit zijn teksten van 500 woorden die allemaal uniek moeten zijn. Van een standaardtekst die je steeds kopieert en alleen de plaatsnaam aanpast ziet Google namelijk de meerwaarde niet in. Daarnaast mag tekst natuurlijk ook niet gekopieerd worden van een andere site. Hiermee krijg je gedoe over auteursrechten en Google straft dit ook af. Die weet immers prima wiens tekst er eerder online stond. Schrijf dus altijd je eigen verhaal.

Betrek je lezer bij het verhaal

Een SEO copywriter schrijft niet alleen voor Google, maar ook voor jou, de lezer. Fijn dat je er nog bent trouwens, zo diep in dit artikel. De kunst van een SEO-tekst schrijven is vaak dat je direct tegen een klant praat terwijl Google over je schouder meekijkt om te checken waar je het over hebt. Het is dus ook belangrijk om je lezer bij je verhaal te betrekken. Een klassieke benadering hiervoor is door heel vaak het woord ‘jij’ of ‘jou’ te gebruiken in plaats van je. Kijk maar:

“Heb je een SEO-copywriter nodig voor je bedrijf? Wij bieden je copywriting service voor een scherpe prijs”

“Heb jij een SEO-copywriter nodig voor jouw bedrijf? Wij bieden jou copywriting service voor een scherpe prijs”

Merk je hoe je veel persoonlijker aangesproken wordt in de tweede tekst? Dit is één van de trucs die copywriters uithalen om je als lezer bij de les te houden. Hier moet je echter wel mee oppassen. Wanneer je dit een heel blogartikel lang zou doen, wordt het al heel snel vermoeiend en krijgen mensen ook wel door wat je aan het doen bent. Gebruik dit dus met mate. Daarbij zijn er andere manieren om een tekst aansprekend te houden.

Geef antwoord op vragen

Vaak zijn mensen gewoon op zoek naar antwoorden op vragen. Een goede SEO copywriter weet dat en die beantwoordt ze dan ook. Weten welke vragen gesteld worden op Google is belangrijk. Wanneer je antwoord geeft op vragen die letterlijk gesteld worden dan is de kans groot dat je bovenaan komt met een grote brede balk waar het hele antwoord al staat uitgeschreven en waar mensen snel op klikken om verder te lezen. Hoe je die vragen bedenkt? Waarschijnlijk ken je jouw klanten prima als ondernemer en valt er goed een inschatting te maken van de vragen waar zij mee zitten. Wanneer je daar echter niet uitkomt zijn er ook tools als Answer The Public waar op basis van zoekmachinedata suggesties worden gedaan voor vragen die je kunt beantwoorden.

Naast het beantwoorden van vragen uit SEO copywriting perspectief heb je ook nog het oproepen van vragen om de lezer bij de les te houden. Wat we daarmee bedoelen? Precies dit. Er wordt een vraag opgeroepen en de lezer wordt automatisch geprikkeld om verder te lezen. Is dat dan niet vervelend? Wel als je het te vaak doet. Afwisseling is vaak het toverwoord bij goede copy.

Let op de lengte van een alinea

SEO copywriting is niet echt iets wat aan regels is gebonden. Er zijn echter wel richtlijnen waar een tekst tegenwoordig vaak aan voldoet omdat men ooit heeft uitgevonden dat dat goed werkt. Eén daarvan is de juiste alinea lengte. Grote stukken tekst schrikken bij voorbaat af en een tekst opgeknipt in kleine stukjes leest vaak niet lekker door. Heel goed als je niet veel informatie op een pagina hebt, maar het er wel goed uit wil laten zien. Maar bij een lang artikel is het gewoon storen. De laatste jaren zijn alinea’s vaak zo’n 100 tot 150 woorden lang. Wanneer je een artikel van 3000 woorden moet schrijven weet je dus dat je hiervoor zo’n 20 tot 30 alinea’s voor nodig hebt en een tekst van 500 woorden bestaat vaak uit 4 tussenkopjes.

Wanneer je een alinea hebt die wat langer wordt dan 150 woorden, doe je er vaak goed aan om het blok op te knippen. Zo blijft een stuk tekst goed behapbaar voor de lezer. Dit kun je doen door een voorbeeld tussendoor te plaatsen in een andere stijl, een afbeelding plaatsen om de alinea op te knippen of door gewoon zonder tussenkopje even een witregel te laten.

Wat kost een SEO copywriter?

Veel te weinig, naar onze mening. Nee, alle gekheid op een stokje. De kosten voor SEO copywriting verschillen van bureau tot bureau. Grotere spelers bieden vaak pakketten voor SEO aan waar copywriting bij inbegrepen is. Veel freelancers daarentegen rekenen een prijs per woord. Voordeel is dat goed meetbaar is waarvoor je betaalt, nadeel is natuurlijk dat goed schrijven geen prioriteit meer is. Er moeten vooral zoveel mogelijk woorden op het papier komen. Daarbij zit hier vaak alleen het schrijven bij inbegrepen en niet het zoekwoorden onderzoek dat bij een SEO copywriting bureau dat aan het schrijven vooraf gaat. Daarbij worden meteen alle disciplines van SEO meegenomen in de analyse. Ideaal wanneer je nog niet zoveel ervaring hebt met SEO.

Keyword ideeën voor SEO copywriters

SEO copywriting door de Online SEO Specialist

In dit artikel hebben we je verteld dat:

  • SEO copywriting helpt om hoge posities te vergaren
  • Goed schrijfwerk ook kan helpen om meer conversies te behalen
  • Hoe SEO copywriting door de jaren heen is veranderd
  • Welke aandachtspunten op het gebied van SEO bij een tekst komen kijken
  • Hoe een goede copywriter de lezer bij de les houdt
  • Dat er na een goed artikel altijd een call-to-action volgt

Mocht je dit een prettig artikel vinden en wil je zelf ook aan de slag met SEO maar heb je nog geen idee hoe je dat gaat aanpakken qua strategie of heb je geen tijd om al die SEO-teksten te schrijven. Neem dan contact op met de Online SEO Specialist voor SEO advies of voor SEO copywriting. Doe de gratis SEO scan en ontvang vrijblijvend een offerte op maat!

Gratis SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten hoe je ervoorstaat.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.